Gå til innhold

Er sørlendinger virkelig så kristne?

Sommer2464

Anbefalte innlegg

Sørlandet kalles jo for bibelbeltet men er virkelig sørlendingene så kristne? Tenker ikke på alle sørlendinger men et stort flertall.

Endret av Sommer2464
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det norske bibelbeltet strekker seg langs kysten fra Agder til Møre og Romsdal, eller Vestlandet og Sørlandet.

Anonymkode: 87302...9df

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. ikke alle. Ingen jeg kjenner er kristne heller ingen i familien. Kommer fra Kristiansand.  

Anonymkode: 86a62...100

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst i en pinsemenighet på Sørlandet, og ja, JEG var veldig kristen. Men det var MANGE som ikke var kristne, så jeg følte meg mye utenfor på skolen og fritidsaktiviteter. Gikk bort fra kristendommen da jeg flyttet hjemmefra, og da var det lett å finne ukristne festevenner/studievenner. Mye lettere å finne ukristne enn kristne. 

Har bodd på Sørlandet i 37 år, sitter med et inntrykk av at folk flest ikke er kristne, selv om noen tilhører en kirke eller menighet. Mange dråper, konfirmasjoner og kirkebryllup, men det tror jeg er mer pga tradisjon. 

Anonymkode: 5d6d2...c97

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Jeg er oppvokst midt i bibelbeltet. Det var gruppepress for å bli med på religiøse møter. På ungdomsskolen spurte faktisk religionslæreren hvor mange som trodde på engler og 27 av 30 elever rakk opp hånda. Vi tre som ikke rakk opp hånda var meg som bare er sær, ei som var andregenerasjonsinnvandrer fra Sri Lanka og en som hadde flyttet dit det året.

Anonymkode: bf006...df6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner ingen kristne (foruten om mormor) fra oppveksten og jeg er fra en liten by Sørlandet.

Ble helt sjokkert da jeg flyttet til en større by i Rogaland da jeg fikk jobb i et større selskap - der har jeg støtt på mange religiøse i ulik aldersgruppe. 

Anonymkode: 41694...c60

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt feil å si at alle sørlendinger er kristne.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er helt feil å si at alle sørlendinger er kristne.

Skjønner at du kan misforstå men jeg mente ikke alle men et stort flertall av sørlendingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er veldig mange på sørlandet som ikke er kristne. Men skjønner at det kan virke slik med tanke på at en del av de som er kristne er ganske "ekstreme" av seg. Er oppvokst i Kristiansand selv og der er mange der som ikke har noen tro. 

Anonymkode: b32ef...203

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, det er veldig mange på sørlandet som ikke er kristne. Men skjønner at det kan virke slik med tanke på at en del av de som er kristne er ganske "ekstreme" av seg. Er oppvokst i Kristiansand selv og der er mange der som ikke har noen tro. 

Tror du er inne på noe der. Er forskjell på gamle statskirka og de mange ymse kristne trossamfunnene. 

Anonymkode: dc421...3ac

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer2464 skrev (30 minutter siden):

Sørlandet kalles jo for bibelbeltet men er virkelig sørlendingene så kristne?

Foreldrene til samboeren min er det ja, og noen av søsknene hans. Han er derimot ikke kristen. 
Besteforeldrene hans er også det, de er alle fra Kristiansand. 

Hele slekta deres er faktisk kristen, men mye grums i hele familien også. Ikke bra å vokse opp under så religiøse forhold, spør du meg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mange av de. Ikke mange som går regelmessig i kirken, men mye henger igjen i hverdagsliv. Som fra å gifte seg tidlig, eller se ned på alle som er "annerledes" (seksualitet, religion, hudfarge), til ikke vaske klær på søndager, osv. Og flere små ting som man ikke engang skjønner med engang at det kommer fra religion. Og ja, folk er mye mer konservative på Sørlandet.

Så er det noen som er tvert motsatte, som er så lei hele opplegget. Som samboeren min, som gikk ut av kirkemedlemskapet sånn at barna våre ikke skulle meldes inn automatisk. 

Jeg har flyttet til Sørlandet i 2005, for å studere, fra nord Norge. En av tingene som sjokkerte meg, er at tv på studenthybler hadde 3 religiøse kanaler. Av totalt 18 kanaler liksom. Dette ville vært totalt utenkelig på studenthybler i Nord, der hadde vi nøyaktig null av de 🤪

Anonymkode: a14e9...765

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg kjenner ingen kristne (foruten om mormor) fra oppveksten og jeg er fra en liten by Sørlandet.

Ble helt sjokkert da jeg flyttet til en større by i Rogaland da jeg fikk jobb i et større selskap - der har jeg støtt på mange religiøse i ulik aldersgruppe. 

Anonymkode: 41694...c60

Sjokkert. Det var da et sterkt ord… Er de så fæle?

Anonymkode: e66c1...adc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at flere kristne bor på Sørlandet, og at de fleste sørlendinger er kristne er jo ikke det samme. Jeg har bodd flere steder, og vil si at det er overtall av kristne (mindre sekter) på Sørlandet enn andre steder (av de jeg har bodd), men de fleste på Sørlandet er ikke kristne. 

Anonymkode: 88630...9b6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flertallet er kristne og langt mer konservative kristne enn resten av landet. Mange er med i konservative trossamfunn som Pinsebevegelsen, Frikirken osv.

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det er ikke mange, men noen. Flertallet er kristne der også, som i resten av landet.

Anonymkode: fb39f...337

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke mange, men noen. Flertallet er kristne der også, som i resten av landet.

Flertallet er ikke kristne, nei. 

Anonymkode: c165a...ddd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Flertallet er ikke kristne, nei. 

Anonymkode: c165a...ddd

Jo, flertallet er med i DNK eller andre kristne trossamfunn og trur på Gud

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboer er fra Sørlandet (Mandal). Han er ikke kristen men virker som maaange han kjenner og er i slekt med er det. Ble nesten litt overrasket. Han hadde vært med på en del kristne samlinger osv bare fordi venner/eks dama ville ha han med. Fint at han dro for deres skyld men han syns det var litt snålt. Utenom det har han full respekt for religion og har generelt kanskje litt mer tradisjonelle verdier. 

Anonymkode: 8e53c...e1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jo, flertallet er med i DNK eller andre kristne trossamfunn og trur på Gud

Man trenger da ikke være kristen for å være med i DNK Tror du alle i DNK tror på gud?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...