Gå til innhold

Dere foreldre som mener at all "vanlig mat" er usunt og farlig - Hva gir dere egentlig barna deres å spise?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leverpostei, tubeost, skinke, brød og yoghurt er enten usunt eller farlig.

Prim, brunost, syltetøy, nugatti og frokostblanding er døden.

Og alt annet som vi uvitende, norske foreldre trøkker i de stakkars ungene våre er ultraprosessert og generelt livsfarlig. 

Det er tydeligvis ikke bare bare å unngå å være en bedriten forelder her i landet. Og jeg blir svett.

Hva er det egentlig dere som mener at alt er så farlig og usunt egentlig gir barna deres?
Er det kun cashewsmør, linser og ruccola? 

Anonymkode: 47749...fd5

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt du finner i grønnsaksdisken og rent kjøtt, fisk og fugl. 

Pluss masse tørrvarer som bulgur, quinoa, ris, pasta osv. 

Hender det er prosesserte varer hos oss, men ikke i så stor prosentandel som resten av befolkningen (ca 60% av varene nordmenn kjøper er vel ultraprosessert). 

Anonymkode: 3d3d8...8a2

• Liker 9
Skrevet

Og for å kommentere overskriften din så syns jeg ikke at de tingene du ramser opp i første innlegg er vanlig mat… Det er kanskje mange som spiser det, men vanlig mat finner du som råvarer  

brød kan være sunt det, yoghurt og. Men ikke smakssatt yoghurt med massse sukker eller brød med bare fint mel og masse tilsetningsstoffer… 

• Liker 5
Skrevet

Ingenting er farlig, eller døden 😅 

Vi har et variert kosthold, med mye grønt, rene råvarer, og lite prosessert mat. Her lager vi frokost, lunsj og middagsretter. Med utgangspunkt i smak, variasjon og matglede. 

Til frokost er det gjerne grøt på havregryn med bær, eggmuffins (egg og grønnsaker), gresk yoghurt og quinoa. Eller mer avansert i helgene. 

Til lunsj er det som eksempel wok, wraps med grønnsaker og skinke eller laks, omelett med rester av potet/grønnsaker, linsesalat eller quinoasalat, pai/quiche, suppe, søtpotetvafler, kyllingsalat, laks og grønnsaker..... 

Men vi er heller ikke redd for å hente en pizza,  ta en baguette fra bensinstasjon på reise. Eller spise brødmat og annen mat vi får servert på besøk. Men jeg ser ikke hvorfor man må spise slik mat daglig når det finnes så utrolig mye annet godt å velge i. 

Anonymkode: 0e73e...5b2

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ingenting er farlig, eller døden 😅 

Vi har et variert kosthold, med mye grønt, rene råvarer, og lite prosessert mat. Her lager vi frokost, lunsj og middagsretter. Med utgangspunkt i smak, variasjon og matglede. 

Til frokost er det gjerne grøt på havregryn med bær, eggmuffins (egg og grønnsaker), gresk yoghurt og quinoa. Eller mer avansert i helgene. 

Til lunsj er det som eksempel wok, wraps med grønnsaker og skinke eller laks, omelett med rester av potet/grønnsaker, linsesalat eller quinoasalat, pai/quiche, suppe, søtpotetvafler, kyllingsalat, laks og grønnsaker..... 

Men vi er heller ikke redd for å hente en pizza,  ta en baguette fra bensinstasjon på reise. Eller spise brødmat og annen mat vi får servert på besøk. Men jeg ser ikke hvorfor man må spise slik mat daglig når det finnes så utrolig mye annet godt å velge i. 

granola 😜

• Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Hender det er prosesserte varer hos oss, men ikke i så stor prosentandel som resten av befolkningen (ca 60% av varene nordmenn kjøper er vel ultraprosessert). 

Støtter alt dette. 

For min del sørger jeg for minimum 80% "ren mat", med det mener jeg så lite prosessert som mulig. Mye grønnsaker og frukt, ikke bruke sukker som belønning eller kos. Vi kan gjerne ta en sjokolade en onsdag, og av og til mye godis som jul og påske og bursdager osv, men å sørge for at ikke filmkos eller trøst/belønning består av sukkervarer. 

Anonymkode: 5df6e...95c

• Liker 3
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Ris er vel ikke megasunt for barn?

Anonymkode: 8f211...aeb

• Liker 2
Skrevet

Støtter alt dette. 

For min del sørger jeg for minimum 80% "ren mat", med det mener jeg så lite prosessert som mulig. Mye grønnsaker og frukt, ikke bruke sukker som belønning eller kos. Vi kan gjerne ta en sjokolade en onsdag, og av og til mye godis som jul og påske og bursdager osv, men å sørge for at ikke filmkos eller trøst/belønning består av sukkervarer. 

Anonymkode: 5df6e...95c

Enig! Eller at film og TV alltid skal forbindes med kosemat. Man kan fint kose seg med filmen, uten å putte noe i munnen. 

Mens vi før kanskje bare fikk litt godteri her og der, er det nå stadig slik at kos blir linket til mat. Det er et bånd mange aldri blir kvitt. Det er bare å se på alle trådene om sukkeravhengighet som florerer her inne. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ris er vel ikke megasunt for barn?

Anonymkode: 8f211...aeb

Ris er ikke megasunt for noen, men det er heller ikke krise å spise ris til middag 1 - 2 ganger i uka. 

Anonymkode: 60f37...761

• Liker 3
Skrevet

Ris er ikke megasunt for noen, men det er heller ikke krise å spise ris til middag 1 - 2 ganger i uka. 

Dette, og så kommer det jo litt an på alderen til barna og. 

og så tenker jeg litt på de milliardene barn som bokstavelig talt lever av ris i land øst for oss… 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke helt der. Men jeg prøver å kutte ultraprossesert mat det jeg kan. Vil bruke minst mulig av det. Og minst mulig tilsatt sukker. 
Vi spiser vanlig mat. Kyllingfilet med grønnsaker, taco, asiatisk mat, quiche, fisk med grønnsaker, gryteretter, fiskegrateng, Bakt potet osv. med ris, couscous eller potetbåter ved siden av ofte. Havregrøt er favorittfrokost, det samme med egg. 

4 åringen får kjeks noen ganger men er velsig glad i nøtter og frukt/bær så det går mye av det som snacks. 

Men det sagt, vi bruker noe kjøttdeig, fiskekaker, kjeks, brød etc så vi er ikke helt avholdene. Men hsr er bevisst forhold til det. 

Anonymkode: 47284...f6a

• Liker 4
Skrevet

Jeg er ikke helt der. Men jeg prøver å kutte ultraprossesert mat det jeg kan. Vil bruke minst mulig av det. Og minst mulig tilsatt sukker. 
Vi spiser vanlig mat. Kyllingfilet med grønnsaker, taco, asiatisk mat, quiche, fisk med grønnsaker, gryteretter, fiskegrateng, Bakt potet osv. med ris, couscous eller potetbåter ved siden av ofte. Havregrøt er favorittfrokost, det samme med egg. 

4 åringen får kjeks noen ganger men er velsig glad i nøtter og frukt/bær så det går mye av det som snacks. 

Men det sagt, vi bruker noe kjøttdeig, fiskekaker, kjeks, brød etc så vi er ikke helt avholdene. Men hsr er bevisst forhold til det. 

Glemte å skrive at vi har melkeproteinallergi i familien så det er mye prosessert og ultraprossesert vi ikke kan spise. Men vi bruker mye erstatningsprodukter av havre, så de er ultraprossesert. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

For noen år siden oppdaget jeg Reko, samt fiskebutikk (og salg rett fra fiskebåt). Kjøttdeigen vi spiser er nå stort sett kvernet deig uten tilsetningsstoffer, kjøpt rett fra bonde der jeg vet at dyra behandles bra. Tilsvarende er fiskekakene kjøpt hos forhandler, og har mye større andel av fisk enn hva man kjøper i butikken. Og smaken er også mye bedre. 

(ønsker ikke prakke egne ideer på andre, og sier ikke det er noe feil med å kjøpe Gilde og Findus. Ville bare nevne muligheten da det ellers ser ut som om vi velger veldig likt :) )

• Liker 5
Skrevet

Jeg foretrekker et helt normalt kosthold for min familie, uten for mye fy og nei. Nå skal det sies at ingen av oss liker syltetøy eller sjokoladepålegg. Og godteri/brus er kun lørdager, nien ganger litt på fredager. 

Spiser grovbrød med vanlig pålegg. Skinke, ost, makrell i tomat... 

Middager består som regel av rene råvarer. Kjøtt, fisk, kylling. Tilbehør er grønnsaker, potet, ris, fullkornpasta. Har ikke kjøttdeigmiddager flere ganger i uka (pizza, burger, lasagne, pasta med kjøttdeig osv). 

Til kvelds kan vi noen ganger lage en TORO-suppe, egg og bacon el.l.

Anonymkode: 802cd...26f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Leverpostei, tubeost, skinke, brød og yoghurt er enten usunt eller farlig.

Prim, brunost, syltetøy, nugatti og frokostblanding er døden.

Og alt annet som vi uvitende, norske foreldre trøkker i de stakkars ungene våre er ultraprosessert og generelt livsfarlig. 

Det er tydeligvis ikke bare bare å unngå å være en bedriten forelder her i landet. Og jeg blir svett.

Hva er det egentlig dere som mener at alt er så farlig og usunt egentlig gir barna deres?
Er det kun cashewsmør, linser og ruccola? 

Anonymkode: 47749...fd5

Barna mine får alt det du nevner over her +++, men sjokoladepålegg tilhører sjeldenheten (ferie/bursdag). Her i huset er det viktigste for oss at vi tilbyr barns variert mat og at barna skal tørre å prøve nye smaker og matvarer. Jeg tenker at mange ungdommer/unge voksne har blitt fantastiske når det kommer til kosthol og jeg ønsker ikke å bidra til det fra småbarnsalder. 

Anonymkode: 97605...9da

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

For noen år siden oppdaget jeg Reko, samt fiskebutikk (og salg rett fra fiskebåt). Kjøttdeigen vi spiser er nå stort sett kvernet deig uten tilsetningsstoffer, kjøpt rett fra bonde der jeg vet at dyra behandles bra. Tilsvarende er fiskekakene kjøpt hos forhandler, og har mye større andel av fisk enn hva man kjøper i butikken. Og smaken er også mye bedre. 

(ønsker ikke prakke egne ideer på andre, og sier ikke det er noe feil med å kjøpe Gilde og Findus. Ville bare nevne muligheten da det ellers ser ut som om vi velger veldig likt :) )

Ja vi bruker litt reko, men har Desverre ikke funnet noen som tilbyr fiskekaker uten melk. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja vi bruker litt reko, men har Desverre ikke funnet noen som tilbyr fiskekaker uten melk. 

Det er ganske lett å lage selv. Bruker kokosmelk i stedet for melk.

Anonymkode: 20b31...ffb

• Liker 1
Skrevet

Har en bekjent som var sjukt opptatt av at ungen skulle spise ekstremt sunt. Problemet var bare at ungen ikke likte ekstremt sunn mat og spiste et minimum hele tiden. Var undervektig på en helsestasjonkontroll, såpass undervektig at hs sa at om det var polarbrød med Nugatti som skulle til så fikk de bare gi det, for dette gikk ikke lenger. Gjett om de våknet da! Nå får ungen helt normal mat, og er ikke lenger en bitteliten flis, men et helt normalt skolebarn. 

Vi kjører samme matfilosofi på barna som på oss selv; alt med måte. 

Anonymkode: 44c15...b6b

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Akkurat som med det meste annet som ikke er «megasunt», det er ikke krise å spise det noen ganger i uka😉 

Sunn fornuft kommer som regel lengst. Alt med måte.

Anonymkode: a44ab...83d

• Liker 2
Skrevet

Grønnsaker, egg, bær, kjøtt, fisk, noe frukt, litt korn, feite rene meieriprodukter.

Kjøper som hovedregel ikke mat men ingrediensliste. Lager ting som fiskekaker, kjøttkaker, karbonader, pølser selv. Jakter selv, fisker selv.

Anonymkode: 20b31...ffb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...