AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #1 Del Skrevet 15. januar 2022 Neste år er jeg ferdig på VGS, og skal i den anledning ta et friår. Jeg har brukt min bank sin låneevnekalkulator, og funnet ut av nøyaktig hva jeg må tjene for å kvalifisere meg for et lån på omtrent 1.6 millioner kroner. I følge dem, rett under 400k (dette kan jeg få til, spør ikke om hvordan). Hvor mange utskrifter av lønn krever en bank generelt før de innvilger lån? Jeg vil eie en bolig, men bo hjemme mens jeg studerer. Det vil vel være rundt 5 - 6 år hvor boligen helst skal være utleid. Jeg skal jobbe noe på siden av studiene, men ønsker helst at leietaker skal dekke brorparten av utgiftene gjennom leien. Er dette realistisk? Jeg har ikke kunnskap om de forskjellige utgiftene som kommer med en leilighet. Jeg forstår at jeg som utleier skal betale for en basispakke (strøm etc?). Hvor mye pleier dette å koste? Så kommer utgiften til lånet på toppen, som er rundt 5000,- per måned. Hvordan er reglene for å leie ut? Kan jeg kjøpe en bolig og umiddelbart leie den ut, så fremt alt er i orden? Hvor kan jeg søke om å kvalifisere boligen for utleie? Må jeg det? Eller er jeg nødt til å bo i den / annet før jeg kan leie den ut? Hvor lenge i så fall? Nå ble det mange spørsmål, men jeg lurer i prinsippet på om noen kan fortelle meg litt om oppsidene og nedsidene ved å kjøpe og leie ut en bolig. Hva jeg må være obs på, og så videre. Anonymkode: ee643...93b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #2 Del Skrevet 15. januar 2022 Ikke finn på å leie ut med strøm inkludert! Det er bare idiotisk og du kan få store regninger på det! Noen steder må du ha bodd i boligen selv ett år før du kan leie ut. Anonymkode: 75a3b...afe 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tripptrapp1 Skrevet 15. januar 2022 #3 Del Skrevet 15. januar 2022 Du vil leie ut egen bolig mens du snylter på foreldrene dine under studietiden? Så hyggelig av deg da. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #4 Del Skrevet 15. januar 2022 Vanligvis krever banken 3 måneders kontoutskrift. Eventuelt kontrakt med fastlønn. Du må ikke leie ut inkl strøm. Men strøm er en av svært få ting du kan ta betalt for utover husleie. Utgifter ut over lånet er fellesutgifter i borettslag/sameie, som varierer fra 1000 til 5000,-. Og selvfølgelig skatt av leieinntektene. Jeg betaler rundt 7000,- ekstra utenom lån for strøm/forsikring/fellesutgifter. Noen borettslag tillater utleie øyeblikkelig, andre krever at eier bor der en viss tid før de tillater utleie. Du trenger ikke søke om utleie andre steder. Oppsiden med utleie er at du får leieinntekter og det er en investering som svært sannsynlig øker i verdi. Negative: du må forholde deg til leietaker, du må fikse ting som blir ødelagt, du risikerer at leietaker ødelegger ting i leiligheten eller ikke betaler husleie, det er nesten umulig kaste ut leietaker, nesten uansett hva leietaket gjør så er det du som må forholde deg til styret i borettslaget/sameiet. Ved en kraftig renteøkning kan du ikke nødvendigvis øke leie tilsvarende. Leier du ut med strøm må du ta høyde for både ekstreme priser og at leietaker bruker mye strøm. Anonymkode: e5757...f4c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 15. januar 2022 #5 Del Skrevet 15. januar 2022 I tillegg til de 1.6 mill. du får i lån må du ha 15 % egenkapital. Det betyr at du må som minimum ha kr 282.350 i tillegg i egenkapital eller medlånetaker eller kausjonist hvis de 1.6 skal være 100 % belåning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 15. januar 2022 #6 Del Skrevet 15. januar 2022 Tripptrapp1 skrev (1 time siden): Du vil leie ut egen bolig mens du snylter på foreldrene dine under studietiden? Så hyggelig av deg da. Kanskje rart å høre for deg, men vi er mange som vil synes det er en fin løsning for barna våre. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #7 Del Skrevet 15. januar 2022 Brunello skrev (2 timer siden): Kanskje rart å høre for deg, men vi er mange som vil synes det er en fin løsning for barna våre. Absolutt noe jeg kunne gjort for mine barn også. Så enig med deg, vi er mange som synes det er fin løsning. Til Ts: Du må nok har enten fast jobb eller vise over tid at du har stabil lønn. I tillegg så må du som nevnt ha egenandel. Og en buffer i tilfelle noe i leiligheten må repareres eller du ikke får leie i tide og må betale hele lånet selv. veldig fin fremtids tanke men har du mulighet til å snakke med dine foreldrene om dette og spørre om de kan hjelpe deg litt rundt dette? Håper du får det til, masse lykke til! Anonymkode: b3e62...3da 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #8 Del Skrevet 15. januar 2022 Om du bor i leiligheten selv vil du ikke måtte betale skatt for leieinntekten, det krever ett ekstra soverom. Kunne det vært en tanke for deg? Anonymkode: 2d162...fdb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #9 Del Skrevet 15. januar 2022 Hvis dette er en borettslagsleilighet så må du bo der selv i 1 år før du kan leie den ut, men dette må du søke via styret i borettslaget. I et sameie kan du leie ut med engang. Anonymkode: f5d25...51c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #10 Del Skrevet 15. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Om du bor i leiligheten selv vil du ikke måtte betale skatt for leieinntekten, det krever ett ekstra soverom. Kunne det vært en tanke for deg? Anonymkode: 2d162...fdb Nå er vel ikke utvalget på leiligheter med to soverom til under 2millioner så veldig stort... Anonymkode: e5757...f4c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #11 Del Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Vanligvis krever banken 3 måneders kontoutskrift. Eventuelt kontrakt med fastlønn. Anonymkode: e5757...f4c Hvor har du dette fra? Jeg har aldri noen gang måttet utlever KONTOUTSKRIFT til en bank for å få boliglån! Anonymkode: 18058...6de 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 16. januar 2022 #12 Del Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg har brukt min bank sin låneevnekalkulator, og funnet ut av nøyaktig hva jeg må tjene for å kvalifisere meg for et lån på omtrent 1.6 millioner kroner. I følge dem, rett under 400k (dette kan jeg få til, spør ikke om hvordan). Hvor mange utskrifter av lønn krever en bank generelt før de innvilger lån? JAnonymkode: ee643...93b Boliger kan kun belånes med 85%. Resten må du ha i egenkapital, altså sparepenger, på konto, til å betale de siste 15% av leiligheten med. Dette kravet om 15% egenkapital styres av myndighetene og utlånsforskriften. Det betyr at du må ha en del sparepenger oppspart før du kan kjøpe egen bolig. Bankene krever ikke "utskrifter" av lønn, men kopi av de 3 siste lønnsslippene. Eller, vi får vel si at de gjorde det sånn før i hvert fall, men nå finnes det meste de trenger på nett og på Altinn. Jeg søkte boliglån hos Bulder Bank tidligere denne uka, og måtte ikke levere inn noe som helst av utskrifter eller kopier. Jeg ga dem bare elektronisk tillatelse til å hente inn det de trengte på nett, og det gjorde de på et par minutter. Så var det i boks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #13 Del Skrevet 16. januar 2022 Første gang jeg søkte boliglån ville de se tre lønnsslipper, men de er mye mer interessert i om du har fast jobb eller ikke. Nå ville det nok holdt med arbeidskontrakten min som sier jeg har fast jobb med fastlønn. Mye mer relevant. Anonymkode: f48ac...67a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #14 Del Skrevet 16. januar 2022 Tripptrapp1 skrev (21 timer siden): Du vil leie ut egen bolig mens du snylter på foreldrene dine under studietiden? Så hyggelig av deg da. De fleste foreldre ønsker å ha barna sine hjemme så lenge som mulig I alle fall så lenge de gjør en solid innsats med studier, jobb ved siden av, og her egen bolig på toppen. Mamma savner fortsatt å ha meg der, 20 år senere 😅 Anonymkode: 51c87...919 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #15 Del Skrevet 16. januar 2022 Tripptrapp1 skrev (21 timer siden): Du vil leie ut egen bolig mens du snylter på foreldrene dine under studietiden? Så hyggelig av deg da. Det kalles økonomisk smart. Anonymkode: 5824d...91b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 16. januar 2022 #16 Del Skrevet 16. januar 2022 Jeg har lyst å tilføye at hvis du får dette til, TS, så er det en veldig lur løsning. Men du må skatte av leieinntekten, ha egenkapital og få nok leie til å dekke utgiftene på boligen, inkludert innvendig vedlikehold. Så må du forvisse deg om at boligen du kjøper kan leies ut (reglene i boretts-, andels- eller sameiet du kjøper bolig i). I tillegg råder jeg deg til å være svært nøye med utvelgingsprosessen når det gjelder leieboere. Finn noen som er sikre betalere, interessert i å være en god nabo og ikke ramponerer boligen din. Tar du hensyn til og innfrir alle disse forutsetningene så kjør på. Da vil du mest sannsynlig ha en kanongevinst på boligen - den kan du dra full nytte av hvis du bor der selv i et av de to siste årene du eier den - ved salg. Eller du kan ha boligen til evig tid og refinansiere den slik at du finansierer egenkapital til kjøp av bolig du skal bo i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tripptrapp1 Skrevet 16. januar 2022 #17 Del Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det kalles økonomisk smart. Anonymkode: 5824d...91b Åpenbart. For en av partene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #18 Del Skrevet 16. januar 2022 Tripptrapp1 skrev (52 minutter siden): Åpenbart. For en av partene. Om du har fattige foreldre, selvfølgelig. Men de fleste i den aldersgruppen har foreldre med nedbetalte eneboliger som er verdt millioner. Og gullkantede pensjonsordninger. Da ønsker man jo å overføre verdier tilbake til barna. Anonymkode: 51c87...919 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #19 Del Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvor har du dette fra? Jeg har aldri noen gang måttet utlever KONTOUTSKRIFT til en bank for å få boliglån! Anonymkode: 18058...6de Beklager, skrev feil, mente lønnslipp 🙈 Anonymkode: e5757...f4c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå