Gå til innhold

Gjennombrudd rundt Multippel Sklerose (MS) - EBV - link mot ME/CFS

Ctrl

Anbefalte innlegg

Store forskningsnyheter rundt MS på nyåret av 2022, som har fått stor internasjonal oppmerksomhet både i sosiale medier, medier og publikasjoner. Særlig Twitter koker.

En gigantisk og omfattende studie som har samlet data over to tiår har nå blitt ferdigstilt. 

Studien har tatt for seg 10 millioner i militæret i USA, og samlet inn 62 millioner blodprøver fra disse. 

Resultatet ble av de 801 pasientene med tilstrekkelige blodprøver som utviklet MS, hadde 800 pasienter en positiv EBV-test (Epstein-Barr Virus). Det viser seg at det er 32 ganger høyere risiko å utvikle MS etter en EBV-infeksjon. Det skrives om at genetikk er avgjørende for om man får MS eller ikke etter en EBV-infeksjon.

Studien må være noe av det mest avanserte jeg har lest noengang. Spørsmålet er om tiden nå er kommet for å behandle og utrydde MS? 

Two decades of soldiers’ medical records implicate common virus in multiple sclerosis

Longitudinal analysis reveals high prevalence of Epstein-Barr virus associated with multiple sclerosis

Uavhengig av dette, så skal blant annet Moderna i gang med en Phase I-studie med å teste en EBV-vaksine. 270 personer mellom 18 - 30 år skal vaksineres mens studien pågår. Dette er banebrytende nyheter ettersom det pr. nå ikke eksisterer en EBV-vaksine. Kan en EBV-vaksine redusere risiko for å utvikle MS senere, hvis du har de genetiske faktorene for å utvikle MS? 

Moderna doses first subject in Phase I EBV vaccine trial

Parallelt med dette pågår det både forskninger og spekulasjoner om at EBV er eller kan være den utløsende faktoren i blant annet Fibromyalgi og ME/CFS også, som ofte er infeksjonsløste sykdommer. Denne hypotesen er forsåvidt gammel, og flere "bevis" for dette ble allerede lansert på 1980-tallet. Men når det biopsykososiale perspektivet [feilaktig] overtok, ble EBV-hypotesene fullstendig oversett. Nå har de derimot blomstret opp igjen. Det som er viktig i denne sammenheng, også imot MS, er at det pågår en enormt studie innenfor ME/CFS - DecodeME - som ganske snart skal ta for seg de genetiske faktorene - DNA - i sykdommen. Så er det noe hold i EBV-teorien i ME/CFS så kan de genetiske faktorene det spekuleres om i MS bli avslørt gjennom DecodeME.

Epstein-Barr Virus in Chronic Fatigue Syndrome

Myalgic Encephalomyelitis/Chronic Fatigue Syndrome: The Human Herpesviruses Are Back!

Ikke nok med det. Det pågår også selvfølgelig forskninger rundt Long-Covid og EBV. Long-Covid, som for øvrig er har fått tildelt store forskningsmidler (milliarder av kroner), da spesielt fra USA, har blitt koblet opp mot reaktivering av EBV. Herav skaper høyt og diffust symptomtrykk, som ligner både ME/CFS, Fibromyalgi OG MS! Herav kan Long-Covid gi en oppblomstring av alle disse sykdommene i årene som kommer.

Long COVID: Epstein-Barr virus may offer clues

How the coronavirus may trigger diseases from diabetes to MS

EBV har også blitt koblet opp mot økt risiko for flere typer kreft. 

Can infections like EBV & HIV cause cancer?

Jeg regner sterkt med at mer om EBV, herav hypoteser, studier, forsøk, behandlinger, forebygginger osv, vil blomstre opp i tiden som kommer.

Rett og slett spennende tider. Det forskes altså på mye av det samme utifra flere innfallsvinkler. Studiene og forsøkene kommer på rekke og rad - mot EBV. Står vi ovenfor et stort medisinsk paradigmeskifte ? Og kan Modernas EBV-vaksine ende opp som forebyggende behandling for EBV-utløst sykdom innenfor mange sykdommer ? Snakker vi om en potensiell universiell vaksine ?

Har du tanker eller tillegg, gjerne kommenter i tråden ;) 

Endret av Ctrl
Ryddet i kilder
  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

DronningenSaba skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker at enten er du lege eller så burde du bli det.

Er ikke lege og kommer aldri til å bli lege, men er spesielt interessert i hva som skjer rundt forskninger og sykdommer som blant annet ME/CFS, Fibromyalgi og MS. Rett og slett uhorvelig interessant. 😄 

• Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EBV har blitt linket til MS i flere år, spennende å se mer forskning rundt det. 

Anonymkode: cc02e...dbb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om EBV kan kobles til disposisjon for depresjon også? lurer på om det er undersøkt.

Anonymkode: 89ae4...13f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg lurer på om EBV kan kobles til disposisjon for depresjon også? lurer på om det er undersøkt.

Anonymkode: 89ae4...13f

Dette er faktisk en gammel teori, også. Hvor gammel er uklart, men denne er fra 1986:

Epstein-Barr Virus and Depression

Problemet er at teorien har blitt utvasket av psykologien, og da døde ut. Du vet, hodet skal kun behandles gjennom hode. Psykosomatisk går alltid kun én vei i kroppen, ifølge psykiatrien, og det er hode -> kropp, og aldri motsatt. 

Men, nylig (fra rundt 2010-tallet) har disse teoriene blitt tatt mer opp igjen. Både innenfor bipolar lidelse, angst og schizofreni, men også depresjon. Gamle teorier og studier, som den jeg la til ovenfor, blir faktisk sitert i disse nye hypotesene og teoriene.

Hypothesis: bipolar disorder is an Epstein–Barr virus-driven chronic autoimmune disease – implications for immunotherapy

Problemet er dog at innenfor EBV og psykiske lidelser så er vi stort sett enda på et hypotese-nivå, og det vil ta år å finne ut av det. Samt at EBV har nok vært en forskningshypotese i stort sett de fleste sykdommer i dag. EBV har rett og slett vært vanskelig å bevise.

Endret av Ctrl
Redigert kilder
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde EBV på ungdomsskolen og ble umiddelbart helt slått ut. Sengeliggende med ME-symptomer i 20 t i døgnet i 1,5 år. Ble gradvis bedre, men aldri bra. Fikk diagnonsen ME mild/moderat for noen mnd’er siden. Rart ikke flere leger han kunnskap om dette. 

Svært interessant tema, helt enig! Veldig kraftig virus, som definitivt kan gjøre stor skade! 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig spennende forskning! Dette skal jeg følge med på. Jeg kjenner dessverre flere som har fått påvist MS i 20-årene.
Jeg har hatt kyssesyke selv, men ikke pga EBV, med på grunn av CMV (Cytomegalovirus). Tro om det ender med samme forskning i den gaten? CMV er årsak til cirka fem prosent av alle tilfeller av kyssesyke, så overhodet ikke like relevant som EBV riktignok. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blue Berry skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde EBV på ungdomsskolen og ble umiddelbart helt slått ut. Sengeliggende med ME-symptomer i 20 t i døgnet i 1,5 år. Ble gradvis bedre, men aldri bra. Fikk diagnonsen ME mild/moderat for noen mnd’er siden. Rart ikke flere leger han kunnskap om dette. 

Svært interessant tema, helt enig! Veldig kraftig virus, som definitivt kan gjøre stor skade! 

Klassisk ME-tilfellet, altså, skapt som en post-viral-tilstand. Håper alt står bra til på tross av tilstanden din. Ha håp om framtiden! :) 

Leger har ikke kunnskap om dette fordi det pr. dags dato har manglet kunnskap om det. EBV-teoriene har vært vanskelig å bevise, selv om teoriene har vært levende og forstått i lang tid. At ME og Fibromylagi spesielt har blitt trigget gjennom infeksjoner og virus er mer eller mindre allmennkunnskaper, samt at MS har vært litt fra og til innenfor feltet, men de har ikke hatt noe håndfast å relatere noe av dette til. Og selvfølgelig, så har leger dessverre vært fyllt av fordommer, synserier og ukunnskap i møte med pasientene, fordi ingenting håndfast har foreligget. En medisinsk skandale. Som kanskje er på vei til å snu nå :) 

For øvrig er EBV en nøtt. Det er et human herpesvirus som kan utløse mononukleose. 95% av mennesker er bærere av viruset. Men så var det det med genetiske faktorer da for å utvikle sykdom. Samt at det finnes to forskjellige typer EBV, samt titalls varianter. Og de som har fulgt Covid-debatten vet jo at virusvarianter er forskjellige og gir forskjellig symptomtrykk og plager. Ikke lett. Og utrolig spennende, ja.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lacuna skrev (4 timer siden):

Så utrolig spennende forskning! Dette skal jeg følge med på. Jeg kjenner dessverre flere som har fått påvist MS i 20-årene.
Jeg har hatt kyssesyke selv, men ikke pga EBV, med på grunn av CMV (Cytomegalovirus). Tro om det ender med samme forskning i den gaten? CMV er årsak til cirka fem prosent av alle tilfeller av kyssesyke, så overhodet ikke like relevant som EBV riktignok. 

Det refereres mest til EBV og mononukleose i forskninger, så hvorvidt CMV og EBV gjør forskjell på sykdomsutviklingen i mononukleose er over mitt hode. 

Spørsmålet er om viruset i seg selv, og ikke påfølgende mononukleose-utbrudd, kan forårsake sykdom når den genetiske faktoren ligger tilstede. 

Det er ikke lett. Men jeg vet at herpesvirus og cytomegalovirus har vært diskutert innenfor IBS nylig, samt forskning rundt Long-Covid. Jeg leste faktisk om det herom dagen. En teori om at viruseksponeringen og immunreguleringen skapte ubalanse og da dysbiose i mage/tarm, herav kronisk IBS, som igjen ga symptomer som utmattelse, magebesvær, intoleranser og nevrologiske symptomer. Symptomer lignende ME/CFS og fibromyalgi. Rett og slett et resultat av en omfattende immunsrespons. 

Autoimmunitet vet vi eksisterer i MS, og det diskuteres høyt rundt ME/CFS og Fibromyalgi. Så hva trigger det? Kan det være viruseksponering?

For øvrig et par linker (hvis dere er interessert) til dette med dysbiose i tarm, lekk tarm, IBS og Covid-19. Det som er interessant med denne er ACE2-responsen, som skjer ved Covid-19 og som er svært relevant for ME/CFS for tiden: 

The Role of Angiotensin Converting Enzyme 2 in Modulating Gut Microbiota, Intestinal Inflammation, and Coronavirus Infection
Rome Foundation Working Team Report on Post-Infection Irritable Bowel Syndrome

Fra siste link er det interessant at Norge ligger så høyt i forhold til resten av verden: 

image.png.939c050729cf1aeb206af9c6e156fda8.png

Endret av Ctrl
Tillegg: Kilder
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj! Jeg har selv hatt EBV flere ganger etterfulgt av CMV som igjen ble etterfulgt av ME. Er i full jobb, men har alltid slitt med helsa etter dette. Interessant forskning!

Anonymkode: 4d5db...ee5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser flere i tråden har ME/CFS, så hvis dere ikke har sett denne om bevis for peroksisomal dysfunksjon, kompromittert energimetabolisme og redoksubalanse, så anbefaler jeg dere å ta en titt: 

Evidence for Peroxisomal Dysfunction and Dysregulation of the CDP-Choline Pathway in Myalgic Encephalomyelitis/Chronic Fatigue Syndrome

Publisert for 4 dager siden, av et ekspertteam innenfor ME/CFS. Mer troverdig enn dette får du ikke ME-forskning. Lipkin, Komaroff, Montoya, Hornig osv, som alle er involvert med eller rundt gruppen OMF (Open Medicine Foundation).

Hvorvidt denne studien er relevant med tanke på EBV eller the Metabolic Trap (som er hot innenfor ME/CFS), er uklart. Det ser ut til at de har funnet ut hva som skjer og ikke årsaken, og det er vel for tidlig å konkludere med årsaken. Dog nevner de infeksjonsutløst og Covid-19 i sin omtale.

Lipkin og co har flere spennende forskninger på gang. 

2022 blir et bra år! :) 

Endret av Ctrl
Fikset kilde
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og de harsellerte med meg fordi jeg ikke ville drikke av samme kopp som andre mennesker.

Senere lå halve kullet ute med kyssesyka.

Tenker at grunnleggende hygiene er et bra sted å starte for mange når det kommer til forebygging.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Interessant, og flott at forskningen går fremover. Selv har jeg EBV og CMV IgG.

Og en rekke tilstander:

Dysbiose i tarm, IBS

ME

Angst og depresjon

Dårlige tenner

Betennlser i stort sett hele kroppen(til og med i bekken)

Usj drittlei livet🥲mye smerter og lite søvn.

Anonymkode: ac2a0...e71

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som MS-diagnostisert synes jeg dette er spennende forskning. Jeg hadde kyssesyke i midten av tenårene som jeg ble slått ut av, men ikke mer enn at jeg ble frisk raskt. MS-symptomer fikk jeg i midten av 20-årene. 

Men egoisten i meg er hakket mer opptatt av forskning på medisin/behandling av MS.. 

Anonymkode: 15061...d6a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unika skrev (33 minutter siden):

Her må jeg følge med. Interessant lesning! 

Ja, ikke sant. Kanskje noe av det mest interessante som har skjedd innenfor MS på lenge. En bunnsolid studie som garantert vil gi ringvirkninger og grobunn for mer målrettet kunnskap. 

Tok meg en tur på Twitter for å sjekke temperaturen rundt "MS EBV", og det koker godt enda. Store medisinske nettsider publiserer forskningene, og diskusjonene pågår for fullt. I tillegg står flere pasienter frem med at deres MS-sykehistorie startet med en kyssesykeinfeksjon. Interessant. 

Chagall skrev (26 minutter siden):

...og de harsellerte med meg fordi jeg ikke ville drikke av samme kopp som andre mennesker.

Senere lå halve kullet ute med kyssesyka.

Tenker at grunnleggende hygiene er et bra sted å starte for mange når det kommer til forebygging.

Kyssesyka har i alle år blitt bagatellisert av medisin. Det har liksom vært en forbigående "influensa", og ikke noe mer enn det. At folk har slitt voldsomt både umiddelbart og i ettertid etter at "influensaen" gikk over, har ikke fått særlig fokus og debatt. Pasientene diagnoseres med MS, ME/CFS, fibromyalgi og alt annet, og blir lagt lokk på med det. 

Hygieneforhold bør virkelig være mer på agendaen, ja. Men innenfor rimelighetens grenser selvfølgelig. Man kan ikke leve i en panisk tilstand. Men man bør heller ikke dele samme kopp som alle andre, nei. 

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Interessant, og flott at forskningen går fremover. Selv har jeg EBV og CMV IgG.

Og en rekke tilstander:

Dysbiose i tarm, IBS

ME

Angst og depresjon

Dårlige tenner

Betennlser i stort sett hele kroppen(til og med i bekken)

Usj drittlei livet🥲mye smerter og lite søvn.

Anonymkode: ac2a0...e71

Se der ja. Enda en ME-pasient med sykdomsopphav fra EBV. Du er en av mange, og dette har vi egentlig visst om i 20 år. Minst. Så det er på høy tid at forskningen går fremover. For øvrig er det verd å nevne at ME-forskningen har blomstret skikkelig opp siste to årene, så ha håp og hold ut. :) Jeg har troa på at det blir bra. Om ikke så altfor lenge, selv om lenge er et definisjonsspørsmål..

Endret av Ctrl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Som MS-diagnostisert synes jeg dette er spennende forskning. Jeg hadde kyssesyke i midten av tenårene som jeg ble slått ut av, men ikke mer enn at jeg ble frisk raskt. MS-symptomer fikk jeg i midten av 20-årene. 

Men egoisten i meg er hakket mer opptatt av forskning på medisin/behandling av MS.. 

Anonymkode: 15061...d6a

Ja, men MS er vel en sykdom som kan ligge latent og bygge seg opp over tid? Og da snakker jeg år. Jeg mener jeg har lest om akkurat det en plass. Så det er vel fysisk mulig at du fikk MS av kyssesyken, men at den var såpass mild og oppbyggende at den brukte lang tid på å gjøre skade og bryte igjennom. 

Det skjønner jeg godt, og det er vel ikke akkurat å være egoist. Man kan spy ut all teori og kunnskap i verden, men såfremt det ikke når fram til behandlinger så kommer man jo ikke særlig lenger. Det er vel sånn at når man klarer å få gjennombrudd på noe så skjer ting mer effektivt. Og selv om behandlingene må igjennom studiesett, så kan likefullt behandlingssvaret nærmest komme effektivt og av seg selv. 

Det spekuleres om antiviral medisin skal uttestes på pasientgruppen for bekjempelse av EBV, som direkte behandling på MS. Markedet er full av antiviral medisin, så kanskje det finnes en medisin allerede som kan gi resultater?

Uansett, året starter svært godt. Studien ser ut til å ha truffet en sentral nerve i MS-gåta, og pasientene kjenner seg igjen i det. Nå er det bare å vente på neste nyhet :) 

Endret av Ctrl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...