Gå til innhold

Hva synes dere om at barnehageansatte bruker parfyme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dattern vår begynte i barnehagen i november, og vi er virkelig heldige og fornøyde med alt.

Det eneste som faktisk er vanskelig for oss er at hun lukter sterk parfyme hver eneste dag. Det er jo et tegn på nærhet og kos, men likevel. Det setter seg godt i håret hennes, og en hårvask hjelper ikke uansett. Det setter seg også i sengetøyet hennes.

Vi lever et parfymefritt liv selv fordi barna har atopisk hud og tendens til astma, uten at vi har hatt behov for noe behandling da..

Jeg synes også helt uavhengig av dette at barn i barnehage ikke bør utsettes for så sterk parfyme. De er mye inne på småbarn, og luften der inne er veldig tett merker vi.

Husker selv da jeg jobbet i omsorgstjenesten for mange år siden at vi ikke fikk lov til å bruke parfyme.

Jeg vet mange her inne vil stemple meg som hysterisk nå.

Men jeg kan ikke være den eneste som tenker dette? Bør ikke de ansatte skille mellom jobb og privatliv?

Jeg blir oppriktig uvel av å puste inn andres parfymer når jeg koser med barnet mitt.

Anonymkode: 2a36d...a14

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at man ikke kan kreve et «skille mellom jobb og privatliv» før arbeidsgiver betaler hele kostnaden for klær og sko som brukes i arbeidstiden. Så lenge man bruker og sliter ut private eiendeler på jobben er det kunstig å kreve at den private parfymen ikke brukes. 

Anonymkode: f4a38...85e

• Liker 20
Skrevet

Enig med deg. Jeg synes ikke de som jobber tett med mennesker bør bruke parfyme, da mange kan reagere på det. En normal deodorant bør holde, etter min mening.

Selv blir jeg fort kvalm og får vondt i hodet av parfyme. Problemet med de som bruker parfyme, er at de ikke kjenner hvor sterk lukta er selv. Du blir på en måte «immun» mot din egen parfyme.

Jeg hadde tatt det opp med barnehagen. Kanskje anonymt via en foreldrerepresentant, da jeg hadde vært redd for å fornærme noen…

Anonymkode: 8d094...c71

• Liker 7
Skrevet (endret)

Bruker selv parfyme på bhg, men føler lukten er ikke sterk. Jeg har åpne kollega som ville sagt det rett ut. Jeg bruker om morgen  en gang. 

men vet om folk som sprayer 2-3 ganger av gangen på arbeidsdagen.  Og da kan sånnt skje

du kan klage :) fordi normal parfyme setter ikke på andre klær så fort. Da er det noen som oversprayer

har selv aldri opplevd noen med sterk parfyme i huset.  Bare svak en gang. Men det var i slutten av dagen 

Endret av Pyari
Skrevet

Pedagogisk leder her.

Jeg synes at det er kvalmende med sterk parfyme selv, men har ikke opplevd det på min ansatte heldigvis.

Snakk med styrer om det.

Anonymkode: 8117a...50b

• Liker 6
Skrevet

Jeg husker også at spesielt det ene barnet mitt luktet parfyme etter hvem de hadde fått omsorg og nærhet av. 

Personlig tenkte jeg ikke noe negativt om det - vi bruker ikke selv parfyme, men jeg forbandt det med noe fint for barnet mitt. 

Men om barnet får eksem, astma osv av det så er det på sin plass å si ifra til barnehagen på en vennlig måte. Om det ikke er det - så ville jeg ikke gjort noe med det. 

Anonymkode: 520e5...95e

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror jeg hadde tatt opp dette. Det er mange stoffer i parfyme som er både kreft-, allergi- og astmafremkallende. Det bør selvfølgelig ikke brukes I en barnehage. 

Anonymkode: 6fb6f...21a

• Liker 5
Skrevet

Det er forskjell på barnehage og omsorgsinstitusjon. Det er stort sett ingen regler om parfymebruk i barnehager. Jeg har jobbet i mange barnehager oppigjennom åra, og det er bare en som har hatt regel om at sterke parfymer ikke var lov. Men rent personlig er jeg helt enig. Jeg liker ikke sterke lukter selv og reagerer på barn som har sterke lukter i klærne pga skyllemiddel. Jeg bruker aldri parfyme og vasker kun tøyet med parfymefritt vaskemiddel. Men folk er forskjellige. Det blir feil å tvinge folk til å ikke bruke parfyme når jobben ikke stiller med arbeidstøy.

Anonymkode: 7420b...65b

• Liker 4
Skrevet

Synes du kan ta opp dette.

Sterk parfyme er ikke no man bruker når man jobber så tett på små barn. 

