Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal flytte til Drøbak/Frogn. Trodde det var fødeavdeling i Ski, men ser nå at det ikke er det. Hvor er det best å føde når man bor her? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man sogner til Ahus. Men det går an å søke fødeplass på andre sykehus i nærheten også, det er like greit å kjøre til Riksen eller Ullevål. Eller Kalnes, kanskje. Jeg bor i en nabokommune og har hatt to veldig fine fødsler på Ahus :)

Anonymkode: fffbc...35c

Skrevet

A-hus?

Anonymkode: eb878...f9c

Skrevet

Tilhører opptaksområdet til Ahus.

Anonymkode: 89d98...033

Skrevet

Tilhører Ahus som de andre nevner. Jeg har vært super fornøyd med å føde der. Både før og etter barnet ble født 😀 

Anonymkode: cd985...fa1

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar dere :) Vil Ahus da si Nordbyhagen? Vet at Kongvsinger også hører til Ahus. Glad for å se at det har vært gode opplevelser der. Får man et rom alene? Kan partner bli litt, finnes det muligheter for å ha et familierom noen dager? Og gir de epidural/lystgass? 😊

Skrevet
Coffee1234 skrev (5 minutter siden):

Takk for svar dere :) Vil Ahus da si Nordbyhagen? Vet at Kongvsinger også hører til Ahus. Glad for å se at det har vært gode opplevelser der. Får man et rom alene? Kan partner bli litt, finnes det muligheter for å ha et familierom noen dager? Og gir de epidural/lystgass? 😊

Ja det er Nordbyhagen 😀 Jeg fikk familierom alene begge gangene. Andre gangen var april 2020 så covid gjorde at mannen kun fikk bli med på fødsel og ikke etterpå. Tilgang på både epidural og lystgass 😀 

Anonymkode: cd985...fa1

• Liker 1
Skrevet

Tilhører A-hun, men det er fritt sykehusvalg. Jeg har venninner som har født på A-hus, Riksen, Ullevål og Kalnes, uten at noen av de har bodd innenfor sykehusets opptaksområde. 

Når du bor i Drøbak er det vel litt hipp som happ mtp reiseveg ved fødsel, men har du litt uflaks begynner fødsel under rushet inn til eller ut av byen. 

Selv var jeg veldig fornøyd med Kalnes, men det er jo også min eneste erfaring. 😊

Anonymkode: 541e5...43d

• Liker 1
Skrevet

Hmm ja, tenker det da kanskje blir ahus, kortere enn til Fredrikstad, og mindre kaos enn Oslo, så får tenke at det blir greit :)

Skrevet

Sogner til Ahus, men jeg tror jeg hadde valgt Kalnes, da. Hører folk har gode opplevelser derfra, og du bestemmer fritt hvor du vil føde. Det er et godt stykke fra deler av frogn til A-hus, så det er flere sykehus som er ca like nærme. 

Anonymkode: 9677b...8f4

Skrevet

Jeg ville nok ikke valgt å kjøre inn til Oslo for å føde om jeg bodde utenfor Oslo. Skal selv føde på Ullevål men det er fordi jeg bor nærme der og ikke vil kjøre ut av byen ved fødsel, men har jo hørt mye dårlig om Oslo-sykehusene (lite oppfølging på barsel feks)

Anonymkode: bc427...06f

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ville nok ikke valgt å kjøre inn til Oslo for å føde om jeg bodde utenfor Oslo. Skal selv føde på Ullevål men det er fordi jeg bor nærme der og ikke vil kjøre ut av byen ved fødsel, men har jo hørt mye dårlig om Oslo-sykehusene (lite oppfølging på barsel feks)

Ahus ligger i gamle Akershus.

Jeg hadde nok søkt om fødeplass på Kalnes hvis jeg bodde i Drøbak (går ut ifra at du flytter til Drøbak siden det står Drøbak/Frogn i HI?), men det er bare fordi det stresser meg å risikere rushen innover mot Oslo. Ellers tar det ganske nøyaktig like lang tid (ca. 45 minutter) å kjøre til Ahus som til Kalnes. ☺️

Skrevet

Jeg bor i Frogn og fødte på Kalnes. Jeg er veldig fornøyd med det valget. Jeg var livredd for å møte på kø rundt Oslo, det og at alle får eget rom ble avgjørende for meg. 

Anonymkode: 7bf60...393

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Ahus ligger i gamle Akershus.

Jeg hadde nok søkt om fødeplass på Kalnes hvis jeg bodde i Drøbak (går ut ifra at du flytter til Drøbak siden det står Drøbak/Frogn i HI?), men det er bare fordi det stresser meg å risikere rushen innover mot Oslo. Ellers tar det ganske nøyaktig like lang tid (ca. 45 minutter) å kjøre til Ahus som til Kalnes. ☺️

Jeg er ikke TS :) Vet hvor Ahus er, men svarte ut fra at noen foreslo Ullevål osv, at jeg personlig ikke ville valgt Ullevål om jeg bodde utenfor Oslo. Jeg ville nok valgt feks Ahus eller Kalnes om jeg bodde ut i den retningen. 

Skrevet

Så på Kalnes får alle eget rom? Gjør man ikke dette på Ahus? Får man eget rom som partner kan være på også? Dette er noe av det viktigste for meg 😊

Skrevet
Coffee1234 skrev (1 time siden):

Så på Kalnes får alle eget rom? Gjør man ikke dette på Ahus? Får man eget rom som partner kan være på også? Dette er noe av det viktigste for meg 😊

Man får eget rom på Ahus så lenge man kan være på barselhotellet. Ved komplikasjoner må man være på barselavdelingen, og der får ikke partner overnatte. Så man vet jo aldri helt sikkert på forhånd. Jeg har bare vært på hotellet, den ene gangen var det til tross for litt komplikasjoner og at de måtte følge opp babyen litt ekstra. Det var bra der, syns jeg :)  

Men når dette med eget rom er ekstra viktig, ville jeg sjekket opp Kalnes. Jeg vet ikke sikkert selv hvordan det er med rom, men husker jeg vurderte å søke der første gang fordi jeg hadde hørt mye bra. Dette med rushtiden i Oslo er også et poeng, jeg hadde kanskje valgt Kalnes pga. den hvis vi skulle hatt et barn til. Man skal være uheldig for å treffe rett på, men det gjorde vi, og babyen ble født 20 min etter at vi kjørte inn på sykehusområdet.  

Anonymkode: fffbc...35c

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...