Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2005 #1 Skrevet 18. oktober 2005 Jeg er pårørende til en med alkohol- og pilleproblemer. Jeg kjenner ham godt fra tidligere, men vi har ikke hatt noe særlig kontakt på en del år. Traff ham igjen i våres, og vi har kjent hverandre et halvt års tid nå. Han har slitt med alkoholproblemer i litt over tre år, og det har også vært en del pillemisbruk. Selv er jeg en typisk person som lever et veldig ordnet liv -høy utdannelse, fast jobb, stabil økonomi, mange og "sunne" fritidsinteresser, samfunnsengasjert og fullstendig uten noe som helst rusproblem. En skikkelig "straighting" med andre ord *ler*. Jeg liker ham veldig godt, ser alle de flotte verdiene hans, og alle hans kvaliteter -som i stor grad er hva jeg har lengtet etter hos en mann. Jeg ønsker meg en fremtid sammen med ham -men uten rus selvsagt. Han ønsker seg en fremtid sammen med meg også, og er forelsket i meg. Imidlertid har vi vel begge lagt litt bånd på følelsene våre de siste månedene, av hensyn til situasjonen -usikkerhet etc. Første gang det gikk opp for meg at han hadde et alvorlig problem fikk jeg høre av folk rundt meg at jeg bare måtte "få ham ut med en gang", låse døra -og ringe politiet hvis han ikke ville gå. Dette synes jeg var brutalt å høre. Han er også et menneske -han har også følelser. Det er alltid en grunn til at man ruser seg. Ikke at jeg forsvarer det -jeg vet at vi er skapt til å kunne håndtere livet uten rus, men det er allikevel alltid en grunn. Han er til behandling nå. Har vært det før, var det faktisk da jeg traff ham i vår, og hadde vært der en stund, uten at det hjalp. Nå er han på et nytt sted. Herregud! Han døde nesten her hjemme hos meg for bare halvannen måned siden -etter en overdose med piller. Heldigvis gikk det bra. Jeg vet ikke hva jeg vil med dette innlegget. Hadde vel bare behov for å fortelle noen om situasjonen jeg er i. Av hensyn til ham (og også til meg selv) har jeg valgt å ikke si noe til de på jobben, og det er også begrenset hva jeg sier til venner/familie. Jeg synes det er så flott hver gang jeg hører om noen som har klart det. Klart å bli rusfri, og som lever et godt og lykkelig liv uten rus. Jeg kan vel ikke si jeg er spesielt kristen.. hehe... men jeg ber faktisk til Gud om at han skal klare å se verdien i et liv uten rus. Fy flate som jeg ber for at det skal skje! Takk for at noen (?) ville lese dette. Ville sette pris på å høre fra dere som har positive erfaringer med liknende situasjoner. Beklager at jeg logger meg inn som "gjest" -er eheh... superbruker (eller hva det nå heter), men hadde så veldig behov for å være anonym akkurat nå.
waco Skrevet 18. oktober 2005 #2 Skrevet 18. oktober 2005 nå fungerer jo alkohol og piller som medisin for mange mennesker, - ikke det at dem nødvendigvis ønsker å ruse seg, - men bare fungere som andre mennesker. Årsaker til at folk ruser seg vet man jo ikke, men et sikkert tegn på at man ikke ønsker å slutte er at omgivelsene dine utviser de holdningene de har, - kast ham ut og ring politi om han ikke vil gå..... haha dersom det er slik mennesker omtaler andre mennesker, - ja forstår jeg utmerket godt at man ønsker å ruse seg.
Gjest Violetta Skrevet 18. oktober 2005 #3 Skrevet 18. oktober 2005 Synes han er heldig som har deg jeg, har ikke andre råd å gi enn at du ikke må slite ut deg selv oppi dette. Lykke til!
