Gå til innhold

Hvis du lager mat for flere dager, hva er det du ikke ville lagd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker mer på årsaker som har mer med holdbarhet og matsikkerhet å gjøre enn smak. Kanskje noen typer eggeretter? Ville du brukt kokt pasta som har ligget i kjøleskap i 6 dager?

Anonymkode: c818e...3a0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gulrot og ingefærsuppe

Indisk daal

Chili sin carne 

Chana masala

Ang pasta 6 dager i kjøleskap så ville jeg ikke spist det nei

Anonymkode: f4e0e...245

Gjest Føsleguri
Skrevet (endret)

Slettet - leste spørsmålet feil.

Endret av Føsleguri
Skrevet

Salat med dressing. De blir fort uspiselig. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tenker mer på årsaker som har mer med holdbarhet og matsikkerhet å gjøre enn smak. Kanskje noen typer eggeretter? Ville du brukt kokt pasta som har ligget i kjøleskap i 6 dager?

Big NO! 

Ville ellers styrt unna retter med melkeprodukter. Og retter med mye fett. 

Anonymkode: 83c4b...11d

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ville ikke ha brukt 6 dager gammel pasta, nei. 

Men jeg koker gjerne både pasta og ris og oppbevarer det i 3 dager. Det viktige med pasta og ris er å kjøle det ned hurtig, få det inn i kjøleskapet og så holde det kaldt til det skal spises. Ikke ta med pasta på jobb, skole eller tur om du ikke har kjøleelement som gjør jobben. Det er i verste fall farlig, i beste fall slankende.

Det jeg ikke lager og oppbevarer er fisk. Og jeg er helt sikker på at det er trygt sånn rent teoretisk. Men jeg får alltid vondt i magen av fiskeretter oppbevart over ett døgn. Synd, egentlig, for jeg liker fisk. Og det er et bry å lage ferskt hver gang - det lukter … fisk.

Egg holder seg helt utmerket i kjøleskap, og har fordelen av at det lukter når det er utgått på dato, så egg uroer meg ikke det minste.

Tenker du lage store kvanta av mat og spise som hjemmelaga ferdigmat? Frys den i ferdige porsjoner. Pg hva enn du gjør: ikke hør på de mange, dårlige kjerringrådene på Internett. Hør på fagfolk. Man har forsket mye på mat. Bruk kunnskapen til å ikke gjøre feilene besteforeldrene dine kunne gjøre i god tro fordi man ikke viste bedre. 

Anonymkode: f2efd...96f

Skrevet

Blandet salat fordi den blir vassen, alt av renskåret kjøtt og fisk som stekes i panne pga det blir tørt og/eller får ikke den samme konsistensen eller smaken

Anonymkode: 10f32...564

Skrevet

Eggeretter funker helt fint. Faktisk så koker jeg en haug med egg eller lager omelett (eller rettere sagt frittata) i ildfast form i ovnen av 20-25 egg. Man kan også lage i muffinsformer. Det er også et tips til tapas forresten. :) 

Pasta derimot hadde jeg ikke brukt etter 6 dager. Mest fordi jeg ikke liker pasta. :P 

Anonymkode: 65d50...7e1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Gulrot og ingefærsuppe

Indisk daal

Chili sin carne 

Chana masala

Ang pasta 6 dager i kjøleskap så ville jeg ikke spist det nei

Leste feil. Glem svaret

Skrevet

Lager jeg mer enn at det kan spises opp på maks 2-3 dager, så fryser jeg heller ned det ekstra i passe porsjoner.

Ikke prøvd å fryse pasta, men ris fungerer kjempefint å koke opp litt ekstra og fryse ned i porsjonspakker. Bare ha det over i stor, vid bolle og avkjøl raskt. Fordeler risen flatt i fryseposer, så tiner det raskt. Varmer i mikro.

Tror jeg uansett hva det var ville vært svært skeptisk og slitt med å spise retter som har stått 6-7 dager 😕 

Anonymkode: 7c17b...4f5

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar! Kjæresten hadde tenkt å bruke kokt pasta etter 5-6 dager og jeg ble veldig urolig. Det er en bakterie (botulisme?) som kan oppstå i våt pasta, men vet ikke helt hvor mange dager det er trygt. Og den bakterien trenger ikke skape vond lukt heller. Men tror det er lurt å la være etter så lang tid. 

Også synes jeg det er sinnsykt med alle TikTok kontoene som lager mealprep for en uke. Mye er ikke godt etter 6 dager! Vasne grønnsaker etc 

Reker blir jo sinnsykt fort dårlig, sett ukentlig mealprep med reker på Reddit og fikk litt sjokk..

• Liker 1
Skrevet

Alt med melkeprodukter/pasta lager jeg kun mer av om det er til dagen etter. Med unntak av lasagne.

Anonymkode: 9f0c7...17c

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Ville du brukt kokt pasta som har ligget i kjøleskap i 6 dager?

Nei absolutt ikke. Det kan være helseskadelig 

Anonymkode: 87cc1...22f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...