Gå til innhold

Hvorfor er det så mange fattige i Norge

Anbefalte innlegg

Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er irrelevant i forhold til hva som diskuteres. Det var leiepriser.

Anonymkode: b9fbe...980

Diskusjonen har jo endret seg, men nå som du drar inn at en må flytte, og at det er åpenbart , er det ganske relevant. Anbefaler du folk og flytte til arbeidsledighet for og « spare» på husleie? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ihh til der en bodde før? Er det sånn det fungerer? Markedspris er vel markedspris der en bor, ikke ihh der en bodde før eller kunne ha bodd. 

Anonymkode: fc129...f9c

Herregud.

laPistola skrev (4 timer siden):

Diskusjonen har jo endret seg, men nå som du drar inn at en må flytte, og at det er åpenbart , er det ganske relevant. Anbefaler du folk og flytte til arbeidsledighet for og « spare» på husleie? 

Jeg har ikke dratt det inn da det har vært forutsetningen hele tiden for å kunne bo billigere enn en gjorde.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Gode nyheter, du har misforstått fullstendig. Jeg vet ikke når tallet ditt er fra, men det inkluderte permitterte. Jobbene deres blir naturligvis ikke utlyst, og de aller fleste som ble permittert er tilbake i jobb nå. 23. desember var det 105 000 arbeidsledige. https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/sysselsetting/statistikk/arbeidskraftundersokinga-sesongjusterte-tal

Anonymkode: 86484...efa

Har tallene fra NAV sidene selv.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Om du ikke vet at en kan få dette under 12000 er det vel neppe meg som er idioten.

Hvor hen får man bra bolig med tre soverom for under 12000kr i Norge da?

Gjest Dustete
Skrevet

Fordi de mangler ambisjon. Folk som ser på klokka og skal hjem kl 15. Folk som pulte på seg 5 unger uten utdannelse.

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Med mine boutgifter (9000 kr i måneden), sfo (3000 kr i måneden), studielån (1500 kr i måneden), forsikringer, transport osv. er det fryktelig lite å leve for. Hvis man da ikke f.eks. eier bolig, har man lite mulighet til å spare opp egenkapital, og vil da også forbli fattig. Så plutselig ryker vaskemaskinen, og den lille bufferen man har klart å spare opp er borte.

Jeg klarte meg for øvrig også på langt mindre som student, men det er en begrenset periode, og ofte en periode med færre utgifter.

Anonymkode: b0622...fd9

Hva studerte du, som har gitt deg en så dårlig betalt jobb? 

Anonymkode: b537e...cd9

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt, brukerangrep, innlegg som kun består av en lenke, diskriminerende ytringer og innlegg postet under AnonymBruker-funksjon i hensikt om å utgi seg som tredjeperson. I tillegg er tråden ryddet for siteringer av slettede innlegg.

- Rhodiola, mod.

Skrevet
Dustete skrev (6 timer siden):

Fordi de mangler ambisjon. Folk som ser på klokka og skal hjem kl 15. Folk som pulte på seg 5 unger uten utdannelse.

Ingen unger blir født MED utdannelse.......

Man har hele livet et valg ; om man velger en så høy utdanning at man må til by for å få jobb, ja da har man valgt å bo dyrt og da. Om man velger noe å jobbe med på mindre steder så bor man billigere og kan alt i alt har et bedre liv. Og et bedre liv er å slippe å la pengene bestemme alt. 

Anonymkode: 7ad15...338

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.1.2022 den 21.16):

EU sin fattigdomsgrense er jo et prosenttall og ikke en fastsatt sum, så en fattig i Romania har uendelig mye mindre enn en fattig i Norge.

Anonymkode: 5bd33...579

Går ikke og sammenligne Romania og Norge! Romania er fattig - ja der stemmer!   Men Norge er et velferdsland hvor det liksom forventes at folk har mye penger, og "råd til alt"...!  Ikke rart mange faller utenfor!  Forskjell på være fattig i et fattig land, og fattig i et rikt land! 

Anonymkode: 4dc49...b35

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Går ikke og sammenligne Romania og Norge! Romania er fattig - ja der stemmer!   Men Norge er et velferdsland hvor det liksom forventes at folk har mye penger, og "råd til alt"...!  Ikke rart mange faller utenfor!  Forskjell på være fattig i et fattig land, og fattig i et rikt land! 

Ja, man har mye større frihet som "fattig" i et rikt land enn fattig i et fattig land. 

Skrevet
O.G. skrev (6 timer siden):

Hvor hen får man bra bolig med tre soverom for under 12000kr i Norge da?

Som sagt tidligere, Finn.no, legg inn tall og søk. Dere må kunne gjøre jobben selv i stedet for å forvente at andre skal finne det åpenbare for dere.

• Liker 2
Skrevet
6 hours ago, O.G. said:

NAVs tall er omtrent de samme som SSBs.

Anonymkode: 86484...efa

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, i er rikt land som Norge får man utdanning, omskolering, helsehjelp, subsidiert barnehage osv selv om man er fattig. Har man barn får man div. tilleggstønader. Det kan de fleste fattige i verden bare drømme om. 

Anonymkode: 91bb3...c99

• Liker 2
Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Som sagt tidligere, Finn.no, legg inn tall og søk. Dere må kunne gjøre jobben selv i stedet for å forvente at andre skal finne det åpenbare for dere.

Det er ikke åpenbart for oss, det er åpenbart for deg. Du aner altså ikke hvor disse boligene finnes, og ber oss gjøre jobben for deg med og finne disse boligene du mener at eksisterer. ( jo, det er mulig det finnes en bolig til den prisen et eller annet sted ingen vil bo - fordi det ikke er jobber der feks ) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Men... evner du å forstå at alle ikke bare kan flytte 32 mil unna? Folk har gjerne nettverk, jobb, skole, behandling, forpliktelser, hindringer osv. Klarer du å se det for deg? 

Jeg har sjekket på finn. Kunne fått en mye billigere og bedre bolig, men jeg må flytte mange timer unna, til en øy, langt fra butikk og sykehus/behandler. Jeg har to barn og kjører ikke bil, har en kronisk sykdom som trenger oppfølging. Rundt meg har jeg et nettverk av venner og familie som ofte hjelper meg meg kjøring og henting og div. På dette nye stedet kjenner jeg ingen, og offentlig transport er mangelfull. Er det fortsatt bare å flytte, tenker du? Eller evner du å sette deg inn i en slik situasjon? Det finnes nok mange flere situasjoner med flere og større utfordringer, det kan jeg lett tenke meg. Kan du? 

Anonymkode: 969ff...582

• Liker 2
Skrevet
laPistola skrev (8 timer siden):

Det er ikke åpenbart for oss, det er åpenbart for deg. Du aner altså ikke hvor disse boligene finnes, og ber oss gjøre jobben for deg med og finne disse boligene du mener at eksisterer. ( jo, det er mulig det finnes en bolig til den prisen et eller annet sted ingen vil bo - fordi det ikke er jobber der feks ) 

Søk og du skal finne.

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men... evner du å forstå at alle ikke bare kan flytte 32 mil unna? Folk har gjerne nettverk, jobb, skole, behandling, forpliktelser, hindringer osv. Klarer du å se det for deg? 

Jeg har sjekket på finn. Kunne fått en mye billigere og bedre bolig, men jeg må flytte mange timer unna, til en øy, langt fra butikk og sykehus/behandler. Jeg har to barn og kjører ikke bil, har en kronisk sykdom som trenger oppfølging. Rundt meg har jeg et nettverk av venner og familie som ofte hjelper meg meg kjøring og henting og div. På dette nye stedet kjenner jeg ingen, og offentlig transport er mangelfull. Er det fortsatt bare å flytte, tenker du? Eller evner du å sette deg inn i en slik situasjon? Det finnes nok mange flere situasjoner med flere og større utfordringer, det kan jeg lett tenke meg. Kan du? 

Da fant du det jeg har påstått hele tiden. Godt vi da kan legge den død.

De andre argumentene er fullstendig irrelevante, men kommer alltid i en slik diskusjon man har tapt.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da fant du det jeg har påstått hele tiden. Godt vi da kan legge den død.

De andre argumentene er fullstendig irrelevante, men kommer alltid i en slik diskusjon man har tapt.

Vel, jeg har aldri påstått at det ikke finnes.

Argumenter for hvorfor man ikke har mulighet for å flytte er selvfølgelig relevante ift min kommentar. Men så klart ikke om hypotesen er at det finnes billigere boliger her til lands, som jeg som sagt aldri har nektet for. Dog hevder jeg at alle folk ikke bare kan flytte til en billigere leilighet, det er her logikken feiler for din del, for det klarer du rett og slett ikke å se for deg, eller se som relevant informasjon, visstnok. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.1.2022 den 20.41):

De går ut ifra EUs fattigdomsgrense så... Ikke mye å skryte av i et dyrt land som Norge.

Anonymkode: e04bf...49b

Er ikke noe av problemet at norge har en egen fattigdomsgrense som er høyere enn eu sin?

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Vel, jeg har aldri påstått at det ikke finnes.

Argumenter for hvorfor man ikke har mulighet for å flytte er selvfølgelig relevante ift min kommentar. Men så klart ikke om hypotesen er at det finnes billigere boliger her til lands, som jeg som sagt aldri har nektet for. Dog hevder jeg at alle folk ikke bare kan flytte til en billigere leilighet, det er her logikken feiler for din del, for det klarer du rett og slett ikke å se for deg, eller se som relevant informasjon, visstnok. 

Som sagt er argumentene dine irrelevante. Du kom for sent inn i diskusjonen om dette til at det har relevans til det som ble diskutert.

Du fant selvsagt også et håpløst tilfelle, på en øy uten kollektivtransport og andre mindre bra ting. Jeg tør påstå at det er andre, bedre alternativer flere steder i landet og det vet selvfølgelig du også. Men det har ingen betydning når en tyr til slike tullete argument for å fremme saken sin. Man må gjøre det så dårlig som mulig for at det skal virke verst mulig.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...