Gå til innhold

Foreldrepenger, beregning turnus og overtidsarbeid

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, 

leste et sted at overtidsbetaling ikke tas med i beregning av foreldrepenger? Jeg er sykepleier og har gått mange overtidstimer de siste 2 månedene, skal det liksom ikke tas med? Tar de ikke alle tilleggene med i beregning heller? Kun fastlønn?😶

Anonymkode: 2b162...a1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke med overtid, men hos meg tok de med alle tilleggene for kveld, natt, helg osv. Fikk godkjent foreldrepenger tidligere i uken. Men man får bare foreldrepenger av lønn opp til 600 000 kr. Jeg tjener litt mer enn det (10 års ansiennitet), men får altså kun foreldrepenger for 600 000 kr :)

Anonymkode: 1df51...413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også lurer jeg på om noen har erfaring med beregning av foreldrepenger hvis man har vært sykemeldt de siste to månedene før permisjonen starter? 

Var s.m. I desember men fikk ca 52 000 kr utbetalt før skatt, s.m. januar og fikk ca. 43 000 kr før skatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vet ikke med overtid, men hos meg tok de med alle tilleggene for kveld, natt, helg osv. Fikk godkjent foreldrepenger tidligere i uken. Men man får bare foreldrepenger av lønn opp til 600 000 kr. Jeg tjener litt mer enn det (10 års ansiennitet), men får altså kun foreldrepenger for 600 000 kr :)

Tjente ca 590 000 kr i fjor, så jeg er like under grensen :) Basert på de siste 3 månedslønnene har jeg beregnet hvor mye jeg kan få, men ble litt bekymret om de ikke tar med overtid da jeg hadde tjent lite (kanskje 28 k etter skatt) uten å jobbe overtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overtid er (selvsagt) ikke med i foreldrepengegrunnlaget, nei. 

Anonymkode: a56f4...b4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Man kan få foreldrepenger tilsvarende full lønn (om man tjener over 6G) om dette er forhandlet fram i tariffavtlaen. Overenskomst mellom Spekter og NSF sier for eksempel: 

"1.2 Når en som er ansatt og har tiltrådt stilling i virksomheten er borte fra arbeidet med rett til sykepenger, svangerskapspenger, foreldrepenger ved fødsel og adopsjon, omsorgspenger, pleiepenger og opplæringspenger etter bestemmelsene i folketrygdloven, skal vedkommende være sikret en godtgjørelse tilsvarende full lønn i sin heltids- eller deltidsstilling, uten hensyn til bestemmelsene om inntektsbegrensning (G-begrensningen), fra første fraværsdag."

Anonymkode: ebaa1...d3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Man kan få foreldrepenger tilsvarende full lønn (om man tjener over 6G) om dette er forhandlet fram i tariffavtlaen. Overenskomst mellom Spekter og NSF sier for eksempel: 

"1.2 Når en som er ansatt og har tiltrådt stilling i virksomheten er borte fra arbeidet med rett til sykepenger, svangerskapspenger, foreldrepenger ved fødsel og adopsjon, omsorgspenger, pleiepenger og opplæringspenger etter bestemmelsene i folketrygdloven, skal vedkommende være sikret en godtgjørelse tilsvarende full lønn i sin heltids- eller deltidsstilling, uten hensyn til bestemmelsene om inntektsbegrensning (G-begrensningen), fra første fraværsdag."

Anonymkode: ebaa1...d3a

I foreldrepengergodkjennelsen min står det at foreldrepengene mine er satt til ca 638000 i året som er 6 ganger grunnbeløpet i folketrygden. Du tjener mer enn dette, men du får ikke foreldrepenger for den delen av inntekten som overstiger seks ganger grunnbeløpet. 

Er dette feil da? Er medlem i Nsf og jobber i OUS. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Overtid tas ikke med, men tillegg tas med. 

Anonymkode: 5d1f3...5df

Supert.

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Overtid er (selvsagt) ikke med i foreldrepengegrunnlaget, nei. 

Anonymkode: a56f4...b4a

Syntes ikke det er selvsagt...når NAV skriver at de ser på månedslønnen de siste 3 måneder før permisjonsstart. Da tenkte jeg at de tar også overtid med i beregningen da det er en del av min månedslønn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Supert.

Syntes ikke det er selvsagt...når NAV skriver at de ser på månedslønnen de siste 3 måneder før permisjonsstart. Da tenkte jeg at de tar også overtid med i beregningen da det er en del av min månedslønn. 

Det er hovedregelen, det står også hva som inngår i grunnlaget mer spesifikt. 

Anonymkode: 37259...096

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

I foreldrepengergodkjennelsen min står det at foreldrepengene mine er satt til ca 638000 i året som er 6 ganger grunnbeløpet i folketrygden. Du tjener mer enn dette, men du får ikke foreldrepenger for den delen av inntekten som overstiger seks ganger grunnbeløpet. 

Du vil få utbetalt vanlig lønn fra arbeidsgiver, men OUS vil kun få utbetalt refusjon for max 6G. Forskjellen mellom 6G og din lønn er tap for OUS. Det er en av fordelen med at arbeidsgiver forskuttere sykepenger og foreldrepenger.

Beregningen/brevet fra Nav tar kun grunn i det Nav utbetaler.

Anonymkode: c7a8e...a62

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Supert.

Variabe inntekter (som overtid og forskjøvet arbeidstid) skal ikke inngå i grunnlag for beregning av sykepenger/foreldrepenger da disse inntekter ikke er en fast og forventet inntekt du har hver måned. Disse tillegg skal jo kun utbetales som ekstraordinært kompensasjon i enkelt tilfeller.

Anonymkode: c7a8e...a62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er maks det NAV utbetaler av foreldrepenger.

Men om du får lønn av jobben i foreldrepermisjonen så kan jobben betale deg full lønn, men de får bare de 6G refundert av NAV. Om man får full lønn når det er jobben som betaler ut foreldrepenger er opp til arbeidsgiver, tariffavtale osv. Jeg får full lønn fra min jobb selv om jeg kun har innvilget 6G foreldrepenger (disse får jobben min fra NAV)

Anonymkode: a4480...e7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det står beskrevet tydlig på nav.no hva som er med i beregning og ikke: https://www.nav.no/foreldrepenger-etter-oktober#hvor-mye

Inntekter som tas med i beregningen

• Lønnsinntekt og ytelser som er likestilt med lønnsinntekt
  • Godtgjørelser fra egen arbeidsinnsats, for eksempel bonus og honorar du har fått
  • Goder som du mottar i annet enn penger, for eksempel fri bil, mobiltelefon og internett, hvis disse faller bort under foreldrepengeperioden

Inntekter som ikke tas med

• Lønn for overtid
  • Feriepenger
  • Godtgjørelser som dekker utgifter i forbindelse med jobben din, for eksempel diettgodtgjørelse, bilgodtgjørelse, verktøygodtgjørelse og smussgodtgjørelse

Men i tillegg står det dette, så det er muligens noe skjønn om de 3 siste mnd er veldig forskjellig fra ellers: 

Hvis det er mer enn 25 prosent forskjell mellom årsinntekten din og inntekten din de 3 siste månedene, må vi vurdere hvilken inntekt som er mest representativ i din situasjon.

Når det gjelder at man får sykepenger, så står dette: 

• Sykepenger, foreldrepenger, svangerskapspenger eller pleiepenger: Foreldrepengene dine blir beregnet til det samme som du vanligvis ville hatt i inntekt dersom du var i jobb.

Anonymkode: a4480...e7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...