AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #1 Skrevet 15. januar 2022 Sier alle sammen. Men jeg ser bare ingen ende på det. Baby er 3,5 måned og jeg har ikke fått mer enn tre timer sammenhengende søvn siden hun ble født. Hun nekter å ta flaske, så selv om faren vil hjelpe til, er det jeg som må mate henne. De siste to ukene har hun våknet hver andre time for å få mat på natten. Hun hadde en økeperiode i forrige uke og nå virker det som om hun har det igjen. Spiser og spiser og spiser, finnes liksom ikke bunn i henne. Jeg er så utmattet og føler at jeg blir en dårligere mamma av det. Jeg gledet meg til hun ble tre måneder, for alle sa at da ville hun begynne å sove lenger om natten. Men hittils har tre måneder vært den verste tiden Lyset i enden av tunnelen blir svakere, jeg føler at jeg bare har fått en vanskelig baby. Jeg er så glad i henne, men snart er jeg redd for å ikke fungere lenger Anonymkode: 72666...911 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #2 Skrevet 15. januar 2022 Jeg husker en mamma sa hun hadde lyst å kaste babyen sin ut vinduet. Det syntes jeg var så forferdelig stygt av en mamma og si. Men av og til er det en prøvelse å være mamma. Min datter sov ikke på 5 måneder. Jeg gikk rundt og var likblek. Så sliten, og ja jeg hadde lyst å hive ungen ut vinduet jeg og. Heldigvis er det bare en tanke man får når en er fryktelig utslitt. Men jeg kan love deg, det blir bedre. Anonymkode: 2f41a...4fb 8
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #3 Skrevet 15. januar 2022 Åå, jeg har vært der. Hver dag føles uendelig lang når man ikke får sove i fred. Det var så mørkt og tungt i hodet mitt også. Angret på hele greia, ofte! Det går over og man får en dag sove lenger, men det føles som en umulighet når man står der. Du er så flink som står i det! Heier på deg! Anonymkode: 6c57c...7b2 2
stan Skrevet 15. januar 2022 #4 Skrevet 15. januar 2022 Hold ut. Vi opplevde også samme alder vanskelig. Men det blir virkelig bedre. Om natta tok jeg alt av stell, bare ikke selve ammingen. Slik fikk mor maksimert tiden hun kunne sove. Ca 6 måneder ble baby flyttet på eget rom, og har siden sovet hele natta. Fylte nettopp ti år 🙂 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #5 Skrevet 15. januar 2022 3 mnd er vel kjent for å være en ekstra tøff tid. Mine sov også maks tre timer sammenhengende i den alderen, var helt forferdelig. Det er en mager trøst å høre at det blir bedre, men det gjør det. Ved 5-6 mnd ble det en ny verden for oss. Anonymkode: a7388...364 3
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #6 Skrevet 15. januar 2022 Det blir bedre, men ikke alltid rundt 3 måneder. Jeg hadde en mann som stakk og en baby som ikke sov én time sammenhengende før ett år. Det føltes som om livet var stuck i babytiden, at ingenting noensinne kom til å endre seg og alt var bare mørkt. Men det ble bedre! Men hele det første året var et absolutt mareritt jeg prøver å glemme. Anonymkode: 2f343...c26 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #7 Skrevet 15. januar 2022 Blir ikke bedre. Min er snart 18 år og jeg sliter enda Anonymkode: 1cb08...1c0 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #8 Skrevet 15. januar 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Jeg husker en mamma sa hun hadde lyst å kaste babyen sin ut vinduet. Det syntes jeg var så forferdelig stygt av en mamma og si. Men av og til er det en prøvelse å være mamma. Min datter sov ikke på 5 måneder. Jeg gikk rundt og var likblek. Så sliten, og ja jeg hadde lyst å hive ungen ut vinduet jeg og. Heldigvis er det bare en tanke man får når en er fryktelig utslitt. Men jeg kan love deg, det blir bedre. Anonymkode: 2f41a...4fb Jeg tror vi er mange som har hatt lyst til å hive ungene våre ut av vinduet 😂 Anonymkode: 59bb1...8f0 11
