Gå til innhold

Hva hadde du gjort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ei jeg kjenner har hatt korona, hun er ute av karantenen, men føler seg ikke helt bra enda. Jeg er ikke vaksinert. Det blir en familiefest til uken, og jeg er usikker på om jeg vil tørre å bli med mtp på hun.

Hva hadde du gjort?

Ps. Jeg vil helst slippe spm om hvorfor jeg ikke har vaksinert meg og svar at jeg bør vaksinere meg. Og spydigheter. Men om dere absolutt vil snakke om det, vær så god, men jeg kommer ikke til å svare.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis hun er ute av isolasjon og feberfri et døgn så hadde jeg ikke verget meg mot å møte personen. Hun er ikke smittsom etter det.

Skrevet
ATLAS6 skrev (Akkurat nå):

Hvis hun er ute av isolasjon og feberfri et døgn så hadde jeg ikke verget meg mot å møte personen. Hun er ikke smittsom etter det.

Takk for svar. 🍀

Skrevet

Jeg hadde ikke truffet henne og jeg er vaksinert. :P Hvis hun ikke føler seg bra ennå så skjønner jeg ikke hvorfor hun skal komme? Hadde hun vært feberfri i et døgn og i topp form så hadde det ikke vært et problem.

• Liker 3
Gjest Warrior
Skrevet

Jeg hadde ikke blitt med. Siden hun ikke føler seg bra også. Hadde ikke tatt sjansen. Jeg vet ikke hvordan det er med tanke på smitte men når det har gått så kort tid så hadde jeg ikke tatt sjansen uansett hvor mye de sier at man er smittefri. Har opplevd før å bli smittet av noen en uke eller mer etter de fikk influensa. Har også alltid lært fra jeg var liten at man er smittsom enten det er forkjølelse eller annen luftveisinfeksjon så lenge man har symptomer og ikke føler seg frisk derfor jeg ikke tar sjanser når det er snakk om korona. Men det er nå meg. Du må gjøre det du vil :) 

Skrevet

Er dere så redde for forkjølelse at dere unngår folk??

• Liker 9
Skrevet

Om du er normalt frisk, så er det neppe noen katastrofe om du skulle bli smittet av denne personen. Men spesielt sannsynlig er det ikke. 

Vi skal jo alle smittes til slutt, ifølge FHI. Så du må igjennom det på et eller annet tidspunkt. 

• Liker 3
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (1 time siden):

Jeg hadde ikke truffet henne og jeg er vaksinert. :P Hvis hun ikke føler seg bra ennå så skjønner jeg ikke hvorfor hun skal komme? Hadde hun vært feberfri i et døgn og i topp form så hadde det ikke vært et problem.

Hun har ikke feber eller noe. Som sagt ute av karantenen, men sier hun sliter litt med pusten og blir fort sliten. Derfor er jeg litt usikker. Men takk for svar. 🌸

• Liker 1
Skrevet
Sen ve ben skrev (21 minutter siden):

Hun har ikke feber eller noe. Som sagt ute av karantenen, men sier hun sliter litt med pusten og blir fort sliten. Derfor er jeg litt usikker. Men takk for svar. 🌸

Det er vanlige ettervirkninger så det ville jeg ikke vært så redd for.

• Liker 4
Skrevet
Kaktusogsol skrev (1 time siden):

Er dere så redde for forkjølelse at dere unngår folk??

Har du hatt Covid? Jeg har levd i snart 50 år, og har sikkert hatt 100 forkjølelser i mitt liv, og Covid var en helt annen kategori.

Greit at noen er nærmest symptomfrie, men andre er altså ikke det. Selv om jeg ikke havnet på sykehuset og dermed regnes som mildt forløp, vil jeg mye heller ha influensa eller 3 forkjølelser enn Omikron en gang til.

• Liker 3
Skrevet

Jeg var ute av isolasjon etter 5 dager. Da var jeg ikke lenger smittsom ifølge smittesporingsteam. Men jeg var dårlig i pusten og ble fort sliten i mange uker etter det. Men levde "normalt" for det. Jeg hadde ikke bekymret meg, og nå er vel isplasjon lengre enn 5 dager også.

• Liker 2
Skrevet

Personlig synes jeg at hun burde holdt seg hjemme til hun var symptomfri. Sannsynligvis går det bra, men jeg ville ikke tatt sjansen hvis hun skal være med. Jeg har heller ikke vaksinert meg og er nok mer forsiktig enn folk flest 

Skrevet

Jeg ville ikke vært bekymret for å møte henne.

