AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #1 Skrevet 14. januar 2022 Jeg er i mammapermisjon, men ønsker tips for en hverdag med lite stress og "tidsklemma" når barnet starter i bhg og jeg skal på jobb. Jeg ønsker å jobbe 80-90%. Jeg er opptatt av å lage mat fra bunnen, men lager meg en mental liste over hva man kan spare tid på i matlaging (store porsjoner, frosne grønnsaker...) Gi meg gode råd, om alt fra matlaging, husarbeid, økonomi, osv! Anonymkode: 865af...4a9
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #2 Skrevet 14. januar 2022 Bruk tid på oppdragelse, jeg har veldig veloppdragne og flotte unger. Jeg har venninner som bruker masse tid og frustrasjon på unger som ikke vil legge seg, ekstrem kresenhet, krangling på hva de skal ha på seg, skjermtid, klikker på butikken osv. Mine barn har selfølgelig mat de ikke liker og får velge egne klær, se skjerm, vil gjerne sove i vår seng en natt osv. men vi slipper alle hverdagskampene som kan være ekstrem utmannende. Aldri gå fra ett rom til ett annet/opp en etg. uten å ta med deg noe, da slipper du mye rydding. Anonymkode: 44af8...d8a 7
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #3 Skrevet 14. januar 2022 Smøre matpakker og legge frem klær, skiftetøy og ordne sekk kvelden i forveien, slik at morgenen blir mindre stress. Ettermiddagene er ganske greie så lenge barnet er lite og ikke må rekke fritidsaktiviteter og lignende etter barnehage/ skole.. Anonymkode: 77a2c...438 6
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #4 Skrevet 15. januar 2022 Ha et begrenset antall leker framme og rydd sammen på slutten av dagen. Ikke smårydd leker gjennom hele dagen. Ha barnet med på hverdagslige oppgaver. De kan fra tidlig av dekke bord, ta klær i vaskemaskinen osv. Når dere kommer hjem fra barnehagen, gi noe lett som en frukt eller noe slikt for å hindre at barnet blir sulten og gretten. Vær fleksibel. Positiv forsterkning: si til barnet hva du ønsker barnet skal gjøre, og ros barnet for gjennomføringen (ikke for å være flink). Forbered barnet på hva som skal skje. Si i fra på forhånd, når ditt og datt har skjedd, så skal du og meg gå på badet og pusse tennene dine. Korte og enkle beskjeder. Anonymkode: c541f...d6b 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #5 Skrevet 15. januar 2022 Med fleksitid og mulighet for hjemmekontor har tidsklemma vært et fremmed begrep her. En fleksibel jobb er mitt aller beste og for min del eneste nødvendige tiltak. Fortsatt selvfølgelig at man har en jobb som tillater det. Det å aldri måtte stresse for å rekke noe om morgenen, kunne komme tidlig eller sent som det passer, gå tidlig fra kontoret når det passer og ta resten hjemmefra en annen dag det passer bedre. Eller å kunne si at idag tar jeg hjemmekontor Anonymkode: 2fa74...196 6
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #6 Skrevet 15. januar 2022 Lag mat i helgen når dere er to stykker hjemme. fatter ikke hvorfor alle lager mat hver dag… vi forbereder all mat tidligere (unntatt salat, selvfølgelig) så middagslagingen går i en fei i hverdagen. Hjemmelaget lasagne med masse grønnsaker tas opp fra fryseren på morgenen, når vi kommer hjem er det rett i ovnen med den mens vi lager salat til. God og sunn middag som brukes minimaaalt med tid på. Supper ligger fryst i riktig mengde per porsjon, tas opp på morgenen - når vi kommer hjem kutter vi litt friske grønnsaker og steker kylling til, og vips: ferdig middag innen suppa er varmet opp. Lørdagsmiddag er også lunsj på søndag. Søndagsmiddagen spiser vi som regel på mandag også… osv… Alle ukens middager planlegges så alle vet hva som skal spises. Vi vasker en bestemt dag i uken, og da er det alltid husvask som står på planen. Det tar kortere tid å vaske et hus som ikke har rukket å bli sååå skittent enda. Den som ikke legger baby rydder i huset. Slenger lekene hans i en kasse i stua, rydder vårt eget rot, går med søppel. Rydder i tv-stuen, kjøkkenet, vasker flasker osv. Den som ikke går tur med hunden dekker på/rydder av, leker med guttungen, forbereder til neste måltid osv. Tror helt oppriktig at grunnen til at vi bruker lite tid(og hjernekapasitet…!) på husarbeid er samarbeidet vi har, at vi har faste kjøreregler som gjør at vi vet hvordan vi skal forholde oss til både oppgavene men også hverandre. bor i et hus med tre etasjer, har baby og en hund som krever lange og gode turer hver eneste dag. Blir gøy når nestemann kommer! Alt blir nok snudd på hodet 😄 Håper vi klarer å holde huset ryddig og rent da og, vi er to foreldre som er opptatt av det hvert fall! Anonymkode: 3707f...1cc 4
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #7 Skrevet 15. januar 2022 For det første, ha god tid! Ikke gjør sånn at morgener før bhg blir stress for deg og barnet, det skaper mye uro. Ha få "regler" men vær konsekvent på de du har. Feks i forbindelse med leggetid (dette med regler er lettere for oss foreldre å skjønne når barna blir eldre) Og for all del, forbered deg på når tidsklemma virkelig starter, når de begynner på skolen og skal rekke lekser, trening, kamper, korps, speider, være sosiale, din egen trening osv osv osv osv. For å si det sånn, det er sjelden vi kan si ja til å spise middag borte. Anonymkode: f8e3c...fd9 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #9 Skrevet 15. januar 2022 Senk ambisjonene det første året. Ha rolig tid etter bhg, da er barnet slitent. Planlegg mat og handle en gang i uka, lag opp porsjoner o helga. Drit i rydding hele tiden. Anonymkode: bfd96...b5f 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #10 Skrevet 15. januar 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Senk ambisjonene det første året. Ha rolig tid etter bhg, da er barnet slitent. Planlegg mat og handle en gang i uka, lag opp porsjoner o helga. Drit i rydding hele tiden. Anonymkode: bfd96...b5f Man trenger ikke rydde hele tiden for å holde det ryddig. Men når du først rydder må tingene ha sin faste plass. Da slipper man også å lete etter det senere - som man må hvis man driter i rydding. Anonymkode: 3707f...1cc 3
Tanuki Skrevet 15. januar 2022 #11 Skrevet 15. januar 2022 enkel organisering, rettferdig fordeling av husarbeid, legge seg tidlig , og invester i en slowcooker.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #12 Skrevet 15. januar 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Man trenger ikke rydde hele tiden for å holde det ryddig. Men når du først rydder må tingene ha sin faste plass. Da slipper man også å lete etter det senere - som man må hvis man driter i rydding. Anonymkode: 3707f...1cc Joda, men for min del er det ikke noe vits å prøve å ha det strøkent til en hver tid. Det gjør jo bare at man får enda en ting å stresse over og enda en ting som ikke er på plass. Anonymkode: bfd96...b5f 1
Kartoffel Skrevet 15. januar 2022 #13 Skrevet 15. januar 2022 Jobbe redusert om man har mulighet til det. Prioritere noe egentid hver dag, trenger ikke være så lenge hver dag. Legge seg tidlig. Ha et godt kosthold og få aktivitet. Senke ambisjoner på alle andre området i livet. Huske at i det store og hele så er dette bare en liten periode av livet. Det er ikke så farlig om man ikke får dyrket vennskap og hobbyer 100% i denne perioden. 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #14 Skrevet 15. januar 2022 Bli enige om hva som regnes som akseptabelt «rot» Ha god arbeidsfordeling. Alt MÅ ikke ryddes hele tiden. Generelt ha lite ting som MÅ gjøres. Fleksibilitet gjør det lettere. Ha mye oppbevaringsmuligheter der dere er mest så det er lett å finne muligheter å holde ryddig Bestill mat på nettet, og dra i butikken minst mulig. Gjør klar mat i helgene/kveldene som kan varmes. Gjør klar frokost/lunsj på kvelden. Gi litt mat rett etter barnehage/SFO. Middag må ikke spises rett etter jobb. Ha heller litt kosetid og prat om dagen. Gi deg selv en mellombar/frukt også og få opp blodsukkeret, lavt blodsukker gjør ofte at man blir lettere irritert Ha god oppbevaring av luer/votter/buffer osv i gangen. Ha gode tørkemuligheter til våte klær. Gjør en ting av gangen, er så lett å bli distrahert og så ender man opp med å gjøre ingenting ferdig. Ha stort lager av våtservietter, dopapir, tørkepapir. Merk alle klær. Brett klær mens du ser på tv Organiser klesvasken slik at - om du kan ikke har masse ulike steder å sortere det bort. Ha store skjulte skittentøyskurver så du ikke ser skittentøyet. Ha god oppbevaring til klær på vaskerom. Vurder å ha småbarnas klær et annet sted enn på soverommet deres (slippe å legge inn klær når de sover) Ha alltid litt backup når det gjelder mat- kan komme ekstra. Finne bra system for å ha oversikt over aktiviteter, bursdager, tannlege osv- om det er tavle hjemme eller googlekalender med fargekoder. Ha elektroniske handlelister hvor begge har tilgang. Ikke stress om barna ikke får sove, noen ganger trenger de deg litt mer. Anonymkode: 8423b...138
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #15 Skrevet 15. januar 2022 Ts her Takk for masse tips! Glemte å si at jeg er alenemor-ish (syk mann som sjeldent er hjemme - har aleneansvar for barnet og husarbeid osv, pr nå. Men får litt hjelp av familie altså. Men blir nok ganske alene om alle oppgavene videre også) Bor også i en liten 2roms leilighet med bad på 1,5 kvm - ikke vaskerom altså, men en liten vaskemaskin m tørkefunksjon. På den lyse siden - det er mindre kvadrat å vaske😅 barnet har altså ikke eget soverom, og vi deler klesskap. Må få noe godt system for å legge bort leker osv, begynner å bli litt mer av det nå. De viktigste tipsene jeg tar med meg: Alt må ha sin faste plass - særlig må jeg lage system til votter/luer/osv Lage store porsjoner med mat og fryse ned, bestille matvarer på døra, planlegge middager Få barnet til å bidra/fokus på oppdragelse (pr nå gjør jeg alt av husarbeid mens barnet ser på. Prøver å gjøre det interessant for henne😅 får riktignok hjelp til husarbeid som tar litt lengre tid enn 15 min) Gode leggerutiner Senke ambisjonene (vel, har ikke så veldig høye ambisjoner, men har veldig lyst til å få til å lage sunn og næringsrik mat til meg og barnet! Har ambisjoner om å være en god mor men har lite ambisjoner om å drive og farte rundt på masse aktiviteter hele tida.) Hilsen TS Anonymkode: 865af...4a9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå