AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #1 Skrevet 15. januar 2022 Bare lurer på hvor mange som (og nå tenker jeg på de som har hatt eller er i gang med en stor vektnedgang, ikke «pyntekilo») har snakket med fastlegen om vektnedgangen? Om det er noe du hatt tatt opp, bedt om hjelp til, informert om av en eller annen grunn? Anonymkode: b06b4...dd0
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #2 Skrevet 15. januar 2022 Har fått anbefaling om å gå ned i vekt fordi det kan lindre diverse plager og diagnoser jeg har. Men aldri fått noe konkrete råd om hvordan, det er visst helt opp til meg å finne ut av. Anonymkode: 0bd03...717 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #4 Skrevet 15. januar 2022 Jepp. Tok egentlig noen forsøk før jeg fikk direkte hjelp med vekta men fikk hjelp med psyka kanskje fort. Ble sendt til psykolog da jeg slet med overspising. Det ble konkludert at jeg spiste følelsene mine og at jeg var deprimert. Måtte igjennom et selvhjelp program. Følte det hjalp en del, men spisinga ble ikke mye bedre så vi fant ut at jeg er avhengi av mat og har et generelt usunt forhold til mat. Mye jojo dietter eller binge eating. Sjeldent noe midt i mellom. Har rast ned i vekt og gått opp igjen like fort fordi jeg hadde null kontroll på matinntaket mitt og gikk rundt sulten hele tiden. Legen anbefalte selvfølgelig det vanlige som trening, mindre fat så man får mindre porsjoner og lignende. Ting vi alle egentlig vet. Men fikk også tilbud om et hjelpemiddel som heter Mysimba. Er medisin som hjelper med å dempe sult. Noe som føles helt sykt hærlig når du ellers har vært sulten non stop. Hadde ikke kjent det å være kvalm eller ubehagelig mett på mange år siden jeg hadde spist så alt for mye så lenge. Jeg hadde faktisk savnet å bli kvalm av det. Selvsagt er dette bare et hjelpemiddel og når du slutter må du ha gjort om på gamle vaner hvis ikke er det forgjeves. Jeg er til legen nå og da for oppdatering på hvordan ting går og om jeg har pivirkninger eller hvilke planer jeg har framover. Da blir det også snakk om kilo og cm rundt midja så du kan ikke lyve deg til suksess. Jeg har begynt å svømme, og spiser generelt mindre porsjoner. Ikke like fristet lengre. Har ikke gått ned veldig mye men det er enn sunn vektnedgang over lengre tid. Fikk også anbefalt kurs osv. Jeg har telt kalorier før noe som fungerer men i lengden var det urealistisk for meg. Jeg ble litt for opptatt av hva som hadde hvor mye kalorier og måtte veie alt av mat jeg spiste i gram. Det ble nesten sykelig. Det fungerer fint for mange men ikke for meg som allerede har et usunt forhold til mat. Skal til legen igjen om en måned for en sjekk for å se hvordan jeg ligger ann og om medisinen fortsatt er greit å bruke eller om jeg trygt kan slutte. De tok også en haug blodprøver på meg for å sjekke alt rundt overvekt. Diabetes, lever funksjon, stoffskifte, blodplater osv. Alt var heldigvis veldig bra i verdier men alltid greit å sjekke i stede for å kanskje gå rundt med diabetes uten å vite det. Anonymkode: d7aae...6b6 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #5 Skrevet 15. januar 2022 Bør man involvere legen? Tenker å ta en blodprøve etter jeg er ferdig, bare for å se om det er noe jeg må fylle opp. Mangler 3 kg. Har gått ned 23 kg. Anonymkode: e0c38...086
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #6 Skrevet 15. januar 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Har fått anbefaling om å gå ned i vekt fordi det kan lindre diverse plager og diagnoser jeg har. Men aldri fått noe konkrete råd om hvordan, det er visst helt opp til meg å finne ut av. Anonymkode: 0bd03...717 Hadde oppsøkt en som kan kosthold, eller Grete Rhode kurs. Er masse hjelp å få. En fastlege er ikke nødvendigvis ekspert på slanking. Anonymkode: c3388...58f
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #7 Skrevet 15. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Bør man involvere legen? Tenker å ta en blodprøve etter jeg er ferdig, bare for å se om det er noe jeg må fylle opp. Mangler 3 kg. Har gått ned 23 kg. Anonymkode: e0c38...086 Ts her. Tror ikke det er nødvendig sånn generelt, iallefall ikke om en klarer ting alene. Sjekke etterpå er jeg usikker på, uten noen form for symptomer som tilsier at det kan være en mangel, så hadde jeg nok ikke gjort det selv. Jeg var bare nysgjerrig på om folk diskuterer stor vektnedgang med legen eller ikke. Og hvordan det evt har opplevdes. Fastleger har nok jevnt over ikke veldig stor peiling, andre yrkesgrupper som har mer. Men så er jo fastlegen en som «alltid er der», og for noen kan det være greit å ha en dialog? Kanskje. Jeg gjorde det ikke. Men måtte i etterkant pga noen problemer som oppsto, så da måtte jeg ta opp hele greia. Selv om jeg helst ville latt være, bare fordi jeg synes det er pinlig å snakke om. 🙄 Anonymkode: b06b4...dd0
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #8 Skrevet 15. januar 2022 Jeg ønsket å gå ned fra bmi 24 til 21. Da jeg kom til bmi 22 møtte jeg legen ang noe annet, som skrøt av meg og syntes jeg hadde gjort en god jobb. Anonymkode: a7f5f...ec2 1
sicario Skrevet 15. januar 2022 #9 Skrevet 15. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Bare lurer på hvor mange som (og nå tenker jeg på de som har hatt eller er i gang med en stor vektnedgang, ikke «pyntekilo») har snakket med fastlegen om vektnedgangen? Om det er noe du hatt tatt opp, bedt om hjelp til, informert om av en eller annen grunn? Anonymkode: b06b4...dd0 Om man har en fastlege som gjør jobben sin, begynner ofte hele jobben med at legen tar opp overvekten med deg som pasient. 3
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #10 Skrevet 15. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg ønsket å gå ned fra bmi 24 til 21. Da jeg kom til bmi 22 møtte jeg legen ang noe annet, som skrøt av meg og syntes jeg hadde gjort en god jobb. Anonymkode: a7f5f...ec2 Tror neppe du er i målgruppen TS henvender seg til... Jeg tok det opp med legen. Hadde også lyst å se hvordan vektnedgang påvirket blodverdier og blodtrykk. Noe det gjorde, og som var veldig motiverende. Det er jo for helsen at jeg ville slanke meg. Anonymkode: 87fcc...1b3
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #11 Skrevet 15. januar 2022 ja jeg gikk ned fra 28,3 i bmi til 20,2. skal ned til 19.1, bare 3 kg til. sikkert ikke vits å ta blodprøver for å se at verdiene er bra, men skader vel ikke heller? Anonymkode: e0c38...086
sicario Skrevet 15. januar 2022 #12 Skrevet 15. januar 2022 Vil på det sterkeste anbefale å ta en time hos fastlege når man skal begynne jobben. Mål HBA1c, LDL, Triglyserider, blodtrykk og hvilepuls. Ta en oppfølgingstime feks hver 6 mnd og ta nye mål. Dette vil kunne funke som en super motivasjon. Disse prøvene kan være avgjørende om man vil unngå alvorlig sykdom og evt tidlig død. 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #13 Skrevet 15. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tror neppe du er i målgruppen TS henvender seg til... Jeg tok det opp med legen. Hadde også lyst å se hvordan vektnedgang påvirket blodverdier og blodtrykk. Noe det gjorde, og som var veldig motiverende. Det er jo for helsen at jeg ville slanke meg. Anonymkode: 87fcc...1b3 Det samme gjelder meg. Jeg stresser mye gjennom dagen, som bekymret meg i tillegg til den ekstra vekten. 