Gå til innhold

Vil gjerne trene de store muskelgruppene 2-3 ganger i uka, men blir så innmari støl!! Tips til å restituere raskere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Blir så demotivert av å være så innmari støl i 4-5 dager etter å ha trent knebøy og liknende øvelser som går på lår og rumpe, mitt ønske er å kunne trene dette annenhver dag, eller i det minste med to dagers mellomrom. Hva gjør dere for  å ikke bli så støle? Nå for eksempel trente jeg på onsdag, egentlig en ganske dårlig runde som jeg ikke trodde jeg ville kjenne stort av, men joda, ble stølere enn noensinne, og er fremdeles dritstøl i dag, lørdag. Hva gjør jeg galt? Er det normalt å være støl i nesten en uke? 

Anonymkode: 893ac...dcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, et mulig tips kan være å ikke løfte blytungt hver gang, men også ha noen lettere og middels tunge økter der du trener med flere repetisjoner. Min erfaring er at hvis jeg tenker at hver økt skal være "fantastisk" så blir jeg støl. Ellers for å si det på en annen måte - variasjon kan være bra. (Du kan også bli støl hvis du trener gjennomgående med alt for mange reps). 

Anonymkode: 6ef85...c91

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har du trent? Jeg har trent i mange år og trener flere ganger i uken og blir ikke så veldig støl, bare om det går mer enn en uke mellom øktene. Det går seg nok til. Men når jeg først har blitt støl pleier jeg å varme godt opp med lavere vekter de første repetisjonene, da er det ikke like vondt. 

Anonymkode: fc1fe...b9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har du trent? Jeg var daustøl de første ukene jeg trente styrke, men det gikk over etter hvert. Kan fortsatt kjenne det litt noen ganger, men langt ifra så mye at det er hemmende.

Stølhet trenger ikke å bety at du ikke restituerer nok, tvert imot så kan trening og bevegelse virke positivt mot stølhet, så lenge du lytter til kroppen. 

Anonymkode: 79c34...945

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! Har trent i noen år, men hadde en pause på et halvt år nå fram til november. Har hatt det samme problemet tidligere når jeg trente jevnlig, før covid. Jeg blir selvfølgelig stølest når jeg trener tungt med min venninne, og mindre støl når jeg trener alene, men da trener jeg også lettere vekter og føler ikke at jeg egentlig trener slik jeg burde for å få framgang. Jeg trenger ikke trene like tungt hele tiden, men synes det er kjipt å ikke kunne trene i det hele tatt på en uke fordi jeg har trent hardt én dag. Får bare se om det ordner seg etterhvert, kanskje bare trene lett i noen uker før jeg kjører de tyngre styrkeøktene igjen. Jeg bruker som regel bare tredemølla med full incline som oppvarming før styrkeøvelsene, så jeg burde kanskje teste om det går bedre med videre oppvarming med lettere vekter før jeg kjører tungt. Dette har jeg faktisk ikke tenkt på før, takk for tips!

Anonymkode: 893ac...dcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du beskrive treningsøktene dine litt mer? Øvelser, antall sett, antall repetisjoner, hvor lange pauser mellom sett, bruker du noen utmattende teknikker som eksentrisk trening, sakte tempo, dropsett osv.? Blir du støl absolutt over alt, eller bare i noen muskler?

Ved trening av en muskel to til tre ganger per uke er det egentlig ofte nok til at stølheten ikke burde bli så veldig ille etter min erfaring. Stølhet er ofte verst når man trener sjeldent og litt for mye de gangene man trener. Eksempelvis å proppe alt volum på bein inn i én dag per uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker en liten halvtime på å tøye ut etterpå og blir sjeldent støl. Hvis jeg har trent ekstra hardt pleier jeg å ta en tablett magnesium før jeg legger meg, det pleier å gjøre susen.

Anonymkode: d1dfd...51b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...