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #9 Skrevet 15. januar 2022 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jeg husker en mamma sa hun hadde lyst å kaste babyen sin ut vinduet. Det syntes jeg var så forferdelig stygt av en mamma og si. Men av og til er det en prøvelse å være mamma. Min datter sov ikke på 5 måneder. Jeg gikk rundt og var likblek. Så sliten, og ja jeg hadde lyst å hive ungen ut vinduet jeg og. Heldigvis er det bare en tanke man får når en er fryktelig utslitt. Men jeg kan love deg, det blir bedre. Anonymkode: 2f41a...4fb Hvor er barnevernet? Anonymkode: 4e4a1...ff6
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #10 Skrevet 15. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvor er barnevernet? Anonymkode: 4e4a1...ff6 😂😂 Anonymkode: 0dd72...f82 8
Heln Skrevet 15. januar 2022 #11 Skrevet 15. januar 2022 Det lureste du kan gjøre er å ikke gå og vente på at det skal bli bedre. For noen blir det det, for andre så varer og varer de dårlige nettene. Du vet ikke enda hvilken kategori du lander i. Så bare aksepter det først som sist at nå er det oppstykket søvn som gjelder, og så må du bare prøve å overleve det. 8
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #12 Skrevet 15. januar 2022 Min var sånn til han var rundt året. Da drøyet han strekkene mellom oppvåkning til 4-5 timer. Nå er han 2,5år og ennå våken 3-5 ganger om natta - selv om vi ikke ammer lenger. Noen unger er bare «vanskelige» ang sovingen. Og på en eller annen måte blir man faktisk vant til det! Jeg har vært alene med min hele tiden og ikke hatt noe avlastning eller hjelp. I starten var jeg en zombie ja, men det gikk faktisk over selv om ungen ikke sov noe bedre. Jeg er ennå oppe 3-5 ganger om natta med ungen, men fungerer likevel bra i jobb. Akkurat som kroppen har vendt seg til lite søvn. Så det blir bedre! Det er steintøft og føles uendelig fortvilende når det står på, men man har ikke noe annet valg enn å holde ut… Anonymkode: 7bdfd...043 3
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #13 Skrevet 15. januar 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Min var sånn til han var rundt året. Da drøyet han strekkene mellom oppvåkning til 4-5 timer. Nå er han 2,5år og ennå våken 3-5 ganger om natta - selv om vi ikke ammer lenger. Noen unger er bare «vanskelige» ang sovingen. Og på en eller annen måte blir man faktisk vant til det! Jeg har vært alene med min hele tiden og ikke hatt noe avlastning eller hjelp. I starten var jeg en zombie ja, men det gikk faktisk over selv om ungen ikke sov noe bedre. Jeg er ennå oppe 3-5 ganger om natta med ungen, men fungerer likevel bra i jobb. Akkurat som kroppen har vendt seg til lite søvn. Så det blir bedre! Det er steintøft og føles uendelig fortvilende når det står på, men man har ikke noe annet valg enn å holde ut… Anonymkode: 7bdfd...043 Vil si det samme her. Først ved 18 måneder begynte vår å sove lenger enn tre timer sammenhengende. Rart med det, men en blir faktisk vant med det 🙈Til TS, prøv å tenke at alt er i perioder og ingenting er evig. Om en går å tenker at det skal bli bedre ved 3mnd, 5mnd, 9mnd, etc så blir en fort skuffet. Og for all, lukk ørene for de som skal fortelle om perfekte sovebabyer og om metoder som fungerer dersom du forteller hvor tungt du har det. Har noen i min krets og slike folk skulle blitt gitt munnkurv av og til 😂 Anonymkode: bc490...363 1
Kakaoen Skrevet 15. januar 2022 #14 Skrevet 15. januar 2022 Enten så går det bra eller så går det over ❤️ Tror jeg sa det til meg selv flere ganger daglig da barn nr 2 var baby. Ha kanskje litt mindre mål og sikte til? Om 2 uker er hun 4 mnd og hvis du ønsker kan du begynne med smaksprøver. Kanskje hun elsker det og du får mettet henne mer slik at hun sover lengre i strekk om natta. Eller kanskje det går til helvette og ungen ikke vil ha fast føde enda Sorry.. men sånn var min. Men husk, enten går det bra, eller så går det faktisk over!! ❤️ 4
