Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Er det noen her med baby som bruker smokk? Vår er nå ti måneder og bruker smokk iforbindelse med søvn, eller om han er trøtt/utidig og ikke får helt sove, han er veldig glad i smokken sin ❤️. Han trenger smokken for å sove, men den faller ut om natta og da går det fint til han våkner og får smokken og sover videre. Han bruker bibs rund smokk, det er den eneste han liker. 

Det var ikke planen at han skulle få smokk, men han ville ikke ha pupp siden det kom høytrykk melk ut derfra når han var mett 😅 det passer ikke med det ekstreme sugebehovet han hadde og fortsatt har. 

Men jeg tenker jo på ulempene ved smokkbruk som forsinket språkutvikling, at det ikke er heldig for ganen, å bli mouth breather etc. 

Når begynte dere å bli restriktive med smokkbruk, hvordan gjorde dere det? Og dere som har eldre barn som brukte smokk, har det påvirket negativt? 

Anonymkode: c24b0...74a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Før fødsel. Du må få han sjekket av fagfolk for stramt tungebånd, han har garantert dette. Smokk av de årsakene du nevner er som å sette plaster på en brukket arm.

Anonymkode: 05f7b...7a4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Før fødsel. Du må få han sjekket av fagfolk for stramt tungebånd, han har garantert dette. Smokk av de årsakene du nevner er som å sette plaster på en brukket arm.

Anonymkode: 05f7b...7a4

? Nei. Ammingen har gått fint. Men jeg hadde sterk utdrivning. 

• Liker 6
Skrevet

Hadde vel igrunnen ganske fri smokkeflyt til ungen var nærmere to år. Da forstod de lettere at smokken fikk de ved soving. Begge slutta med smokk rett etter de fylte 3 år. 
To forskjellige barn, han som var vanskelig å amme var veldig tidlig og god i språk. Han som var lett og amme var tregere med språket, men når det først løsnet så har han igrunnen ikke slutte å prate :ler: 

Jeg tror ikke smokken hadde noe som helst å si hos noen av dem. Tannstillingen gikk seg til etter smokkeslutt. 

Bruk smokk om barnet vil ha det. Om ikke barnet er interessert så la være?

• Liker 2
Skrevet

Kun smokk ved soving frem til to ca. Da sendte vi de til nissen. Verste jeg ser er barn som har begynt å prate går rundt med smokk overalt.

Anonymkode: c3e3c...cec

• Liker 2
Skrevet

Våre har brukt smokk til de var tre ca. Førstemann til han var 3,5, mellomste starta med smokk da hun var 1.(pga avvenning av tommelsuging) og slutta da hun var 2,5. sistemann skulle egentlig slutte med smokk i november da han var 3 år, men fikk leukemi og nå er smokkeslutt avblåst på ubestemt tid. Smokk kun når de sov fra de var ca ett. Eldste hadde tendens til utstående tenner da han slutta, men det ordna seg selv da melketennene ble bytta ut. Mellomste har tenner som heller innover, så ingen tegn til feilstilling pga smokk der. Så får vi se hva yngste blir, men det tannlegen sa til meg på tannkontroll for den eldste da han var tre, var at det var lurt å slutte før barnet var fire.

Anonymkode: b8c4e...1a9

Skrevet
Kakaoen skrev (1 minutt siden):

Hadde vel igrunnen ganske fri smokkeflyt til ungen var nærmere to år. Da forstod de lettere at smokken fikk de ved soving. Begge slutta med smokk rett etter de fylte 3 år. 
To forskjellige barn, han som var vanskelig å amme var veldig tidlig og god i språk. Han som var lett og amme var tregere med språket, men når det først løsnet så har han igrunnen ikke slutte å prate :ler: 

Jeg tror ikke smokken hadde noe som helst å si hos noen av dem. Tannstillingen gikk seg til etter smokkeslutt. 

Bruk smokk om barnet vil ha det. Om ikke barnet er interessert så la være?

Takk for svar 😊 jeg gir ham smokken når han bruker ordet sitt for den, og når jeg ser han trenger den ❤️ har ikke nektet ham det siden han er såpass liten 😊

Tydelig at barn er forskjellige ja, det ser jeg bare sammenlignet med første 😅 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for svar 😊 jeg gir ham smokken når han bruker ordet sitt for den, og når jeg ser han trenger den ❤️ har ikke nektet ham det siden han er såpass liten 😊

Tydelig at barn er forskjellige ja, det ser jeg bare sammenlignet med første 😅 

Ja barn er veldig forskjellige. Gjør det du føler er rett. En liten tass på 10 mnd er jo så liten enda ❤️ 
Man må velge sine kamper, og ungen må nesten bli i en alder hvor de forstår mer. Han kommer jo ikke til å bruke smokken til han er konfirmant :ler: 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kun smokk ved soving frem til to ca. Da sendte vi de til nissen. Verste jeg ser er barn som har begynt å prate går rundt med smokk overalt.

Anonymkode: c3e3c...cec

Hehe de er glad i smokk da vetu😅

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Våre har brukt smokk til de var tre ca. Førstemann til han var 3,5, mellomste starta med smokk da hun var 1.(pga avvenning av tommelsuging) og slutta da hun var 2,5. sistemann skulle egentlig slutte med smokk i november da han var 3 år, men fikk leukemi og nå er smokkeslutt avblåst på ubestemt tid. Smokk kun når de sov fra de var ca ett. Eldste hadde tendens til utstående tenner da han slutta, men det ordna seg selv da melketennene ble bytta ut. Mellomste har tenner som heller innover, så ingen tegn til feilstilling pga smokk der. Så får vi se hva yngste blir, men det tannlegen sa til meg på tannkontroll for den eldste da han var tre, var at det var lurt å slutte før barnet var fire.