Gjest Spacegirl Skrevet 19. oktober 2005 #4 Skrevet 19. oktober 2005 Det er vanskelig å være nær en person med rusproblemer. Flere i familien min har/har hatt alkohol eller pilleproblemer, og kjæresten min er rusmisbruker. Men min erfaring er at det er veldig ofte en grunn til at folk ruser seg. Det vanligste er vel angst og/el. depresjon som de prøver å selvmedisinere. Kjæresten min gikk tidligere i behandling hos psykolog og han klarte seg veldig bra. Men da vi flyttet langt fra hverandre pga studier, sluttet han med behandlinga og rusinga ble mye verre. Så jeg håper vel at jeg vil klare å motivere ham til å ta opp igjen behandlinga når vi flytter sammen igjen. Sånn som tingene er nå, så prøver jeg å holde litt avstand for å skjerme meg selv. For det er ikke noe moro å høre hvor fjern han er i telefonen, og så sitter jeg i andre enden av landet og kan ikke gjøre noe som helst. Det er mange som klarer å overvinne rusproblemer, man må bare ha en grunn til å prøve. Kanskje du kan bli en av hans grunner til å ta opp denne kampen? Lykke til
Gjest Skrevet 19. oktober 2005 #5 Skrevet 19. oktober 2005 det er svært lite du kan hjelpe ham med om han ikke går inn for å bli rusfri av egen vilje.... Min erfaring er at om man virkelig vil,så kan man... Vær obs på at mange sier de vil, bare fordi det er forventet av dem, men fortsetter å holde på i det skjulte...
Gjest Very Victoria Skrevet 19. oktober 2005 #6 Skrevet 19. oktober 2005 Så lenge han selv ikke går inn for å kvitte seg med problemene er det lite du kan gjøre. Han kommer bare til å trekke deg med seg nedi søla under påskudd av at "han elsker deg".
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2005 #7 Skrevet 19. oktober 2005 Som sagt ønsket jeg svar kun fra de med positive erfaringer/tanker. Negativisme hører jeg nok av fra omgivelsene mine...
Gjest Very Victoria Skrevet 19. oktober 2005 #8 Skrevet 19. oktober 2005 (endret) Som sagt ønsket jeg svar kun fra de med positive erfaringer/tanker. Negativisme hører jeg nok av fra omgivelsene mine... ← Nei for all del, lukk både øyne og ører Du kan sikkert lese deg mett på solskinnshistorier i div. ukeblader men en mann med så alvorlige rusproblemer som du beskiver trenger profesjonell hjelp. Endret 19. oktober 2005 av Very Victoria
Gjest Skrevet 19. oktober 2005 #9 Skrevet 19. oktober 2005 Vet du hva? med 4 rusmisbrukere i mitt liv, så har jeg ingen gode eller positive opplevelser på lang sikt.... Det er for ett fåtall dessverre at det ender bra....
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2005 #10 Skrevet 19. oktober 2005 Nei for all del, lukk både øyne og ører Du kan sikkert lese deg mett på solskinnshistorier i div. ukeblader men en mann med så alvorlige rusproblemer som du beskiver trenger profesjonell hjelp. ← Mine øyne og ører er særdeles åpne. Jeg er godt voksen, trygg på meg selv og svært oppegående -jeg vet hva jeg gjør. Årsaken til at jeg ikke ønsket negative innlegg i denne tråden er ikke fordi jeg ønsker å lukke øyne og ører -og heller ikke fordi jeg er naiv. Negativisme får jeg som sagt mer en nok av fra mine omgivelser -og ikke minst fordommer. Det har hendt flere ganger at jeg har informert om situasjonen, og uten at de jeg har snakket med noen gang har møtt han det er snakk om, uten at de kjenner ham eller vet årsaken til hans problemer, så er de raskt ute med formaninger -basert på de fordommer de selv har til rusmisbruk. Jeg er klar over at det er en vanskelig situasjon å være i -både for ham og meg selv. Men dersom jeg bestemmer meg i tankene mine for at dette ikke kommer til å gå bra, dersom jeg hele tiden tenker at oddsene er minimale -at jeg er dum, naiv etc. -vil det ikke være nettopp dette jeg vil komme til å erfare? Jeg ønsker å være positiv. Jeg ønsker å basere mine tanker på at dette kommer til å gå bra, jeg ønsker å høre om andre tilfeller hvor det har gått bra -slik at jeg lettere kan bygge opp de positive forestillingene jeg føler at jeg har behov for nå. Jeg vil på ingen måte henfalle til en situasjon hvor jeg sitter og spinner meg selv inn i et nett av pessimisme og negative tanker -det vil kun virke nedbrytende på både meg selv og situasjonen jeg er i. Det er viktig å forstå at et ønske om å ha en positiv innstilling ikke er synonymt med naivisme.
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2005 #11 Skrevet 19. oktober 2005 Og selvsagt trenger han profesjonell hjelp -og det er det han også får.
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2005 #12 Skrevet 19. oktober 2005 synd å si det, men om du kun skal tenke positivt om dette, så kommer du nok til å få deg en smell du ikke er forberedt på.... håper på det beste for dere , men min erfaring(ikke fordommer) sier det motsatte i de fleste tilfeller,beklager det....
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2005 #13 Skrevet 19. oktober 2005 Vel -min største naivitet angående dette er vel kanskje at jeg trodde jeg kunne få litt oppbacking og støtte her inne.... *ler* End of discussion -
Gjest gjest1 Skrevet 19. oktober 2005 #14 Skrevet 19. oktober 2005 Jeg klarer heller ikke å se det positive i dette. Jeg levde selv med en alkoholiker i tretten år, og han elsket meg og ungene over alt på jord, det stod ikke på det. Men er man rusavhengig så er det rusen som tar styringa, selv om personen selv ikke ønsker det. Ikke bare er de fysisk avhengig av stoffene sine, men psyken deres og og systemet deres ellers forandrer seg faktisk på grunn av gjentatt forgiftning over tid, og de er ikke lenger den personen de faktisk en gang var. Nå har jeg en sønn som sliter med hue sitt på grunn av litt av hvert, men også på grunn av rusmisbruk i tenårene. Han røyker vel daglig (hasj) nå, men ellers bruker han ikke noe. Hodet hans er vilt kaos, og for en uke siden slo han kjæresten sin som han elsker høyere enn noe annet i verden, det eneste mennesket som gjør at han føler seg glad. Jeg har en datter, Liten, som sliter med rusproblemer i dag, og som er på institusjon. Det er sinnsykt slitsomt, selv om det i store trekk går veldig bra med henne. Hun er ikke helt bestemt på om hun vil slutte, derfor sprekker hun jevnlig, og helt uten forvarsel. Den dagen hun bestemmer seg for at livet hennes skal være rusfritt, vil hun klare det. I mellomtiden har det skjedd mer enn en gang at jeg har sittet her, livredd, med hjertet og nervene utenpå kroppen og lurt på hvor hun er og hva som skjer når hun ikke svarer på mobilen, eller svarer og ikke vil si hvor hun er, eller komme hjem. Det er ikke noe positivt ved å sitte og vente på telefon fra politi om at noe har skjedd med den du er glad i. Det sliter deg helt ut, og ingen ting kan du gjøre fra eller til for å få ham til og slutte og ruse seg, hvis han ikke bestemmer seg hundre prosent for at nå er det slutt på det livet. Jeg tror at man må sette kniven på strupen på dem, og vise dem hva de mister dersom de fortsetter å ruse seg. Og så må man være sterk og ikke gi etter for tårer og anger. Ikke fordi de ikke mener det når de er lei seg, men fordi at ved å gi etter gang på gang, så muliggjør man fortsatt rusmisbruk hos dem. Man er der og fungerer som en madrass de kan lande på uten å slå seg for hardt, fra tid til annen. Verken han eller du er tjent med det. Det er som regel en grunn til at folk ruser seg, og så lenge de har den grunnen, så vil de vel gjerne bare fortsette. Jeg skjønner at du bare vil ha positive erfaringer her inne, men vi som har levd eller lever i den situasjonen du beskriver, har ikke noe positivt å komme med, og det har sine klare grunner det også: Det er ikke noe positivt ved det!
Cata Skrevet 19. oktober 2005 #15 Skrevet 19. oktober 2005 Men dersom jeg bestemmer meg i tankene mine for at dette ikke kommer til å gå bra, dersom jeg hele tiden tenker at oddsene er minimale -at jeg er dum, naiv etc. -vil det ikke være nettopp dette jeg vil komme til å erfare? Jeg ønsker å være positiv. Jeg ønsker å basere mine tanker på at dette kommer til å gå bra, jeg ønsker å høre om andre tilfeller hvor det har gått bra -slik at jeg lettere kan bygge opp de positive forestillingene jeg føler at jeg har behov for nå. Jeg vil på ingen måte henfalle til en situasjon hvor jeg sitter og spinner meg selv inn i et nett av pessimisme og negative tanker -det vil kun virke nedbrytende på både meg selv og situasjonen jeg er i. Det er viktig å forstå at et ønske om å ha en positiv innstilling ikke er synonymt med naivisme. ← Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med noen positiv historie, -ei heller noen negativ, for jeg har ingen i min nære krets med alvorlige rusproblemer. Men jeg vil støtte deg i tanken om å bygge opp en positiv holdning. Jeg tror det gir deg eller dere bedre odds enn om du bare setter deg ned og sier: "Dette kommer helt sikkert til å gå til h*****, så det er ingen vits i å prøve engang." En slik holdning vil garantert ikke forbedre noe som helst. Tror heller ikke at du er så naiv at du regner med dette kommer til å gå av seg selv, -men jeg er overbevist om at positiv tenkning hjelper. Kanskje ikke i dag eller i morgen eller i neste uke, men på sikt. Samtidig tror jeg det er viktig at du sørger for å ha ditt eget ståsted sånn at ikke hele livet ditt er basert på om det går godt eller dårlig med din venn. Men det er du nok ganske sikkert klar over allerede. Uansett vil en positiv holdning gjøre tilværelsen lettere for deg, mens kampen for en rusfri fremtid for din venn pågår.
