Gå til innhold

Følger du de ti bud

Sommer2464

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

De finnes ikke, det heter kristne

Anonymkode: c7948...c83

Alle med jødisk mor kalles fortsatt jøde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 15.1.2022 den 13.45):

dette er gode leveregler som har påvirket ateistene også tydeligvis.

Om du fjerner budene som omhandler Gud, så er det faktisk ikke slik at det er «kristendommen» som fant de opp. Var ikke noe mer moralsk å drepe eller stjele før de 10 bud heller. Etikk og moral ble ikke født med kristendommen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sicario skrev (26 minutter siden):

Om du fjerner budene som omhandler Gud, så er det faktisk ikke slik at det er «kristendommen» som fant de opp. Var ikke noe mer moralsk å drepe eller stjele før de 10 bud heller. Etikk og moral ble ikke født med kristendommen.

Det er rett, men de ti budene kom ikke med kristendommen, men med jødedommen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for brukerdebatt, nedsettende formuleringer og siteringer av slettede innlegg.

- Rhodiola, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Capitan Fracassa said:

Dette er jo et tema som har vært et vanskelig spørsmål og diskutert mye av kristne opp gjennom tiden, og er et tema man finner diskutert flere ganger i Paulus sine brev. Disse lovene er jo ikke bare jødiske lover, men Guds lover, og du finner ikke noe klart sitat fra Jesus om at følgerne hans ikke skulle følge lovene, snarere tvert i mot.

Så at du later som om det er superenkelt og ikke noe å tenke på engang, tyder på at du ikke har satt deg veldig dypt inn i teologien her, men bare svelget en påstand uten videre.

Jesus sa selv at han var sendt kun til jødene, ikke hedningene. Enkelt sagt underviste han jøder i jødedom. Han introduserte altså ikke den nye religionen kristendom. Den har sitt opphav i Jesu død og oppstandelse, ikke i hans undervisning.

Men det er ganske vanlig, også blant kristne, å anta at Jesus snakket til kristne, ikke jøder, og da får man en del problemer når det gjelder hvorvidt man er underlagt loven, som Jesus jo sier, eller er fri fra den, som Paulus sier senere.

En etter min mening rimelig tolkning av det Jesus sa om at "ikke en tøddel av loven skal forgå før alt er oppfylt" er at han faktisk oppfylte loven (som den eneste noensinne), og dermed avskaffet den. Eller "naglet den til korset," som Paulus uttrykker det. Paulus snakker også om at den som tror er død for loven osv.

Uansett er det essensielt å vite lovens funksjon. Jødene, og mange fortsatt i dag, tror at loven ble gitt for å hjelpe folk til å bli rettferdige og gode nok for Gud. Men Paulus skriver at loven ble gitt for at alle skulle stå skyldige: hensikten var å vise at man ikke kan oppnå frelse ved gjerninger, men bare ved nåde.

Det var dagens lille teologiske avhandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sicario skrev (4 timer siden):

Historiebøkene forteller noe annet. Kristen etikk og moral har endret tankegangen der hvor drap, vold og plyndring var vanlig tidligere blant vikinger og andre hedninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

linsejesus skrev (10 timer siden):

Jesus sa selv at han var sendt kun til jødene, ikke hedningene. Enkelt sagt underviste han jøder i jødedom. Han introduserte altså ikke den nye religionen kristendom. Den har sitt opphav i Jesu død og oppstandelse, ikke i hans undervisning.

Men det er ganske vanlig, også blant kristne, å anta at Jesus snakket til kristne, ikke jøder, og da får man en del problemer når det gjelder hvorvidt man er underlagt loven, som Jesus jo sier, eller er fri fra den, som Paulus sier senere.

En etter min mening rimelig tolkning av det Jesus sa om at "ikke en tøddel av loven skal forgå før alt er oppfylt" er at han faktisk oppfylte loven (som den eneste noensinne), og dermed avskaffet den. Eller "naglet den til korset," som Paulus uttrykker det. Paulus snakker også om at den som tror er død for loven osv.

Uansett er det essensielt å vite lovens funksjon. Jødene, og mange fortsatt i dag, tror at loven ble gitt for å hjelpe folk til å bli rettferdige og gode nok for Gud. Men Paulus skriver at loven ble gitt for at alle skulle stå skyldige: hensikten var å vise at man ikke kan oppnå frelse ved gjerninger, men bare ved nåde.

Det var dagens lille teologiske avhandling.

Grunnen til at Jesus kom til jødene var fordi de på det tidspunktet var de eneste som ikke fullt ut hadde hengitt seg til hedenskapet. Jesus kom og underviste dem, men vi leser klart i Bibelen at evangeliet skulle ut til hele verden, bl.a. i misjonsbefalingen. Så selv om Jesus kun kom til jødene, så betyr ikke det at det Han lærte kun gjaldt for dem. Vi mennesker klarer ikke å være på forskjellige steder samtidig. Betingelsene for evig liv gjelder enten om du er jøde eller hedning.

Det er ikke riktig at Guds lov ikke er gjeldende i dag. Hvis det var tilfelle, så betyr det at det er lov å myrde, drepe, stjele, voldta og gjøre alle slags onde handlinger. Men alle fornuftsvesener skjønner at dette er galt. I slutten av Forkynneren (12:13) står det "Frykt Gud og hold Hans bud, dette gjelder alle mennesker" (12:13). I slutten av Åpenbaringen står det at det er de som holder Guds bud som skal komme inn i Hans rike (22:14) [Bruker man en moderne bibel basert på korrupte manuskripter står det derimot "salige er de som tvetter sine kjortler/vasker sine klær"].

Loven som ble naglet til korset var seremonilovene for offersystemet. Jesus oppfylte denne loven ved at Han ble Lammet som ble slått for våre synder. Han oppfylte også Gus lov ved Hans perfekte lydighet og eksempel, men den ble aldri satt ut av kraft. Offersystemet opphørte ved korset, men ikke moralloven. Jesus sier jo "hvis dere elsker Meg, så hold Mine bud" (Joh. 14:15). Dette gir ingen mening dersom De ti bud senere skulle avskaffes. Og når det var galt å stjele i gamle dager, hvorfor skulle ikke det være galt i dag? Synd er fortsatt synd, og synden eksisterer fortsatt i dag. Og synd er brudd på Guds lov (1. Joh. 3:4).

Det er en stor feiltakelse å tro at Guds lov ikke lenger gjelder, for det er denne loven alle skal bli målt og dømt etter. Det er riktig at lovgjerninger ikke fører til frelse (Rom. 3:20), men å holde Guds bud vitner om sann omvendelse og tro på Jesus. Og det er her de falske troende skal skilles fra ekte, "vær ordets gjørere, og ikke bare hørere som bedrar seg selv... den som ser inn i den fullkomne lov, frihetens lov, og fortsetter med det og ikke blir en glemsom hører, men en gjerningens hjører, han skal være salig i alt han gjør." (Jak. 1:21-25).

Om Guds lov er avskaffet betyr det at alle i dag skal komme til himmelen. Skal man virkelig tro at mennesker som begår de forferdeligste forbrytelser og som nekter å omvende seg, skal få en plass i himmelen og leve evig? Det ville jo vært rene helvete. Når Lucifer ble kastet ut av himmelen, så er det klart at det finnes en lov - en standard - i himmelriket. Hvis det ikke er en lov som forteller hva som er rett og galt, hvordan kunne Gud da kaste ham ut?

La ingen bli forført, Guds lov er evig. "Tal da slik, og gjør slik, som de som skal bli dømt etter frihetens lov" (Jak.2:12).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LuxLucet skrev (7 timer siden):

Det er ikke riktig at Guds lov ikke er gjeldende i dag. Hvis det var tilfelle, så betyr det at det er lov å myrde, drepe, stjele, voldta og gjøre alle slags onde handlinger.

Det er feil at det er lov å myrde, stjele, drepe, voldta og gjøre alle slags onde handlinger hvis ikke de ti bud og resten av Moseloven gjelder for oss, for "Alle som syndet uten loven, skal gå fortapt uten loven. Og alle som syndet under loven, skal dømmes etter loven. For det er ikke de som hører lovens ord, som blir rettferdige for Gud. Nei, de som gjør det loven sier, de skal kjennes rettferdige. For når hedninger som ikke har loven, av naturen gjør det den sier, er de sin egen lov, enda de ikke har loven. De viser med dette at lovens krav står skrevet i hjertet deres. Om det vitner også samvittigheten deres, når tankene deres anklager eller forsvarer dem."

Romerbrevet kapittel 2 vers 12 ff. 

https://bibel.no/nettbibelen?query=E2QVDMzM2zh26p4xKWhJBrN5ggfHyIQ7qf8+Gk0xYH/rd2d2mIMOofw6aUr/vUBE

Dette stemmer med det som @Capitan Fracassaskriver i innlegg nummer 4 i denne tråden: "Derimot forsøker jeg å være redelig og moralsk, så jeg har aldri drept noen, forsøker å være ærlig, misliker utroskap og unngår å stjele. Men jeg gjør disse tingene fordi jeg mener det er riktig å gjøre, ikke fordi det står i det gamle testamentet, blant mange absurde og til dels umoralske regler der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CAPS LOCK skrev (2 timer siden):

Det er feil at det er lov å myrde, stjele, drepe, voldta og gjøre alle slags onde handlinger hvis ikke de ti bud og resten av Moseloven gjelder for oss, for "Alle som syndet uten loven, skal gå fortapt uten loven. Og alle som syndet under loven, skal dømmes etter loven. For det er ikke de som hører lovens ord, som blir rettferdige for Gud. Nei, de som gjør det loven sier, de skal kjennes rettferdige. For når hedninger som ikke har loven, av naturen gjør det den sier, er de sin egen lov, enda de ikke har loven. De viser med dette at lovens krav står skrevet i hjertet deres. Om det vitner også samvittigheten deres, når tankene deres anklager eller forsvarer dem."

Jeg tror ikke jeg helt forstod hva du mente. Men konteksten av verset du siterte er at både jøder og hedninger "har syndet og mangler Guds ære" (Rom. 3:23), og at alle mennesker, enten de er jøder eller hedninger (uten loven), har mottatt en viss form for åpenbaring av Guds vilje (Rom. 1:19, 20-), altså hva som er rett og galt. På den måten er alle mennesker under fordømmelse og skyldig framfor Gud. Hvis jeg fortsetter i forlengelsen av verset du siterte; ".. det samme gjelder tankene deres, som innbyrdes enten anklager dem eller unnskylder dem – på den dagen da Gud skal dømme det skjulte hos menneskene etter mitt evangelium, ved Jesus Kristus". Så de som "syndet uten lov, skal også få fortapt uten lov" – dvs. at den ikke-troende, som ikke har hatt en annen veileder enn sin naturlige samvittighet, vil bli dømt etter det lyset han hadde, for i vers 14 leser vi at selv om hedningene ikke hadde loven, så gjorde de det loven lærer, og at "disse [er] sin egen lov, selv om de ikke har loven".
CAPS LOCK skrev (2 timer siden):

Dette stemmer med det som @Capitan Fracassaskriver i innlegg nummer 4 i denne tråden: "Derimot forsøker jeg å være redelig og moralsk, så jeg har aldri drept noen, forsøker å være ærlig, misliker utroskap og unngår å stjele. Men jeg gjør disse tingene fordi jeg mener det er riktig å gjøre, ikke fordi det står i det gamle testamentet, blant mange absurde og til dels umoralske regler der.

Han gjør det altså fordi han "mener det er riktig å gjøre". Jeg tror vi må gå litt dypere i dette tilfelle, og jeg skriver nå generelt, ikke personlig mot denne brukeren. Hvis en ikke-troende mener at noe er riktig å gjøre, så innebærer det at han også må mene at noe er galt å gjøre. For dersom han mener at noe er riktig og godt, så må han også mente at noe er galt og ondt. Og når han mener at noe er godt og noe er ondt, så må han også mene at det finnes en morallov som skjelner mellom hva som er godt og ondt. Og hvis han mener at det finnes en morallov, så må han også mene at det finnes en Lovgiver, men det er jo Han som den ikke-troende ofte forsøker å motbevise. Så dersom det ikke er noen Lovgiver for moralloven, så er det heller ingen morallov. Hvis det ikke eksisterer en morallov, så eksisterer det heller ikke noe godt. Og dersom det ikke eksisterer noe godt, så eksisterer det heller ikke noe ondt. Så hva er poenget til den ikke-troende?

Ingen mennesker er i seg selv i stand til å bestemme hva som er rett og galt, for vi er bare mennesker. Det er heller ingen måte for oss å vite hva som er rett og galt med mindre vi er utstyrt med en iboende verdi fra en Person med en absolutt sannhet som har gitt rammene for hva som er godt og ondt. Og da er det ikke fordi vi har funnet det ut, men fordi Gud har lagt en rettferdighetssans i oss. Så uansett om man er troende eller ikke, så taler Bibelen rett, og du har sitert ett av versene som i sin kontekst med de andre versene vitner om dette; at vi er alle til en viss grad inspirert, enten vi er ikke-troende uten loven, eller kristne med loven, av Gud hva gjelder rett og galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LuxLucet skrev (11 timer siden):

Jesus sier jo "hvis dere elsker Meg, så hold Mine bud" (Joh. 14:15). Dette gir ingen mening dersom De ti bud senere skulle avskaffes.

Det var ikke Jesus, men Moses som kom med de ti bud og Moseloven for øvrig. 

Det eneste budet Jesus kom med, var dette: "Et nytt bud gir jeg dere: Dere skal elske hverandre. Som jeg har elsket dere, skal dere elske hverandre." Johannes 13:34

https://bibel.no/nettbibelen?query=JSK6x8syuELtc2PioiuanXgX4DbiJzQz9aa04w3DPSwE/zBAA1mmgDg8AGxRcZlO 

Endret av CAPS LOCK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg følger alle disse så godt jeg kan. Synd ikke alle gjør det, samfunnet hadde vært bedre da. Spesielt politikere burde fulgt disse budene.

Anonymkode: f45da...c2a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver så godt jeg kan å følge de ti bud fordi det er gode leveregler og man sparer seg selv for mye vondt om man følger dem, likevel så har jeg nok ikke alltid lyktes i å leve slik jeg burde leve, gjøre som jeg burde gjøre, si som burde si.
Jeg prøver iallfall.

Anonymkode: cb31c...c0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva skal vi med de ti bud når vi har kardemommeloven egentlig?

Anonymkode: cc3ea...996

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva skal vi med de ti bud når vi har kardemommeloven egentlig?

Anonymkode: cc3ea...996

Kardemommeloven er jo bare en videreføring av de ti bud og det kristne budskapet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja jeg følger alle disse så godt jeg kan. Synd ikke alle gjør det, samfunnet hadde vært bedre da. Spesielt politikere burde fulgt disse budene.

Anonymkode: f45da...c2a

Vil du at alle skal tro på Gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Sommer2464 skrev (På 15.1.2022 den 9.56):

1. Du skal ikke ha andre guder enn meg.

2.  Du skal ikke misbruke Guds navn.

3. du skal holde hvile dagen hellig.

4. Du skal ære din far og din mor.

5. Du skal ikke slå i hjel.

6. Du skal ikke bryte ekteskapet.

7. Du skal ikke stjele.

8. Du skal ikke tale usant om din neste.

9. Du skal ikke begjære din nesten eiendom.

10. Du skal ikke begjære din nesten ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til oss din neste. Jeg følger alle bortsett fra 1, 2 og 3.

Hvordan følger du nummer 4?

Hoppetaujenta skrev (På 15.1.2022 den 14.20):

Disse her holder i massevis for meg. :) 
 kardemommeloven.jpg?resize=398,564

Der kommer an på tolkningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flintis skrev (6 timer siden):

Hvordan følger du nummer 4?

Det er jo bare å respektere foreldrene sine.

AnonymBruker skrev (På 17.1.2022 den 1.12):

Historiebøkene forteller noe annet. Kristen etikk og moral har endret tankegangen der hvor drap, vold og plyndring var vanlig tidligere blant vikinger og andre hedninger.

Merkelig hvordan kristendommen ikke brydde seg om det gamle testamentet oppfordret til drap og den virkelige Jesus støttet kanskje dette kanskje folk bare vridde på hva Jesus sa plutselig var han Messias og guds sønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer2464 skrev (1 time siden):

Det er jo bare å respektere foreldrene sine.

Merkelig hvordan kristendommen ikke brydde seg om det gamle testamentet oppfordret til drap og den virkelige Jesus støttet kanskje dette kanskje folk bare vridde på hva Jesus sa plutselig var han Messias og guds sønn.

Hvordan kan du si GT oppfordrer til drap? Hva betyr 'du skal ikke slå ihjel' da...???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawyam skrev (4 minutter siden):

Hvordan kan du si GT oppfordrer til drap? Hva betyr 'du skal ikke slå ihjel' da...???

Les 2 mosebok de oppfordrer til å drepe de som bryter de ti bud f.e.k.s i det gamle Israel var det vanlig med henrettelse for arbeid på sabbaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...