Sofie.ot Skrevet 14. januar 2022 #1 Del Skrevet 14. januar 2022 Hei! Jeg har nettopp hatt korona og mistet smak og lukt. Smaksansen og luktesansen er delvis komt tilbake. Ett problem jeg har, og sikkert mange andre, er at alt type kjøtt (fisk, rødt kjøtt og kylling) smaker helt forj*vligt. I tillegg lukter varm mat det samme som kjøttet smaker. Jeg klarer ikke sammenligne smaken/lukten med noe, det er bare helt forferdelig. Dersom jeg er ute i byen elelr på butikken, kommer ofte denne lukten sigende, og jeg holder på å kaste opp. Sliter med matlysten på grunn av dette og er redd for å ikke få i meg nok næring. Har noen opplevd det samme, vet at mange mister lukt og smak, men tenker mest på om noen har opplevd at kjøtt og varm mat er forferdelig. Gjerne del deres opplevelser… 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 14. januar 2022 #2 Del Skrevet 14. januar 2022 Sofie.ot skrev (53 minutter siden): Hei! Jeg har nettopp hatt korona og mistet smak og lukt. Smaksansen og luktesansen er delvis komt tilbake. Ett problem jeg har, og sikkert mange andre, er at alt type kjøtt (fisk, rødt kjøtt og kylling) smaker helt forj*vligt. I tillegg lukter varm mat det samme som kjøttet smaker. Jeg klarer ikke sammenligne smaken/lukten med noe, det er bare helt forferdelig. Dersom jeg er ute i byen elelr på butikken, kommer ofte denne lukten sigende, og jeg holder på å kaste opp. Sliter med matlysten på grunn av dette og er redd for å ikke få i meg nok næring. Har noen opplevd det samme, vet at mange mister lukt og smak, men tenker mest på om noen har opplevd at kjøtt og varm mat er forferdelig. Gjerne del deres opplevelser… Hvor lenge har det vart da? Jeg hadde det sånn hele svangerskapet, kastet opp av stanken av stekeos og tålte ikke lukten eller smaken av kjøtt eller fett. Men det gikk jo over etter ni måneder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofie.ot Skrevet 14. januar 2022 Forfatter #3 Del Skrevet 14. januar 2022 velociraptor skrev (1 minutt siden): Hvor lenge har det vart da? Jeg hadde det sånn hele svangerskapet, kastet opp av stanken av stekeos og tålte ikke lukten eller smaken av kjøtt eller fett. Men det gikk jo over etter ni måneder. Var ute av isolasjon for en uke siden. Fikk litt luktesans og smak tilbake. Den fæle lukten har vart en uke ca. Men det hørtes ut som det samme som du sleit med under graviditet… 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WonderWomaan Skrevet 14. januar 2022 #4 Del Skrevet 14. januar 2022 Sofie.ot skrev (57 minutter siden): Hei! Jeg har nettopp hatt korona og mistet smak og lukt. Smaksansen og luktesansen er delvis komt tilbake. Ett problem jeg har, og sikkert mange andre, er at alt type kjøtt (fisk, rødt kjøtt og kylling) smaker helt forj*vligt. I tillegg lukter varm mat det samme som kjøttet smaker. Jeg klarer ikke sammenligne smaken/lukten med noe, det er bare helt forferdelig. Dersom jeg er ute i byen elelr på butikken, kommer ofte denne lukten sigende, og jeg holder på å kaste opp. Sliter med matlysten på grunn av dette og er redd for å ikke få i meg nok næring. Har noen opplevd det samme, vet at mange mister lukt og smak, men tenker mest på om noen har opplevd at kjøtt og varm mat er forferdelig. Gjerne del deres opplevelser… Finnes drøssevis med andre mat alternativer da som ikke er kjøttmat og varm mat Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofie.ot Skrevet 14. januar 2022 Forfatter #5 Del Skrevet 14. januar 2022 WonderWomaan skrev (3 minutter siden): Finnes drøssevis med andre mat alternativer da som ikke er kjøttmat og varm mat Det har du helt rett. Samtidig så blir mat alternativene svært begrenset når man alltid må ha kald mat uten kjøtt, blir mye gjentagende. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WonderWomaan Skrevet 14. januar 2022 #6 Del Skrevet 14. januar 2022 Sofie.ot skrev (1 minutt siden): Det har du helt rett. Samtidig så blir mat alternativene svært begrenset når man alltid må ha kald mat uten kjøtt, blir mye gjentagende. Ikke om du er kreativ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vimsepims Skrevet 14. januar 2022 #7 Del Skrevet 14. januar 2022 Opplevd noe lignende etter jeg hadde korona på vårparten. Luktesans kom gradvis tilbake, og plutselig luktet alt av kjøtt og kylling ammoniakk/kattepiss. Nå er det bare lukten av leverpostei som er helt grusom. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Optimo Skrevet 14. januar 2022 #8 Del Skrevet 14. januar 2022 Men du døde ikke av korona, så dette er ikke noe problem. Spoiler Det går nok over etter hvert. I mellomtiden får du vel bare spise ting du klarer å få ned. Høres ikke noe særlig ut! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crazydoglady Skrevet 14. januar 2022 #9 Del Skrevet 14. januar 2022 (endret) Sofie.ot skrev (1 time siden): Hei! Jeg har nettopp hatt korona og mistet smak og lukt. Smaksansen og luktesansen er delvis komt tilbake. Ett problem jeg har, og sikkert mange andre, er at alt type kjøtt (fisk, rødt kjøtt og kylling) smaker helt forj*vligt. I tillegg lukter varm mat det samme som kjøttet smaker. Jeg klarer ikke sammenligne smaken/lukten med noe, det er bare helt forferdelig. Dersom jeg er ute i byen elelr på butikken, kommer ofte denne lukten sigende, og jeg holder på å kaste opp. Sliter med matlysten på grunn av dette og er redd for å ikke få i meg nok næring. Har noen opplevd det samme, vet at mange mister lukt og smak, men tenker mest på om noen har opplevd at kjøtt og varm mat er forferdelig. Gjerne del deres opplevelser… Kanskje ikke helt likt, men har vært uten smak og lukt lenge, begynner å komme tilbake nå, og mange ting som burde vært relativt "ufarlig" på smak og ting jeg i utgangspunktet liker sliter jeg nå litt med. Noen ting hele tiden, feks laks, både stekt/kokt og røkt, varm eller kald spiller heller ingen rolle. Melk og melkeprodukter noen ganger og noe kjøtt noen ganger, og suppe/lapskaus blanding greier jeg ikke lengre, tror det er selleri/sellerirot eller noe som jeg bare synes overdøver alt, prøvd forskjellige produsenter. Aldri opplevd det før. For min del tror jeg kanskje det bare er pga at det blir litt overveldende etter så mye tid uten smak, men jeg vet ikke sikkert. Noen ting synes jeg føles annerledes å spise på et vis og, men kanskje jeg bare blir mer sensitiv fordi jeg reagerer på smaken. Men Ja, ikke lett. Først to år med dårlig matlyst fordi man ikke har smak og nå fordi det smaker ekkelt🙈 Endret 14. januar 2022 av Crazydoglady Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg