AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #1 Skrevet 14. januar 2022 Fly er bestilt. Ikke ordnet bosted hver. Hvordan forbereder dere sånn at dagene bli fylt av gode opplevelser? Ja, jeg gruer meg litt, men har valgt å hoppe i det. Ukjent by og ukjent land. Reiser alene Anonymkode: 2ad69...cd5 1
Hippogriff Skrevet 14. januar 2022 #2 Skrevet 14. januar 2022 Lese seg opp på forhånd. Hvilke severdigheter anbefales å sjekke ut, hvilke aktiviteter kan man drive med, hvilke steder bør man besøke, hvilke transportmidler er det best å bruke… 7
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #3 Skrevet 15. januar 2022 Google severdigheter, museum, botanisk hage osv og plukk ut det du liker. Finn noen hyggelige restauranter, ta med en god bok. Evt gå på kino en kveld om ikke alt er dubbet til et uforståelig språk. Anonymkode: c4e0e...93a 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #4 Skrevet 16. januar 2022 Tar gjerne i mot flere tips 🙂 Har funnet ut en del jeg skal se/oppleve i tillegg til noen food-tour. Anonymkode: 2ad69...cd5 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #5 Skrevet 16. januar 2022 Så spennende! Google er din venn! Også når du er i byen. Da er det lett å finne alt fra bussruter til serverdigheter og matopplevelser. Og noen ganger er det fint å bare ta ting på sparket og vandre litt rundt (jeg har opplevd mye gøy på den måten, alt fra konserter til vakre kirker). Om du liker organiserte turer hadde jeg undersøkt det på forhånd, og kjøpt billetter slik at du har det klart. Sjekk og FB om det er noen lokale arrangementer du kan ha interesse av. TripAdvisor er også verdt å sjekke ut. Husk å kos deg! Anonymkode: b492b...8d6 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #6 Skrevet 16. januar 2022 Når jeg kommer til en ny by pleier jeg å starte med å ta en runde i byen på en sightseeingbuss. Det synes jeg er en god måte å få et overblikk på og i tillegg lærer man jo litt om byen om man hører på guiden. Anonymkode: fcbfa...f45 3
Gjest ti10 Skrevet 16. januar 2022 #7 Skrevet 16. januar 2022 Sjekker lonelyplanet og tripadvisor. Googler sights+by, cool things to do+by, fun things to do+by, unusual things to do+by osv. på forhånd. Prøver å finne ok overnatting på forhånd, sjekker anmeldelser og område, avstand i forhold til attraksjoner, flyplass, togstasjon osv., dvs. hvor sentralt er det i forhold til det jeg skal. Pleier å legge en foreløpig plan for hele oppholdet, selvsagt med rom for endringer hvis det skulle bli aktuelt. Sjekker også om det er noen billetter jeg bør booke på forhånd eller om jeg bare kan vente med det til jeg kommer fram. Når det nærmer seg avreise, sjekker jeg værmelding, slik at jeg kan tilpasse planen ved behov. Greit å legge innendørsaktivitetene til regnværsdagene osv. Det er sikkert noen som synes jeg planlegger for mye, men når man har en begrenset tidsperiode på et fremmed sted, synes jeg det er dumt å bruke tid til å virre rundt og finne ut av ting og gå seg bort når jeg er der. Får mye mer ut av oppholdet når jeg i hvert fall har en løs plan på forhånd.
Balian d'Ibelin Skrevet 16. januar 2022 #8 Skrevet 16. januar 2022 (endret) Jeg pleier å bruke google maps (street view) til å gjøre meg kjent med stedet. Driver og utforsker en god stund før jeg reiser for da har jeg gjort meg ganske godt kjent med byen før jeg faktisk drar der. Er kanskje ikke noe som fungerer for alle, men det fungerer for meg. Endret 16. januar 2022 av Balian d'Ibelin 5
Ingebjørg Skrevet 16. januar 2022 #9 Skrevet 16. januar 2022 Mange gode tips her. Men skriver du destinasjonen (evt lager en ny tråd for «tips til København-tur» eller lignende) så kan du få mange konkrete tips også. Er ikke alltid man finner godbitene ved å Google og bruke tripadvisor 😊 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #10 Skrevet 17. januar 2022 Leser meg opp og ser reisevideoer fra turister på youtube Anonymkode: e17ab...63b 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #11 Skrevet 17. januar 2022 Bruker google mye, og lagrer en del steder jeg vil se på Google maps. Da er det lett å orientere seg rundt og se hvilke severdigheter som ligger nær hverandre, f.eks. Bruker også en del pinterest, særlig på større byer. Vil anbefale å gjerne prøve å se på kollektivtransport på forhånd, kanskje undersøke hvordan du kommer deg et sted, dersom du skal reise litt rundt i byen osv. God tur! Anonymkode: 947e9...9b6 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #12 Skrevet 17. januar 2022 Googler en del, men spør også lokalbefolkningen som feks hotellpersonale eller lignende om det er noe de anbefaler jeg MÅ se eller gjøre, det pleier å gjøre at jeg opplever ting jeg ikke hadde opplevd om jeg bare hadde gjort turist-tingene Jeg reiser en del i jobben, og googler derfor en del områdene jeg skal oppholde meg i, så det ikke bare blir jobb og hotell. Anonymkode: 026ce...beb 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #13 Skrevet 17. januar 2022 Er du kvinne og skal reise alene til en storby utenlands er det farlig. Stor sjans for voldtekt og ran. Anonymkode: dbc8d...d9d
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #14 Skrevet 17. januar 2022 Når jeg reiser alene er hotellets beliggenhet alfa og omega. Det MÅ være et fint hotell som ligger veldig sentralt til. Slik at det ikke er langt å gå alene i mørket i ukjente strøk hvis jeg har vært ute på noe på kvelden. Og lett tilgang på mat/restauranter/take-away. På kveldene har jeg alltid et program - konsert, teater, show, eller rett og slett kino. Det er godt å komme seg litt ut, og sitte og bli underholdt litt. For på dagtid blir det, etter min erfaring, veldig mye gåing. Når jeg er med venner går vi litt saktere, setter oss på kafe litt oftere, enn når jeg er alene. Så det å ha underholdning på kveldstid synes jeg er toppers. Det er spennende å reise alene! Håper du får en flott tur! Anonymkode: a212d...5f6 6
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #15 Skrevet 17. januar 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Er du kvinne og skal reise alene til en storby utenlands er det farlig. Stor sjans for voldtekt og ran. Anonymkode: dbc8d...d9d Ikke noe mer farlig enn å reise til Oslo. Man må jo tross alt ikke bevege seg i de mørkeste strøkene alene sent om kvelden, Anonymkode: 947e9...9b6 3
Sola de Skrevet 17. januar 2022 #16 Skrevet 17. januar 2022 Når du finner ut hvor du skal bo hen. Ta den en tur i gatene rundt omkring der, med google maps street view. Da vil du i alle fall vite hvor du er, om du skulle ta taxi og bli satt av på feil plass. 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #17 Skrevet 17. januar 2022 I tillegg til kommentaren min lengre oppe, noter deg gateskilt og høye bygninger i nærheten av hotellet, greit å ha den kunnskapen om mobilen skulle gå tom for strøm etc Anonymkode: e17ab...63b 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #18 Skrevet 18. januar 2022 Sjekk om Citymapper-appen dekker byen du skal til, den er gull for å finne frem! Ellers er det lurt å Google litt på forhånd for å finne noe du har lyst til å gjøre. Kos deg! Anonymkode: e4336...31e 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #19 Skrevet 18. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 1/17/2022 den 9.24): Er du kvinne og skal reise alene til en storby utenlands er det farlig. Stor sjans for voldtekt og ran. Anonymkode: dbc8d...d9d TS her. Er et relativt trygt land så er overhode ikke redd. Tar selvfølgelig ulike grep og det er ikke meg du finner på party på natta. Jeg har aldri vært redd dit jeg har dratt. Anonymkode: 2ad69...cd5 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #20 Skrevet 18. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 17.1.2022 den 9.24): Er du kvinne og skal reise alene til en storby utenlands er det farlig. Stor sjans for voldtekt og ran. Anonymkode: dbc8d...d9d Jeg reiste alene med to mindreårige barn (alle jenter), og kan bare si at det sannsynligvis går helt fint. Man trenger ikke vase rundt på de verste plassene etter midnatt liksom. Anonymkode: e61c6...92c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå