Gå til innhold

Klarer ikke helt synes synd på venninne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok.. ene bestevenninnen min tok selvbestemt abort for et par mnd siden.

det gikk visst litt heftig for seg... hun var 11 uker på vei (syns det er for langt ute til å ta abort), og aborten gikk skikkelig galt. Hun ble innlagt to dager etterpå igjen og måtte i full narkose for å operere ut alt. 

problemet nå er bare at hun prøver å snakke til oss om dette... hvor tøft det var og hvor tøft det er å se andre lykkelige gravide. Men hun valgte jo dette selv. Hvis hun ville ha baby kunne hun jo beholdt? Syns dette er litt egoistisk...

hun klager også på at hun måtte gjennom dette alene siden familien bor langt unna. Men hun har også igjen valgt å bosette seg her.

jeg bare er så lei folk klager over egne livsvalg 🙄

Anonymkode: 59021...4da

• Liker 19
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glad du ikke er min venninne... 

Anonymkode: c8e17...dc8

• Liker 49
Skrevet

Helt enig med deg TS! Overhodet ingen sympati.

Anonymkode: 41b10...f62

• Liker 13
Skrevet

Hun hadde sine grunner for å ta abort. Men selv om det var det riktige valget, så har man fortsatt følelser rundt det. Man kan fortsatt være lei seg og sørge. Hun trenger å snakke om det, hva med å være en god venninne og faktisk lytte til henne, og støtte henne.

Anonymkode: f3d06...dc6

• Liker 39
Skrevet

Har du tenkt noe over grunnen til at hun bestemte seg for å gjennomføre aborten? Hun hadde neppe gjort det hvis absolutt alt lå perfekt til rette for å føde og oppdra et barn.

Og med holdningen du viser nå skjønner jeg det hvis det er omstendigheter hun har valgt å ikke dele med deg i forkant.

Skrevet

Trolling, eller? Hvis det mot for modning ikke er det,  bør venninnen din finne noen som funker som venninne 

• Liker 20
Skrevet

Selv om noe er det riktige valget og man velger det selv, så betyr ikke det at det ikke er tungt eller at man har behov for støtte.

Anonymkode: 34462...199

• Liker 12
Skrevet (endret)

Er hele verden svart/hvit for deg, sånn generelt? Å ta et valg er ikke nødvendigvis å velge mellom en god og en dårlig løsning eller å velge mellom det man vil og det man ikke vil. Man kan måtte innse at det som er lurt og riktig å gjøre ikke er det man kanskje egentlig helst vil eller at ingen av alternativene er en god løsning. Man kan ta det valget man vet er det smarte og riktige og det man vil angre minst på, og likevel sørge dypt over det man måtte velge bort.

Empati er en fin ting, prøv det en gang. Det trenger ikke engang bety at du er enig i eller forstår det den andre sliter med, det betyr bare at du ser at hun har det vondt og viser medlidenhet heller enn fordømmelse.

Endret av Daria
  • Liker 31
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

det gikk visst litt heftig for seg... hun var 11 uker på vei (syns det er for langt ute til å ta abort), og aborten gikk skikkelig galt. Hun ble innlagt to dager etterpå igjen og måtte i full narkose for å operere ut alt. 

problemet nå er bare at hun prøver å snakke til oss om dette... hvor tøft det var og hvor tøft det er å se andre lykkelige gravide. Men hun valgte jo dette selv. Hvis hun ville ha baby kunne hun jo beholdt? Syns dette er litt egoistisk...

hun klager også på at hun måtte gjennom dette alene siden familien bor langt unna. Men hun har også igjen valgt å bosette seg her.

Og du er en av bestevennene hennes..? 

Herregud, jeg vet ikke hva jeg skal si til deg, for det virker jo ikke som at du kommer til å forstå det uansett. Har du virkelig aldri ha måttet tatt et vanskelig valg før??

En abort er ikke noe å kimse av, uansett om det er selvbestemt. Også gikk det jo i tillegg ikke som planlagt heller. Det må være skikkelig tøft for henne nå som hun ikke har så mange rundt seg der hun bor, og når den ene bestevennen hennes ikke støtter henne engang..

Anonymkode: bba6c...77f

• Liker 21
Skrevet

Selv om abort er det riktige valget er det også ofte et veldig tungt og vanskelig valg. Klart hun tenker på det når hun ser andre gravide og at det kan være leit for henne. Tror de som tar abort og ikke bryr seg et pøkk i ettertid kanskje er i mindretall.

Anonymkode: 990e0...a30

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Men hun valgte jo dette selv. Hvis hun ville ha baby kunne hun jo beholdt?

Du tror dette er så enkelt? 

• Liker 8
Skrevet

Dårlig venninne. Du må forstå at man sitter inne med konfliktfylte og triste tanker etter at man har drept spiren til et liv i magen. Der og da er kanskje valget rett. Etterpå kommer følelsene. Ellers er man ikke et menneske..

Anonymkode: 490fc...342

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Glad du ikke er min venninne..

Anonymkode: 0d7d0...93c

samme sier jeg. Har ikke lest et mer usympatisk innlegg her på lenge 🥶

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Skjønner godt du ikke føler sympati. Maken til ustabil kvinnfolk. Når man velger å ta vekk sittt eget barn fortjener man ikke sympati heller vansklig for andre å måtte høre på hu klage Iver å ha tatt livet av sitt eget foster også kutt hu ut! 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og du er en av bestevennene hennes..? 

Herregud, jeg vet ikke hva jeg skal si til deg, for det virker jo ikke som at du kommer til å forstå det uansett. Har du virkelig aldri ha måttet tatt et vanskelig valg før??

En abort er ikke noe å kimse av, uansett om det er selvbestemt. Også gikk det jo i tillegg ikke som planlagt heller. Det må være skikkelig tøft for henne nå som hun ikke har så mange rundt seg der hun bor, og når den ene bestevennen hennes ikke støtter henne engang..

Anonymkode: bba6c...77f

Enig. 

TS..jeg ville lagt alle fordommer til side. Støtt henne og vær der for henne. 

Abort er ikke enkelt for de aller fleste. Og når du sier at hun måtte operere bort alt. Betyr det også livmoren? I såfall kan hun være i krise. Stakkars jente. 

Ellers forstår jeg hva du mener med å klage over valg man tross alt har gjort selv. Som det med å flytte bort fra all familie og så klage over det. Men jeg ville lagt dette til side nå og konsentrert meg om å støtte henne på en fordomsfri og empatisk måte. 

Egentlig er det fint å lufte slike tanker som du har. For man kjenner jo på det som du kjenner på, men så skjønner man når man har tenkt seg om at det er ikke så enkelt, men mange sider av en sak  🌸

• Liker 3
Skrevet

Du mener at hun ikke burde opplevd det som vanskelig siden hun valgte det selv? Alternativet hadde vel vært verre siden hun valgte det, da hadde hun vel heller ikke fått lov til å synes det er vanskelig?

Anonymkode: 00fe2...bbe

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...