Gå til innhold

karbohydrater - hvorfor forholde meg til det

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vil gå ned i vekt. Men så forstår jeg at for mye karbohydrater er en brems til å gå ned i vekt. 

F.eks så er det 73 g karbohydrater per 100 gram i makaroni. 

Har du andre eksempler som er positiv til å spise til sine måltider. 

Anonymkode: ef22a...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vil gå ned i vekt. Men så forstår jeg at for mye karbohydrater er en brems til å gå ned i vekt. 

F.eks så er det 73 g karbohydrater per 100 gram i makaroni. 

Har du andre eksempler som er positiv til å spise til sine måltider. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kuttet ut pasta, ris og brød nettopp pga dette. Spiser mer grønnsaker. Dropper typiske pasta måltid. Spiser rent kjøtt og grønnsaker, kokt, rå, salater osv. 

Anonymkode: ebe42...b31

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har kuttet ut pasta, ris og brød nettopp pga dette. Spiser mer grønnsaker. Dropper typiske pasta måltid. Spiser rent kjøtt og grønnsaker, kokt, rå, salater osv. 

har du teoretisk forklaring på dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Trenger ikke det. Merket at magevondt ble borte og ingen oppblåsthet i løpet av dagen etter jeg kuttet det ut. Er mer enn nok for meg det. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du må ikke forholde deg til karbohydrater for og gå ned i vekt. Du kan godt spise makaroni bare du spiser lite nok totalt. Det er mange som opplever at det er lettere og gå ned i vekt med mindre karbohydrater. 
raske karbohydrater , som i pasta , gjør deg ikke mett særlig lenge. Det gir deg rask energi og høyt blodsukker, og så er en sulten igjen. Et måltid med mer proteiner, fett, og fiberrike karbohydrater med lite energi( som grønnsaker) gir deg energi over tid og holder deg mett. Da blir det lettere og la være og spise mer.

lavkarbo, eller streng lavkarbo gjør ofte at folk går ned i vekt. Når kroppen ikke får energi fra  karbohydrater lager den det selv, fra kroppsfett ( ketoner) . Var dette en enkel « teoretisk « forklaring? 
hvordan du velger og gå ned i vekt må du velge ut i fra hva som passer deg, men hvis du velger karboredusert eller lavkarbo finnes det masse gode forklaringer og tips på nett. Og selvsagt mange her på kg som kan hjelpe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk ned i vekt uten å kutte i karbohydrater. Det er mengden som betyr noe. Om jeg ville ha pasta carbonara spiste jeg en mindre porsjon. Ville jeg ha grønnsakssuppe ble det en større porsjon.

Du MÅ ikke kutte brød, pasta osv. Bare ikke spis for mye av mat med mye kalorier.

Anonymkode: 93566...709

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å fokusere mer på kvaliteten på karbohydratene? Mer karbo fra grønnsaker og slikt istedetfor mel, sukker, ferdigprodukter, osv.

Anonymkode: 7ed1d...24f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

laPistola skrev (8 minutter siden):

Du må ikke forholde deg til karbohydrater for og gå ned i vekt. Du kan godt spise makaroni bare du spiser lite nok totalt. Det er mange som opplever at det er lettere og gå ned i vekt med mindre karbohydrater. 
raske karbohydrater , som i pasta , gjør deg ikke mett særlig lenge. Det gir deg rask energi og høyt blodsukker, og så er en sulten igjen. Et måltid med mer proteiner, fett, og fiberrike karbohydrater med lite energi( som grønnsaker) gir deg energi over tid og holder deg mett. Da blir det lettere og la være og spise mer.

lavkarbo, eller streng lavkarbo gjør ofte at folk går ned i vekt. Når kroppen ikke får energi fra  karbohydrater lager den det selv, fra kroppsfett ( ketoner) . Var dette en enkel « teoretisk « forklaring? 
hvordan du velger og gå ned i vekt må du velge ut i fra hva som passer deg, men hvis du velger karboredusert eller lavkarbo finnes det masse gode forklaringer og tips på nett. Og selvsagt mange her på kg som kan hjelpe. 

ja, en fin teoretisk forklaring. 

Men jeg leste at pasta var en fiende i en artikkel i hverdagsmat.no for dem som skal gå ned i vekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg leste at pasta var en fiende i en artikkel i hverdagsmat.no for dem som skal gå ned i vekt. 

helsehverdag.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hva med å fokusere mer på kvaliteten på karbohydratene? Mer karbo fra grønnsaker og slikt istedetfor mel, sukker, ferdigprodukter, osv.

Anonymkode: 7ed1d...24f

men balanse med karbohydrater og kalorier? for når jeg leser bak på produktene så står det hvor mye karbohydrater og kalorier det er. Jeg synes makaroni har mye kalorier og mye karbohydrater. Men jeg vet ikke hva er lite karbohydrater og hva jeg skal forholde meg til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det gir masse energi, uten og gi deg særlig næring eller holde det mett lenge. Jeg ville ikke ha spist pasta om jeg skulle ned i vekt, og spiser det heller ikke til daglig selvom jeg ikke skal ned i vekt. Synes pasta er søppelmat ernæringsmessig, men smaker godt så jeg spiser det innimellom . Skjønner hva hverdagsmat.no mener, men og kalle det « fiende» generelt vet jeg ikke.. folk er forskjellig, noen går ned i vekt med pasta , de må bare spise lite nok av både det og andre ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laPistola skrev (1 minutt siden):

Det gir masse energi, uten og gi deg særlig næring eller holde det mett lenge. Jeg ville ikke ha spist pasta om jeg skulle ned i vekt, og spiser det heller ikke til daglig selvom jeg ikke skal ned i vekt. Synes pasta er søppelmat ernæringsmessig, men smaker godt så jeg spiser det innimellom . Skjønner hva hverdagsmat.no mener, men og kalle det « fiende» generelt vet jeg ikke.. folk er forskjellig, noen går ned i vekt med pasta , de må bare spise lite nok av både det og andre ting. 

Har du eksempler til lite karbohydrater? som er særdeles bra å spise til lunsj og hovedrett?

Hvilke tall skal jeg se på i henhold til per 100 gram?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

men balanse med karbohydrater og kalorier? for når jeg leser bak på produktene så står det hvor mye karbohydrater og kalorier det er. Jeg synes makaroni har mye kalorier og mye karbohydrater. Men jeg vet ikke hva er lite karbohydrater og hva jeg skal forholde meg til?

Du kan finne en balanse , feks Max 1500 kalorier og Max 50 g karbohydrater om dagen. Makaroni utgår vel fra et smart valg uansett om du velger balanse eller kun karbo eller kun kalorier. 
mat som grønnsaker, bær, fisk, rent kjøtt, egg er gunstig både når det gjelder karb og kcal. 

lite karbohydrater er litt diffust, noen tenker under 100g som karboredusert nok , noen går for under 5g for og komme i ketose og rask fettforbrenning. Finnes ikke noe fasit, men prøv med feks 50g og se hva som fungerer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du går i kcal underskudd er det ikke nøye hva du spiser! (Men man burde ha et kosthold med mindre fett og karbohydrater, sats på mye protein)

Anonymkode: 2d2cc...d88

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har du eksempler til lite karbohydrater? som er særdeles bra å spise til lunsj og hovedrett?

Hvilke tall skal jeg se på i henhold til per 100 gram?

Hovedrett/ middag : kjøtt/ fisk/ kylling med masse grønnsaker og evt litt saus/ smør. 
lunsj : omelett, kokte egg, avokado , hjertesalatwrap med ost og skinke ,smoothie av bær og avokado , bær» salat» med valnøtter, salat med grønnsaker og magert kjøtt avokado og egg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
laPistola skrev (5 minutter siden):

egg er gunstig både når det gjelder karb og kcal

Når du skriver egg. 

Gjelder det i alle tilbedelser man gjør? f.eks. er det mer kalori i plommen eller må du koke slik at du får hardkokt? 

f.eks når jeg lagde sist en måltid, så pisket jeg egget. 

Jeg har prøvd å finne den informasjonen, men ikke funnet enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laPistola skrev (4 minutter siden):

Hovedrett/ middag : kjøtt/ fisk/ kylling med masse grønnsaker og evt litt saus/ smør. 
lunsj : omelett, kokte egg, avokado , hjertesalatwrap med ost og skinke ,smoothie av bær og avokado , bær» salat» med valnøtter, salat med grønnsaker og magert kjøtt avokado og egg. 

jeg kommer ikke til å spise pasta på en god stund! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola

Når du skriver egg. 

Gjelder det i alle tilbedelser man gjør? f.eks. er det mer kalori i plommen eller må du koke slik at du får hardkokt? 

f.eks når jeg lagde sist en måltid, så pisket jeg egget. 

Jeg har prøvd å finne den informasjonen, men ikke funnet enda. 

Egg i alle former er bra. Spiller ingen rolle om det er kokt/ pisket osv . Ja, plommen inneholder litt kalorier så det er noen som lager omelett feks av 2 plommer og 6 hvitter. Egg gjør deg mett og er noe av det mest næringsrike en kan spise. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karbohydrater bygger muskler og noe kroppen faktisk trenger.

For mye kaloerier inn øker vekta.

Lite kaloerier gjør at du går ned.

Anonymkode: 964f2...267

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...