AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #1 Skrevet 14. januar 2022 Har dere litt annet syn på helg og mat nå? Jeg tenker ikke på godteri, for det ønsker jeg å unngå. Tenker heller at jeg vil ha mye god næringsrik mat, kjøpe litt laks til frokost (med eggerøre), eller noe deilig rent kjøtt med gode grønnsaker til middag. Hva med dere? Anonymkode: 68c79...c14
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #2 Skrevet 14. januar 2022 Det er en god plan. Jeg spiser like sunt i helgen som i ukedagene, skeier ikke ut nå som jeg skal ned i vekt. Når jeg er nede i ønsket vekt, så kan jeg unne meg et glass vin eller cola zero en lørdags kveld. Med litt popcorn og litt mørk sjokolade. Men så lenge jeg er på vei ned, så blir det ingenting i helgen. Jeg skal ha laks til lunsj i morgen med eggerøre og salat.😊 Anonymkode: d9e13...5b2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #3 Skrevet 14. januar 2022 Jeg tillater meg litt ekstra i helgene. Litt snacks, og kanskje litt ekstra god mat. Men, hvis jeg enkelte helger må prioritere, bruker jeg heller ekstrakvoten på litt mer god mat enn snacks. Prøver å legge inn en skikkelig langtur i helgen for å kompensere litt. Anonymkode: e9180...c82
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #4 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har dere litt annet syn på helg og mat nå? Jeg tenker ikke på godteri, for det ønsker jeg å unngå. Tenker heller at jeg vil ha mye god næringsrik mat, kjøpe litt laks til frokost (med eggerøre), eller noe deilig rent kjøtt med gode grønnsaker til middag. Hva med dere? Anonymkode: 68c79...c14 Nøkkelen til suksess i slanking er ikke hvor lite du unner deg når du er på vei ned. Men at du bruker tiden på vei ned til å bygge fundamentet for et kosthold du realistisk kan holde uten å ofre noen form for livskvalitet de neste 70 årene av ditt liv. For det er problemet med slanking: enhver person klarer å ved ren viljekraft sulte eller unngå sine favorittretter i noen måneder, et halvår eller til og med ett par år. Det krever bare at en ønsker sterkt nok å gå ned i vekt til å ofre. Men ingen - og da mener jeg absolutt ingen - klarer realistisk å sulte eller unngå sine favoritter livet ut (gitt, altså, at motivasjonen ikke er «spiser jeg det så dør jeg» Folk med livstruende allergier mestrer oppgaven fordi konsekvensen er fatal). Så oppgaven er ikke «gå ned 20 kilo før sommeren». Oppgaven er «gå ned 10 kilo samtidig som jeg oppretter et sunt og tilfredsstillende kosthold jeg ønsker å leve med til jeg dør» Svaret er at en helt åpenbart spiser godteri dersom en liker godteri. En spiser hva enn en vil. Men en spiser ikke så mye en vil av det og en spiser det ikke så ofte en vil. Og det er en innstilling som må være der denne lørdagen, neste søndag og 1. september 2030 og 2. desember 2056. Et sunt kosthold skal forventes kreve viljestyrke, men ikke mer viljestyrke enn at en kan opprettholde det (som kaptein Sabeltanns sier) de neste 100 år. Anonymkode: 85d47...706 10
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #5 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nøkkelen til suksess i slanking er ikke hvor lite du unner deg når du er på vei ned. Men at du bruker tiden på vei ned til å bygge fundamentet for et kosthold du realistisk kan holde uten å ofre noen form for livskvalitet de neste 70 årene av ditt liv. For det er problemet med slanking: enhver person klarer å ved ren viljekraft sulte eller unngå sine favorittretter i noen måneder, et halvår eller til og med ett par år. Det krever bare at en ønsker sterkt nok å gå ned i vekt til å ofre. Men ingen - og da mener jeg absolutt ingen - klarer realistisk å sulte eller unngå sine favoritter livet ut (gitt, altså, at motivasjonen ikke er «spiser jeg det så dør jeg» Folk med livstruende allergier mestrer oppgaven fordi konsekvensen er fatal). Så oppgaven er ikke «gå ned 20 kilo før sommeren». Oppgaven er «gå ned 10 kilo samtidig som jeg oppretter et sunt og tilfredsstillende kosthold jeg ønsker å leve med til jeg dør» Svaret er at en helt åpenbart spiser godteri dersom en liker godteri. En spiser hva enn en vil. Men en spiser ikke så mye en vil av det og en spiser det ikke så ofte en vil. Og det er en innstilling som må være der denne lørdagen, neste søndag og 1. september 2030 og 2. desember 2056. Et sunt kosthold skal forventes kreve viljestyrke, men ikke mer viljestyrke enn at en kan opprettholde det (som kaptein Sabeltanns sier) de neste 100 år. Anonymkode: 85d47...706 Godt sagt! Poenget mitt er at det er livsstilsendring. Hvordan jeg så på helg før, som var: brus, godteri i ustoppelige mengder, snacks og store fete middager. Hadde sikkert også startet dagen med stor god frokost, latte og kanelboller senere i tillegg til sunn lunch. Det er stor forskjell til at jeg nå i åtte måneder har spist etter 16:8, tre sunne måltid med fokus på rene råvarer, frukt, bær og grønnsaker og mye protein. Og det gjelder helgene også. Fokuset jeg prøver å få frem er at kos ikke trenger være sjokolade og smågodt, ikke for meg. Godteri gjør at jeg nå får magesmerter og hodepine. Spiser heller litt mer magert og nøkternt i hverdagen, for å lage mat av dyrere råvarer, mat det tar lengre tid å lage feks i helgene, det er blitt min kos. Ville bare høre om flere tenkte slik, for å motivere flere inn mot helgen. Ønsker dere alle en fortsatt god helg! Anonymkode: 68c79...c14 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #6 Skrevet 14. januar 2022 Spiser det jeg vil, men med litt høyere kaloribudsjett. Legger ikke på meg men går nok ikke ned heller. Lettere å holde seg på matta synes jeg. Anonymkode: 97b6b...32e
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #7 Skrevet 14. januar 2022 Nei, jeg skeier ut med godteri og god mat som hvertfall ikke er super sunt. Spiser på MC Donalds med god samvittighet 🙂 Går fortsatt ned 1 kg i uka. Jeg skal tross alt leve et liv når jeg nådd målet mitt og da må jeg også prøve å tilpasse maten min for resten av livet. En diett her eller der fikser ikke det over lengre tid. Anonymkode: 8edb8...892 4
sicario Skrevet 14. januar 2022 #8 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har dere litt annet syn på helg og mat nå? Jeg tenker ikke på godteri, for det ønsker jeg å unngå. Tenker heller at jeg vil ha mye god næringsrik mat, kjøpe litt laks til frokost (med eggerøre), eller noe deilig rent kjøtt med gode grønnsaker til middag. Hva med dere? Anonymkode: 68c79...c14 Helgene, spesielt Lørdagene spiser jeg som jeg alltid har gjort. Koser meg med masse smågodt på kvelden også 😊 Manda tom Fredag+søndag er jeg bevisst på kosthold. Lørdag driter jeg i alt sånt og bare koser meg. totalen for hele uken er langt innafor det den skal være. Jeg minsker stadig i fettprosent og øker i muskelprosent selvom jeg spiser alt jeg vil på Lørdager. 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #9 Skrevet 15. januar 2022 Du spør feil gruppe. Du trenger input fra de som har gått ned i vekt, og vært der i 2+ år. Men ab ...706 oppsummerer godt. Jeg vil også tilføye at jeg endelig knakk koden da jeg klarte å bryte båndet at kos=mat/usunt. Saken er at om helgen skal bestå i godteri, selv om det bare er en dag, usunn takeaway, eller overspising, så vil det etterhvert skli ut. For det frister allerede fredag, og så har man kanskje rester søndag. Og mandag er suget etter søtt, fett og salt der, da du igjen har minnet kroppen på en uvane den har. Jeg kan fint ha et "usunt" måltid her og der. Men det kan like så godt være en onsdag, som en lørdag. Og når vi i kveld skal ha pizza er den hjemmelaget, med tynn bunn. Jeg stopper og spise når jeg er passe mett, og det er ingen snoping (der man egentlig ikke tenker over at man putter noe i munnen en gang) foran TVen etterpå. Anonymkode: 688b5...745 3
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #10 Skrevet 15. januar 2022 Alle dagene i uka er like for meg. Ingen dag er «spesiell» sånn som før. Det passer meg egentlig veldig bra. Skeier jeg ut så spiller det ingen rolle om det er tirsdag eller lørdag, så lenge det bare er en gang i blant. Anonymkode: 9e167...e2a 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #11 Skrevet 15. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Du spør feil gruppe. Du trenger input fra de som har gått ned i vekt, og vært der i 2+ år. Men ab ...706 oppsummerer godt. Jeg vil også tilføye at jeg endelig knakk koden da jeg klarte å bryte båndet at kos=mat/usunt. Saken er at om helgen skal bestå i godteri, selv om det bare er en dag, usunn takeaway, eller overspising, så vil det etterhvert skli ut. For det frister allerede fredag, og så har man kanskje rester søndag. Og mandag er suget etter søtt, fett og salt der, da du igjen har minnet kroppen på en uvane den har. Jeg kan fint ha et "usunt" måltid her og der. Men det kan like så godt være en onsdag, som en lørdag. Og når vi i kveld skal ha pizza er den hjemmelaget, med tynn bunn. Jeg stopper og spise når jeg er passe mett, og det er ingen snoping (der man egentlig ikke tenker over at man putter noe i munnen en gang) foran TVen etterpå. Anonymkode: 688b5...745 Vanskelig å si hvem man skal henvende seg til. Men du tenker slik som meg. Så det var jo fint du om ikke annet kunne svare Men jeg ønsket å motivere andre til å tenke slik, for jeg tror alt for mange henger igjen i de (u)vanene du nevner, og at det er grunnen til at veldig mange er overvektige. Anonymkode: 68c79...c14
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #12 Skrevet 15. januar 2022 Jeg spiser både snacks og litt usunn mat som pizza, burger osv.. prøver å lage hjemmelaget så mye som mulig da. Hjemmelaget pizzabunn, burgerbrød, kverne kjøtt selv osv. Loggfører alt jeg spiser og prøver å bevege meg litt ekstra slik at jeg er i underskudd selvom jeg inntar flere kalorier. Drikker derimot mindre brus, og omtrent aldri alkohol. Anonymkode: 18e2c...f86 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå