Gå til innhold

Hvorfor så mye vanskeligere/vondere å føde en stjernekikker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan har det egentlig noe å si at ansiktet ligger opp og ikke ned, posisjonen av baby er jo lik ellers, skjønner det med setefødsel, men ikke med stjernekikkere...

Anonymkode: 05643...f8c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min første var stjernekokker og følte ikke at det var noe vondere enn med de andre.

Anonymkode: 2b070...9f1

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min første var stjernekokker og følte ikke at det var noe vondere enn med de andre.

Lol, postet litt fort der *autocorrect*, skulle selvfølgelig være stjernekikker.

Skrevet

Vet heller ikke, men ville bare påpeke at en setefødsel ikke nødvendigvis er noe vondere enn hodefødsel. Rumpa er mindre enn hodet uansett, det er å føde hodet som er det verste. Hovedforskjellen er at hodet må fødes fort når kroppen er ute, ellers kan baby få surstoffmangel (siden navlestrengen kommer i klem). 

Anonymkode: 35a04...717

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Vet heller ikke, men ville bare påpeke at en setefødsel ikke nødvendigvis er noe vondere enn hodefødsel. Rumpa er mindre enn hodet uansett, det er å føde hodet som er det verste. Hovedforskjellen er at hodet må fødes fort når kroppen er ute, ellers kan baby få surstoffmangel (siden navlestrengen kommer i klem). 

Anonymkode: 35a04...717

Aha skjønner, takk for info.

Skrevet

Jeg har hatt en "normal" og en stjernekikker. Syns ikke det var vondere med stjernekikker, men det tok bittelitt lengre tid å presse ut. Akkurat som at det ikke gled like lett på en måte. Vet ikke om det gir mening. Jordmor sa det også når hun skjønte at nesen var opp, at det ikke var så rart at baby satt litt bedre. Vet ikke hvorfor det er sånn 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: bb246...b5c

Skrevet

Det handler om hvordan barnet roterer nedover fødselkanalen og hva som gir enklest passasje. Stjernekikkere kommer "feil vei" og har en vanskeligere passasje nedover, og fødsel kan ta lengre tid/være mer smertefull. 

Anonymkode: f9761...033

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan har det egentlig noe å si at ansiktet ligger opp og ikke ned, posisjonen av baby er jo lik ellers, skjønner det med setefødsel, men ikke med stjernekikkere...

Min andre var stjernekikker og jeg fikk ikke beskjed om det før han var ute. Merket ingenting til det. Det var min raskeste og enkleste fødsel. 

Anonymkode: c6dfb...5f9

Skrevet

Det har med roteringen gjennom bekkenet å gjøre samt hvordan babyen kommer ut. Den kommer ofte med ansiktet først, ikke hodet, oåg runn av hvordan roteringen foreskjer i "stjernekikkerposisjon", som jo gjør hodet større, på en måte, ettersom det ikke er den myke delen som kommer først (toppen av hodet er mykt og hvis du ser på bilder fra faktisk fødsel ser du at hodeskallen er trykket sammen og ikke glatt og fin slik vi kjenner den fra etter fødsel). 

Anonymkode: 769db...0e5

• Liker 1
Skrevet

Her så var min baby ute på 2 press, min venninne som hadde stjernekikker presset i 4 timer. Selvfølgelig hadde jeg det mye lettere da, barnet mitt var jo ute på 3 minutter.

Anonymkode: c842f...ece

Skrevet

Har født stjernekikker, som i tillegg hadde hodet pittelitt på skeiva…. MIN erfaring var at det var tyngre og vondere , men andre føder stjernekikkere uten å vite at nesa var opp…. Babyen trenger mer plass fordi anatomien stemmer ikke 100% den veien. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...