Gå til innhold

Tannpuss på barn

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Enig med deg. Noen ganger må vi også holde fast fireåringen. Det er skikkelig dritt, men sånn er det når de slår seg vrang. 

Om fysisk tvang var forbudt, hadde vi hatt en gjeng unger med hull i tennene, skitne klær og bustete hår. 

Anonymkode: eeffd...6b6

Enig! Og det er jo ikke mange gangene man må gjøre det under tvang før barnet forstår at man kommer ikke unna tannpuss, og gaper fint. Heller det enn at barnet på borre hos tannlegen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Stakkars barn? Det er faktisk foreldrene sitt ansvar å passe på tenna til barna sine. Å ikke pusse tenner, regnes faktisk som omsorgssvikt.

Jeg har en som nektet å pusse tenner 9/10 ganger fra ca 1 til 2 år. Prøvde alt, ingenting funket. Da måtte jeg faktisk bare holde fast og tvinge han til å pusse. Han kunne jo ikke unngå å pusse tenner i nesten et år!?

I dag er han 3 år, og er veldig samarbeidsvillig når det kommer til tannpuss. Lar riktig nok kun meg pusse, ikke pappaen, garantert fordi jeg tok den kampen (pappaen orket ikke). Noen kamper må man faktisk bare ta.

Anonymkode: 3b49f...a09

Ja, jeg pusser såklart alt det jeg kan 😊  søker råd for å kunne få tips så det ikke blir noe fælt for han. Ei barnetannlege sa til søstra mi da tantebarnet mitt var yngre, at man aldri skulle bruke tvang, for det kunne skape traumer, så man pusser det man kan 

Anonymkode: a31c4...6d6

Skrevet

Hva med at barnet har en ekstra tannkost som han pusser bamsen/dukken dine tenner med? Ufarliggjøre litt?

Anonymkode: 9421a...9d5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Stakkars barn? Det er faktisk foreldrene sitt ansvar å passe på tenna til barna sine. Å ikke pusse tenner, regnes faktisk som omsorgssvikt.

Jeg har en som nektet å pusse tenner 9/10 ganger fra ca 1 til 2 år. Prøvde alt, ingenting funket. Da måtte jeg faktisk bare holde fast og tvinge han til å pusse. Han kunne jo ikke unngå å pusse tenner i nesten et år!?

I dag er han 3 år, og er veldig samarbeidsvillig når det kommer til tannpuss. Lar riktig nok kun meg pusse, ikke pappaen, garantert fordi jeg tok den kampen (pappaen orket ikke). Noen kamper må man faktisk bare ta.

Det finnes andre metoder enn tvang, det er ikke enten-eller. Man bør virkelig ha prøvd ALT før man tyr til tvang. 

Anonymkode: 07cca...e3b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja, jeg pusser såklart alt det jeg kan 😊  søker råd for å kunne få tips så det ikke blir noe fælt for han. Ei barnetannlege sa til søstra mi da tantebarnet mitt var yngre, at man aldri skulle bruke tvang, for det kunne skape traumer, så man pusser det man kan 

Skjønner den. Jeg spurte om råd på helsestasjonen. Sa jeg var helt rådvill når det kom til tannpuss og at han nektet plent å pusse. «Puss uansett», sa hun - «om det så betyr at du må holde han fast». 

Jeg prøvde både iPad, fantorangen sin pussesang, la han pusse tennene mine samtidig som jeg pusse hans, lot han holde på med en tannbørste mens jeg pusset med en annen, elektrisk tannbørste, Karius og Baktus, synge.. noe hjalp kanskje og en annen gang, men 90% av tiden nektet han, men skjønte heldigvis til slutt at det ikke var noen vits. Tennene MÅ pusses. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det finnes andre metoder enn tvang, det er ikke enten-eller. Man bør virkelig ha prøvd ALT før man tyr til tvang. 

Anonymkode: 07cca...e3b

Jeg prøvde selvsagt alt annet først.

Skrevet

Tusen takk for alle tips 😊 i kveld satt jeg han i vasken (han elsker vann🤣) måtte fremdeles holde litt fast i han, men det hjalp å ha en avleder 🙈😅 Husker broren hans på 5 år hadde nekt pusse periode, men han fikk traumer av øre-nese-hals lege han alltid fikk skrekk av. Ingen problem den dag i dag nå å pusse tenna hans, så får bare håpe minste roer seg etterhvert som han blir større også 🙈

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...