AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #1 Skrevet 15. januar 2022 Jeg ble sammen med mannen min når han var 38 år, og de første fem årene var han bare skjønn, snill, søt og grei men han har temperament og kunne bli irritert og forbannet på ting, men ikke på meg. Etter 12 år Sammen har han blitt mer og mer grinete og negativ både på meg, barnet sitt og andre folk. Hvis jeg spør om et helt vanlig spørsmål svarer han som oftest "vet ikke" eller han blir irritert i stemmen mens han svarer meg tolker det som oftest negativt og at jeg er vanskelig. Hadde jeg snakket slik til han hadde han blitt kjempesur. Hans sønn har begynt å reagere på samme måte som meg, ved at han unnskylder seg omtrent før faren åpner munnen eller spør hvorfor faren er i dårlig humør, og da blir som ofte stemningen enda verre eller faren blir litt flau og sier han ikke er sur. I julen var vi i juleselskap med min manns familie, og da spurte jeg min mann om noe som jeg ikke husket hvor var hen, og da svarte han irritert. Min svoger tok meg til side og sa at han begynner å bli lei av at min mann svarer meg så surt og sa at han også svarer irritert til han. Jeg unnskyldte min mann og sa at han har vært mye syk de siste 6 måneder og at det sikkert er derfor han er litt irritert og sur, dessuten er jeg veldig distre og glemsk og husker ikke alltid og stiller han dumme spørsmål. Da sa min svoger at slik har min mann vært i flere år nå. Jeg føler min mann har en av/på knapp. Enten så er han i et påtatt godt humør, eller så er han muggen. Han er nå 49 år og tenker kanskje at han er i mannens overgangsalder? Anonymkode: 350bd...797 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #2 Skrevet 15. januar 2022 Så vidt jeg har forstått er den så gradvis at det er vanskelig å legge merke til. Har aldri hørt om andre menn som har forandret seg pga overgangsalder, men det betyr jo ikke nødvendigvis at det ikke skjer. Er bare nytt for meg. Trodde det mest var en kvinnegreie. Anonymkode: 70717...30f 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #3 Skrevet 15. januar 2022 For meg ser det ut som en som har mista alt av følelser for deg da. Da blir jo alt bare ett irritasjons moment. Egentlig burde han ha vært mann nok og sagt takk for seg hvis han ikke elsker deg lengre. Men mange er stort sett for feige og blir for en eller annen grunn for de tror det er enklere. Men ja de om det. En kaster bort mye verdi full tid på å være irritert da istedet for å leve et bra liv. Her må det nok til noe kommunikasjon. Åpen og ærlig om hva som skjer? Han må også være ærlig. Det virker som dere driver med gjettelek om hva tenker den andre istedet for å ta det opp og snakke om det. Kan da umulig være noe digg å ha det sånn i lengden. Anonymkode: 808cc...4a4 6
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #4 Skrevet 15. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så vidt jeg har forstått er den så gradvis at det er vanskelig å legge merke til. Har aldri hørt om andre menn som har forandret seg pga overgangsalder, men det betyr jo ikke nødvendigvis at det ikke skjer. Er bare nytt for meg. Trodde det mest var en kvinnegreie. Anonymkode: 70717...30f Jeg tenkte bare at det var en slags overgangsalder han hadde havnet i siden han har blitt så irritert, sur og gretten. Kanskje man bare har blitt en gretten gubbe, eller så er han drittlei meg, men tør ikke å gjøre det slutt. Ts Anonymkode: 350bd...797 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #5 Skrevet 15. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): For meg ser det ut som en som har mista alt av følelser for deg da. Da blir jo alt bare ett irritasjons moment. Egentlig burde han ha vært mann nok og sagt takk for seg hvis han ikke elsker deg lengre. Men mange er stort sett for feige og blir for en eller annen grunn for de tror det er enklere. Men ja de om det. En kaster bort mye verdi full tid på å være irritert da istedet for å leve et bra liv. Her må det nok til noe kommunikasjon. Åpen og ærlig om hva som skjer? Han må også være ærlig. Det virker som dere driver med gjettelek om hva tenker den andre istedet for å ta det opp og snakke om det. Kan da umulig være noe digg å ha det sånn i lengden. Anonymkode: 808cc...4a4 Jeg har spurt om hva som er greia med at han blir så irritert, men da sier han at det er jeg som lager styr eller at det ikke er noe spesielt. Han blir akkurat like irritert på sin sønn som meg, og har også vært irritert når han snakker med broren sin ( ifølge min svoger) Ts Anonymkode: 350bd...797
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #6 Skrevet 15. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tenkte bare at det var en slags overgangsalder han hadde havnet i siden han har blitt så irritert, sur og gretten. Kanskje man bare har blitt en gretten gubbe, eller så er han drittlei meg, men tør ikke å gjøre det slutt. Ts Anonymkode: 350bd...797 Vanskelig å si. Han høres jo rett og slett bare kjip ut. Ingen skal måtte gå på eggeskall rundt mannen eller kona si. Mulig det er helsa eller noe annet men det kan man ikke vite hvis han ikke vil snakke. Utrivelig er det i vært fall. Kanskje reis bort en stund eller noe sånt for å se om han i det hele tatt savner deg når du er borte? Mulig det er et dumt råd men kanskje verdt å prøve hvis du fortsatt elsker han. Hvis ikke burde du bare gå fra han så fort som mulig for din egen psykiske helse. Anonymkode: 70717...30f 5
Fjelltopp Skrevet 15. januar 2022 #7 Skrevet 15. januar 2022 Men hvorfor forsvarte du mannen din når svoger tok deg til sides ? Du skulle jo heller ha benyttet anledingen til å få litt støtte og hjelp fra familien. Kanskje du skulle ta en tlf til sovger å høre om han kunne tatt en prat med mannen din om at han har endret seg så pass mye at alle legger merke til det ? Noe må jo gjøres når barna nesten er redd for å spørre om eller si noe til faren . 13
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #8 Skrevet 15. januar 2022 Fjelltopp skrev (11 minutter siden): Men hvorfor forsvarte du mannen din når svoger tok deg til sides ? Du skulle jo heller ha benyttet anledingen til å få litt støtte og hjelp fra familien. Kanskje du skulle ta en tlf til sovger å høre om han kunne tatt en prat med mannen din om at han har endret seg så pass mye at alle legger merke til det ? Noe må jo gjøres når barna nesten er redd for å spørre om eller si noe til faren . Fordi jeg vet at jeg irriterte han siden jeg stilte et dumt spørsmål. Min mann kritiserer sin bror ofte og synes at han sier dumme ting som gjør at han blir irritert på han, og det er jeg litt enig i, men han er jo ikke irriterende bestandig. Jeg tror nok feilen ligger mest hos min mann... Jeg prøvde å snakke med min mann om humøret hans senest i går, og det at sønnen hans blir litt redd han og fortvilet. Da ble mannen min bare mer irritert og forstod ikke helt situasjonen, for han sier at sønnen hans gjør så masse dumme ting som gjør at han blir irritert. Han har lite selvinnsikt og det har jeg sagt til han tidligere at han har, og da ble han sint på meg. Hans bror sier også at min mann ikke er klar over at han oppfører seg sånn som han gjør. Ts Anonymkode: 350bd...797
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #9 Skrevet 15. januar 2022 Tidlig alzheimer/demens kanskje. Eller mulig han bare har utviklet seg til en drittsekk. Hvorfor ikke ta en tur til terapeut evt lege. Anonymkode: eaa12...df4 4
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #10 Skrevet 15. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tenkte bare at det var en slags overgangsalder han hadde havnet i siden han har blitt så irritert, sur og gretten. Kanskje man bare har blitt en gretten gubbe, eller så er han drittlei meg, men tør ikke å gjøre det slutt. Ts Anonymkode: 350bd...797 Jeg har også merket meg at flere mannlige kollegaer har blitt riktig så gretne i alderen 55+ Så jeg tror kanskje det er en greie blant menn. At mange av dem blir grinete når de når en viss alder. Anonymkode: 5c17b...3f7 6
Gjest Dævendøtte Skrevet 15. januar 2022 #11 Skrevet 15. januar 2022 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Fordi jeg vet at jeg irriterte han siden jeg stilte et dumt spørsmål. Min mann kritiserer sin bror ofte og synes at han sier dumme ting som gjør at han blir irritert på han, og det er jeg litt enig i, men han er jo ikke irriterende bestandig. Jeg tror nok feilen ligger mest hos min mann... Jeg prøvde å snakke med min mann om humøret hans senest i går, og det at sønnen hans blir litt redd han og fortvilet. Da ble mannen min bare mer irritert og forstod ikke helt situasjonen, for han sier at sønnen hans gjør så masse dumme ting som gjør at han blir irritert. Han har lite selvinnsikt og det har jeg sagt til han tidligere at han har, og da ble han sint på meg. Hans bror sier også at min mann ikke er klar over at han oppfører seg sånn som han gjør. Ts Anonymkode: 350bd...797 Gi klar beskjed, gjør du ikke noe med denne surmaga oppførselen din, så må jeg vurdere om jeg orker å kaste bort livet mitt på deg. Jeg fikser ikke å være sammen med en som går og irriterer seg over alle rundt seg, bare si det sånn, rett ut. Voksne mennesker skal ikke oppføre seg sånn. Er han syk, så må han finne ut av det. Er han i dårlig humør hele tiden, ja, da må han skjerpe seg!
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #12 Skrevet 15. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): han har vært mye syk de siste 6 måneder Var dette bare en unnskyldning du fant opp, eller stemmer det at han har vært mye syk det siste halvåret? Er det sykdom han har fått utredet og som han mottar behandling for, eller er det udiagnostiserte ting som han lever med usikkerhet rundt? Hvordan har kommunikasjonen mellom dere to endret seg over disse tolv årene? Er dere flinke til å ta dere tid til å snakke ordentlig sammen? Altså, at dere legger vekk mobiler og andre forstyrrelser og tar dere tid til å lytte til hverandre? Anonymkode: 34136...8b8 4
Jr.Garcon Skrevet 15. januar 2022 #13 Skrevet 15. januar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg ble sammen med mannen min når han var 38 år, og de første fem årene var han bare skjønn, snill, søt og grei men han har temperament og kunne bli irritert og forbannet på ting, men ikke på meg. Etter 12 år Sammen har han blitt mer og mer grinete og negativ både på meg, barnet sitt og andre folk. Hvis jeg spør om et helt vanlig spørsmål svarer han som oftest "vet ikke" eller han blir irritert i stemmen mens han svarer meg tolker det som oftest negativt og at jeg er vanskelig. Hadde jeg snakket slik til han hadde han blitt kjempesur. Hans sønn har begynt å reagere på samme måte som meg, ved at han unnskylder seg omtrent før faren åpner munnen eller spør hvorfor faren er i dårlig humør, og da blir som ofte stemningen enda verre eller faren blir litt flau og sier han ikke er sur. I julen var vi i juleselskap med min manns familie, og da spurte jeg min mann om noe som jeg ikke husket hvor var hen, og da svarte han irritert. Min svoger tok meg til side og sa at han begynner å bli lei av at min mann svarer meg så surt og sa at han også svarer irritert til han. Jeg unnskyldte min mann og sa at han har vært mye syk de siste 6 måneder og at det sikkert er derfor han er litt irritert og sur, dessuten er jeg veldig distre og glemsk og husker ikke alltid og stiller han dumme spørsmål. Da sa min svoger at slik har min mann vært i flere år nå. Jeg føler min mann har en av/på knapp. Enten så er han i et påtatt godt humør, eller så er han muggen. Han er nå 49 år og tenker kanskje at han er i mannens overgangsalder? Anonymkode: 350bd...797 Folk som endrer personlighet og blir mer og mer sure/grinete osv, har vel det til felles at de ikke er fornøyd i livet/ikke føler seg bra. Kanskje er det overgangsalderen, kanskje er han deprimert, kanskje mistrives han på jobben, kanskje han føler seg sliten osv. Er det f.eks. noen forskjell i livet hans nå kontra når han var 38 og blid? Har han en annen jobb, veier han 20 kg mer, har han mistet kontakten med noen kamerater han var mye med før? Osv. Må nesten bare drive litt detektivarbeid. Prøve å lirke det ut av personen det gjelder. Endret 15. januar 2022 av Jr.Garcon 2
Pingvinen Skrevet 16. januar 2022 #14 Skrevet 16. januar 2022 Har lest flere steder at menn også kommer i en slags overgangsalder. Og det er ikke uvanlig at de blir mer grinete da
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #15 Skrevet 16. januar 2022 Menn kommer ikke i overgangsalderen. Det er i hvert fall ikke merkbart. Anonymkode: fdd44...121
Michaelhe Skrevet 16. januar 2022 #16 Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg ble sammen med mannen min når han var 38 år, og de første fem årene var han bare skjønn, snill, søt og grei men han har temperament og kunne bli irritert og forbannet på ting, men ikke på meg. Etter 12 år Sammen har han blitt mer og mer grinete og negativ både på meg, barnet sitt og andre folk. Hvis jeg spør om et helt vanlig spørsmål svarer han som oftest "vet ikke" eller han blir irritert i stemmen mens han svarer meg tolker det som oftest negativt og at jeg er vanskelig. Hadde jeg snakket slik til han hadde han blitt kjempesur. Hans sønn har begynt å reagere på samme måte som meg, ved at han unnskylder seg omtrent før faren åpner munnen eller spør hvorfor faren er i dårlig humør, og da blir som ofte stemningen enda verre eller faren blir litt flau og sier han ikke er sur. I julen var vi i juleselskap med min manns familie, og da spurte jeg min mann om noe som jeg ikke husket hvor var hen, og da svarte han irritert. Min svoger tok meg til side og sa at han begynner å bli lei av at min mann svarer meg så surt og sa at han også svarer irritert til han. Jeg unnskyldte min mann og sa at han har vært mye syk de siste 6 måneder og at det sikkert er derfor han er litt irritert og sur, dessuten er jeg veldig distre og glemsk og husker ikke alltid og stiller han dumme spørsmål. Da sa min svoger at slik har min mann vært i flere år nå. Jeg føler min mann har en av/på knapp. Enten så er han i et påtatt godt humør, eller så er han muggen. Han er nå 49 år og tenker kanskje at han er i mannens overgangsalder? Anonymkode: 350bd...797 49 år! Din mann er bare en ungdom. Menn har ingen overgangsalder, det er kvinner som har dette. Menn er menn til de dør av hjerteinfarkt i sengen med en 25 åring.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #17 Skrevet 16. januar 2022 Mannlig midtlivskrise er ihvertfall en ting Anonymkode: cbb9a...021 3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #18 Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg tenkte bare at det var en slags overgangsalder han hadde havnet i siden han har blitt så irritert, sur og gretten. Kanskje man bare har blitt en gretten gubbe, eller så er han drittlei meg, men tør ikke å gjøre det slutt. Ts Anonymkode: 350bd...797 Min erfaring er nettopp at det går så gradvis at man ikke helt legger merke til det, når menn kommer i overgangsalderen. Hvis du googler menn og overgangsalder så vil du nok kjenne igjen endel der. MEN uansett, så påvirker han jo dere rundt seg på en kjip måte. SÅ om det er overgangsalder eller noe annet så må han jo konfronteres med det og få vite hva det gjør med dere. Det er ingen unnskyldning, det ene eller det andre..... Sannsynligvis er han i testosteronmangel- føler seg sliten, lite vital og litt deprimert. Og det siste han tenker på da er jo andre damer.... Men han må behandle andre bra, uansett! Anonymkode: b53f7...8e5 3
Lovis Fenja Skrevet 16. januar 2022 #19 Skrevet 16. januar 2022 Michaelhe skrev (9 timer siden): 49 år! Din mann er bare en ungdom. Menn har ingen overgangsalder, det er kvinner som har dette. Menn er menn til de dør av hjerteinfarkt i sengen med en 25 åring. Særlig! https://www.volvat.no/tjenester/urolog/overgangsalder-menn/ Til TS, ja. du burde vært ærlig med svogern din, så dere kunne vært sammen om det. Men jeg hadde sagt det rett ut til han, at nå holder det, faktisk, med den gretne oppførselen din. Hvis han ikke klarer å finne ut av hva som plager han (kan være hva som helst som ikke har med deg å gjøre), så blir det jo til at det føles som om det har med deg å gjøre, fordi man ikke skal oppføre seg sånn ovenfor en man elsker. Du kan jo forlate han, så jeg får enda mer vondt av sønnen hans. Noen må tørre å si ifra skikkelig! 3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #20 Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Menn kommer ikke i overgangsalderen. Det er i hvert fall ikke merkbart. Anonymkode: fdd44...121 Jo de endrer seg med synkende testosteron Anonymkode: f7640...e48 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå