Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i første trimester og merker at jeg er så redd for korona og omikron! Det står rundt omkring at alle skal få det, og på jobb snakker de om å sette alle kluter til for å bli kvitt hjemmekontoret «siden vi alle må smittes uansett».

Alt peker jo mot at jeg er stuck med omikron en eller annen gang i løpet av svangerskapet. Merker at jeg isolerer meg mer og mer, livredd for at det evt skal kunne ha en innvirkning på den lille i magen.

Jeg har ikke fått 3. vaksinedose enda da det er for kort tid siden dose 2.

Hvordan forholder dere andre dere til dette?

Anonymkode: f6bff...774

• Liker 1
Skrevet

Tenker du er godt beskyttet mot sykdom om du skulle bli smittet, men er selvfølgelig ingen grunn til å oppsøke smitte om man kan unngå det. Du er jo fortsatt beskyttet av de to vaksinene du har tatt og slik det virker så blir ikke vaksinerte så veldig syke av Omikron. 

Jeg lever mer eller mindre som vanlig i hvertfall, og følger de reglene som er gitt. 

Greit å følge opp med 3 dose når du har kommet til andre trimester og det har gått lang nok tid. Veldig lurt å også ta influensavaksine 

Anonymkode: 43661...873

Skrevet

Jeg har ikke noe svar, men føler på det samme. Jeg har termin om 6 uker og får ikke tatt vaksine dose 3 før om 1,5 uke (pga for kort tid siden dose 2). 

Jeg møter omtrent ingen nå, iallefall ikke inne. Og mannen min prøver å være så forsiktig som han kan. Men føler det er et skikkelig kappløp mot fødsel. Føles nesten umulig å ikke skulle få corona innen da. 

Jeg er redd for å måtte føde alene, redd for å bli veldig dårlig som høygravid og redd for mulige komplikasjoner hos baby pga corona hos meg. 

Anonymkode: 53cb6...4f6

Skrevet

Har det likt og har i tillegg 3 andre barn. Så vanskelig å gjemme seg helt for smitten. Spørsmål om tid. 

Anonymkode: a60be...870

Skrevet

Du er vaksinert, pr i høst definert som fullvaksinert. Omikron er en mild variant av de vi har hatt til nå. Jeg ville ikke vært bekymret for å bli smittet, alt ligger til rette for at du vil få et mildt forløp. Det er ikke farlig å bli smittet om du ellers er frisk, selv om noen få vaksinerte (stort sett eldre) blir alvorlig syk. Ikke stress, det er også farlig for fosteret 😉

Anonymkode: 53bcf...871

• Liker 1
Skrevet

Ingen gravide som er fullvaksinert (2 doser) har måttet bli innlagt eller få behandling. Kun uvaksinerte.

Anonymkode: bde0b...43b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Ingen gravide som er fullvaksinert (2 doser) har måttet bli innlagt eller få behandling. Kun uvaksinerte.

Anonymkode: bde0b...43b

Det stemmer ikke helt. Ingen uvaksinerte har blitt lagt inn på intensiv eller trengt respirator. Det er noennfullvaksinerte gravide som har blitt innlagt pga corona, men de har heldigvis ikke vært så dårlige :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg er i samme situasjon. 2 trimester nå, og jobber i barnehage. + Jeg har barn som går på skolen. Blir skikkelig provosert av strategien "Nå skal vi bare få det.." 

Anonymkode: bf6fb...ccb

• Liker 3
Skrevet

Tusen takk for mange beroligende svar alle sammen 😊

Man må jo bare håpe det går bra, men ja, som AB over her påpeker, det er en provoserende strategi. De kunne i det minste latt det være noen grad av valgfrihet der. Er redd de plutselig bestemmer seg for å åpne alt og alle skal forventes å sette seg på rushtidsbussen med glede. :sjenert:

Skulle man være uheldig å få det, så må man jo bare ta vare på seg selv og håpe det går bra, men det skulle vært mulig for risikogruppen å skjerme seg dersom man ønsker det. 

-ts

Skrevet

Det er fortsatt påbud om at arbeidsplassen skal legge til rette for hjemmekontor om det er mulig… jeg er også gravid i første trimester, og jeg har ikke tatt noen vaksinedoser (ble anbefalt å ikke ta den i begynnelsen pga sykdom, men nå er jeg klarert og skal ta første dose om 2 uker). Jeg har hjemmekontor, for å si det sånn. Jeg bor i en bygd med veldig lite smitte, så er ikke veldig bekymret. Jeg tror uansett det går fint, den største grunnen til at gravide blir innlagt med covid, er at i 2. og 3. trimester er det lite plass til lungene. Første trimester er det vell en litt økt sjanse for SA, men den er veldig veldig liten. 

Anonymkode: 72c80...f06

Skrevet

Hei! 🙋🏻‍♀️ jeg testet positivt for graviditet og omikron på samme dag, alt bra med baby i magen ❤️ Har 2 vaksinedoser og ble omtrent ikke syk, kun hodepine og litt tørrhoste 😊

Anonymkode: 83e00...b35

• Liker 3
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei! 🙋🏻‍♀️ jeg testet positivt for graviditet og omikron på samme dag, alt bra med baby i magen ❤️ Har 2 vaksinedoser og ble omtrent ikke syk, kun hodepine og litt tørrhoste 😊

Anonymkode: 83e00...b35

Å, for en gledeshistorie! Så glad for å høre at alt er bra både med deg og baby! 😄❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har ikke noe svar, men føler på det samme. Jeg har termin om 6 uker og får ikke tatt vaksine dose 3 før om 1,5 uke (pga for kort tid siden dose 2). 

Jeg møter omtrent ingen nå, iallefall ikke inne. Og mannen min prøver å være så forsiktig som han kan. Men føler det er et skikkelig kappløp mot fødsel. Føles nesten umulig å ikke skulle få corona innen da. 

Jeg er redd for å måtte føde alene, redd for å bli veldig dårlig som høygravid og redd for mulige komplikasjoner hos baby pga corona hos meg. 

Er du sykemeldt? Jeg har 8 uker til termin og blir nok sykemeldt fra mandag av, men føler litt på at legen "overreagerer"...

Skrevet
Itro skrev (31 minutter siden):

Er du sykemeldt? Jeg har 8 uker til termin og blir nok sykemeldt fra mandag av, men føler litt på at legen "overreagerer"...

Hva overreagerer legen på??

Anonymkode: 9142b...121

Skrevet
Itro skrev (1 time siden):

Jeg har vært sykemeldt siden uke 27 pga bekkenet. Jobber i helsevesenet på en sengepost og avdelingen kunne ikke tilrettelegge til mer sittestillende arbeid. 

Så min største smittefare er mannen min. Han er veldig forsiktig, men møter mange folk i jobben sin (bruker selvfølgelig munnbin). 

Ellers møter vi nesten ingen folk nå. Kun foreldre inne. Skal møte noen venner på søndag, men det er ute hvor vi kan holde god avstand :)

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Jeg har en toåring i barnehagen, så selv om jeg har hjemmekontor nytter det ikke å isolere seg her uansett. Jeg har innfunnet meg med at jeg sannsynligvis får omikron i løpet av de neste ukene, og det er helt ok. Satser på at de to dosene vaksine jeg tross alt har tatt beskytter meg fra å bli alvorlig syk, og er glad det er lenge til fødsel (er i uke 22). 

Anonymkode: c3b65...1ff

Skrevet

Jeg er i 3. trimester, og er litt delt. Jeg har fått to doser, er relativt ung (ennå ikke 40) og omikron gir relativt mild sykdom. 

Det kjipe er at jeg først kan få tredje dose halvannen uke før termin, og det er flere uker igjen til det. Jeg kjenner allerede nå at babyen tar mye plass i magen, og at jeg ikke puster like lett som til vanlig. Jeg har to barn i barnehage, og vi bor i et område med mye smitte. Selv om vi ikke treffer folk på privaten, er vi ganske utsatt for omikron-smitte, og jeg er litt redd for at det blir tungt og vanskelig å puste dersom jeg blir smittet før tredje dose (men det er altså fordi jeg er såpass langt på vei).

Anonymkode: 9bb09...cc4

Skrevet

Jeg fikk korona før jul, hadde da to doser innabords. Gikk bare fint, hadde nesten ingen symptomer. Vært på to ultralyder siden og alt er bra med baby i magen. Det man tror, er at han også bærer på antistoffer nå, og det er jeg glad for. Skjønner du er bekymret (og jeg synes holdningen blant de på jobben din er lite hensynsfull), men jeg ville ikke stressa så mye med det. 😊 Jeg tror jo også vi alle skal igjennom det ganske så snart, slik smitten sprer seg nå. 

Anonymkode: 790fe...8b7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hva overreagerer legen på??

Anonymkode: 9142b...121

Ingen forskning så langt (som jeg har funnet) sier at korona utgjør noen risiko for vaksinerte gravide. Alle som på intensivavdelingen har vært uvaksinerte. Så utgjør korona en større fare for meg og barnet enn for andre? Ingenting jeg har lest tilsier det...så da kjenner jeg litt på følelsen av at det er å overreagerer å sykemelde meg i 5 uker. 

• Liker 1
Skrevet

Hva med dere som har barn i barnehagen? Skal dere holde barnet hjemme i tiden før termin? Kjedelig å bli smittet rett før fødsel.

Anonymkode: f417e...9ec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...