AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #1 Del Skrevet 14. januar 2022 Blir så oppgitt. Vil jo egentlig ikke ta en lite utprøvd vaksine heller som gravid, men har tenkt å følge anbefalingene. Nå har jeg fått time og mannen har fått kalde føtter. Vi bor i Oslo, så relativt mye smitte, og har to barn som går på skole/bhg så det er stor sjanse for smitte fremover. Hva gjør jeg? Vil jo respektere hans bekymring, som jeg egentlig deler bittelitt av, men synes også han bør respektere at jeg ønsker å følge rådene og på den måten fraskrive meg ansvaret litt. Hvordan ivareta begges syn her? Ja, det er min kropp, men det er også hans baby, og jeg skjønner som sagt bekymringen. Og vi er sammen om denne babyen, tross alt. Tvilen på bakgrunn av at jeg er fullvaksinert og at det ikke er noe som tyder på at en da er i risiko for alvorlig sykdom - selv som gravid. Slik at risikoen sånn sett ikke utveier eventuelle hypotetiske bivirkninger. Åh, er så i tvil! Gode råd mottas med stor takk! Anonymkode: b9b7d...04f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #2 Del Skrevet 14. januar 2022 Alle gravide anbefales vaksinene, spesielt mot slutten av graviditeten. De kan også ta vaksinen i første trimester. Jeg tok dose en og dose to i andre trimester, og rekker forhåpentligvis tredje dose et par uker før fødsel. Er i uke 35 nå, og kjenner godt at babyen babyen fyller magen og at det er trangt for lungene. Ønsker virkelig ikke å bli så veldig koronasyk og få dårligere lungekapasitet. Anonymkode: 01039...500 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhodiola Skrevet 14. januar 2022 #3 Del Skrevet 14. januar 2022 (endret) Ryddet for brudd på rommets retningslinjer, siteringer av slettede innlegg og kommentarer til moderasjon. Ved spørsmål eller tilbakemeldinger kan dette sendes på PM til moderator eller postes i Ris, ros og spørsmål. - Rhodiola, mod. Endret 14. januar 2022 av Rhodiola Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Odyssinous Skrevet 14. januar 2022 #4 Del Skrevet 14. januar 2022 Forstår mannen godt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EbbaGrønn Skrevet 14. januar 2022 #5 Del Skrevet 14. januar 2022 Din kropp, din beslutning og vaksinen er anbefalt til gravide. Det er farligere for barnet om du blir syk av corona. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Plengionika Skrevet 14. januar 2022 #6 Del Skrevet 14. januar 2022 Jeg holder med mannen din. Hvis du har både dose 1 og 2 og ellers er frisk og rask så tror jeg ikke booster dosen vil gjøre så mye fra eller til. Har overhodet ikke noen kilder på dette, kun egen synsing, bare så det er nevnt 😅 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 14. januar 2022 #7 Del Skrevet 14. januar 2022 Anbefaler gravide å høre denne podcast-episoden fra Foreldrerådet der overlege Thorbjørn Brook Steen ved fødeavdelingen på Ullevål universitetssykehus svarer på spørsmål om vaksiner og gravide. https://podtail.com/no/podcast/foreldreradet/spesial-dr-thorbjorn-forteller-alt-du-trenger-a-vi/ Han råder alle gravide til å ta vaksinen, også tredje dose. 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pianobar Skrevet 14. januar 2022 #8 Del Skrevet 14. januar 2022 Hva er han helt kobkret redd for at skal skje? At barnet blir skadet? At du blir skadet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
moroklompen Skrevet 14. januar 2022 #9 Del Skrevet 14. januar 2022 Pippi Lotta skrev (13 minutter siden): Man kan jo ikke isolere seg når man har to barn! TS de sier graviditet er en risiko faktor med corona. Jeg ville ikke risikert å trosse legene, når du allerede har de to første er det vell ikke så farlig med Nr tre? Jeg skjønner at man blir nervøs når det er så mye «drama» rundt vaksinen, jeg bli alltid nervøs selv også. Men jeg prøver å fokusere på fornuften, om vitenskapen tror vaksinen er tryggest så tror jeg også det. Har du i det hele tatt hørt på podcasten før du siterte den? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ukjentkjendis Skrevet 14. januar 2022 #10 Del Skrevet 14. januar 2022 Hva skjer om du blir uheldig? Er dette så farlig? Eller kan det være en fordel å bli smittet nå? Du er ung, og omicron er den svakeste varianten hittil: veldig usannsynlig at du kommer til å være syk! 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 14. januar 2022 #11 Del Skrevet 14. januar 2022 moroklompen skrev (18 minutter siden): Har du i det hele tatt hørt på podcasten før du siterte den? Nei, jeg er allerede stresset angående vaksinen, ønsker ikke mer usikkerhet. Faktum er at legen min (å så og si alle andre leger i Norge for ikke å si verden) mener at vaksine er det valget som fører til minst risiko. Jeg har ingen forutsetninger for å gjøre noe bedre vurdering en helse Norge uansett hvor mange podcaster jeg skulle se, så da ser jeg ingen grunn til og se på de. Men om episoden systematisk blir fjernet over alt, tipper jeg den ikke er helt vitenskapelig? å det er bra fakta feil blir fjernet! 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kittykat Skrevet 14. januar 2022 #12 Del Skrevet 14. januar 2022 Det er din kropp og ditt valg. Det anbefales også at gravide tar vaksinen. Han må respektere at du vil ta vaksinen. Hadde jeg bodd i et område med veldig mye smitte og samtidig vært gravid, så hadde jeg tatt vaksinen uavhengig av hva barnefar hadde ment. Dere har også to barn i tillegg. De kan ta med seg smitte hjem fra barnehagen eller skolen. Og da er det greit å ha fått booster, sånn at hvis man skulle bli smittet, så blir man forhåpentligvis ikke så syk. Hva er han bekymret for? Hva tror han kommer til å skje hvis du tar en booster dose som gravid? Er han redd for at det skal skje noe med babyen i magen? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jhaawk Skrevet 15. januar 2022 #13 Del Skrevet 15. januar 2022 Skal du ta 4. dose i mars/april når pfizer kommer med egen vaksine for Omicron? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Atheena Skrevet 16. januar 2022 #14 Del Skrevet 16. januar 2022 Du har allerede tatt 2 doser slik jeg forstår det? Det er store gravide kvinner som ligger på intensiv. Så sånn sett blir overvekt og graviditet en risiko. Spesielt for moren. Slik var det under svineinfluensa også. Nå er jo også Omikron mildere enn delta så risikoen er nok liten for at du skal bli alvorlig syk hvis du får det og er frisk og rask i utgangspunktet. Vanskelig vurdering. Til syvende og sist så er det du som har det siste ordet, har du snakket med legen din om det? Jeg ville gjort det. Jeg lurer på om de som skriver her at barnet har stor risiko hvis mor blir syk med korona har noen kilder på det? Det har jeg nemlig ikke sett noe sted bortsett fra i noen skremeselsartikler i avisen, men kommer dette fra FHI? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mt3 Skrevet 16. januar 2022 #15 Del Skrevet 16. januar 2022 Du er jo vaksinert, og booster (3.dose) anbefales mest til de som er over 45 år + de som er i risikogruppe. Den skal gi en ekstra beskyttelse mot å spre smitte og fornye beskyttelsen mot sykdommen, men selv FHI er usikker på om yngre grupper som 18-44år bør ta 3.dose. Så om du ikke har nedsatt immunforsvar så skal du egentlig være nok beskyttet med 2 doser. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøya90 Skrevet 16. januar 2022 #16 Del Skrevet 16. januar 2022 Jeg forstår godt at mannen din er skeptisk. Jeg hadde aldri tatt sjansen. Man vet ikke sikkert hvordan vaksinen påvirker fosteret - vaksinen er fortsatt kun betinget godkjent. I tillegg har du allerede tatt 2 doser… 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg