AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #1 Skrevet 14. januar 2022 En kollega fikk keisersnitt fordi hun hadde litt trangt bekken. en annen fordi babyen lå i seteleie.. jeg er i uke 31. til nå har ikke fødsel vært et tema hos legen på kontroll. Er det rutine at bekkenet kontrolleres. Ut fra scoren påOUL skal jeg gå maks til termin. Ut fra hvordan det har vært i min fam så går vi godt over tiden. Jeg ønsker derfor ikke å bli satt igang og føde før kroppen er klar.. kan jeg og i så fall når bør jeg utrykke ønske om keisersnitt hvis jeg skal settes igang ? Anonymkode: 04c03...326
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #2 Skrevet 14. januar 2022 Nei, det er ikke rutine at bekkenet kontrolleres, da har de en spesifikk grunn til å sjekke. Samtaler om fødsel kommer på en av de siste svangerskapskontrollene. Man får ikke velge mellom keisersnitt og igangsetting, man får heller ikke velge mellom vanlig fødsel og igangsetting. Man skal i utgangspunktet føde vanlig, og så hvis noe er unormalt/bekymringsverdig så vurderer de andre alternativer som igangsetting eller keisersnitt. Anonymkode: 08593...a36 16
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #3 Skrevet 14. januar 2022 Er ikke rutine med sjekk av bekken nei. Det er heller ikke slik at man velger mellom igangsetting eller keisersnitt. Keisersnitt gjøres på indikasjon og induksjon er mest sannsynlig å foretrekke for mor og barn enn keisersnitt. Anonymkode: 64976...6ce 3
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #4 Skrevet 14. januar 2022 Du kan prate med jordmor om at du ønsker keisersnitt. Det er sikkert sånn at det må være medisinske (eller kanskje psykiske) grunner for å få innvilget keisersnitt. Jeg ble satt igang 10 dager etter termin. De setter en ikke igang dersom det ikke er nødvendig. Det kan være farlig for barnet om en går for lenge over tiden. Anonymkode: d4225...e62 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #5 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Nei, det er ikke rutine at bekkenet kontrolleres, da har de en spesifikk grunn til å sjekke. Samtaler om fødsel kommer på en av de siste svangerskapskontrollene. Man får ikke velge mellom keisersnitt og igangsetting, man får heller ikke velge mellom vanlig fødsel og igangsetting. Man skal i utgangspunktet føde vanlig, og så hvis noe er unormalt/bekymringsverdig så vurderer de andre alternativer som igangsetting eller keisersnitt. Anonymkode: 08593...a36 På OUL fylte de ut et skjema, og går man score over 3 så skal man settes igang v 40+3, altså termin. Jeg ønsker ikke dette. Anonymkode: 04c03...326
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #6 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): På OUL fylte de ut et skjema, og går man score over 3 så skal man settes igang v 40+3, altså termin. Jeg ønsker ikke dette. Anonymkode: 04c03...326 Men da har de jo funnet noe bekymringsverdig som tilsier at man bør sette i gang. Hvorfor vil du risikere sikkerheten til baby? Anonymkode: 08593...a36 9
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #7 Skrevet 14. januar 2022 På meg ble det keisersnitt begge gangene pga medisinske grunner. Husker første gangen det skjedde og legen sa æ vi setter deg opp på keisersnitt fredag. Dette var en onsdag. Jeg ble litt...uuuæææ.. heheh.. Gikk veldig fint altså. Anonymkode: 42113...320
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #8 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): På OUL fylte de ut et skjema, og går man score over 3 så skal man settes igang v 40+3, altså termin. Jeg ønsker ikke dette. Anonymkode: 04c03...326 Mye mulig du har født før denne tiden uansett. Ikke sammenlign ditt svangerskap med familiens. Anonymkode: 64976...6ce 6
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #9 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men da har de jo funnet noe bekymringsverdig som tilsier at man bør sette i gang. Hvorfor vil du risikere sikkerheten til baby? Anonymkode: 08593...a36 Det er alder og unnfangeles metode. Ikke noe fysisk . Barnet følger kurven, jeg er langt friskere enn mange på 36 .. så derfor vil jeg føde når jeg og barnet er klart.. Anonymkode: 04c03...326
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #10 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): På meg ble det keisersnitt begge gangene pga medisinske grunner. Husker første gangen det skjedde og legen sa æ vi setter deg opp på keisersnitt fredag. Dette var en onsdag. Jeg ble litt...uuuæææ.. heheh.. Gikk veldig fint altså. Anonymkode: 42113...320 Var du på ordinær kontroll da? Anonymkode: 04c03...326
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #11 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er alder og unnfangeles metode. Ikke noe fysisk . Barnet følger kurven, jeg er langt friskere enn mange på 36 .. så derfor vil jeg føde når jeg og barnet er klart.. Anonymkode: 04c03...326 Du kan ikke tvinges til å igangsettes, men det er viktig å følge med på barnets trivsel. Og går det for lenge så må du settes i gang, det er ikke alle som går i fødsel av seg selv. Uansett skjønner jeg ikke hvorfor du ønsker keisersnitt over igangsettelse, da det er en langt større påkjenning for både deg og barnet. Anonymkode: 64976...6ce 9
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #12 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Du kan ikke tvinges til å igangsettes, men det er viktig å følge med på barnets trivsel. Og går det for lenge så må du settes i gang, det er ikke alle som går i fødsel av seg selv. Uansett skjønner jeg ikke hvorfor du ønsker keisersnitt over igangsettelse, da det er en langt større påkjenning for både deg og barnet. Anonymkode: 64976...6ce Er ganske mange igangsettelse som ikke går bra , keisersnitt går som regel alltid bra. Anonymkode: 04c03...326 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #13 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): En kollega fikk keisersnitt fordi hun hadde litt trangt bekken. en annen fordi babyen lå i seteleie.. jeg er i uke 31. til nå har ikke fødsel vært et tema hos legen på kontroll. Er det rutine at bekkenet kontrolleres. Ut fra scoren påOUL skal jeg gå maks til termin. Ut fra hvordan det har vært i min fam så går vi godt over tiden. Jeg ønsker derfor ikke å bli satt igang og føde før kroppen er klar.. kan jeg og i så fall når bør jeg utrykke ønske om keisersnitt hvis jeg skal settes igang ? Anonymkode: 04c03...326 Dersom de anbefaler at du skal gå maks til termin så må du jo forholde deg til det. Det er jo fordi det innebærer en åpenbar risiko og deg og/ eller barnet å gå på overtid. Keisersnitt får du ikke med mindre det er strengt nødvendig. Igangsetting foregår ved hjelp av bla. ballong, stikkpiller og drypp. Kontroll av bekken er ikke rutine. Anonymkode: 7129b...b7c
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #14 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dersom de anbefaler at du skal gå maks til termin så må du jo forholde deg til det. Det er jo fordi det innebærer en åpenbar risiko og deg og/ eller barnet å gå på overtid. Keisersnitt får du ikke med mindre det er strengt nødvendig. Igangsetting foregår ved hjelp av bla. ballong, stikkpiller og drypp. Kontroll av bekken er ikke rutine. Anonymkode: 7129b...b7c Er ganske ulogisk at bare fordi barnet er ivf så må det ut 2 uker tidligere.. (hadde det ikje vært unnfanget v ivf ville jeg fått termin en uke senere (som min søster) og jeg ville gått en uke lengre.. og hadde jeg vært yngre ville det fått ligget i magen en uke til ... jeg kommer ikke til å møte opp v uke 40+3 for igangsetting med mindre til ekstern stopper opp og jeg får garanti om keisersnitt.. Anonymkode: 04c03...326 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #15 Skrevet 14. januar 2022 Fødsel var ikke vært et tema på kontroller = det ses på som en selvfølge at du skal føde vaginalt, siden det ikke er noen medisinsk grunn til noe annet. Bekken måles kun når det er indikasjon for det. I praksis som regel ved seteleie hos førstegangsfødende/flergangsfødende med tidligere fødselskomplikasjoner, ved mistanke om smalt bekken pga tidligere fødselsforløp, og noen andre sjeldne årsaker. Ikke bekymre deg for igangsetting nå, ta det hvis det kommer. Du trenger IKKE gå over termin bare fordi alle andre i slekta har gjort det. Du vil også normalt sett ikke få valget mellom igangsetting og keisersnitt. Anonymkode: 20396...414 1
Null Intelligens Skrevet 14. januar 2022 #16 Skrevet 14. januar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er ganske ulogisk at bare fordi barnet er ivf så må det ut 2 uker tidligere.. (hadde det ikje vært unnfanget v ivf ville jeg fått termin en uke senere (som min søster) og jeg ville gått en uke lengre.. og hadde jeg vært yngre ville det fått ligget i magen en uke til ... jeg kommer ikke til å møte opp v uke 40+3 for igangsetting med mindre til ekstern stopper opp og jeg får garanti om keisersnitt.. Anonymkode: 04c03...326 Herregud, så vanskelig du skal gjøre deg. Du får ikke keisersnitt, den tanken kan du bare slå fra deg. Mener de at du bør settes i gang, så lytter du til det. For babyen skyld. Endret 14. januar 2022 av Null Intelligens 12
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #17 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er ganske ulogisk at bare fordi barnet er ivf så må det ut 2 uker tidligere.. (hadde det ikje vært unnfanget v ivf ville jeg fått termin en uke senere (som min søster) og jeg ville gått en uke lengre.. og hadde jeg vært yngre ville det fått ligget i magen en uke til ... jeg kommer ikke til å møte opp v uke 40+3 for igangsetting med mindre til ekstern stopper opp og jeg får garanti om keisersnitt.. Anonymkode: 04c03...326 Akkurat. Hvorfor det? Hva er det som gjør at du overprøver ekspertenes vurdering? Anonymkode: 7129b...b7c 3
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #18 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Er ganske mange igangsettelse som ikke går bra , keisersnitt går som regel alltid bra. Anonymkode: 04c03...326 Når igangsettelser «ikke går bra» er det som regel i betydningen at det «blir keisersnitt». Igangsetting utgjør en mindre risiko for både deg og barnet enn planlagt keisersnitt. Anonymkode: 20396...414 4
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #19 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er ganske mange igangsettelse som ikke går bra , keisersnitt går som regel alltid bra. Anonymkode: 04c03...326 Hva mener du med ikke går bra? Det går som regel helt fint. Anonymkode: 64976...6ce 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #20 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hva mener du med ikke går bra? Det går som regel helt fint. Anonymkode: 64976...6ce fordi en unormal start øker sjansen for en unormal fødsel; Mer smertefullt for kvinnen, mer stress for livmor og potensielt mer stress for baby. en fødsel som må settes i gang ikke er risikofri. - Generelt er det slik at igangsatte fødsler er forbundet med økt sjanse for akutt keisersnitt eller forløsning av barnet med sugekopp eller tang. Dette gjelder særlig førstegangsfødende. Det er også økt risiko for blødning hos mor i forbindelse med fødselen. Så med mindre jeg får em god forklaring på hvorfor en IVF baby må ut tidligere enn en «normal» så akter jeg å vente til fødselen starter av seg selv./ til jeg er på overtid uke 42 Anonymkode: 04c03...326 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå