Gå til innhold

Følger du de ti bud

Sommer2464

Anbefalte innlegg

1. Du skal ikke ha andre guder enn meg.

2.  Du skal ikke misbruke Guds navn.

3. du skal holde hvile dagen hellig.

4. Du skal ære din far og din mor.

5. Du skal ikke slå i hjel.

6. Du skal ikke bryte ekteskapet.

7. Du skal ikke stjele.

8. Du skal ikke tale usant om din neste.

9. Du skal ikke begjære din nesten eiendom.

10. Du skal ikke begjære din nesten ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til oss din neste. Jeg følger alle bortsett fra 1, 2 og 3.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er veldig mye bra i de 10 bud. Ikke bestandig like lett å få til alt da

Anonymkode: 73a21...f8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av dem følger jeg, men jeg foretrekker de 11 sataniske bud

1. Ikke gi råd eller veiledning med mindre du blir spurt.
2. Ikke fortell om dine plager eller bekymringer til andre uten at du er sikker på at de vil høre dem.
3. Når du befinner deg på andres eiendom skal du vise respekt, eller unngå å dra dit.
4. Hvis en gjest på din eiendom irriterer deg skal du behandle dem ondskapsfullt og nådeløst.
5. Ikke tilnærm deg noen seksuelt uten at du har mottatt riktige signaler.
6. Ikke ta ting som ikke tilhører deg, med mindre det er en byrde for den andre personen og de ber om befrielse.
7. Anerkjenn magiens makt hvis du har brukt den til å oppfylle dine ønsker med hell. Hvis du fornekter magiens makt etter å ha påkalt den med suksess vil du miste alt du har oppnådd.
8. Ikke klag over det du ikke behøver å utsette deg selv for.
9. Ikke skad små barn.
10. Ikke drep umenneskelige dyr med mindre du blir angrepet eller trenger mat.
11. Når du går på åpent territorium, ikke plag noen. Hvis noen plager deg, be dem slutte. Hvis de ikke slutter, tilintetgjør dem.

Anonymkode: ca18c...ca1

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg følger ikke de ti bud eller noen av de andre lovene i det gamle testamentet. Så jeg regner meg fri til å gjøre det jeg vil på lørdager og søndager, jeg kan gå i klær med blandede stoffer, jeg kan spise skalldyr, og jeg kan ikke holder slaver som jeg fritt kan banke opp så lenge de ikke dør i løpet av to dager, men jeg har lov til å lage bilder av ting.

Derimot forsøker jeg å være redelig og moralsk, så jeg har aldri drept noen, forsøker å være ærlig, misliker utroskap og unngår å stjele. Men jeg gjør disse tingene fordi jeg mener det er riktig å gjøre, ikke fordi det står i det gamle testamentet, blant mange absurde og til dels umoralske regler der.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noen av dem følger jeg, men jeg foretrekker de 11 sataniske bud

1. Ikke gi råd eller veiledning med mindre du blir spurt.
2. Ikke fortell om dine plager eller bekymringer til andre uten at du er sikker på at de vil høre dem.
3. Når du befinner deg på andres eiendom skal du vise respekt, eller unngå å dra dit.
4. Hvis en gjest på din eiendom irriterer deg skal du behandle dem ondskapsfullt og nådeløst.
5. Ikke tilnærm deg noen seksuelt uten at du har mottatt riktige signaler.
6. Ikke ta ting som ikke tilhører deg, med mindre det er en byrde for den andre personen og de ber om befrielse.
7. Anerkjenn magiens makt hvis du har brukt den til å oppfylle dine ønsker med hell. Hvis du fornekter magiens makt etter å ha påkalt den med suksess vil du miste alt du har oppnådd.
8. Ikke klag over det du ikke behøver å utsette deg selv for.
9. Ikke skad små barn.
10. Ikke drep umenneskelige dyr med mindre du blir angrepet eller trenger mat.
11. Når du går på åpent territorium, ikke plag noen. Hvis noen plager deg, be dem slutte. Hvis de ikke slutter, tilintetgjør dem.

Anonymkode: ca18c...ca1

Tilintetgjør hvis de ikke slutter dette var da ekstremistisk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sommer2464 skrev (37 minutter siden):

Tilintetgjør hvis de ikke slutter dette var da ekstremistisk.

Ja, enig i det. Det minner jo faktisk om historiene fra det Gamle Testamentet. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (2 timer siden):

Nei, jeg følger ikke de ti bud eller noen av de andre lovene i det gamle testamentet. Så jeg regner meg fri til å gjøre det jeg vil på lørdager og søndager, jeg kan gå i klær med blandede stoffer, jeg kan spise skalldyr, og jeg kan ikke holder slaver som jeg fritt kan banke opp så lenge de ikke dør i løpet av to dager, men jeg har lov til å lage bilder av ting.

Kristne følger ikke disse lovene heller, Jesus døde på korset slik at lovene ble oppfylt. Jødene følger vel disse fortsatt. De ti bud følger vi, og dette er gode leveregler som har påvirket ateistene også tydeligvis.

Anonymkode: c7948...c83

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Sommer2464 said:

3. du skal holde hvile dagen hellig.

7. Du skal ikke stjele.

10. Du skal ikke begjære din nesten ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til oss din neste. Jeg følger alle bortsett fra 1, 2 og 3.

1. Ingen andre guder enn meg selv. Den er grei nok.

2. Føler andre misbruker navnet mitt i ny og ne, kan alle som heter det samme som meg være så snill og bytte? På forhånd takk.

3. Hver dag er hviledag og må holdes hellig.

4. Eh, nei? Dem skal jo tilbe meg, heng med her nå.

5. Nope, denne guden kommanderer at alle mygger må dø, uansett.

6. Denne skjønner jeg ikke. Skal man bli i ett ekteskap med en drittsekk? Det høres kontra effektivt ut, du. 

7. Hva med å låne? På ubestemt tid?

8. Ingen fare, dem vet at det jeg sier er sant uansett.

9. Eiendom? Nå skal man jo ikke eie noe, bare leie. Easy.

10. Jeg begjærer meg selv, holder i massevis for meg. Dere andre kan også få lov til å begjære meg.

Anonymkode: b2721...060

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Kristne følger ikke disse lovene heller, Jesus døde på korset slik at lovene ble oppfylt. Jødene følger vel disse fortsatt. De ti bud følger vi, og dette er gode leveregler som har påvirket ateistene også tydeligvis.

Problemet er at en god del bokstavtolker Bibelen på enkelte punkter (eksempelvis når det dreier seg om homofili og kvinners plass i kirken), men ikke gjør det på andre forhold.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

(Jeg har absolutt ingen Guder så den er vel grei nok.)

(Finnes vel forskjellige tolkninger av denne regelen. Jeg banner uansett så mye jeg vil. Og siden jeg ikke tror på noen Guder kan jeg vel heller ikke misbruke navnet deres.)

3. Du skal holde hvile dagen hellig.
(Jeg gjør det jeg vil på "hviledagen", inkludert litt arbeid av og til. Men mye av det er hviling, hvis det hjelper.)

(Snill med både mamma og pappa, jeg.)

(Aldri slått i hjel noe som helst. Med mindre fluer og andre småkryp teller.)

(Giftet meg for et par år siden. So far so good.)

7. Du skal ikke stjele.
(Stjal noen penner og hviskelær og lignende fra skolelageret når jeg var liten. Ellers tror jeg ikke jeg har stjålet noe særlig, selv ikke når jeg virkelig trengte det.)

(Jeg hater å lyve, selv om små dumme ting som ingen bryr seg om, så det skjer veldig sjeldent.)

(Jeg føler jeg har hatt et veldig urettferdig liv sammenlignet med de fleste andre, så jeg er ofte sjalu på det andre har fått uten den kampen jeg har måtte gått gjennom for å få halvparten av det de har. Dette er jo verst for meg selv, så tror neppe det er dette jeg går til helvete for.)

10. Du skal ikke begjære din nesten ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til din neste.
(Fornøyd med mine egne folk, jeg. Ønsker jeg nye folk i livet mitt er det bare å være snill og grei så vil de jo bli med i mitt også.)

Anonymkode: 5e51e...dc7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kristne følger ikke disse lovene heller, Jesus døde på korset slik at lovene ble oppfylt.

Det er en tolkning jeg har til gode å se dekning for i Bibelen. I følge Bibelen sa jo Jesus:

«Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. 18 Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå – før alt er skjedd.»

Hvis Jesus med dette egentlig mente å si «Jeg er kommet for å oppheve loven, slik at den ikke gjelder lenger», hvorfor spesifiserer Jesus da at han ikke er kommet for å oppheve dem, og at de ikke skal forgå før himmel og jord er borte.

Det virker på meg som om din tolkning er noe mange kristne gjør, fordi det er mer behagelig, ikke fordi det er dekning for det i Bibelen. Men hvis du har sitat fra Jesus på at de gamle lovene generelt ikke gjelder lenger, så er det fint om du viser til dette.

Sitat

De ti bud følger vi, og dette er gode leveregler som har påvirket ateistene også tydeligvis.

Noen av de ti bud er absolutt gode leveregler, men disse er jo universelle og gjelder stort sett i alle samfunn, kristne eller ikke. Så at det er de 10 bud som har påvirket meg til å tenke at jeg skal oppføre meg redelig overfor andre er en påstand du ikke har begrunnelse for.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

(Jeg har absolutt ingen Guder så den er vel grei nok.)

(Finnes vel forskjellige tolkninger av denne regelen. Jeg banner uansett så mye jeg vil. Og siden jeg ikke tror på noen Guder kan jeg vel heller ikke misbruke navnet deres.)

3. Du skal holde hvile dagen hellig.
(Jeg gjør det jeg vil på "hviledagen", inkludert litt arbeid av og til. Men mye av det er hviling, hvis det hjelper.)

(Snill med både mamma og pappa, jeg.)

(Aldri slått i hjel noe som helst. Med mindre fluer og andre småkryp teller.)

(Giftet meg for et par år siden. So far so good.)

7. Du skal ikke stjele.
(Stjal noen penner og hviskelær og lignende fra skolelageret når jeg var liten. Ellers tror jeg ikke jeg har stjålet noe særlig, selv ikke når jeg virkelig trengte det.)

(Jeg hater å lyve, selv om små dumme ting som ingen bryr seg om, så det skjer veldig sjeldent.)

(Jeg føler jeg har hatt et veldig urettferdig liv sammenlignet med de fleste andre, så jeg er ofte sjalu på det andre har fått uten den kampen jeg har måtte gått gjennom for å få halvparten av det de har. Dette er jo verst for meg selv, så tror neppe det er dette jeg går til helvete for.)

10. Du skal ikke begjære din nesten ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til din neste.
(Fornøyd med mine egne folk, jeg. Ønsker jeg nye folk i livet mitt er det bare å være snill og grei så vil de jo bli med i mitt også.)

Anonymkode: 5e51e...dc7

Jeg tror nr 1 sier at man må tro på Israels gud Jahve eller Jehova som det heter på latin hvis man ikke tror på han er det like ille som å ha andre guder ifølge kristendommen så den er nok ikke grei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er veldig mye bra i de 10 bud. Ikke bestandig like lett å få til alt da

Anonymkode: 73a21...f8b

Tja, det står jo feks:

3 Du skal ikke ha andre guder enn meg.
4 Du skal ikke lage deg gudebilder, ingen etterligning av noe som er oppe i himmelen eller nede på jorden eller i vannet under jorden.  5 Du skal ikke tilbe dem og ikke la deg lokke til å dyrke dem! For jeg, Herren din Gud, er en nidkjær Gud som straffer barn i tredje og fjerde ledd for fedrenes synd når de hater meg,  6 men viser trofast kjærlighet i tusen slektsledd mot dem som elsker meg og holder mine bud.

Av en eller annen merkelig grunn så liker mange kristne å late som om vers 4 og 5 i de ti bud ikke eksisterer, kan det bl.a. være fordi de ikke liker å innrømme at guden deres straffer uskyldige barn i flere ledd for det forfedrene har gjort.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.1.2022 den 14.30):

5. Nope, denne guden kommanderer at alle mygger må dø, uansett.

Her mener man mennesker

AnonymBruker skrev (På 15.1.2022 den 14.30):

6. Denne skjønner jeg ikke. Skal man bli i ett ekteskap med en drittsekk? Det høres kontra effektivt ut, du. 

Det er unntak for vold og slikt, men er det mindre problemer skal man løse disse fremfor å skille seg.

Capitan Fracassa skrev (På 15.1.2022 den 15.08):

Det er en tolkning jeg har til gode å se dekning for i Bibelen. I følge Bibelen sa jo Jesus:

«Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. 18 Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå – før alt er skjedd.»

Akkurat, Han oppfylte dem. Og derfor trenger vi ikke følge GT. Det vet alle av oss som er kristne.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som jeg stort sett følger både de ti bud, de sataniske budene og Kardemomme-loven.

Jeg er vel flink!

Men Janteloven bommer jeg litt på 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør mitt beste for å følge De ti bud. Men som alle andre så hender det jeg slår en idiot  i hjel. :balltre:

Anonymkode: 2ba10...d0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...