AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #1 Skrevet 14. januar 2022 For å ta brodden av det verste, men ikke så mye at man ikke lenger merker pressetrang, riene kan bli dårligere osv. Anonymkode: 02805...b5a
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #2 Skrevet 14. januar 2022 Den kan reguleres ja. Men er riene heftig må den skrus opp skal det ha noe effekt. For min del ba jeg de skru den opp så mye som mulig 😅 presset ved hjelp av veiledning fra jordmor. Hadde drypp i første fødsel. Anonymkode: cdde7...68f
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #3 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Den kan reguleres ja. Men er riene heftig må den skrus opp skal det ha noe effekt. For min del ba jeg de skru den opp så mye som mulig 😅 presset ved hjelp av veiledning fra jordmor. Hadde drypp i første fødsel. Anonymkode: cdde7...68f Kan man ha stående fødsel med epidural. altså får jordmor veiledet og sagt når jeg skal presse da? Ønsker ikke å ligge i den sengen, det er for unaturlig å føde slik. Anonymkode: 02805...b5a
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #4 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan man ha stående fødsel med epidural. altså får jordmor veiledet og sagt når jeg skal presse da? Ønsker ikke å ligge i den sengen, det er for unaturlig å føde slik. Anonymkode: 02805...b5a Har du født før? Du kan bevege deg rundt med epidural ja, men det er jo ledning å ta hensyn til så litt begrenset kan det føles. Jordmor følger med på riene og når du skal presse. Selve utdrivningen rår man ikke nødvendigvis over, da det kan være jordmor eller andre må ha bedre tilgang, men i normal fødsel kan du forsøke de stillingene du vil. Anonymkode: cdde7...68f
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #5 Skrevet 14. januar 2022 12 minutter siden, AnonymBruker said: Kan man ha stående fødsel med epidural. altså får jordmor veiledet og sagt når jeg skal presse da? Ønsker ikke å ligge i den sengen, det er for unaturlig å føde slik. Anonymkode: 02805...b5a Ja, det kan du! Jeg sto helt til jeg ikke orket mer selv (siste pressriene). Jordmor oppfordret meg til å stå hele veien. Anonymkode: 5550b...812
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #6 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Kan man ha stående fødsel med epidural. altså får jordmor veiledet og sagt når jeg skal presse da? Ønsker ikke å ligge i den sengen, det er for unaturlig å føde slik. Anonymkode: 02805...b5a Unnskyld meg, men det er da vitterlig ingen stillinger som er unaturlig å føde i så lenge det føles greit for den fødende. Anonymkode: ce0c1...7ea 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #7 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Unnskyld meg, men det er da vitterlig ingen stillinger som er unaturlig å føde i så lenge det føles greit for den fødende. Anonymkode: ce0c1...7ea Unnskyld meg, men det er det. Det naturlige er stående, huk, knestående, da får barnet hjelp av tyngdekraften og å rotere seg ned. Det gir i snitt mindre skader. Når man ligger sevrer det inn fødselskanalen og gir press på steder det ikke burde. Anonymkode: 02805...b5a
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #8 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Unnskyld meg, men det er det. Det naturlige er stående, huk, knestående, da får barnet hjelp av tyngdekraften og å rotere seg ned. Det gir i snitt mindre skader. Når man ligger sevrer det inn fødselskanalen og gir press på steder det ikke burde. Anonymkode: 02805...b5a Førstegangsfødende altså 😊 Ønsker deg lykke til! Anonymkode: ee9b7...d89 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #9 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Førstegangsfødende altså 😊 Ønsker deg lykke til! Anonymkode: ee9b7...d89 Ser ikke problemet, begge venninnene mine fødte knestående uten epidural. Anonymkode: 02805...b5a
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #10 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ser ikke problemet, begge venninnene mine fødte knestående uten epidural. Anonymkode: 02805...b5a På alle sine fødsler. Anonymkode: 02805...b5a
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #11 Skrevet 14. januar 2022 Jeg har født to barn uten epidural og ett barn med epidural. Jeg kjente pressriene like godt med epidural som uten (synes faktisk utdrivingsfasen var vondere med epidural enn uten). Jeg har født alle liggende i sengen. Det er greit at du ikke ønsker det, men det er ikke unaturlig! Anonymkode: 1bf2c...08c
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #12 Skrevet 14. januar 2022 Jeg vet ikke helt hva du sikter til når du sier unaturlig. Den stillingen som oppleves komfortabel for deg er vel det som er den beste fødestillingen for akkurat deg. Dersom ryggleie hadde vært ugunstig for mor og barn så hadde jordmødrene frarådet denne stillingen. Husk også at ryggleie kan være nødvendig mtp jordmors arbeidsstilling. Det kan være faktorer i utdrivningsfasen som gjør at jordmor ønsker mer kontroll og oversikt. Jeg har hatt epidural med alle mine 3. To av gangene fikk jeg ikke gå ut av sengen. En av gangene var det fordi jeg valgte å bli 100 % lammet for å få en pause og kunne dermed ikke gå. Andre gangen var det fordi barnet hadde en elektrode på hodet som overvåkning. Jeg har uansett foretrukket å bli liggende siste del av fødselen fordi jeg har vært så sliten og utmattet. Men i begynnelsen av åpningsfasen har det vært ok å bevege seg rundt i rommet og ta tyngdekraften til hjelp. Styrken på epiduralen kan justeres opp og ned etter ditt ønske. Anonymkode: c0a2f...1db
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #13 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): På alle sine fødsler. Anonymkode: 02805...b5a Folk er forskjellig. Hva du kommer til å foretrekke trenger ikke være det samme. Jeg fødte begge mine på rygg, andre stillinger føltes helt feil. Anonymkode: cdde7...68f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå