Gå til innhold

Må - ha genser, stripet....noen som har strikket den?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurer på om det var vanskelig? Noen som veit om jeg kan kjøpe oppskrift og garn i butikk og ikke bare på nett? ( Skartvedt)

Anonymkode: 7c83c...517

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilken genser vil du strikke? Har du link eller bilde?

Anonymkode: fb598...5fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger vel knapt oppskrift for å lage den? Man kan jo telle hvor mange masker det er ved å se på  bildet :) 

Anonymkode: 4e76f...2b5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært bedre med en beige bh under den gjennomsiktige strikkegenseren.

Anonymkode: 4e76f...2b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette ser ut som en overkommelig genser dersom du er nybegynner. Å strikke med striper er ikke særlig komplisert. Vil anbefale å søke opp Kimmie Munkholm på youtube, hun har veldig gode videoer og forklaringer på lett forståelig dansk på de fleste strikketeknikker. 

 

Når det gjelder garn og oppskrift har jeg dessverre ingen erfaring med Skatvedt. Lykke til med genseren, den blir nok kjempefin! 

Anonymkode: 99df9...afb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Dette ser ut som en overkommelig genser dersom du er nybegynner. Å strikke med striper er ikke særlig komplisert. Vil anbefale å søke opp Kimmie Munkholm på youtube, hun har veldig gode videoer og forklaringer på lett forståelig dansk på de fleste strikketeknikker. 

 

Når det gjelder garn og oppskrift har jeg dessverre ingen erfaring med Skatvedt. Lykke til med genseren, den blir nok kjempefin! 

Anonymkode: 99df9...afb

takk for tips :) ts

Anonymkode: 7c83c...517

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Man trenger vel knapt oppskrift for å lage den? Man kan jo telle hvor mange masker det er ved å se på  bildet :) 

Anonymkode: 4e76f...2b5

Jeg er ikke så erfaren, så jeg trenger oppskrift :) ts

Anonymkode: 7c83c...517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er ikke så erfaren, så jeg trenger oppskrift :) ts

Anonymkode: 7c83c...517

Jeg forstår. Men det blir jo veldig kostbart hvis du ikke får tak i oppskrift på annen måte enn å kjøpe oppskriften sammen med garnet til fullpris. Hvis man abonnerer på nyhetsbrev hos Skatvedt får man av og til rabattkoder.

Jeg ville, av økonomiske årsaker, ha strikket en lignende genser med raglanfelling og brukt en gratis oppskrift og rimelig garn. Og etter å ha blitt mer erfaren kunne jeg ha laget en genser som ligner svært mye på den stripete genseren uten å ha noen oppskrift.

Her er gratis oppskrifter på gensere med raglanfelling
https://www.garnstudio.com/search.php?action=search&w=raglan&lang=no

Denne ligner litt. Du kan jo lage denne med striper om du vil? :)

18-2.jpg

https://www.garnstudio.com/pattern.php?id=10394&cid=1

Anonymkode: 4e76f...2b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se også denne tråden og tråder m.m. som det linkes til, da det er mange tips til nybegynner-strikkere:

 

Anonymkode: 4e76f...2b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er ikke så erfaren, så jeg trenger oppskrift :) ts

Anonymkode: 7c83c...517

Ønsker du å kjøpe garn og oppskrift fra Skatvedt til den genseren da?

https://www.arnhildskatvedt.no/products/stripet-maha-genser#:~:text=Stripet MåHa genser strikker du,legger seg fint utover skuldrene.

Anonymkode: 4e76f...2b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det strikket med to tråder hele tiden, en tråd ITO Kinu (100% råsilke), og en tråd ISAGER Trio (50% lin, 30% bomull og 20% mambus). På vrangbordene er det også strikket sammen med ISAGER Silk Mohair (75% kid mohair og 25% silke). Du får deg en særs lett og god genser med disse garnkvaliteten sammen. 

Stripet MåHa genser strikker du ovenfra og nedover, da slipper du montering når du er ferdig å strikke. Det er en kort modell med tre kvart lengde på ermet. 

Det er enkle og fine detaljer med den lange vrangbordkanten til halsen, som gjør at halskanten legger seg fint utover skuldrene. Samt rillestrikk i raglanovergangen og videre nedover i hver side. 

Veiledende pinnestørrelse 4 mm 

I garnpakken er det oppskrift, ITO Kinu, ISAGER Trio og ISAGER Silk Mohair garn.

Anonymkode: 4e76f...2b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Se der halskanten på genseren slutter til venstre i bildet, før modellens hals er.

Jeg synes ikke at denne løsningen ser noe bra ut. Det ser slaskete ut øverst i halskanten.

Petetite knits halskanter er mye bedre. I noen at Petite knits oppskrifter er det oppgitt at man kan eller skal legge inn elastikk sammen med tråden som man strikker med i halskanten. Det er nok nettopp for å unngå at det skal vli slaskete :) 

Anonymkode: 4e76f...2b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Se der halskanten på genseren slutter til venstre i bildet, før modellens hals er.

Jeg synes ikke at denne løsningen ser noe bra ut. Det ser slaskete ut øverst i halskanten.

Petetite knits halskanter er mye bedre. I noen at Petite knits oppskrifter er det oppgitt at man kan eller skal legge inn elastikk sammen med tråden som man strikker med i halskanten. Det er nok nettopp for å unngå at det skal bli slaskete :) 

Anonymkode: 4e76f...2b5

Husket feil. Elastikken sys inn i halskanten etter at det er ferdigstrikket.

Men jeg har sett oppskrifter der man strikker inn gjennomsiktig elastikk sammen med garntråden under strikkingen.

Anonymkode: 4e76f...2b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg forstår. Men det blir jo veldig kostbart hvis du ikke får tak i oppskrift på annen måte enn å kjøpe oppskriften sammen med garnet til fullpris. Hvis man abonnerer på nyhetsbrev hos Skatvedt får man av og til rabattkoder.

Jeg ville, av økonomiske årsaker, ha strikket en lignende genser med raglanfelling og brukt en gratis oppskrift og rimelig garn. Og etter å ha blitt mer erfaren kunne jeg ha laget en genser som ligner svært mye på den stripete genseren uten å ha noen oppskrift.

Her er gratis oppskrifter på gensere med raglanfelling
https://www.garnstudio.com/search.php?action=search&w=raglan&lang=no

Denne ligner litt. Du kan jo lage denne med striper om du vil? :)

18-2.jpg

https://www.garnstudio.com/pattern.php?id=10394&cid=1

Anonymkode: 4e76f...2b5

ikke så verst den der, god idè :) ts

Anonymkode: 7c83c...517

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...