Anonymkode: b8c4e...1a9

Takk for svar ❤️ uff stakkars lille 😢 sender dere en klem ❤️ 

Tusen takk for svar💕 har ingen planer om å la ham fortsette til 4 år, det blir nei... 😅

Skrevet

Fra ho var eitt år fekk ho den kun når ho skulle sove. Ved to år var det slutt!

Anonymkode: cee01...633

Skrevet
Kakaoen skrev (1 minutt siden):

Ja barn er veldig forskjellige. Gjør det du føler er rett. En liten tass på 10 mnd er jo så liten enda ❤️ 
Man må velge sine kamper, og ungen må nesten bli i en alder hvor de forstår mer. Han kommer jo ikke til å bruke smokken til han er konfirmant :ler: 

Ikkesant ❤️ han er fortsatt veldig baby, han er sent ute motorisk, men forstår veldig mye ❤️ og man ser jo det når man har eldre barn, at tida går fort og ting forandrer seg med tida og, det er virkelig ikke poeng i å stresse 😅

• Liker 1
Skrevet

Mine hadde fri smokkeflyt frem til 1 år.

Deretter sa vi at smokken "bor i sengen". I begynnelsen tok de et par turer bort til sengen når de ville ha smokk, men det var jo ikke det mest spennende stedet å være. Så gradvis ble det bare smokk ved soving.

Ved 2,5 års alder kuttet vi smokken ut på natten også. Det ble et par kjipe kvelder, men så fant de roen uten smokk (med kosebamse) begge to 😊

Skrevet

Med eldste ga han smokken til Sabeltann. Nr to der kjøpte jeg boka om smokkefeen. Leste den noen ganger og så en dag var han klar for å gi smokken til smokkefeen. 
Begge to fikk premier etter dette.

Om du klipper hull i den kan det vel løsne biter fra den som ungen kan sette i halsen. Sånn worst case..

Skrevet

Var vel til nærmere 1 år ganske fri flyt. Men de siste mnd før var det vel egentlig mest ved soving, biltur og hvis hun trengte å roe seg litt. Vi pleide å legge vekk smokken så den ikke var tilgjengelig hele tiden og da glemte hun den også. Nå er hun 2 år og kun smokk ved soving og noen bilturer. Smokken har «fast plass» på rommet

Anonymkode: e24b6...e0e

Skrevet

Ryddet for signering som helsepersonell og siteringer av slettede innlegg.

- Rhodiola, mod.

Skrevet

Ville ikke stresset mtp. språkutvikling hvis babyen din kun bruker smokken ved sengetid, er nok heller når barnet går med smokken i munnen hele dagen at det kan ha en viss effekt på utvikling av språk :) gjør det som funker! ❤️ om dere får bedre   søvn ville jeg latt han ha den så lenge han ønsker selv :) 

Anonymkode: 61f15...f5e

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Ville ikke stresset mtp. språkutvikling hvis babyen din kun bruker smokken ved sengetid, er nok heller når barnet går med smokken i munnen hele dagen at det kan ha en viss effekt på utvikling av språk :) gjør det som funker! ❤️ om dere får bedre   søvn ville jeg latt han ha den så lenge han ønsker selv :) 

Anonymkode: 61f15...f5e

Han skravler hele tiden 😅 nå er det heihei, dinosaurlyder, mamma, NEEEEI og nana som betyr smokk 💕 han sovner fort med smokken, og alt jeg trenger er bare å holde ham i hånda, vi samsover, så det hjelper jo på, og det er jo noe vi kan fortsette med etter han sier hadet til smokken 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Var vel til nærmere 1 år ganske fri flyt. Men de siste mnd før var det vel egentlig mest ved soving, biltur og hvis hun trengte å roe seg litt. Vi pleide å legge vekk smokken så den ikke var tilgjengelig hele tiden og da glemte hun den også. Nå er hun 2 år og kun smokk ved soving og noen bilturer. Smokken har «fast plass» på rommet

Anonymkode: e24b6...e0e

Det var smart 😊 jeg merker at når han ser smokken, skal han ha den, så om det kun er på rommet, så blir det kanskje lettere for ham når vi må slutte. Han er jo veldig liten enda, så vi har liksom ikke vært superstreng på det, men hovedsaklig tar vi bort smokken når han er våken og leker osv.. 😊 

Skrevet

Ved 1 års alder begynte vi å kun ha smokk ved soving. 

Han nermer seg 2 år nå og er litt usikker på hvor lenge vi skal vente med å kutte den helt ut.

Anonymkode: 391ab...c5d

• Liker 1
Skrevet
Kakaoen skrev (2 timer siden):

Med eldste ga han smokken til Sabeltann. Nr to der kjøpte jeg boka om smokkefeen. Leste den noen ganger og så en dag var han klar for å gi smokken til smokkefeen. 
Begge to fikk premier etter dette.

Om du klipper hull i den kan det vel løsne biter fra den som ungen kan sette i halsen. Sånn worst case..

Ja det med biter og sånn tenkte jeg ikke på, huff 😕

Det hørtes jo ut som en super løsning med en slik bok 💕

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...