Gå til innhold

Vanskeligere å finne kjærligheten jo eldre man blir?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var liksom så enkelt når man var veldig ung - få krav til partner annet enn at han fikk det til å kile i magen. Nå ser jeg flotte voksne mennesker, både menn og kvinner som går årevis alene. Flere av disse er stadig på datingapper og gir klart uttrykk for å ønske seg en livspartner, men allikevel er de like single år etter år. 

Anonymkode: 930f2...da2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det blir vel vanskeligere fordi man er sammen med færre folk, spesielt ukjente?

Anonymkode: ccd81...b76

• Liker 4
Skrevet

Utvalget er jo mindre, da de gode blir tatt. Og man blir gjerne særere ved årene.

Jeg tror faktisk ikke jeg ville blitt sammen med mannen om vi traff hverandre i dag. Ikke at vi ikke er en veldig god match nå, men; 

- han kom fra en helt annen plass enn meg. Nå er jeg bundet til et sted. Den gangen var vi begge klar til å flytte hvor som helst i verden, så geografien falt på plass uten at vi bekymret oss for mye underveis. 

- han holdt på med en idrett som krevde en del tid. Nå ville jeg tenkt at det ville kreve for mye, og jeg var for gammel til å prøve noe nytt. Den gangen tenkte jeg bare "jaja, det kan jeg bli med på", og det ble jeg. 

(og et par slike ting til..) 

Og ikke minst kom vi nesten rett fra hvert vårt kollektiv, eide ingenting, og var ganske tolerante når det gjaldt rot og andre mennesker. Om jeg nå skulle bo med noen andre enn han hadde jeg klikket, men vi har etablert våre vaner sammen. 

Anonymkode: 00a24...334

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Var liksom så enkelt når man var veldig ung - få krav til partner annet enn at han fikk det til å kile i magen. Nå ser jeg flotte voksne mennesker, både menn og kvinner som går årevis alene. Flere av disse er stadig på datingapper og gir klart uttrykk for å ønske seg en livspartner, men allikevel er de like single år etter år. 

Dette er sant. Det er trist. Unge mennesker kommer alltid lettere i kontakt med hverandre. De har et åpnere sinn, og de har alle ikke så mange bindinger som gjør livene til eldre mennesker mer komplisert. 

• Liker 3
Skrevet

Når jeg var ung var hadde jeg en forventning om å finne en mann jeg elsket og stifte familie med han. 

Etter å ha erfart familielivet med en som jeg ikke hadde det bra med har jeg det helt fint som singel. Utvalget er naturligvis mindre, men mest av alt er jeg kresen fordi jeg vet at det jeg har ingen tidspress (har allerede de barna jeg vil ha), og jeg vet hva jeg søker. Jeg trives godt alene, men vil gjerne ha kjæreste dersom den rette dukker opp. Jeg har vært singel lenge fordi jeg har prioritert barna og ikke aktivt søkt etter noen. Jeg har vært på datingapper av og til av nysgjerrighet og fordi jeg av og til fikk lyst til å date. Mange synes sikkert det er rart at jeg fremdeles er alene og kanskje noen til og med synes synd på meg. Men, jeg har det veldig bra! 

Vet at flere i 40-årene har det som meg, så er ikke så rart om de forblir single i mange år.. 

Anonymkode: 3ac13...1d5

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tror faktisk ikke jeg ville blitt sammen med mannen om vi traff hverandre i dag.

Veldig interesssant og godt poeng. Samme erfaring her. Har 2 ekser og ingen av dem hadde nok nådd opp idag, selv om jeg den gang tilbragte flere år med hver av dem.

Anonymkode: 5579c...399

• Liker 3
Skrevet

Selvfølgelig. Mye vanskeligere. 

Anonymkode: 170c9...f1e

Skrevet

Man blir mer kresen, men samtidig unngår man alle fellene man gikk i som ung. Det er lettere å finne noen man virkelig passer med fordi man vet hva man vil. Lar meg ikke lenger forføre av store biceps ol.

Anonymkode: 1de45...f1d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Ja vanskelig

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Veldig interesssant og godt poeng. Samme erfaring her. Har 2 ekser og ingen av dem hadde nok nådd opp idag, selv om jeg den gang tilbragte flere år med hver av dem.

Nå er han ikke eks. Vi har det veldig bra sammen, på 15.året 😅

Poenget mitt var at vi var så unge, og avslappet til alt. "ting ordner seg". Kombinert med at vi vokste sammen, på en måte. I 20-årene kan man fortsatt formes. Men nå i 30-årene merker jeg at vanene mine er satt. Så enkle ting som at jeg som kom fra en reiseglad familie overførte reiselysten til han. Og han som holdt på med en fysisk hobby overførte gleden av dette til meg. Og geografi, som i dag ville vært en dealbreaker, var noe vi ikke tenkte på, vi flyttet bare rundt, også til utlandet. Og plutselig var det bare en by i Norge som var riktig, for begge. 

• Liker 3
Skrevet

Nå er han ikke eks. Vi har det veldig bra sammen, på 15.året 😅

Skjønte det, bare synes du hadde en interessant vinkling og det fikk meg til å tenke over egne relasjoner :)  Allrighte fyrer begge to, som den gang var 10 av 10 i mine øyne. Mens idag ville jeg ikke ikke gått for dem i det hele tatt. Rart hvordan vi forandrer oss med tiden

Skrevet

De fleste kjærestefolk blir kapret tidlig. Det blir en overvekt av umodne mennesker igjen og de som ikke trives i forhold. En del menn bruker også ideen om forhold for å oppnå sex.

• Liker 2
Skrevet

Mange blir jo skilt så det vil alltid finnes single mennesker. Jeg er skilt og har tenåringsbarn selv. Jeg har ikke gjort mye aktivt for å treffe noen. Etter så mange år i et forhold og ekteskap som ikke fungerte, er jeg redd for å prøve på nytt. Jeg går ikke på byen, ikke nettdating og apper. Er sikkert mange som meg. Jeg har det fint med barna mine. Jeg ønsker meg mest av alt en katt eller en hund. 

Anonymkode: 247f6...ab6

• Liker 3
Skrevet

Mange blir jo skilt så det vil alltid finnes single mennesker. Jeg er skilt og har tenåringsbarn selv. Jeg har ikke gjort mye aktivt for å treffe noen. Etter så mange år i et forhold og ekteskap som ikke fungerte, er jeg redd for å prøve på nytt. Jeg går ikke på byen, ikke nettdating og apper. Er sikkert mange som meg. Jeg har det fint med barna mine. Jeg ønsker meg mest av alt en katt eller en hund. 

Da er det ikke single, men skilte mennesker. Å date en skilt mann betyr ofte å høre han klage på eksen og føle at du bare er rebound for han. Det gidder jeg ikke. 

Anonymkode: 170c9...f1e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har jo venninner som har måttet ut på "annenhandsmarkedet". Gjerne er det en god grunn til at mannen ikke fungerte i et forhold, er jo veldig ofte kvinnen som dumper til slutt når hun får nok. Og er fyren ok er gjerne ekskona sprø, og det er et evig styr med høyt konfliktnivå, sjalusi, og barn man må ta hensyn til på alle mulige måter. 

Så du gjør nok veldig smart i å avvente litt. Jeg tror markedet er mye bedre, og ikke minst forutsetningene for et forhold uten drama, når barna er ute av redet. 

• Liker 6
Skrevet

Ja, selvfølgelig er det vanskeligere! Kravene vi har til vår partner øker og øker, mens vi selv blir vanskeligere og særere. I tillegg er nok de beste i forhold allerede, eller er kommet ut av langvarige forhold. Dermed er de ikke interessert i å havne i en lignende situasjon igjen.

Anonymkode: a2200...105

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror det er litt det samme med å finne ny kjærlighet som med å få venner i voksen alder. Man treffer færre mennesker, er mindre åpen for folk som er annerledes, har samlet (dårlige) erfaringer, man har forpliktelser og rett og slett mindre tid og energi å bruke på å treffe noen.

Men det betyr ikke at det er umulig. Og det med at de beste er tatt, er vel en sannhet med modifikasjoner. Vi har jo individuelle preferanser. Vi kjenner vel dessuten alle noen som har uttalt de ordene, og som er sammen med en mann vi selv ikke ville ha tatt i med ildtang ...

Skrevet
ti10 skrev (19 minutter siden):

Jeg tror det er litt det samme med å finne ny kjærlighet som med å få venner i voksen alder. Man treffer færre mennesker, er mindre åpen for folk som er annerledes, har samlet (dårlige) erfaringer, man har forpliktelser og rett og slett mindre tid og energi å bruke på å treffe noen.

Men det betyr ikke at det er umulig. Og det med at de beste er tatt, er vel en sannhet med modifikasjoner. Vi har jo individuelle preferanser. Vi kjenner vel dessuten alle noen som har uttalt de ordene, og som er sammen med en mann vi selv ikke ville ha tatt i med ildtang ...

Denne var også veldig interessant. 

Når jeg tenker over det har man jo gått fra at det viktigste kriteriet for ei venninne var at hun bodde i nærheten, helst i samme gate (4-10 år), til at jeg nå nesten utelukkende har venninner med nesten tilsvarende utdannelse, livssyn, og interesser. 

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, Majer said:

De fleste kjærestefolk blir kapret tidlig. Det blir en overvekt av umodne mennesker igjen og de som ikke trives i forhold. En del menn bruker også ideen om forhold for å oppnå sex.

Dette er nok kjernen. De fleste som ønsker å ha kjæreste og som er egnet til å leve med en partner, er jo i et forhold. De på 35+ som er single vil kanskje ikke ha kjæreste, de passer ikke som kjæreste, de er urealistisk kresne etc.

Så er det mange som har vært i lange forhold og levd familielivet. Som kanskje har fått nok av den livsstilen.

Jeg tror mange endrer seg i løpet av 50-årene da, og ønsker seg plutselig en partner likevel. Men da kan det toget ha kjørt for enkelte.

Anonymkode: f02bf...d42

• Liker 2
Gjest AprilRyan
Skrevet (endret)

Ja, tror det kan være vanskeligere på grunn av ulike ting. 

Man har gjerne erfart hva som fungerer og hva som ikke fungerer og blir dermed mer selektiv. Det skal gjerne mer til for at ting skal klaffe. 

Folk blir mer bundet til ett sted om de er etablert med barn og har gjerne hele livet sitt der. Da kan det være et begrenset utvalg personer og søker man folk utenfor så er det ikke alltid at folk ønsker å flytte dit man bor. Spesielt om man bor på et lite sted der det er få jobbmuligheter og generelt lite muligheter. 

Så er man kanskje ikke like sosial som da man var yngre. Da var man kanskje ute nesten hver helg, studerte og traff mange i passende alder. Det er ikke det samme når studerer som 30+.

Enkelte har nok også skyhøye krav, men for de fleste tror jeg ikke at de har det. Det er bare vanskeligere å finne noen som ønsker det samme som en selv, som en har kjemi med og en det vil fungere med i lengden. 

Endret av AprilRyan

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...