• Liker 1
Skrevet
Sen ve ben skrev (1 time siden):

Det er helt vanlig å bli redusert etter hvilket som helst virus.

• Liker 3
Gjest Shawtyella
Skrevet
Galanga skrev (47 minutter siden):

Har du hatt Covid? Jeg har levd i snart 50 år, og har sikkert hatt 100 forkjølelser i mitt liv, og Covid var en helt annen kategori.

Greit at noen er nærmest symptomfrie, men andre er altså ikke det. Selv om jeg ikke havnet på sykehuset og dermed regnes som mildt forløp, vil jeg mye heller ha influensa eller 3 forkjølelser enn Omikron en gang til.

Samme her, jeg er 22 år og samboer er 24. Vi begge har latt vær å vaksinere oss, for vi er skeptiske til bivirkninger av vaksinen. Og det er helt ok. Det var tøft med denne covid-19! Den hadde et merkelig sykdomsforløp, og vi merket det veldig godt begge to! Vi er unge og friske, og er ekstremt kondisjonstrent, likevel var det like tøft for han.

Skrevet
Frøya90 skrev (11 minutter siden):

Personlig synes jeg at hun burde holdt seg hjemme til hun var symptomfri. Sannsynligvis går det bra, men jeg ville ikke tatt sjansen hvis hun skal være med. Jeg har heller ikke vaksinert meg og er nok mer forsiktig enn folk flest 

Så du mener at alle som sliter med senvirkninger av korona skal holde seg hjemme i flere uker/mnd? For det er jo veldig bra for samfunnet og det kommer ikke til å føre til kollaps. Viruset lever ikke evig, en er smittsom i 2 dager før symptomutbrudd og 3-4 etter. Ifølge deg så skulle jeg verken ha jobbet, dvs kostet staten mye og ikke tatt eksamener, det vil si hengt etter med utdanning. Det er helt greit at noen er ekstra forsiktige (hysteriske) som deg, men hold deg til fakta ang virusets smitteevne og slutt å skremme folk.

• Liker 2
Skrevet (endret)
IdaC skrev (6 minutter siden):

Så du mener at alle som sliter med senvirkninger av korona skal holde seg hjemme i flere uker/mnd? For det er jo veldig bra for samfunnet og det kommer ikke til å føre til kollaps. Viruset lever ikke evig, en er smittsom i 2 dager før symptomutbrudd og 3-4 etter. Ifølge deg så skulle jeg verken ha jobbet, dvs kostet staten mye og ikke tatt eksamener, det vil si hengt etter med utdanning. Det er helt greit at noen er ekstra forsiktige (hysteriske) som deg, men hold deg til fakta ang virusets smitteevne og slutt å skremme folk.

Jeg synes en uke med isolasjon er altfor kort, ja, særlig når man fortsatt har symptomer. Går an å bruke litt sunn fornuft også. Synes man kan vente med å omgås andre til det i hvert fall har gått 10 dager. 

Endret av Frøya90
  • Liker 2
Skrevet
Frøya90 skrev (3 minutter siden):

Jeg synes en uke med isolasjon er altfor kort, ja, når man fortsatt har symptomer. Går an å bruke litt sunn fornuft også. Synes man kan vente med å omgås andre til det i hvert fall har gått 10 dager 

Å slite med pusten er ikke symptomer. Det er senvirkninger etter korona. Stor forskjell på disse to!!! Det er ikke uten grunn det sies at en skal være isolert så lenge en har feber. Feber er en symptom som må tas på alvor og forlenge isoleringen, tung pust alene er ikke det. 

• Liker 1
Skrevet
Galanga skrev (4 timer siden):

Men så er jo du relativt gammel da. Unge folk blir ikke dårlige av omicron

• Liker 2
Skrevet
Galanga skrev (5 timer siden):

Nå er ikke jeg ute av isolasjon, så kan vel i teorien fortsatt bli dårlig, men enn så lenge er det som en særdeles mild forkjølelse. Den gangen for lenge siden jeg hadde influensa derimot trodde jeg nesten at jeg skulle dø. Tar heller dette enn en vanlig forkjølelse, i hvert fall så langt.

Frøya90 skrev (4 timer siden):

Jeg synes en uke med isolasjon er altfor kort, ja, særlig når man fortsatt har symptomer. Går an å bruke litt sunn fornuft også. Synes man kan vente med å omgås andre til det i hvert fall har gått 10 dager. 

Hva er sunn fornuft ved å ikke kunne møte folk når man ikke lenger er smittefarlig?

• Liker 2
  • Opprett ny...