12 kg utgjør ganske mye når man er "normalvektig" i utgangspunktet. Anonymkode: a7f5f...ec2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #14 Skrevet 15. januar 2022 sicario skrev (27 minutter siden): Vil på det sterkeste anbefale å ta en time hos fastlege når man skal begynne jobben. Mål HBA1c, LDL, Triglyserider, blodtrykk og hvilepuls. Ta en oppfølgingstime feks hver 6 mnd og ta nye mål. Dette vil kunne funke som en super motivasjon. Disse prøvene kan være avgjørende om man vil unngå alvorlig sykdom og evt tidlig død. Joda, sikkert gøy å se forskjeller, men jeg ville helst ikke si noe til noen. Bare fikse selv. Aldri hatt noe høyt blodtrykk når jeg har målt tidligere (hadde BMI 34). Nå er jeg på 23,5 ca, og ser virkelig ikke behov for å ta prøver 🤷♀️ Forstår at det kan være motiverende, men ikke medisinsk nødvendig? Kanskje mer aktuelt om en er enda tyngre enn jeg var, jeg hadde ingen utfordringer ift vekta sånn rent fysisk (flaks!). Men hva er de der tre tingene som sikkert er blodprøver på «norsk»? Anonymkode: b06b4...dd0 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #15 Skrevet 15. januar 2022 Langtidsblodsukker, kolesterol og stoffskifte? Tror jeg Anonymkode: e0c38...086
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #16 Skrevet 15. januar 2022 Har legeoppfølging og har sjekket helsa som er ok (til tross for høy bmi). Er satt på mysimba medisin for overspising og skal nå gå månedlig for oppfølging de neste månedene. Legen har vært en enorm støttespiller til nå. spiser naturligvis sunt nå og jobber med meg selv 🙂 Anonymkode: 4fffe...853
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #17 Skrevet 15. januar 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Har legeoppfølging og har sjekket helsa som er ok (til tross for høy bmi). Er satt på mysimba medisin for overspising og skal nå gå månedlig for oppfølging de neste månedene. Legen har vært en enorm støttespiller til nå. spiser naturligvis sunt nå og jobber med meg selv 🙂 Anonymkode: 4fffe...853 Så bra! På hvilken måte har han/hun vært en støtte? Tror nok det kan være lurt å snakke med legen om et så stort prosjekt, men turte ikke selv som sagt. Var også litt usikker på om det var vits i, og hvordan det hadde blitt møtt. Anonymkode: b06b4...dd0
sicario Skrevet 15. januar 2022 #18 Skrevet 15. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): men ikke medisinsk nødvendig? Men hva er de der tre tingene som sikkert er blodprøver på «norsk»? Anonymkode: b06b4...dd0 Vil ikke si nødvendig med sin BMI. HBA1c, LDL, Triglyserider er 3 av de viktigste indikatorer på sykdommer(alvorlige) og fare for tidlig død forbundet med overvekt/livsstil. HBA1c forenklet måler langtidsblodsukkeret ditt over en periode på ca 3 mnd. Da ser man hvorvidt man er i faresonen for prediabetes eller diabetes. prediabetes er en egen tilstand. De fleste vet hvor farlig/alvorlig diabetes type 2 er :). HBA1c kan påvirkes i meget stor grad av fysisk aktivitet/kosthold reduksjon av kroppsfett og da særlig bukfett. LDL er det kolesterolet du absolutt ikke vil ha for høye verdier av. Farlig for hjertet. Reduseres ved kosthold og fysisk aktivitet. Triglyserider er fettstoffer du heller ikke vil ha forhøyde verdier av. Direkte forbundet med diabetes og alvorlig hjerte/kar sykdommer. Om alle disse 3 verdiene er for høye er du praktisk talt et vandrende infarkt for å si det enkelt. Grunnen til at disse 3 verdiene burde måles er at det tar 5 minutter, og kan gi utrolig mye nyttig informasjon som praktisk talt er livsviktig. I tillegg er de alle enkelt å gjøre noe Med dersom de er for høye. Hele jobben ligger i kosthold og fysisk aktivitet. 1
sicario Skrevet 15. januar 2022 #19 Skrevet 15. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Langtidsblodsukker, kolesterol og stoffskifte? Tror jeg Anonymkode: e0c38...086 Langtidsblodsukker, kolesterol og en type lagringsform for fettstoff.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #20 Skrevet 15. januar 2022 Har gått ned 43 kilo siden i fjor sommer, er jevnlig hos legen for å sjekke blodprøver osv., har også fått en del lavere blodtrykk og det er greit å følges opp der. Han har vært utrolig heldigvis, det har vært veldig motiverende å se reaksjonen hans Anonymkode: 22845...8ce 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå