Gå til innhold

Ta seg fri noen år for å bruke tid med barna

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har tatt noen år og bare fokusert på barna? Mannen min og jeg vurderer å slutte i jobbene våre og gjøre dette når eldste er 5-6 og den yngste er 3-4. Kanskje reise litt. 

Men vi er redde for at om det blir litt lite å gjøre? Vi har mange hobbyer, men har bare tatt fri et halvt år før. 

Anonymkode: 5cca9...6c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan ha råd?

Anonymkode: adb28...63b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan ha råd?

Anonymkode: adb28...63b

Party pooper.

Anonymkode: d2808...60b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Party pooper.

Anonymkode: d2808...60b

Det er et reelt spørsmål. Pluss er det noe særlig å reise i disse tider da?

Anonymkode: ce11c...2c1

• Liker 3
Skrevet

Jeg kunne tenkt meg det hvis vi hadde et slags prosjekt. Ikke for å trø hjemme. Å leve på en sydhavsøy, på loffen i karibia eller noe sånt.

Anonymkode: 9720a...a0e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er det noen som har tatt noen år og bare fokusert på barna? Mannen min og jeg vurderer å slutte i jobbene våre og gjøre dette når eldste er 5-6 og den yngste er 3-4. Kanskje reise litt. 

Men vi er redde for at om det blir litt lite å gjøre? Vi har mange hobbyer, men har bare tatt fri et halvt år før. 

Anonymkode: 5cca9...6c3

Skal ikke eldste begynne på skole?

Anonymkode: 9ae76...eb2

• Liker 4
Skrevet

Man får ikke pensjonssparing, ikke rettigheter ved uføre/sykdom, og går glipp av mange gunstige forsikringer som arbeidsgiver gjerne dekker. 

Det største problemet er imidlertid at man ved å gjøre dette ofte tar et valg som påvirker resten av livet. De fleste arbeidsgivere står ikke med armene åpne når noen har stått utenfor arbeidslivet i flere år. Vet om flere som var hjemme med barn noen år, som aldri fikk en relevant jobb igjen. 

Jeg ville nok heller søkt permisjon uten lønn, og begrenset det til et halvår. 

Anonymkode: 73a35...f47

• Liker 4
Skrevet

Jeg har lyst til å gjøre det! Så håper verden åpner innen et år, vi må rekke det før eldste begynner på skolen. 

Vi sparer opp penger nå og skal leie ut huset i de 6  mnd det gjelder. 

Jeg kunne ikke tenkt meg å være hjemme for å være mer med barna, da hadde jeg gått på veggen. 

• Liker 3
Skrevet

Det er skuleplikt i norge da.

Veit om folk som har reist eit år før barna begynte på skule. Dei leigde ut huset og hadde spart ein del.

Anonymkode: f3e60...720

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Man får ikke pensjonssparing, ikke rettigheter ved uføre/sykdom, og går glipp av mange gunstige forsikringer som arbeidsgiver gjerne dekker. 

Det største problemet er imidlertid at man ved å gjøre dette ofte tar et valg som påvirker resten av livet. De fleste arbeidsgivere står ikke med armene åpne når noen har stått utenfor arbeidslivet i flere år. Vet om flere som var hjemme med barn noen år, som aldri fikk en relevant jobb igjen. 

Jeg ville nok heller søkt permisjon uten lønn, og begrenset det til et halvår. 

Anonymkode: 73a35...f47

😴😴😴

Lev litt'a! Trenger ikke å ta livet så jævla seriøst bestandig!

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Veit om folk som har reist eit år før barna begynte på skule. Dei leigde ut huset og hadde spart ein del.

Det er undervisningsplikt, ikke skoleplikt, i Norge.

Anonymkode: b75bc...1de

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kilde?

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner til flere som har gjort det. Reist 1-2år i bobil med barn rundt Europa. Work and Travel, woofing, hand for ferie opplegg etc. 

Men de er generell litt mer alternativt i innstillingen (de har skolebarn nå som de undervise selv), og bor fortsatt ikke virkelig fast et sted. 

Husk at det er begrenset hvor lenge du kan få barnetrygd når du reiser rundt og kan forblir medlem i folketrygd. 

Anonymkode: b17d0...603

Skrevet

Jeg syns det høres veldig fristende ut. Selv hadde jeg ikke opplevd det som lite å gjøre. Jeg elsker helger og ferier hvor vi kan ta ting i vårt tempo og ha rolige dager med barna. 

Vi har ikke råd til å ta helt fri og reise. Men vi har prioritert å jobbe litt redusert mens barna er små. Jeg kjenner andre som har gjort dette, de har spart i forkant og hatt relativt stort hus som de har leid ut mens de var borte for å dekke utgiftene på det. Noen av dem har også hatt så fleksible jobber at de har kunnet jobbe og tjent littegrann underveis. 

Anonymkode: 2f1c8...e8b

• Liker 1
Skrevet

Ønskedrøm! Hadde vi hatt råd til det, hadde jeg ikke nølt!

Anonymkode: d785d...58b

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er IKKE skoleplikt i Norge. Det er imidlertid opplæringsplikt. Dersom man ikke sender barna på skole, er man som forelder pliktig å gi de tilsvarende opplæring som de ville fått på skolen. 

Anonymkode: 536aa...dde

Skrevet

Det hadde vært fantastisk🤩 

Anonymkode: 70eb0...d8c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...