Gå til innhold

Følger du de ti bud

Sommer2464

Anbefalte innlegg

Sommer2464 skrev (På 15.1.2022 den 9.56):

1. Du skal ikke ha andre guder enn meg.

2.  Du skal ikke misbruke Guds navn.

3. du skal holde hvile dagen hellig.

4. Du skal ære din far og din mor.

5. Du skal ikke slå i hjel.

6. Du skal ikke bryte ekteskapet.

7. Du skal ikke stjele.

8. Du skal ikke tale usant om din neste.

9. Du skal ikke begjære din nesten eiendom.

10. Du skal ikke begjære din nesten ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til oss din neste. Jeg følger alle bortsett fra 1, 2 og 3.

tror jeg kan si jeg følger alle bortsett fra 1, 2  3 (jeg må ofte jobbe på slike dager), og kanskje av og til 9. Ofte jeg er misunnelig på andres eiendom.

AnonymBruker skrev (På 15.1.2022 den 10.04):

Noen av dem følger jeg, men jeg foretrekker de 11 sataniske bud

1. Ikke gi råd eller veiledning med mindre du blir spurt.
2. Ikke fortell om dine plager eller bekymringer til andre uten at du er sikker på at de vil høre dem.
3. Når du befinner deg på andres eiendom skal du vise respekt, eller unngå å dra dit.
4. Hvis en gjest på din eiendom irriterer deg skal du behandle dem ondskapsfullt og nådeløst.
5. Ikke tilnærm deg noen seksuelt uten at du har mottatt riktige signaler.
6. Ikke ta ting som ikke tilhører deg, med mindre det er en byrde for den andre personen og de ber om befrielse.
7. Anerkjenn magiens makt hvis du har brukt den til å oppfylle dine ønsker med hell. Hvis du fornekter magiens makt etter å ha påkalt den med suksess vil du miste alt du har oppnådd.
8. Ikke klag over det du ikke behøver å utsette deg selv for.
9. Ikke skad små barn.
10. Ikke drep umenneskelige dyr med mindre du blir angrepet eller trenger mat.
11. Når du går på åpent territorium, ikke plag noen. Hvis noen plager deg, be dem slutte. Hvis de ikke slutter, tilintetgjør dem.

Anonymkode: ca18c...ca1

på hvilken måte er satan liksom slem? Er jo mye bra der da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Maleficenta skrev (18 minutter siden):

tror jeg kan si jeg følger alle bortsett fra 1, 2  3 (jeg må ofte jobbe på slike dager), og kanskje av og til 9. Ofte jeg er misunnelig på andres eiendom.

Hvordan klarer du å ha bare en gud?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer2464 skrev (28 minutter siden):

Les 2 mosebok de oppfordrer til å drepe de som bryter de ti bud f.e.k.s i det gamle Israel var det vanlig med henrettelse for arbeid på sabbaten.

DE. Ikke Gud eller Jesus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Maleficenta said:

Skjønner at du blir forvirret. De satanistiske bud er ikke skrevet av satan og de har ingenting med satan å gjøre. Det var en amerikaner som skrev budene og som tenkte det var kult å kalle budene for de satanistiske bud. Forfatteren av budene tror ikke på satan og han later ikke som om satan skrev budene. Han ønsket bare et kult navn på budene.

Anonymkode: e26a3...f02

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer2464 skrev (På 15.1.2022 den 9.56):

1. Du skal ikke ha andre guder enn meg.

2.  Du skal ikke misbruke Guds navn.

3. du skal holde hvile dagen hellig.

4. Du skal ære din far og din mor.

5. Du skal ikke slå i hjel.

6. Du skal ikke bryte ekteskapet.

7. Du skal ikke stjele.

8. Du skal ikke tale usant om din neste.

9. Du skal ikke begjære din nesten eiendom.

10. Du skal ikke begjære din nesten ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til oss din neste. Jeg følger alle bortsett fra 1, 2 og 3.

nr 1: Ja

nr 2: nei, ikke noe flink der. Sier ofte Herregud 

nr 3: nei, bruker gjerne søndager på vasking hjemme 

nr 4: Ja, men jeg krever gjensidig respekt tilbake. 

nr 5: Ja, har aldri gitt noen et ørefik engang.

nr 6: Ja, men det kan forandre seg. Hvem vet hva livet bringer 

nr 7: Ja 

nr 8: det er vanskelig å svare på.

nr 9: Ja

nr 10: ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tussi84 skrev (29 minutter siden):

nr 1: Ja

nr 2: nei, ikke noe flink der. Sier ofte Herregud 

nr 3: nei, bruker gjerne søndager på vasking hjemme 

nr 4: Ja, men jeg krever gjensidig respekt tilbake. 

nr 5: Ja, har aldri gitt noen et ørefik engang.

nr 6: Ja, men det kan forandre seg. Hvem vet hva livet bringer 

nr 7: Ja 

nr 8: det er vanskelig å svare på.

nr 9: Ja

nr 10: ja

Nr 2 er herregud å misbruke guds navn? Nr 3 handler egentlig om fredag kveld til lørdag kveld altså sabbat Jesus har dødd for våre synder ifølge kristendommen så vi trenger ikke følge hviledagsbudet men hvis vi skulle følge det bør vi ikke gjøre det på feil dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei selvfølgelig ikke, men TST sine prøver jeg selvfølgelig å etterleve.

I
One should strive to act with compassion and empathy toward all creatures in accordance with reason.
II
The struggle for justice is an ongoing and necessary pursuit that should prevail over laws and institutions.
III
One’s body is inviolable, subject to one’s own will alone.
IV
The freedoms of others should be respected, including the freedom to offend. To willfully and unjustly encroach upon the freedoms of another is to forgo one's own.
V
Beliefs should conform to one's best scientific understanding of the world. One should take care never to distort scientific facts to fit one's beliefs.
VI
People are fallible. If one makes a mistake, one should do one's best to rectify it and resolve any harm that might have been caused.
VII
Every tenet is a guiding principle designed to inspire nobility in action and thought. The spirit of compassion, wisdom, and justice should always prevail over the written or spoken word.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (7 minutter siden):

Har nok brutt alle budene, bortsett fra at jeg ikke har slått noen ihjel. 

Har du virkelig stjålet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer2464 skrev (Akkurat nå):

Har du virkelig stjålet?

Absolutt. Har latt være å betale flere ganger på buss, T-bane og trikk. Er jo å stjele det da. Men gjør det jo ikke i voksen alder. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri i mitt liv brutt noen av de ti budene.

(Det eneste jeg sliter litt med er "Du skal ikke lyve")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (På 18.1.2022 den 16.14):

Absolutt. Har latt være å betale flere ganger på buss, T-bane og trikk. Er jo å stjele det da. Men gjør det jo ikke i voksen alder. 

Var ikke så sjokkerende egentlig ble sjokkert for en stund siden da jeg på flere forskjellige forumer en del debatter om hvilke av de ti bud folk har brutt veldig mange hadde brutt nr 7.

Maleficenta skrev (På 18.1.2022 den 14.50):

Jobbe på slike dager gud godkjenner julen, 17 mai, 1 mai og har ingenting imot at vi må på jobb i påsken pinsen og på Kristi himmelfartsdag det er bare hviledagen søndag/sabbat som han ikke vil vi skal jobbe på.

Maleficenta skrev (På 18.1.2022 den 14.50):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sommer2464 skrev (1 minutt siden):

Var ikke så sjokkerende egentlig ble sjokkert for en stund siden da jeg på flere forskjellige forumer en del debatter om hvilke av de ti bud folk har brutt veldig mange hadde brutt nr 7.

Tror knapt det finnes noen som ikke har stjålet noe. Stjeling er jo også å ta feks en penn eller annen kontorrekvisita fra arbeidsplassen. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skogsalv

De 10 bud er ment som en rettesnor for menneskets ve og vel .For menneskets skyld. Brudd på de lager problemer ifht omgivelsene , egen sjelero og det  nødvendige stille rommet man selv trenger av egen nåde til Gud,seg selv og sin neste. 

Pga arvesynden ( menneskets og Lucifers fall) så er ingen feilfrie. I gammel testamentlig tid levde menneskene lengre,og  Gud måtte  blande seg inn gjentatte ganger pga mye synd.Derav  frelsen i Jesus Kristus. Trist at Gud gjøres til overdommer, -selv om dommen er hans til eie. Gud er kun kjærlighet.  I evigheten finnes ingen synd. Her på jorden går ingen fri. 

Kun ett valg menneskene har fått,- også gjort I kjærlighet  : den frie vilje. Gud ser våre mangler og overtredelser. Opp til oss å be om hjelp ifra de og vende om så godt vi kan. 

Det er avgjørende for oss som lever i den siste tid at vi forstår begrepet omvendelse. Mange som ikke vet at Jesus nå taler vår sak i himmelen og at Nådedøren vil bli stengt. Alt står skrevet i Johannes Åpenbaring.  Det vil bli en ny himmel og en ny jord.

Dette er for de som vil tro og de som er rene av hjertet . ( også de som ikke har kunnskapen) 

Det man lærer på barneskolen er ikke nok til å forstå.  Hovedparten er utelatt. 

Ingenting snakkes om Sabbaten( de første kristne fikk helligdagen endret fra lørdag- søndag av Keiser Konstantin ca 300 år e.Kr.- jødene holdt stand), endetiden,  Satan, Jesu prestegjerning og at Helvete egentlig ikke er reelt ,- men at det opprinnelig var et fysisk og geografisk sted i gammel testamentlig tid...Det/ de  onde og Satan skal tilintetgjøres når Jesus kommer tilbake.  Kulturelt en skremselspolitikk  for politisk og religiøs makt.  Ikke bibelsk i det hele tatt. 

Så spørsmålet da er vel om man vil granske og tro skriftene selv . Kardemommeloven er bra uansett 😊 tro

Men De 10 Bud er Evige. Ikke en tøddel forandres. . 

Endret av Skogsalv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer2464 skrev (48 minutter siden):

Nr 2 er herregud å misbruke guds navn? Nr 3 handler egentlig om fredag kveld til lørdag kveld altså sabbat Jesus har dødd for våre synder ifølge kristendommen så vi trenger ikke følge hviledagsbudet men hvis vi skulle følge det bør vi ikke gjøre det på feil dag. 

Hvis du sier Herregud uten og egentlig bruke ordet for å be til han/kalle på han så er det misbruk av navnet. 

i jødedommen er Sabbat satt til fredag - lørdag, men i kristendommen regnes hviledagen som en søndag (den 7 dag i uka) 

Tror få får til å holde helligdagen uansett, da samfunnet er lagt opp til at mange jobber på de dagene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom man skal regne med absolutt alle synder er det vel bare det femte budet (du skal ikke slå i hjel) jeg ikke har brutt.

Anonymkode: f351c...6f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke noen teolog og lest alt for lite i Bibelen, men tolker det slik at Jesus oppfylte loven fordi han var den første og siste til å oppfylle den. Som Guds sønn, dømt til døden av oss mennesker men likevel tilga oss på korset, førte hans død til at han ble gitt autoritet til å holde dom over oss. Han er gitt denne makten som den eneste som har klart å oppfylle loven.

Derfor kan vi komme til Guds rike gjennom Jesus, fordi Herren er rik på nåde. Men han vil at vi følger hans lære. Eks. gjennom bønnen han lærte disiplene: [...] tilgi oss våre synder slik vi tilgir våre syndere [...]. Derfor leser vi Bibelen for å lære ham å kjenne.

Loven er ikke opphevet. Den viser oss vårt syndefall og at ingen mennesker er i stand til å komme inn i Guds rike utenom gjennom Jesus.
https://www.bible.com/no/bible/102/JHN.10.NB

Anonymkode: 193c9...900

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skogsalv
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg er ikke noen teolog og lest alt for lite i Bibelen, men tolker det slik at Jesus oppfylte loven fordi han var den første og siste til å oppfylle den. Som Guds sønn, dømt til døden av oss mennesker men likevel tilga oss på korset, førte hans død til at han ble gitt autoritet til å holde dom over oss. Han er gitt denne makten som den eneste som har klart å oppfylle loven.

Derfor kan vi komme til Guds rike gjennom Jesus, fordi Herren er rik på nåde. Men han vil at vi følger hans lære. Eks. gjennom bønnen han lærte disiplene: [...] tilgi oss våre synder slik vi tilgir våre syndere [...]. Derfor leser vi Bibelen for å lære ham å kjenne.

Loven er ikke opphevet. Den viser oss vårt syndefall og at ingen mennesker er i stand til å komme inn i Guds rike utenom gjennom Jesus.
https://www.bible.com/no/bible/102/JHN.10.NB

Anonymkode: 193c9...900

Det er riktig. Men husk  at Loven ( de 10 bud) og lovene er 2 forskjellige ting. Moselovene som han og hans samtidige levde under ble opphevet. De gikk på gjerninger og å være jøde ,- ikke frelse,- for alle verdens folk ,- både før og etter hans ( Jesu) tid. 

Derfor diverse grupperinger og samfunn har oppstått i ettertid . Blanding av interesse ( politisk) og nødvendighet kulturelt. Samtidig bak et slør av mangel på kunnskap. 

Da lander mennesker ofte på egne preferanser og interesser.  Om årstallet er 456 , 1578 eller 2022. 

Heldigvis har Gud skåret Loven inn i Hjertet på sin skapning.  Dvs : vi kan skille rett ifra feil i egne liv. ( om vi lytter og ber om råd ) Vi trenger ikke kjempe så hardt som vi gjør. Velsignelsene kommer lettere om vi legger bort egoet 🧘‍♀️😅

Loven i hjertet( de 10 bud) er samvittigheten og magefølelsen vår. En guide av Den Hellige Ånd direkte knyttet til våre livsvalg om hva vi bør gjøre og ikke gjøre. Hva vi bør tolerere og ikke av oss selv og de rundt oss. En kjærlighetsveiviser for egen sjel ifht vårt eget menneske og skaper. 

Så mange som lever I avmakt og usunne relasjoner fordi de ikke hører på denne indre stemmen. Da gjør det seg gjeldende med red flags 🚩🚩🚩 og ubalanse i kropp og sinn.Det innerste mennesket ifra Gud vet. ❤ Så viktig å søke innover. 

Endret av Skogsalv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/15/2022 at 4:39 PM, AnonymBruker said:

Her mener man mennesker

Det er unntak for vold og slikt, men er det mindre problemer skal man løse disse fremfor å skille seg.

Akkurat, Han oppfylte dem. Og derfor trenger vi ikke følge GT. Det vet alle av oss som er kristne.

Anonymkode: c7948...c83

Og denne guden mener mygger (og avogtil de svarte og gule rashølene av noen vepser) skal drepes.

Mennesker suger på problemløsninger, så er like greit å bare skille seg i dagens samfunn.

Og jeg elsker 3-gangs-kristne! De er så morsomme der dem hopper opp og ned fordi hykleriet om at dem er kristne, blir avkledd 🤣

Nårtid er Jesus født?

(Hint - Det er ikke 24. Desember. Har du aldri lurt på hvorfor vi setter år 0 til Jesus fødsel, «feirer» bursdagen den 24’nde, og har nyttår, hvor året faktisk skifter, den 31. Desember?)

Har du noengang i ditt liv drukket, jobbet eller unnlatt på noensomhelst måte å hvile på en Lørdag? For du ser, Søndagen er ikke den originale helligdagen i kristendommen. Men Søndagen var en helligdag for Romerene 😉

Jeg kunne ha ramset opp flere eksempler, men det enkleste blir å bare henvise til den koptiske kirke, den eldste kristelige religionen som var, er, og vil være. Og den såkalte bibelen som du får kjøpt her i Europa, har blitt forandret, og blir fortsatt forandret, for å fremstå tidsriktig.

Anonymkode: b2721...060

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...