Gå til innhold

Er det en sammenheng mellom intelligens og godhet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en mann som har slitt en del med angst. Blir ofte nervøs i sosiale sammenkomster og er ikke den som snakker mest. Derfor setter jeg stor pris på inkluderende og gode personer.

Det jeg føler er at det er en viss sammenheng mellom intelligens og godhet. Dvs. de som er snillere, er ofte de også godt utdannet intelligente personer. Det er ikke alltid slik, men ofte.

Tenker dere at det er en slik sammenheng?

Anonymkode: 842a1...575

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke i alle sammenhenger, men i den du nevner, definitivt, ja. 

Anonymkode: d901f...304

• Liker 1
Skrevet

Nei, tror det egentlig er helt motsatt. Onde personer har ofte svært høy IQ. Min erfaring er at veldig hyggelige og snille mennesker er litt på motsatt side av IQ-spekteret. Ikke alle selvfølgelig og det er en bra egenskap å være snill.

Anonymkode: 94586...63f

• Liker 5
Skrevet

Jeg tror ikke det er en sammenheng egentlig. 

Skrevet

Nei

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er en mann som har slitt en del med angst. Blir ofte nervøs i sosiale sammenkomster og er ikke den som snakker mest. Derfor setter jeg stor pris på inkluderende og gode personer.

Det jeg føler er at det er en viss sammenheng mellom intelligens og godhet. Dvs. de som er snillere, er ofte de også godt utdannet intelligente personer. Det er ikke alltid slik, men ofte.

Tenker dere at det er en slik sammenheng?

Anonymkode: 842a1...575

For å være god må man ha evnen til å sette seg i andres situasjon, empati. Men det handler ikke nødvendigvis om utdanning, men i intelligens. En blir ikke nødvendigvis så veldig intelligent av en utdanning. En kan være intelligent uten utdanning, men ha et stort hjerte for andre mennesker.. men for å være god mot andre bør man også være god mot seg selv 🙂

Anonymkode: 9b57d...cc0

• Liker 8
Skrevet (endret)

Sosial intelligens er noe helt annet enn intellektuell intelligens. Noen boksmarte, mangler sosial intelligens og empati mens andre er motsatt. Noen har begge deler. Jeg tror at det med å være snill mot andre har mer med empati og innlevelse å gjøre, enn med intelligensnivå.

Endret av moroklompen
  • Liker 9
Skrevet

Intelligente er nok mer sympatiske ovenfor de som faller utenfor normalen. Men når det gjelder generell omsorg ovenfor andre så tror jeg ikke de skiller seg positivt ut.

Anonymkode: d74fb...957

• Liker 1
Skrevet

Jeg har motsatt inntrykk. Spesiellt mennesker som har en god utdannelse, har jeg inntrykk av at ofte ser ned på andre og bruker albuene for å brøyte seg opp å fram. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror nok ikke du finner en veldig sterk sammenheng her, men det finnes en korrelasjon mellom en av personlighetstrekkene i den såkalte "dark triad" som er linket med høyere intelligens. Intelligente mennesker er ofte mer manipulative. Min opplevelse som noen som nesten utelukkende omgås folk som er langt over snittet (folk som tar eller har doktorgrad i realfag) intelligente, de er ikke spesielt snille egentlig, ikke slemme heller.

https://www.psychologytoday.com/us/blog/unique-everybody-else/201912/bright-minds-dark-hearts-intelligence-in-the-dark-triad

• Liker 1
Skrevet

Til en viss grad tror jeg intelligens er sammenfallende med forståelsen av andre mennesker. Det å lese, se filmer og delta i diskusjoner om ulike kulturer, samfunn osv, krever en viss grad av intelligens, eller ihvertfall et ønske om å lære mer. Man blir mer tolerant overfor andre, når man forstår mer.

Men en prest vil vi vel også kalle for intelligent utifra skolering? Men er de nødvendigvis snille? En prest som nekter å vie homofile, som ser ned på skilte osv, kaller vi det for godhet?

En psykopat er ofte intelligent, nettopp fordi det kreves god menneskekunnskap og forståelse av sosiale grenser for å oppføre seg som dritt hjemme og som en hjelpsom solstråle ute.

Og noen ganger møter man på folk som er regelrett for snille for sitt eget beste. Er de da intelligent hvis snillheten medfører at de selv kommer dårlig ut av situasjonen?

Så nei, jeg tror snille mennesker er like variable intelligensmessige som mennesker som ikke er fullt så snille. Og noen ganger kan det faktisk være ganske lurt å ikke være altfor snill :)

• Liker 2
Gjest Jaconandersen
Skrevet (endret)

Jeg tror Ikke det

Endret av Jaconandersen
Skrevet

Jeg tenker at de fleste har overvekt av ego instinkter, og at man stort sett må bruke hodet for korrigere seg selv. Smarte folk har færre muligheter til å være ubevisst ego og slem. 

Anonymkode: e5549...e1b

Skrevet

Jeg erfarer at ofte er dumme mennesker snille fordi at de har hørt at det å være snill er bra. De kan ofte lage oppstyr over en god handling. Handlingen blir ikke gjort d fordi mottakeren har behov for det men den blir gjort for å vise alle rundt at hjelperen gjør det. Av og til så hjelper de på et vis der det ikke engang gagner mottakeren noe bra. 

Kloke mennesker er ofte diskré, de hjelper uten å lage oppstyr. De tilpasser hjelpen de gir til mottakeren slik at mottakeren skal få mest mulig ut av den. 

Anonymkode: cb90c...97e

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg erfarer at ofte er dumme mennesker snille fordi at de har hørt at det å være snill er bra. De kan ofte lage oppstyr over en god handling. Handlingen blir ikke gjort d fordi mottakeren har behov for det men den blir gjort for å vise alle rundt at hjelperen gjør det. Av og til så hjelper de på et vis der det ikke engang gagner mottakeren noe bra. 

Kloke mennesker er ofte diskré, de hjelper uten å lage oppstyr. De tilpasser hjelpen de gir til mottakeren slik at mottakeren skal få mest mulig ut av den. 

Anonymkode: cb90c...97e

Så med andre ord mener du at dumme mennesker lærer seg å etterape dem rundt seg, uten at selve substansen er på plass? 

Anonymkode: f5049...3ad

Skrevet (endret)

Ikke enig. Dessuten er jeg ikke begeistret for generaliseringer. Selv om man er intelligent behøver man ikke velge høy utdannelse. Og hva menes i denne sammenheng med høy og lav intelligens? Hvor går liksom grensen? Sosial intelligens og høy IQ er ikke samme form for intelligens. Mange kan ha skyhøy IQ og være mordere (har kjent en). Og de som er «snillere», hvorfor er de det? Det kan være mange årsaker. Jeg tror at de som regnes som intelligente er flinke til å skjule sine hensikter, uansett hva de måtte være. Det behøver altså ikke være på grunn av godhet, som TS tror. Jeg tror også at flere som har høy akademisk utdannelse har lært å være høflig mot andre. Det betyr ikke at de er snillere.

Endret av MyMichelle
Skrevet

De som forstår mye om det å være menneske blir gjerne gode mot andre ❤

• 2 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.1.2022 den 23.07):

Nei, tror det egentlig er helt motsatt. Onde personer har ofte svært høy IQ. Min erfaring er at veldig hyggelige og snille mennesker er litt på motsatt side av IQ-spekteret. Ikke alle selvfølgelig og det er en bra egenskap å være snill.

Anonymkode: 94586...63f

Tror mer dette enn motsatt ja. Selv om unntak alltid  finnes.

Anonymkode: b3808...00c

Skrevet

Høy intelligens betyr ikke nødvendigvis at man tar høy utdanning. Å kunne mye betyr heller ikke at man har høy intelligens. «Streetsmart», god på smalltalk osv betyr ofte at man er god på sosial manipulering. Men de som er fortapt i enkelte fag, nerder, de har som regel fokus på enkelte tema, ikke personligheter, og er derfor ikke dømmende på samme vis som de «opplærte smartingene». Nerder kan ha høy intelligens, og har gjerne dårlig selvbilde selv, og er ikke kravstore til andres oppførsel. Så ja, intelligente kan være enkle å forholde seg til, da de verdsetter tema høyere enn sosial status. (Da anser jeg ikke smalltalk-smartingene og høyskole-puggerne som smarte. De er egentlig ikke det, bare besatt at status og kontroll… ;) )

Anonymkode: 839c1...962

Skrevet

Vi er tre søsken, der jeg er den eneste med høyere utdannelse, uten at jeg er intelligent. Den ene er erklært «smart», uten at jeg er enig. Jeg selv er mer intellektuell enn smart, praktiske ting kløner jeg til. I diskusjoner med mitt intelligente søsken, kommer hun ofte med innøvde klisjeer og lite reflekterte svar.

Jeg er utolig dårlig på mattematikk, men hun er ikke noe bedre.

Mitt yngste søsken er den snilleste, av alle. Ihvertfall i mine øyne. Han stiller opp for meg(jeg sliter psykisk), av godhet. Mens den andre stiller opp for å kunne si det høyt til verden🙃. Trenger vel ikke si hvem jeg forholder meg til.

Ang de akademiske miljøene jeg har vært i, har alle vært høflige og greie; ingen baksnakking eller drittslenging der.

Men, noe av det blir litt kunstig av og til. Svaret mitt er egentlig NEI, jeg tror ikke det går an å generalisere her.

Anonymkode: c39f6...86b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...