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #15 Skrevet 15. januar 2022 Ofte vil de først og fremst ha mye nærkontakt i 3.mnd-alderen. De begynner plutselig å oppdage den skumle og ubegripelige verden rundt seg og mamma er det tryggeste som finns. Spesielt når man plutselig våkner av et mareritt. Anonymkode: ec702...9e6 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #16 Skrevet 15. januar 2022 Mulig jeg er farget av opplevelser med mine egne barn, men jeg synes ikke tre timer sammenhengende er lite. Jeg fikk maks to timer i alle fall de første seks mnd, men de gangene de har våknet hver time har jeg kjent at det har blitt slitsomt. Jeg er flink til å legge meg tidlig, og sovner lett etter amming på natten da så til sammen får jeg nok søvn. Nå er minste 7 mnd, og for noen uker siden begynte jeg å skyve på nattammingen, så nå får jeg 3-4 timer sammenhengende søvn. Helt magisk deilig 🤩 Anonymkode: 8e3df...670
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #17 Skrevet 15. januar 2022 Ser at det er en her i tråden som sier at han hjalp til med alt unntatt ammingen på natt. Det høres ut som en god idé. Selv synes jeg amming på natt var slitsomt, men det var jo også dette med å rape etterpå, bytte bleie på natten, og få ungen til å sove igjen. Jeg skulle ønske samboeren min lot meg «bare» ta ammingen. Kanskje dere kan prøve dette? Ikke gi opp flasken. Prøv forskjellige flasker og typer. Prøv å gi flaske på natt (da er ofte baby så trøtt at de tar hva som helst). Og sørg for at du «gir fra deg» baby på dagtid mellom ammingen sånn at du får hvile! Det er dødstøft å ha baby. Men det er sant altså, det blir bedre..! Anonymkode: b93d5...eee 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #18 Skrevet 15. januar 2022 Hva legger du i sammenhengende søvn? 3 timer sammenhengende søvn er jo ganske greit, det, sett at du sovner igjen etter det og så videre? Her løste vi de verste periodene ved at jeg sov på ettermiddagene når jeg trengte det, samboer kom inn når baby trengte mat og hentet henne ut når hun var ferdig. Anonymkode: 928df...ece 3
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #19 Skrevet 15. januar 2022 Vår lille tok sånn drikkekopp som er fra 4 mnd ganske tidlig verdt å prøve. https://www.farmasiet.no/catalog/mor-og-barn/flasker-kopper-og-spiseredskaper/mam-starter-cup-blue-150ml-11,5008171?gclid=EAIaIQobChMImN2awLK09QIV_RoGAB2i7g05EAQYASABEgK00vD_BwE Før det drakk hun av sånne drikkebeger til baby, noe hun var vant med fra nyfødt da hun var prematur og brukte en stund på å ta brystet. Hadde flaske en stund, men glemte hvordan bruke det over natten ved ca 3 mnd 😅 https://www.apotek1.no/produkter/medela-drikkebeger-for-baby-30ml-10stk-903674p?gclid=EAIaIQobChMI5PP4pbK09QIVELTVCh1jswQiEAQYAiABEgKfNPD_BwE finnes også en sånn flaske for spesielle behov som jeg vet flere eldre flaskenektere liker også! https://www.farmasiet.no/catalog/mor-og-barn/flasker-kopper-og-spiseredskaper/medela-apen-gane-fl-kompl-150-1,5024088?gclid=EAIaIQobChMIlLnb7rG09QIVBIjVCh1_AwoHEAQYAiABEgKPEPD_BwE Anonymkode: fb1ad...48f
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #20 Skrevet 15. januar 2022 De ukene og mnd der føles eviglange, husker det selv! Og hver gang folk sa sånn, så lurte jeg på når! Noe som selvfølgelig er umulig å forutse. For noen løsner det veldig de neste mnd, og for andre sliter de med søvnen lengre. For oss ble det gradvis bedre fra rundt 4-mnd. Og da begynte vi å legge på eget rom første del av natten og vi opplevde at de ble mindre oppvåkninger da. Anonymkode: ba2b3...127
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå