Gå til innhold

Hvor gjøre av noen millioner, kan ikke kjøpe bolig enda

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og på konto taper de seg jo grunnet lav rente og inflasjon, å sette de i aksjerfond for 1 til 1,5 års tid er for risikabelt. Hva gjør jeg med pengen uten at de taper seg for mye, må jo også betale formueskatt av dem og får ikke noe prisstigning sett i forhold til om jeg hadde lagt de i bolig.

Trenger råd og betraktninger rundt saken. Takk.

Anonymkode: 50c04...d83

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor kan du ikke kjøpe bolig enda? Formuesskatten er svært lav. Hvor mange mill snakker vi om?

Anonymkode: 1e663...991

Skrevet

Om det er snakk om 1-1,5 år, så ville jeg bare hatt dem i banken på sparekonto. Ja, boligprisene kommer nok til å stige noe, men ikke mer enn 2-5% på den tida.

Anonymkode: 1f54d...f77

Gjest Alterego666
Skrevet (endret)

Dersom du er redd for formueskatt, er bolig det beste lovlige stedet å skjule formuen sin.

Kjøp bolig.

Endret av Alterego666
Skrevet
Alterego666 skrev (8 minutter siden):

Dersom du er redd for formueskatt, er bolig det beste lovlige stedet å skjule formuen sin.

Kjøp bolig.

Jeg skal kjøpe bolig, men av div irrelevante grunner kan jeg ikke gjøre det for om 12-18 mnd.

Skrevet

Nå vet jeg ikke hva bankrenten din er, men har du forhørt deg med banken din om hva som er høyeste rente de kan gi deg?

Du finner vel også noen spareprodukter uten bindingstid med høyere rente enn vanlig bank? Feks Nordax eller Instabank. 

Anonymkode: 9add6...456

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå vet jeg ikke hva bankrenten din er, men har du forhørt deg med banken din om hva som er høyeste rente de kan gi deg?

Du finner vel også noen spareprodukter uten bindingstid med høyere rente enn vanlig bank? Feks Nordax eller Instabank. 

Anonymkode: 9add6...456

Høyeste rente er 1,17 prosent, det er en del under inflasjonen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Og på konto taper de seg jo grunnet lav rente og inflasjon, å sette de i aksjerfond for 1 til 1,5 års tid er for risikabelt. Hva gjør jeg med pengen uten at de taper seg for mye, må jo også betale formueskatt av dem og får ikke noe prisstigning sett i forhold til om jeg hadde lagt de i bolig.

Trenger råd og betraktninger rundt saken. Takk.

Har ikke banken noen råd å komme med?

Anonymkode: 4fb6e...a6c

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har ikke banken noen råd å komme med?

Anonymkode: 4fb6e...a6c

Nei.

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg skal kjøpe bolig, men av div irrelevante grunner kan jeg ikke gjøre det for om 12-18 mnd.

Da er «høyrente»konto det beste alternativet ditt. Alt annet har for høy risiko. 

Anonymkode: c90ad...f11

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Høyeste rente er 1,17 prosent, det er en del under inflasjonen.

Det stemmer. Men du kan potensielt tape 10-20% (eller mer) om du kjøper fond og er uheldig med timingen. Å kjøpe eiendom er nevnt - der bør man også gå inn i markedet med en tidshorisont på minst fem år, siden det er store utgifter forbundet med å kjøpe og selge eiendom, og også der kan man være uheldig med timingen - det er ikke gitt at boligprisen går opp i et kortsiktig perspektiv. 
Du taper kjøpekraft når du har penger på konto, men andre alternativer innebærer en betydelig risiko for å gå mye mer i minus enn inflasjonen.

Anonymkode: c90ad...f11

Skrevet

Det finnes jo andre fond du kan sette de i, rentefond med verdipapirer, obligasjoner feks. Aksjefond er ikke det det eneste alternativet. Det gir vesentlig lavere risiko å ha pengene I et slikt fond.

Hvis ikke er det såklart høyrentekonto, du kan Google deg fram til høyere rente vil jeg tro. 

Anonymkode: 3acaa...398

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei.

Om banken inte har några råd snilleblixt vända mig till en annan bank. Be om rådgivning kring placering och säg att om 2 år vill du köpa bolig. 

en bra bank ska kunna erbjuda dig råd, speciellt när du har så mycket pengar. 

Skrevet
Furstina skrev (40 minutter siden):

Om banken inte har några råd snilleblixt vända mig till en annan bank. Be om rådgivning kring placering och säg att om 2 år vill du köpa bolig. 

en bra bank ska kunna erbjuda dig råd, speciellt när du har så mycket pengar. 

De har da ingen magiske steder å plassere de på lur som lønner seg for meg. De vil låne de til lave rente.

• Liker 1
Skrevet
On 1/15/2022 at 12:18 AM, AnonymBruker said:

De har da ingen magiske steder å plassere de på lur som lønner seg for meg. De vil låne de til lave rente.

Om du sätter pengarna på ett konto i banken - ja. 
En bra bank borde kunna rådde dig att placera pengarna med lagom risk i en blandning av räntefonder eller lågriskfonder. Kanske i  kombination med bankkonto. Det är det en bra bankrådgivare ska kunna hjälpa dig med. 
Ett bra samtal med en rådgivare ska innebära både vilken risknivå du är villig att acceptera och när du tror du behöver använda pengarna. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...