Banankaka04 Skrevet 14. januar 2022 #1 Del Skrevet 14. januar 2022 ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Optimo Skrevet 14. januar 2022 #2 Del Skrevet 14. januar 2022 Egentlig ikke. Det dukker nok opp en ny variant som kan plage oss neste år også. Veien ut av pandemien er at helsevesenet rustes opp til å takle økt pågang av pasienter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ostekaker Skrevet 14. januar 2022 #3 Del Skrevet 14. januar 2022 (endret) Ja, for endelig har de i makten skjønt at vi kan ikke stoppe dette, smitten MÅ la gå sin gang. Så jeg håper de nå klarer å holde et kaldt hode og ikke freaker ut som tidligere over smittetallene og fokuserer på det som er viktigst. Død og innleggelsene (og selvsagt opp ruste sykehusene): Endret 15. januar 2022 av ostekaker 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Betasuppe Skrevet 15. januar 2022 #4 Del Skrevet 15. januar 2022 Ja, den kunne ha vært det hvis det ikke var for alt karantenetullet, og andre tiltak. Dette er en gyllen sjanse 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Egenskap Skrevet 15. januar 2022 #5 Del Skrevet 15. januar 2022 Skulle tro fhi var trener for et fotball lag, og taktikken fungerte ikke, det ble bare tap. Men spillere er selvsagt lojale. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhodiola Skrevet 15. januar 2022 #6 Del Skrevet 15. januar 2022 Ryddet for brudd på rommets retningslinjer og siteringer av slettede innlegg. - Rhodiola, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tøffenbøffen Skrevet 15. januar 2022 #7 Del Skrevet 15. januar 2022 Det er lov å håpe. Det ser bra ut mht opplysninger fra Sør-Afrika og England. Hong Kong ble rammet tidlig og har ikke hørt så mye derfra. Noen forutsetninger må på plass (som kanskje ikke er der i dag). Omikron virker å ikke være like farlig, selv om det er mer smittsomt. Men vet vi hvilken beskyttelse det gir feks mot Delta som er mye farligere? Siden sykdommen er mild, så gir den kanskje ikke like mye beskyttelse? Slik er det feks ved vannkopper, siden jeg hadde det mildt da jeg var liten fikk jeg det igjen som voksen. Vil de som har hatt Omikron være beskyttet mot de andre variantene og i tilfelle hvor lenge? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*luna* Skrevet 15. januar 2022 #8 Del Skrevet 15. januar 2022 Jeg håper det, men det kan ikke utelukkes at det kan dukke opp nye og farligere varianter som man ikke har immunitet mot etter vaksinasjon eller gjennomgått sykdom. Omikron ser ut til å gi mildere sykdom for de fleste. Det kan fortsatt bli en del sykehusinnleggelser, men trolig færre innleggelser på intensivavdeling. Nye data fra Skottland kan tyde på at omikron også er mindre alvorlig for uvaksinerte. https://www.heraldscotland.com/news/19843315.covid-scotland-case-rates-lowest-unvaccinated-double-jabbed-elderly-drive-rise-hospital-admissions/?ref=twtrec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MorTil2 Skrevet 15. januar 2022 #9 Del Skrevet 15. januar 2022 (endret) Veien ut er å godta at folk blir smittet og syke, og at tilstrekkelig mange blir immune slik at alle tiltak kan avsluttes. Det nytter ikke å tenke at vaksine er alfa og omega. Kjempeskummelt at små barn nå kan få en vaksine som i liten grad er utprøvd på denne gruppen. Så på nyhetene en far som anså det å gi sitt lille barn vaksine var "beregnet risiko". Da er det gått for langt! Endret 15. januar 2022 av MorTil2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 15. januar 2022 #10 Del Skrevet 15. januar 2022 Ja. Sykdommen vil ikke forsvinne, men fokset den vil få blir nok stadig mindre. Omikron gir såpass lite farlig sykdom for vaksinerte, og presset på helsevesenet blir såpass mye mindre. Da handler det i større grad om at samfunnet reagerer med å ruste opp kapasiteten for å håndtere det fremfor tiltak som rammer andre ting. Det eneste som vil endre dette er vel om omikron muterer til en enda mer smittsom og farligere variant. I så fall har man dritt seg skikkelig ut i Norge som har forsøkt å bremse varianten, mens resten av verden i praksis slipper det løs. Så må vi ta noen runder på hvordan vi organiserer helsesektoren vår. Det begynner med å gjøre noen utskiftninger på toppen, og endrer finansieringsmodellen, slik at vi får bedre beredskap. Dette har vært et enormt nederlag for New Public Management. Det er det ingen tvil om. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nebbete fugl Skrevet 15. januar 2022 #11 Del Skrevet 15. januar 2022 Forhåpentligvis. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sitronmelisse Skrevet 15. januar 2022 #12 Del Skrevet 15. januar 2022 Tøffenbøffen skrev (7 timer siden): Det er lov å håpe. Det ser bra ut mht opplysninger fra Sør-Afrika og England. Hong Kong ble rammet tidlig og har ikke hørt så mye derfra. Noen forutsetninger må på plass (som kanskje ikke er der i dag). Omikron virker å ikke være like farlig, selv om det er mer smittsomt. Men vet vi hvilken beskyttelse det gir feks mot Delta som er mye farligere? Siden sykdommen er mild, så gir den kanskje ikke like mye beskyttelse? Slik er det feks ved vannkopper, siden jeg hadde det mildt da jeg var liten fikk jeg det igjen som voksen. Vil de som har hatt Omikron være beskyttet mot de andre variantene og i tilfelle hvor lenge? Gjennomgått omikron gir bra beskyttelse mot delta, er det vist. Poenget med mild infeksjon er at viruset da fanges opp i slimhinnene i munnen og nese, der det kan replikere i noen dager, før immuncellene dreper viruset. Neste gang et virus med noen av de samme proteinene kommer inn i munnen din vil immuncellene dine kjenne det igjen og straks gå til aksjon. Det er ikke slik at alvorlig sykdom gir bedre beskyttelse neste gang enn et mildt forløp. Det er omvendt. Et mildt forløp betyr at immunforsvaret ditt i munn og nese takler viruset. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brainstorm Skrevet 15. januar 2022 #13 Del Skrevet 15. januar 2022 Jeg begynner å tro det, faktisk. Kraftig nedgang i antall innlagte, ned 40% siden toppen i desember. Det har vært mye diskusjon rundt hvor mange innlagte vi tåler. Nå bør man snart snu på flisa og spørre hvor lavt tallet må bli før man avslutter alle tiltak. Hadde vi hatt et eneste smitteverntiltak hvis omicron var begynnelsen på pandemien? Hadde vi i det hele tatt visst at viruset fantes? Land som Kina som fortsatt kjører nulltoleranse mot smitte burde heller importere litt omicron og la dette spre seg snarest. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Egenskap Skrevet 15. januar 2022 #14 Del Skrevet 15. januar 2022 ja, jeg har tro for det. Men selvsagt har flere medier behov for å svartmale situasjonen, og skape hysteri. Det er medium kjennetegn, det har dem for øvrig gjort før pandemi også. Men det er bedre å referere seg til journalistene som har mer lystbetont artikler å skrive. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thanos Skrevet 15. januar 2022 #15 Del Skrevet 15. januar 2022 Nei på ingen måte! Omikron er bare begynnelsen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Warrior Skrevet 15. januar 2022 #16 Del Skrevet 15. januar 2022 Nei det tror jeg ikke. Nå har vi hatt den vanlige varianten altså den som kom først, så har vi hatt den britiske varianten, var det ikke en afrikansk og brasiliansk variant også? Delta, omikron (har jeg glømt noen?) Kommer vel snart enda en ny variant. Så jeg er redd det kommer en mer smittsom og farligere variant som vil spre seg fort i verden og gjør at alt må stenges ned. Jeg håper jeg tar feil at pandemien tar slutt nå, men jeg ser ikke positivt på det enda, på grunn av alle nye varianter som hele tiden dukker opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MorTil2 Skrevet 15. januar 2022 #17 Del Skrevet 15. januar 2022 Warrior skrev (7 minutter siden): Nei det tror jeg ikke. Nå har vi hatt den vanlige varianten altså den som kom først, så har vi hatt den britiske varianten, var det ikke en afrikansk og brasiliansk variant også? Delta, omikron (har jeg glømt noen?) Kommer vel snart enda en ny variant. Så jeg er redd det kommer en mer smittsom og farligere variant som vil spre seg fort i verden og gjør at alt må stenges ned. Jeg håper jeg tar feil at pandemien tar slutt nå, men jeg ser ikke positivt på det enda, på grunn av alle nye varianter som hele tiden dukker opp. De ville ikke fortsette å dukke opp, om vi var litt mindre opptatt av å vaksinere våre egne opp over ørene, og noe mer opptatt av å vaksinere de som ikke har fått en eneste dose. What goes around, comes around. Kommer det enda en ny variant, farlig eller ikke, så har den rike delen av verden kun seg selv å takke. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ukjentkjendis Skrevet 15. januar 2022 #18 Del Skrevet 15. januar 2022 Jeg forventer flere nye varianter, fordi verden har mer antall smittede enn noensinne før. Nesten 3 millioner per døgn. Offisielle tallene har alltid vært under 1 million per døgn, men siden 12/2021, smittetallene bare eksploderte. Statistisk sett, det kan være mye mer sannsynlig at korona muterer igjen. Tenk hva skjer om en zombi-variant liknende som Svartedauden har vært dykker opp? Ingen snakker om dette, myndighetene vil jo ikke skape panikk...men kanskje kan det være lurt å kjøpe dopapir, pasta og hermetikkbokser igjen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elysion Skrevet 15. januar 2022 #19 Del Skrevet 15. januar 2022 Ukjentkjendis skrev (Akkurat nå): Tenk hva skjer om en zombi-variant liknende som Svartedauden har vært dykker opp? Ingen snakker om dette, myndighetene vil jo ikke skape panikk...men kanskje kan det være lurt å kjøpe dopapir, pasta og hermetikkbokser igjen? Kan også være greit å ha våpen da, tenker jeg. Sånn i tilfelle en må være nødt til å forsvare dasspapiret liksom. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest laPistola Skrevet 15. januar 2022 #20 Del Skrevet 15. januar 2022 Jeg tror og håper det. Har tenkt det ganske lenge. Krysser fingrene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg