Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er snart ferdigutdannet jurist, og skal etter hvert begynne jobbsøkingen🥳 Siste eksamen er i slutten av mai, og jeg ser for meg at jeg har mulighet til å starte i ny jobb fra 1 juni. Spørsmålet er om det er for tidlig å begynne jobbsøkingen allerede nå? Ofte står det jo ikke spesifisert dato for ønsket tiltredelse. Jeg regner med at det er for tidlig å søke på en jobb om man ikke kan starte før et halvt år senere, men hvor lang tid i forkant er "greit"/vanlig?

Anonymkode: 19ecc...411

Skrevet

Du kan absolutt begynne å søke nå, og i alle fall på faste stillinger. En ansettelsesprosess tar gjerne noen uker, og arbeidsgivere regner neppe med at søker kan starte noe særlig før 1. juni hvis stillingen er utlyst nå. Husk at søkere som allerede er i jobb som regel har tre måneders oppsigelsestid fra den første i måneden etter oppsigelse. Med utlysning nå, søknadsfrist ved utgangen av januar og intervjurunder og jobbtilbud løpet av februar er det trolig mange som vil ha første mulige oppstart 1. juni pga oppsigelsestiden.

Dessuten: hvis du skal ansettes i en fast jobb har arbeidsgiver gjerne et flereårsperspektiv. Da vil ikke noen uker fra eller til i oppstartsdato ha så mye å si.

Det er noe annet hvis du søker vikariater. De er jo ledige i en gitt tidsperiode, og da har mulig oppstartsdato større betydning. Hvis vikariatet er interessant søker du selvsagt likevel. Du vet jo aldri hvilke andre søkere som er der ute, så det kan hende arbeidsgiver heller vil ansette deg enn en kandidat som gir dårligere inntrykk selv om vedkommende kan starte litt før. 

• Liker 2
Skrevet

Vi har ei som allerede fikk jobb hos oss fem måneder før hun er ferdig med master. Jeg kan anbefale deg å søke jobb allerede nå☺

Anonymkode: 5347a...02c

• Liker 2
Skrevet

Det er helt vanlig begynne søke jobber ett halvårs tid før man er ferdig med utdanning.

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk, da gjør jeg det! Uææ, dette blir gøy/nervepirrende/spennende! 

Anonymkode: 1064a...d54

Skrevet

Jeg begynte i januar, ferdig utdannet i mai 😊

Anonymkode: 07f3c...220

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ferdig i mai og kan mest sannsynlig begynne å jobbe fra 1. eller 15. mai og har tenkt å sende noen søknader kommende uken.

Anonymkode: 23642...092

• Liker 1
Skrevet

Hos oss blir graduate stillinger lagt ut på høsten, 1år før studentene starter. Nesten alle blir ansatt før jul.

Anonymkode: ef3fd...a2d

• Liker 1
Skrevet

Du er ikke for tidlig ute. Graduatestillinger er allerede nevnt. Også traineestillinger har søknadsfrist i disse dager. Her er det for eksempel et traineeprogram som har søknadsfrist i morgen. 

Anonymkode: 2ac0e...081

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...