Gå til innhold

Følger du de ti bud

Sommer2464

Anbefalte innlegg

Gjest Skogsalv
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Og denne guden mener mygger (og avogtil de svarte og gule rashølene av noen vepser) skal drepes.

Mennesker suger på problemløsninger, så er like greit å bare skille seg i dagens samfunn.

Og jeg elsker 3-gangs-kristne! De er så morsomme der dem hopper opp og ned fordi hykleriet om at dem er kristne, blir avkledd 🤣

Nårtid er Jesus født?

(Hint - Det er ikke 24. Desember. Har du aldri lurt på hvorfor vi setter år 0 til Jesus fødsel, «feirer» bursdagen den 24’nde, og har nyttår, hvor året faktisk skifter, den 31. Desember?)

Har du noengang i ditt liv drukket, jobbet eller unnlatt på noensomhelst måte å hvile på en Lørdag? For du ser, Søndagen er ikke den originale helligdagen i kristendommen. Men Søndagen var en helligdag for Romerene 😉

Jeg kunne ha ramset opp flere eksempler, men det enkleste blir å bare henvise til den koptiske kirke, den eldste kristelige religionen som var, er, og vil være. Og den såkalte bibelen som du får kjøpt her i Europa, har blitt forandret, og blir fortsatt forandret, for å fremstå tidsriktig.

Anonymkode: b2721...060

Nå blander du sammen politikk,historie som motpol til Budene. 

Selv i Skriften står det at alt du her nevner blir et sammensurium.  Det betyr ikke Guds lov er avskaffet. 

Virker ikke som du har forstått Den ondes rolle i dette. Altså Lucifer,som var Guds høyeste engel.

Og ja ...jeg har rast mot Gud selv ifht egen lidelse ( multihandikappet barn)  År siden jeg leste min Bibel. Men avhengig av tro og bønn på tross av mitt sinne og tvil. Jeg VET mirakler og bønnesvar er reelle. 

Endret av Skogsalv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

33 minutter siden, Skogsalv said:

Nå blander du sammen politikk,historie som motpol til Budene. 

Selv i Skriften står det at alt du her nevner blir et sammensurium.  Det betyr ikke Guds lov er avskaffet. 

Virker ikke som du har forstått Den ondes rolle i dette. Altså Lucifer,som var Guds høyeste engel.

Og ja ...jeg har rast mot Gud selv ifht egen lidelse ( multihandikappet barn)  År siden jeg leste min Bibel. Men avhengig av tro og bønn på tross av mitt sinne og tvil. Jeg VET mirakler og bønnesvar er reelle. 

Gud skapte englene, dem har ikke fri vilje

Gud skapte menneskene og etter at dem spiste av kunnskapens frukt, så fikk menneskene fri vilje og ble så sparket ut ifra Edens hage.

Lucifer, som er under kommando av Gud (For husk, englene har ikke fri vilje, dem gjør kun som Gud befaler), tar med seg en tredjedel av englene ned til jorden. Helt sikkert på kommando ifra Gud selv for å lage faenskap for menneskene.

Gud skapte Lucifer, så uansett hvordan du vrir og vender på det, så er alt det Lucifer har gjort, har blitt gjort fordi Gud ville det.

Hvis Guds veier er uransakelige og Ham selv er feilfritt, så kan ikke Lucifer ha gjort opprør mot Gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Gud skapte englene, dem har ikke fri vilje

Gud skapte menneskene og etter at dem spiste av kunnskapens frukt, så fikk menneskene fri vilje og ble så sparket ut ifra Edens hage.

Lucifer, som er under kommando av Gud (For husk, englene har ikke fri vilje, dem gjør kun som Gud befaler), tar med seg en tredjedel av englene ned til jorden. Helt sikkert på kommando ifra Gud selv for å lage faenskap for menneskene.

Gud skapte Lucifer, så uansett hvordan du vrir og vender på det, så er alt det Lucifer har gjort, har blitt gjort fordi Gud ville det.

Hvis Guds veier er uransakelige og Ham selv er feilfritt, så kan ikke Lucifer ha gjort opprør mot Gud.

Gud skapte menneskene med fri vilje - og brukte viljen sin feil...og Lucifer ble kastet ut av himmelen. Du vrir helt om. Prøv å lese Bibelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Gud skapte ikke englene med fri vilje, så litt vanskelig for Lucifer å gjøre noe opprør, eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer2464 skrev (6 timer siden):

Det er jo bare å respektere foreldrene sine.

Hva om dere ikke er enige da?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flintis skrev (1 minutt siden):

Hva om dere ikke er enige da?

For dem som ikke er så strenge kristne gjelder bare bud nr 4 hvis man har greie foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sommer2464 skrev (4 minutter siden):

For dem som ikke er så strenge kristne gjelder bare bud nr 4 hvis man har greie foreldre.

Humrer litt nå. 

Men for de som er litt strenge kristne da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strever med #2, menndet er ikke med ond vilje 😊

ellers dølger jeg dem faktisk.

Anonymkode: a8de5...024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flintis skrev (19 minutter siden):

Humrer litt nå. 

Men for de som er litt strenge kristne da?

Det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CAPS LOCK skrev (21 timer siden):

Det var ikke Jesus, men Moses som kom med de ti bud og Moseloven for øvrig. 

Det eneste budet Jesus kom med, var dette: "Et nytt bud gir jeg dere: Dere skal elske hverandre. Som jeg har elsket dere, skal dere elske hverandre." Johannes 13:34

https://bibel.no/nettbibelen?query=JSK6x8syuELtc2PioiuanXgX4DbiJzQz9aa04w3DPSwE/zBAA1mmgDg8AGxRcZlO 

"Da Herren var ferdig med å tale til ham på Sinaifjellet, ga Han Moses Vitnesbyrdets to tavler, steintavlene som var skrevet med Guds finger" (2. Mosebok 31:18). Gud skrev De ti bud. Det er forskjell på Moseloven og Guds lov. Og Jesus er Gud, slik som Faderen og Den Hellige Ånd.

Betydningen av Johannes 13:34 er at disiplene ennå ikke hadde forstått Jesu kjærlighet - at Han ville ofre Seg Selv. Han sier jo "Slik Jeg har elsket dere, skal dere elske hverandre." Dette erstatter ikke De ti bud, for senere sier Han "hvis dere elsker Meg, så hold Mine bud" (Joh.14,15). Her står det i flertall. Uansett hvor lite villige vi er til å holde Guds lov, så vil den aldri bli satt ut av kraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LuxLucet skrev (På 17.1.2022 den 10.56):

Loven som ble naglet til korset var seremonilovene for offersystemet. Jesus oppfylte denne loven ved at Han ble Lammet som ble slått for våre synder. Han oppfylte også Gus lov ved Hans perfekte lydighet og eksempel, men den ble aldri satt ut av kraft. Offersystemet opphørte ved korset, men ikke moralloven. Jesus sier jo "hvis dere elsker Meg, så hold Mine bud" (Joh. 14:15). Dette gir ingen mening dersom De ti bud senere skulle avskaffes. 

Det står ingen steder i teksten du viser til (2. Korinterbrev kapittel 2) at det bare var seremonilovene for offersystemet som ble avskaffet og at resten av Moseloven består. Det står heller ikke noen av de andre stedene hvor dette temaet behandles. Romerbrevet kapittel 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 og 8 og Galaterbrevet kapittel 2, 3, 4, 5 og 6 behandler dette grundig. Det står ingenting der om at det bare er deler av Moseloven som er avskaffet. Tvert imot er hovedpoenget at hele loven er avskaffet og erstattet av en ny pakt, og når det gjelder de ti budene, så omtaler Paulus disse som dødens tjeneste i 2. Korinterbrev kapittel 3 vers sju. Klarere kan det ikke sies at de ti bud er avskaffet.

https://bibel.no/nettbibelen?query=mWwv/OLDtruSJ51qNHdjaMvfmJVGNgfLLexfkcpZuMOtZgFCXV9zVlTuiPjOIOua

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/17/2022 at 10:56 AM, LuxLucet said:

Grunnen til at Jesus kom til jødene var fordi de på det tidspunktet var de eneste som ikke fullt ut hadde hengitt seg til hedenskapet. Jesus kom og underviste dem, men vi leser klart i Bibelen at evangeliet skulle ut til hele verden, bl.a. i misjonsbefalingen. Så selv om Jesus kun kom til jødene, så betyr ikke det at det Han lærte kun gjaldt for dem.

Dette blir jo veldig kristen-nørdete, men her er min forståelse av evangeliet. Ja, Jesus sa at de skulle gå ut og gjøre alle til disipler - da han hadde stått opp fra de døde og det vi kjenner som kristendom var et faktum. Kristendommen eksisterte ikke før det, og Jesus underviste som kjent kun jødene før sin død.

Det er ikke riktig at Guds lov ikke er gjeldende i dag. Hvis det var tilfelle, så betyr det at det er lov å myrde, drepe, stjele, voldta og gjøre alle slags onde handlinger.

Som Paulus skrev var det synd i verden også før loven ble gitt til jødene, det var ikke slik at det var "lov" å slå ihjel osv. Evangeliet handler om frelse uavhengig av gjerninger, av nåde. Den som blir frelst tas tilbake, ikke til før loven kom, men før syndefallet. En går inn i en relasjon med Gud lik den Adam og Eva hadde. Lov og synd er ikke en del av bildet. Det betyr ikke at enhver gjerning er like grei som en annnen, men fokuset er ikke lenger på hvorvidt det havner på en liste over synder. For å sitere Paulus igjen, alt er lov, men ikke alt gagner. En annen måte Paulus beskriver det på er å omtale Gud som far og de troende som barn. De har rettigheter i egenskap av å være barn, ikke tjenere, som i pakten mellom Gud og jødene, som krevde at begge parter skulle holde visse forpliktelser.

Loven som ble naglet til korset var seremonilovene for offersystemet. Jesus oppfylte denne loven ved at Han ble Lammet som ble slått for våre synder.

Hvis det bare var de seremonielle lovene, ville det vært fint for jødene, men irrelevant for alle andre. Og som Jesus sa skulle ikke en tøddel av loven forgå, og det inkluderer vel hvert minste bud, også dem som omhandler ofringer?

Han oppfylte også Gus lov ved Hans perfekte lydighet og eksempel, men den ble aldri satt ut av kraft.

Det stemmer at den ikke ble satt ut av kraft. Loven døde ikke, men det gjør den som tror. Paulus forklarer det ganske greit, at loven gjelder jo bare dem som lever. Den som tror er "korsfestet med Kristus" og død for loven. Paulus sier også hva den troendes rettferdighet består i: Jesus. Han omtaler også konsekvent de troende som "de hellige" selv om han ofte irettesetter dem. De ble ikke mer hellige av å gjøre gode ting, eller mindre hellige av å gjøre dårlige ting, for helligheten, renheten, selve frelsen, er noe som var gitt av nåde.

Det er en stor feiltakelse å tro at Guds lov ikke lenger gjelder, for det er denne loven alle skal bli målt og dømt etter.

Nei, den som tror skal ikke komme for dom, står det.

Om Guds lov er avskaffet betyr det at alle i dag skal komme til himmelen. Skal man virkelig tro at mennesker som begår de forferdeligste forbrytelser og som nekter å omvende seg, skal få en plass i himmelen og leve evig? Det ville jo vært rene helvete.

Ja, det er ganske mange bibelvers som ser ut til å si at frelsen gjelder alle. Noe annet ville jo på alle måter være urettferdig, siden det i praksis er ganske tilfeldig om folk i det hele tatt får høre evangeliet. Hvis frelsen eksluderer dem som har gjort forbrytelser som er ille nok, gjelder den altså ikke alle mennesker og er ikke av nåde. At du tenker at du ikke vil trives i en slik himmel får meg til å tenke på broren til den bortkomne sønn, som syntes at faren hadde vært altfor nådig mot en som ikke fortjente det.

Det er sånn cirka min forståelse av hva evangeliet handler om. Men jeg er usikker på grunnen til at Jesus måtte dø, og der mistenker jeg at min kristne oppvekst har gitt meg ufullstendige og kanskje direkte feil svar. For gjennom hele bibelen er det drøssevis av eksempler på at Gud simpelthen tilgir folk, og både Jesus og disiplene oppfordret folk til å tilgi, uten å kreve noe slags offer. En forklaring jeg ofte hørte var at "Gud tåler ikke synd" og MÅ straffe det. Men det stemmer jo åpenbart ikke med bibelen, for Jesus oppsøkte jo tvert imot syndere, og det ville dessuten være rart at selveste Gud skulle ha en slags allergi mot noe folk gjør og ikke orke å være sammen med dem. Jeg har en mistanke om at andre trosretninger enn det protestantiske (og ut fra protestantismen, pinsebevegelsen osv) har et mer riktig bilde av hva Gud oppnådde med Jesu død og oppstandelse, men jeg har ikke satt meg inn i hva f.eks de ortodokse mener om saken, men jeg tror de har et mindre "juridisk" syn på det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Capitan Fracassa skrev (På 15.1.2022 den 15.08):

Det er en tolkning jeg har til gode å se dekning for i Bibelen. I følge Bibelen sa jo Jesus:

«Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. 18 Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå – før alt er skjedd.»

Hvis Jesus med dette egentlig mente å si «Jeg er kommet for å oppheve loven, slik at den ikke gjelder lenger», hvorfor spesifiserer Jesus da at han ikke er kommet for å oppheve dem, og at de ikke skal forgå før himmel og jord er borte.

Det virker på meg som om din tolkning er noe mange kristne gjør, fordi det er mer behagelig, ikke fordi det er dekning for det i Bibelen. Men hvis du har sitat fra Jesus på at de gamle lovene generelt ikke gjelder lenger, så er det fint om du viser til dette.

Lukas kapittel 16:16 "Loven og profetene hadde sin tid fram til Johannes. Fra da av forkynnes det gode budskapet om Guds rike, og alle trenger på for å komme inn. 17 Før skal himmel og jord forgå, før en eneste prikk i loven faller bort."

Bibelselskapet | Nettbibelen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han oppnådde at vi skulle kunne få fred og ikke dømme oss selv ved å ta på seg synden og sykdommelse. Han tok bort forbannelsen som lå over oss. Husk hva som står; 'forbannet er den som henger på et tre'. Djevelen får oss til å tvile på Gud ' har Gud virkelig sagt det' - at vi ikke er gode nok og at Gud ikke elsker oss fordi vi synder. Djevelens løgner ble avslørt ved korset og også før (at Gud ikke brydde seg), det viste jo seg ved at Jesus helbredet og menget seg med slike som absolutt ikke var mors beste barn, og ofret seg for oss. 'Straffen lå på HAM for at vi skullr få fred og i Hans sår har vi fått legedom'. Det står at han gjorde oss rettferdige. Når han tok på seg hele skylden ble vi satt tilbake til hva Adam var før Han falt. Nå var vi renvasket ovenfor Gud. Djevelen kan ikke anklage oss for NOE nå - for hvis vi tror på Jesus og ikke han så har vi fred med Gud. Gud vil en ting og det er at vi skal ha tillit til Han. Da kan Han gjøre ting for oss. Ikke når vi lytter til Djevelen, oss selv, andre, føler oss som syndere eller ikke tror på Han. Via Jesus får vi adgang til Gud. Han er veien. Sannheten. Livet. Djevelen kom for å stjele fra oss det Gud gav Adam, gleden, freden, Guds nærvær, helbredelse, frelse, tillitten til Gud.  Jesus sa at 'det er ferdig'. Dermed var Guds plan at han skulle gjøre noe ferdig  Når vi var renvasket kunne Han sende den Hellige Ånd til de som tok imot/trodde. Ikke at ting skal skje, kan skje, hvis vi trygler på våre knær om å få noe som Gud allerede har gitt oss! Vi er arvinger til Guds rike. Les lignelsen om den fortapte sønn. Den ene kom og den andre som var hjemme så ikke hva han hadde. Vi har fått og når vi tror såpass at vi vet vi har fått, at Gud allerede har gitt oss alt - det gjorde Han allerede da Han skapte oss - nå måtte Jesus bare ta bort det  som kom inn med Adams fall - og så var vi tilbake der vi var ment å være hvis ikke Adam hadde latt seg lure. Vi er vant å tenke på belønning/straff - vi må begynne å tenke at en Far bryr seg og vil det beste for sine barn. Husk Jesus spurte aldri noen om hva de hadde gjort galt før han helbredet noen. Han hebredet fordi han hadde medlidenhet. De fleste tror Gud kan ting, men er usikker på om Han vil. Det er å tvile på at det Jesus gjorde var nok. Det er å tro mer på oss selv enn Gud. Når vi ber om noe og tigger på våre knær sier Han at vi skal se på Jesus og takke for hva vi har fått. Jesus sa tydelig; be om hva dere vil, tro at dere HAR fått det og dere skal få det'. Jesus kom for å betale gjelden vår. For å oppfylle loven. Hold den eller dø. Han holdt den, alle kan jo prøve å klare å holde den, men det er bare en som har klart det til nå... Den er ikke borte nei, den er der, men vi er kjøpt fri fra loven står det et sted - ved Jesus.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetaujenta skrev (På 15.1.2022 den 14.20):

Disse her holder i massevis for meg. :) 
 kardemommeloven.jpg?resize=398,564

Haha😂 Det er akkurat det jeg gjør og! :hoho:For en hyggelig tilfeldighet. 🙂

Hoppetaujenta skrev (På 15.1.2022 den 14.20):

Disse her holder i massevis for meg. :) 
 kardemommeloven.jpg?resize=398,564

Veldig gøy at den er på så mange forskjellige språk også! :danser:

Forslag til ny lov …? | Mellom murene - i Betlehem

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. Du skal ikke ha andre guder enn meg.
Jeg trur ikke på noen guder, så tekning sett følger jeg kanskje denne?

2.  Du skal ikke misbruke Guds navn.
Hva er dette? Ikke si "Herregud", for eksempel? Denne følger jeg nok ikke.

3. Du skal holde hvile dagen hellig.
Denne følger jeg ikke. Synes det er skikkelig dritt at butikker er stengt på søndager, for eksempel.

4. Du skal ære din far og din mor.
Ja, det gjør jeg.

5. Du skal ikke slå i hjel.
Har ikke drept noen, nei.

6. Du skal ikke bryte ekteskapet.
Aldri vært utro eller skilt. Lykkelig gift.

7. Du skal ikke stjele.
Det gjør jeg ikke.

8. Du skal ikke tale usant om din neste.
Hvem er "min neste"? Kona mi? Man forteller ikke alt om "sin neste" til andre, så da taler jeg vell usant.

9. Du skal ikke begjære din nesten eiendom.
Jo, det gjør jeg.

10. Du skal ikke begjære din nesten ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til oss din neste.
Jo, det gjør jeg.

Jeg følger 4 eller 5 av 10, kommer ann på om #1 teller.

Anonymkode: 8410f...097

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer2464 skrev (På 15.1.2022 den 9.56):

3. du skal holde hvile dagen hellig.

7. Du skal ikke stjele.

10. Du skal ikke begjære din nesten ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til oss din neste. Jeg følger alle bortsett fra 1, 2 og 3.

Ja følger alle, bortsett fra dette med hviledagen, fordi jeg er ikke kristen, men muslim. 

Anonymkode: 4511e...3fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg trur ikke på noen guder, så tekning sett følger jeg kanskje denne?

Hva er dette? Ikke si "Herregud", for eksempel? Denne følger jeg nok ikke.

3. Du skal holde hvile dagen hellig.
Denne følger jeg ikke. Synes det er skikkelig dritt at butikker er stengt på søndager, for eksempel.

Ja, det gjør jeg.

Har ikke drept noen, nei.

Aldri vært utro eller skilt. Lykkelig gift.

7. Du skal ikke stjele.
Det gjør jeg ikke.

Hvem er "min neste"? Kona mi? Man forteller ikke alt om "sin neste" til andre, så da taler jeg vell usant.

Jo, det gjør jeg.

10. Du skal ikke begjære din nesten ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til oss din neste.
Jo, det gjør jeg.

Jeg følger 4 eller 5 av 10, kommer ann på om #1 teller.

Anonymkode: 8410f...097

din neste er vel alle du har en form for relasjon til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...