Anonymkode: 02992...e4a

• Liker 7
Skrevet

For meg personlig er det greit. Men barna mine er ikke allergiske og ingen av oss er spesielt sensitive overfor lukter. For å være helt ærlig syns jeg det lukter godt av minstejenta min når hun har sittet på fanget til den ansatte hun er mest knyttet til, og det er også litt koselig å lukte at hun har sittet der. Jeg har så gode minner om mammas parfyme selv. Så jeg er på nippet til å synes det er positivt at trygghetspersoner for barna har en slik godlukt. 

Samtidig, jeg jobber i barnehage selv, og har aldri på meg parfyme på jobb, fordi jeg vet at det kan være veldig plagsomt for en del. Og også skape problemer for enkelte. Selv om jeg liker parfymelukt, er det ikke alle som gjør det. Og den som mitt yngste barn bruker å få på seg, er ganske påtrengende og sitter godt i også. Så man trenger ikke å ha astma eller allergi for å oppleve det ugreit. 

Jeg tenker det er helt innafor å ta det opp :) På en hyggelig måte. 

Anonymkode: 89a75...d3d

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes du bør ta det opp når du har ubehag med det. Synes det er merkelig at folk bruker parfyme på jobb/skole i 2022! Trodde det var slikt man gjorde på date/fest eller på fritiden

Anonymkode: b19ac...5e7

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes det er uprofesjonelt og faktisk litt egoistisk å dynke seg i parfyme før jobb i barnehage. Jeg brukte parfyme da jeg studerte, men sluttet da jeg begynte i jobb på småbarnsavdeling. Nå bruker jeg aldri parfyme lenger, synes også det er ubehagelig når andre gjør det. Er rett og slett ikke vant med sterk lukt av den typen- akkurat som de små. Så dette må vi la de små slippe.

Anonymkode: 19a65...d3a

• Liker 5
Skrevet

Etter å ha gått over til at alt vi har hjemme er parfymefritt, så har jeg blitt ekstra var på lukter. Poden kommer ofte hjem fra barnehagen og lukter parfyme fra spesielt håret. Jeg merker det jo, og synes ikke det lukter veldig godt. Men, med mindre barnet fikk allergiske reaksjoner er det ikke noe jeg hadde giddet å ta opp med barnehagen. 

Anonymkode: 1c3e8...8a8

Skrevet

Jeg har jobbet i barnehage i mange år og bruker aldri parfyme på jobb. Det er noen svært få som gjør det, men de lukter ikke sterkt av parfyme. Det er ingen spesielle regler for bruk av parfyme. Men personlig syns jeg ikke det passer seg å bruke parfyme på jobb i barnehage. 
Syns det er innafor å ta dette opp, helst med avdelingsleder. 

Anonymkode: 324ec...274

• Liker 3
Skrevet

Ikke noe jeg hadde tatt opp

Anonymkode: af6da...61e

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er irriterende. Mitt barn lukter veldig sterkt parfyme enkelte dager pga. en av de ansatte i bhg. Jeg har ikke tatt det opp i bhg, men irriterer meg de dagene hun lukter. 

• Liker 4
Skrevet

Mitt barn lukter svett armhule av håret etter barnehagen 😅

Anonymkode: ffcf9...e22

Skrevet
Pyari skrev (3 timer siden):

Bruker selv parfyme på bhg, men føler lukten er ikke sterk. Jeg har åpne kollega som ville sagt det rett ut. Jeg bruker om morgen  en gang. 

men vet om folk som sprayer 2-3 ganger av gangen på arbeidsdagen.  Og da kan sånnt skje

du kan klage :) fordi normal parfyme setter ikke på andre klær så fort. Da er det noen som oversprayer

har selv aldri opplevd noen med sterk parfyme i huset.  Bare svak en gang. Men det var i slutten av dagen 

Hvorfor bruker du parfyme? En fryktelig uting, og ihvertfall når du jobber i barnehage! Tror ikke jeg har en eneste venninne som bruker parfyme i hverdagene, det er da virkelig ikke normalt lenger.

Helt enig med deg, ts. Ungen min stinker parfyme enkelte dager.

Anonymkode: 5689b...b9a

• Liker 2
Skrevet

Jobber i bhg og syns parfymelukt er en uting🤮 Har migrene så jeg kan få migreneanfall/hodepine av for sterke lukter. Gjelder og enkelte kremer (kuldekrem, fuktighetskremer) som foreldrene kommer med og som vi skal smøre barna med🤢

Anonymkode: 3b5f1...490

• Liker 2
Skrevet

Synes faktisk det er merkelig det er lov med parfyme. Jeg jobber ikke i barnehage, men i matindustrien, og der er det ikke lov å bruke parfyme, pga. allergener som kan havne i mat.

Det er også de som faktisk har allergi mot parfyme. Merkelig en barnehage kan si at noen ikke får ha med mat med nøtter i pga. allergi, men ansatte fint kan ha på seg parfyme som også er farlig for de meg allergi.

Anonymkode: 3b01c...6c4

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...