Gjest Gjesta Skrevet 19. oktober 2005 #16 Skrevet 19. oktober 2005 Jeg har vært sammen med en ex narkoman i 5 år, og selv om jeg har mange gode minner , og han var en utrolig flott fyr vil jeg fraråde deg å gå inn i et forhold til en med rusproblemer på det sterkeste! Jeg har hatt utallige ulykkelige stunder på grunn av han. Er du smart kommer du deg bort fra han fort....
Gjest Very Victoria Skrevet 19. oktober 2005 #17 Skrevet 19. oktober 2005 En annen faktor som et menneske med økonomiske ressurser bør tenke på er muligheten for å ende opp med gjeld og kanskje miste både hus & bil pga. svindel/tyveri og regelrett ran. Et menneske som er avhengig av rus kan gjøre desperate ting i abstinens. Det er mange kvinner som han endt opp som gjeldsslaver fordi de skulle "redde" den de elsket.
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2005 #18 Skrevet 19. oktober 2005 En annen faktor som et menneske med økonomiske ressurser bør tenke på er muligheten for å ende opp med gjeld og kanskje miste både hus & bil pga. svindel/tyveri og regelrett ran. Et menneske som er avhengig av rus kan gjøre desperate ting i abstinens. Det er mange kvinner som han endt opp som gjeldsslaver fordi de skulle "redde" den de elsket. ← Veeeel -jeg føler nok at dette tar litt av her nå. For det første har jeg understreket flere ganger i denne tråden at jeg slett ikke er naiv. Jeg har ingen intensjoner om å "redde" noen -jeg er glad i ham, og jeg ønsker å være der for ham dersom han trenger det. Han er et medmenneske, jeg bryr meg. Jeg ønsker at vi skal få en fremtid sammen -men det er uaktuelt så lenge rus er et problem. Han er til behandling nå, og jeg ønsker å ha en positiv innstilling til selve behandlingen, til han, og til de som behandler ham. Jeg ønsker som sagt å signalisere til ham at det finnes et menneske, meg, blant andre, som ønsker å være der for ham og støtte ham nå som han har det vanskelig og trenger at noen bryr seg. Det har aldri vært snakk om narkomani, og svindel/tyveri/ran er et ikke-tema. Så alvorlig er det tross alt ikke. Han er ikke, og har aldri vært voldelig. Ingen kriminell bakgrunn eller historie, og plettfritt rulleblad. Han er bare et menneske som har levd et forholdsvis vanskelig liv -i et svært vanskelig forhold (til en annen kvinne). Desverre ble rus løsningen da det oppstod konflikter, og mønsteret for konfliktløsning og det å takle livet som sådan ble destruktivt. Han er et veldig følsomt menneske, med mye omsorg for andre, og for dyr og planter -men har av og til litt vanskelig for å åpne seg og snakke om tankene sine til andre. Som sagt ble det etterhvert et destruktivt mønster hvor piller og alkohol ble en flukt fra situasjoner han ønsket å unngå og/eller følte at han ikke klarte å takle.
Nelle Skrevet 19. oktober 2005 #19 Skrevet 19. oktober 2005 Jeg ønsker å være positiv. Jeg ønsker å basere mine tanker på at dette kommer til å gå bra, jeg ønsker å høre om andre tilfeller hvor det har gått bra -slik at jeg lettere kan bygge opp de positive forestillingene jeg føler at jeg har behov for nå. Jeg vil på ingen måte henfalle til en situasjon hvor jeg sitter og spinner meg selv inn i et nett av pessimisme og negative tanker -det vil kun virke nedbrytende på både meg selv og situasjonen jeg er i. Det er viktig å forstå at et ønske om å ha en positiv innstilling ikke er synonymt med naivisme. ← Dette synes jeg er en utrolig fin innstilling. Lykke til -jeg håper det går bra for dere!!
tobo Skrevet 19. oktober 2005 #20 Skrevet 19. oktober 2005 Pillemisbruk er også en form for narkomani.Vet du hva slags piller han bruker?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå