AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #1 Skrevet 14. januar 2022 Hei Jeg er nettopp blitt skilt og vurderer å starte livet på nytt med blanke ark. Vurderer å flytte til et land (som for eksempel Romania, Namibia, evt et asiatisk land). Er det noen her som har gjort dette? Flyttet til et annet land (enten alene eller med partner) og startet på nytt? Hvor flyttet du? Trives du? Var det en tung prosess? Angret du? Hilsen skilt kvinne, 35 😊 Anonymkode: 291f7...8a0
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #2 Skrevet 14. januar 2022 Ja. Bodde i et land i Asia og flyttet hjem igjen etter 18 måneder. Orket ikke lenger. Det er vanskelig å forutse alt man vil savne fra livet i Norge. Og man undervurder ofte hvor hardt det er å starte på et nytt sted med nytt språk og kultur. Å bo et sted er veldig annerledes enn å være der på ferie. Anonymkode: 38f8a...b4d 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #3 Skrevet 14. januar 2022 Har bodd 1,5 år i Thailand og bor nå i Tyskland. Å flytte var det beste jeg har gjort, verden har så mye å by på utenfor Norge. Jeg er ganske spontan av meg så syntes ikke det var noe krevende, bortsett fra en del byråkrati i de nye landene. Jeg trives og skal aldri tilbake. Anonymkode: 4c2cb...155 2
Gjest Linny111 Skrevet 14. januar 2022 #4 Skrevet 14. januar 2022 Hvor flyttet du? Edinburgh, Skottland. Var her først på utveksling under bachelorgraden og flyttet tilbake for å ta master og ble boende etter det. Trives du? Veldig. Var det en tung prosess? Tja, det var en del ting som måtte ordnes, men det føltes veldig frigjørende å få til alt selv. Jeg var 23 år og helt alene da jeg flyttet først og måtte ordne absolutt alt. Storbritannia var i EU da jeg flyttet, så den delen var ganske grei. Trengte ikke å få oppholdstillatelse, for det hadde jeg alt. Angret du? Har aldri angret et sekund og vil ikke tilbake til Norge. Kanskje jeg vil bo i et annet land en gang, men trives fortsatt her etter fem år.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #5 Skrevet 14. januar 2022 Syns det er så gøy med nordmenn som bor utenlands😄 vil nok ikke det selv, men synes det er tøft. Spesielt i land der kanskje ikke så mange nordmenn bor(typ Ukraina, New Zealand, Brasil, Peru, Mexico typ, ser ikke for meg at mange nordmenn bor der). Anonymkode: e1b85...916 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #6 Skrevet 17. januar 2022 Ja jeg har bodd i Nederland, Frankrike, Sveits, Østerrike, England og Irland (studerte i USA da jeg var yngre, men teller ikke med det). Trivdes veldig godt og tenker å flytte igjen om et par år. Jeg syne ikke på noen måte at det var noen tung prosess. Har også flyttet endel innen Norge, og synes det er vel så utfordrende å etablere seg i nytt miljø her i landet. Anonymkode: eaa10...2b3
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #7 Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 14.1.2022 den 17.00): Har bodd 1,5 år i Thailand og bor nå i Tyskland. Å flytte var det beste jeg har gjort, verden har så mye å by på utenfor Norge. Jeg er ganske spontan av meg så syntes ikke det var noe krevende, bortsett fra en del byråkrati i de nye landene. Jeg trives og skal aldri tilbake. Anonymkode: 4c2cb...155 Hvordan fikk du visum i Thailand? Det har jeg alltid lurt på når folk flytter... det er jo nesten umulig å få gjort ting lovlig, med mindre man er pensjonist? Anonymkode: 22706...6bb
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #8 Skrevet 18. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 17.1.2022 den 5.11): Hvordan fikk du visum i Thailand? Det har jeg alltid lurt på når folk flytter... det er jo nesten umulig å få gjort ting lovlig, med mindre man er pensjonist? Anonymkode: 22706...6bb De fleste bor på turistvisum og jobber evt svart. Eneste mulighet til å få visum er om arbeidsgiver kan begrunne at hen trenger akkurat deg til jobben pga spesielle kvalifikasjoner. På turistvisum må du ut av landet og fornye hver 3 - 6 måned. Men etter militærkuppet i 2016 er det en risikosport, før brydde ikke myndighetene seg, men siden 2016 risikerer du i verste fall fengsel. Jeg jobbet frivillig så gjorde i så måte ikke noe ulovlig, men dette var før 2016. Anonymkode: 4c2cb...155
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #9 Skrevet 18. januar 2022 Om du gifter deg med thai og finner looooove, er det lett å få visum. Anonymkode: 75e68...a9c
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #10 Skrevet 18. januar 2022 Ja, jeg har bodd i Tanzania, Kenya og Sør-Afrika. Er nå i en prosess hvor jeg må bestemme meg for hvilket av landene jeg ønsker å slå meg ned i, og det blir mest sannsynlig Kenya, av flere grunner. For meg har det aldri vært et stort savn å være langt borte fra Norge, selv om jeg i førjulstiden kan ønske at jeg kunne vært hjemme en uke eller to (feirer jul med barna her nede), og savner litt matvarer og godis og slikt. Alle mennesker vi savner, kan vi ha kontakt med hele tiden, så det føler jeg ikke så mye på. Det er jo mange kulturforskjeller man må bli vant til, og det mest frustrerende er hvordan man må innfinne seg med at alt tar mye lengre tid her. Offentlige instanser kan være lagt ut med mindre logikk og effektivitet enn vi er vant med i Vesten, og det er mye byråkrati. Det er også mye korrupsjon og bestikkelser. Likevel er livet så enormt mye bedre i hverdagen her nede, synes vi, at det aldri er spørsmål om å flytte hjem. Tilgang til varm sjø når som helst, alltid sterke farger når man går ut, menneskene er vanvittig hyggelige og inkluderende. Bonuser som at her er det frekt hvis man velger å vaske huset selv i stedet for å ansette en hushjelp (fordi arbeidsledigheten er høy). Det samme gjelder barnevakt og gartner osv. Og hvis man er hyggelig mot sine ansatte, og særlig også hvis man starter en bedrift hvor man kan ansette enda flere, da er det lett å ha gode dialoger og være venner med dem. I motsatt fall, hvis man behandler folk jævlig, er man mer utsatt for innbrudd og lignende her nede. Anonymkode: f7f60...a54 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #11 Skrevet 18. januar 2022 Romania, Namibia eller Asia? Det var da en merkelig blanding av land (og en enorm verdensdel!), hvorfor akkurat disse? Anonymkode: ecd3b...65d
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #12 Skrevet 18. januar 2022 Jeg flyttet tilbake til Norge nå i Januar, etter 9 år på Filippinene. Søkte på en jobb der nede mens jeg fortsatt bodde i Norge, fikk stillingen, og flyttet ned. De hjalp meg med alt jeg trengte for visum og opphold, så det var ikke noe stress overhodet. Kan tenke meg at det er mye, mye vanskeligere å flytte uten jobb. Elsket landet mer enn Norge. Norge er trygt, men også veldig kjedelig. Angret ikke et sekund. Nå sitter jeg faktisk her å angrer litt på at jeg dro tilbake til Norge. Fikk et nesten like stort kultursjokk nå, som jeg fikk for 9 år siden da jeg flyttet til Filippinene. Flyttet tilbake fordi jeg tross alt ikke tjente så veldig mye penger på jobben min der nede, og jeg ville tilbake til Norge for å jobbe noen år å spare så mye jeg klarer. Etter hvert kommer jeg til å flytte tilbake, når jeg har råd til å investere i eiendom der nede. Anonymkode: 077e2...040 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå