AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #1 Skrevet 14. januar 2022 Dere som har operert livmoren , altså en hysterektomi (uten kreft). Er dere fornøyd? Fordeler og ulemper? Hvordan var selve operasjonen og hvor lenge var du på sykehuset etterpå? Hvordan var tiden etter operasjon? Komplikasjoner eller gikk alt bra? Hvor lenge siden du gjorde dette? Vi er ferdig med barn, og jeg har ekstrem mens hver måned med mye smerter og kraftige blødninger. Er så lei! Har prøvd andre ting så er kommer til dette punktet no! Hvordan ble sexlivet etterpå? Ondt? Kan du gjøre alt som før eller merker du at noe mangler nedi der? Vet det er forskjellige operasjoner , kikkhull, buk og gjennom vaginaen! Hvilke gjorde du? Klarer man å gå og bevege seg og gjøre ting etterpå eller blir man sengeliggende med mye smerter? (sikkert veldig induviduelt men spør for det). Tusen takk for svar Anonymkode: 98f8e...748
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #2 Skrevet 14. januar 2022 Hadde kikkhullsoperasjon, fjernet livmor og en av eggstokkene (den var ødelagt av endometriose). Superfornøyd. Har ikke hatt mensen siden, med unntak av et par ganger med minimal spotting. Eggstokken som er igjen opprettholder hormonproduksjon så jeg heller ikke kommer i overgangsalder. Er vel...seks år siden cirka. Var på sykehuset over natten, deretter sykemeldt en stund. Husker ikke helt, tror jeg var sykemeldt i to uker men egentlig syntes jeg kunne jobbet noe redusert etter en uke. Formen var overraskende god. Det har ikke påvirket sexlivet og jeg merker ingen fysisk forskjell. Eneste jeg ble litt overrasket av var at jeg fikk spørsmål på den kjappe konsultasjonen med kirurg i forkant om jeg ønsket å fjerne også livmorhalsen eller ikke. Det ville jeg foretrukket å lese meg opp på på forhånd, ikke å måtte beslutte der og da. Jeg endte med å ikke fjerne den. Om den fjernes kan det minimalt øke risikoen for livmorfremfall eller for støtsmerter ved penetrerende sex, samtidig som det fjerner muligheten for senere livmorhalskreft. Anonymkode: 80728...5a1 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #3 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hadde kikkhullsoperasjon, fjernet livmor og en av eggstokkene (den var ødelagt av endometriose). Superfornøyd. Har ikke hatt mensen siden, med unntak av et par ganger med minimal spotting. Eggstokken som er igjen opprettholder hormonproduksjon så jeg heller ikke kommer i overgangsalder. Er vel...seks år siden cirka. Var på sykehuset over natten, deretter sykemeldt en stund. Husker ikke helt, tror jeg var sykemeldt i to uker men egentlig syntes jeg kunne jobbet noe redusert etter en uke. Formen var overraskende god. Det har ikke påvirket sexlivet og jeg merker ingen fysisk forskjell. Eneste jeg ble litt overrasket av var at jeg fikk spørsmål på den kjappe konsultasjonen med kirurg i forkant om jeg ønsket å fjerne også livmorhalsen eller ikke. Det ville jeg foretrukket å lese meg opp på på forhånd, ikke å måtte beslutte der og da. Jeg endte med å ikke fjerne den. Om den fjernes kan det minimalt øke risikoen for livmorfremfall eller for støtsmerter ved penetrerende sex, samtidig som det fjerner muligheten for senere livmorhalskreft. Anonymkode: 80728...5a1 Tusen takk for svar. Får man spotting når livmoren er vekke? Er det pga livmorhalsen da? Tar de begge deler så syr de jo sammen eller? Tror jeg har endometriose , slitt i alle år. Dette kan de se ved operasjon og fjerne samtidig? Ikke noen komplikasjoner eller hormonendringer? Tenkte å beholde 1 eller begge eggstokkene om det lar seg gjøre. Er ikke klar for å komme i overgangsalderen. Hehe. Anonymkode: 98f8e...748
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #4 Skrevet 14. januar 2022 Ja, jeg har spottet et par-tre ganger over årene etter operasjonen. Vil anta det henger sammen med at jeg beholdt livmorhalsen, men har egentlig ikke spurt. Det har vært ekstremt lite. De kan se endo-vev ved inngrepet og fjerne det. Var derfor de tok den ene eggstokken min. Jeg visste at jeg hadde endometriose og hadde tidligere fjernet vev på avveie, men eggstokken hadde gått fra litt skakk til helt ødelagt siden forrige operasjon. Ingen komplikasjoner eller hormonendringer. Gynekologen min sier at jeg statistisk sett vil komme seks måneder tidligere i overgangsalderen enn jeg hadde gjort med to eggstokker, selv livmoren har ingen betydning. Det eneste som er litt upraktisk er at jeg fortsatt har humørsvingningene som brukte å komme med mensen, men nå tar det gjerne et døgn før jeg skjønner at det er det. "Faen, vi er der i syklus ja, da har jeg ikke egentlig lyst å selge kjæresten på eBay og si opp jobben likevel, nei." Anonymkode: 80728...5a1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #5 Skrevet 14. januar 2022 Du må ha en indikasjon for å fjerne livmoren mer enn "blør mye og tror jeg har endometriose", og plagene vil jo også ha en betydning for hvor fornøyd man er etterpå. Jeg fjernet livmoren og egglederne for vel et år siden og er veldig fornøyd, ikke angret en dag, da hverdagen nå er uten smerter og daglige blødninger som jeg hadde før operasjon. Jeg fjernet også livmorhalsen og har dermed eliminert kreftfaren, noe jeg absolutt ser på som en fordel. Hvilken operasjon som gjøres (altså tilgang) avgjøres ut fra indikasjon for inngrepet og hvor du opereres, jeg fjernet via vagina og det var utrolig greit å slippe å ha sår etterpå. Lå over en natt på sykehus, og var sykemeldt i 4 uker. Kunne egentlig vært tilbake på jobb etter 2 uker hvis ikke det var for at jobben min er veldig fysisk krevede med mye løfting. Hadde vondt og var veldig øm de første 4-5 dagene etter operasjon, men fikk resept på smertestillende og hadde god effekt av dem. Jeg var ikke sengeliggende, men holdt meg innendørs disse dagene, etter en uke gikk jeg min vanlige kveldstur på 3-4 km uten problem, om enn litt saktere. Ikke merket noe endring på sexlivet eller ellers fysisk. Har fremdeles hormonproduksjon da eggstokkene står igjen, men merker ingenting til syklusen. Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke takket ja til operasjon første gang jeg ble tilbudt for flere år siden, men ville vente og se. Med dagens erfaring hadde jeg gjort det tidligere, for det har spart meg for mye plager, og ikke minst kunne det spart meg for mange år på p-piller som ga verdens verste humørsvingninger. Anbefaler en tur til gyn for utredning om du tror du har plager som kan løses med hysterektomi. Anonymkode: c2e2c...c4e
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #6 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, jeg har spottet et par-tre ganger over årene etter operasjonen. Vil anta det henger sammen med at jeg beholdt livmorhalsen, men har egentlig ikke spurt. Det har vært ekstremt lite. De kan se endo-vev ved inngrepet og fjerne det. Var derfor de tok den ene eggstokken min. Jeg visste at jeg hadde endometriose og hadde tidligere fjernet vev på avveie, men eggstokken hadde gått fra litt skakk til helt ødelagt siden forrige operasjon. Ingen komplikasjoner eller hormonendringer. Gynekologen min sier at jeg statistisk sett vil komme seks måneder tidligere i overgangsalderen enn jeg hadde gjort med to eggstokker, selv livmoren har ingen betydning. Det eneste som er litt upraktisk er at jeg fortsatt har humørsvingningene som brukte å komme med mensen, men nå tar det gjerne et døgn før jeg skjønner at det er det. "Faen, vi er der i syklus ja, da har jeg ikke egentlig lyst å selge kjæresten på eBay og si opp jobben likevel, nei." Anonymkode: 80728...5a1 Tusen takk for god info. Kan google opp og ned på nettet men så greit å få erfaringer fra andre! Ja har skjønt at pms vil fortsette så lenge man har eggstokk Ikke like lett tenke at det er det når mensen er vekke. Hehe Ts Anonymkode: 98f8e...748
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #7 Skrevet 14. januar 2022 Det er spørsmål om hvordan sexlivet ditt er fra før. Jeg viste ikke at jeg hadde kraftig livmor sammentrekninger når jeg fikk orgasme så dette var en skikkelig nedtur for meg. Det påvirket sexlivet mitt veldig og jeg mistet helt sexlysten. Det tok flere år før jeg fikk litt av orgasme potensiellen tilbake men aldri får den hele krops opplevelsen som før. sjekk hormonene dine. Er nok noe der og du mylig går snart i peri- overgangsalders hvis du har mye mer plager nå enn fra før. Gjør ALT du kan før du fjerne livmoren! Anonymkode: f1c2f...534
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #8 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du må ha en indikasjon for å fjerne livmoren mer enn "blør mye og tror jeg har endometriose", og plagene vil jo også ha en betydning for hvor fornøyd man er etterpå. Jeg fjernet livmoren og egglederne for vel et år siden og er veldig fornøyd, ikke angret en dag, da hverdagen nå er uten smerter og daglige blødninger som jeg hadde før operasjon. Jeg fjernet også livmorhalsen og har dermed eliminert kreftfaren, noe jeg absolutt ser på som en fordel. Hvilken operasjon som gjøres (altså tilgang) avgjøres ut fra indikasjon for inngrepet og hvor du opereres, jeg fjernet via vagina og det var utrolig greit å slippe å ha sår etterpå. Lå over en natt på sykehus, og var sykemeldt i 4 uker. Kunne egentlig vært tilbake på jobb etter 2 uker hvis ikke det var for at jobben min er veldig fysisk krevede med mye løfting. Hadde vondt og var veldig øm de første 4-5 dagene etter operasjon, men fikk resept på smertestillende og hadde god effekt av dem. Jeg var ikke sengeliggende, men holdt meg innendørs disse dagene, etter en uke gikk jeg min vanlige kveldstur på 3-4 km uten problem, om enn litt saktere. Ikke merket noe endring på sexlivet eller ellers fysisk. Har fremdeles hormonproduksjon da eggstokkene står igjen, men merker ingenting til syklusen. Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke takket ja til operasjon første gang jeg ble tilbudt for flere år siden, men ville vente og se. Med dagens erfaring hadde jeg gjort det tidligere, for det har spart meg for mye plager, og ikke minst kunne det spart meg for mange år på p-piller som ga verdens verste humørsvingninger. Anbefaler en tur til gyn for utredning om du tror du har plager som kan løses med hysterektomi. Anonymkode: c2e2c...c4e Takk for svar Ja det er mer utfyllende enn det jeg skriver her men det vet gyn. Er bare så lei. Har gått på medisiner og prevensjon men ingenting hjelper. Er sengeliggende og kan ikke gå langt når det står på som verst. pga kragtige blødninger og so må være veldig nærmt. Smertene er konstante rier i mage og rygg og har vondt før under mensen. Går å gruer meg når jeg er ferdig til neste periode og har bare lyst å sage av meg underdelen. En stor del av meg har lyst å fjernr det å bli "fri". Men vet jeg egentlig hva jeg går til. Leser så mye rart og noen sier det og andre det. Så lese litt erfaringer her og tenkte godt igjennom det og snakke med gyn er planen no! Tusen takk for at dere deler. Så fint at det har gått bra Er det veldig vondt å gå på do etterpå? Med operasjon den veien? Eller gikk det fint? Hard sex i bunn er vel ikke innafor lengre eller går det fint? TS Anonymkode: 98f8e...748
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #9 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er spørsmål om hvordan sexlivet ditt er fra før. Jeg viste ikke at jeg hadde kraftig livmor sammentrekninger når jeg fikk orgasme så dette var en skikkelig nedtur for meg. Det påvirket sexlivet mitt veldig og jeg mistet helt sexlysten. Det tok flere år før jeg fikk litt av orgasme potensiellen tilbake men aldri får den hele krops opplevelsen som før. sjekk hormonene dine. Er nok noe der og du mylig går snart i peri- overgangsalders hvis du har mye mer plager nå enn fra før. Gjør ALT du kan før du fjerne livmoren! Anonymkode: f1c2f...534 Sexlivet er bra og kraftige gode orgasmer. Har jo ikke lyst at dette skal forsvinne. Når jeg har levd med det i mange år. Men akkurat no så heller det mer mot å bli kvitt dette enn orgasmer. Det tærer sånn på. At alt i alt tror jeg det vil være det beste for meg. Men merker du ikke noe til sammentrekningene lengre eller bare mye svakere? Er det vondt med orgasme etter operasjonen? Har sjekket hormoner og en del år til jeg kommer der vil jeg tro. Orker bare ikke dette mer. Så deprimert og lei av det! Anonymkode: 98f8e...748
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #10 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar Ja det er mer utfyllende enn det jeg skriver her men det vet gyn. Er bare så lei. Har gått på medisiner og prevensjon men ingenting hjelper. Er sengeliggende og kan ikke gå langt når det står på som verst. pga kragtige blødninger og so må være veldig nærmt. Smertene er konstante rier i mage og rygg og har vondt før under mensen. Går å gruer meg når jeg er ferdig til neste periode og har bare lyst å sage av meg underdelen. En stor del av meg har lyst å fjernr det å bli "fri". Men vet jeg egentlig hva jeg går til. Leser så mye rart og noen sier det og andre det. Så lese litt erfaringer her og tenkte godt igjennom det og snakke med gyn er planen no! Tusen takk for at dere deler. Så fint at det har gått bra Er det veldig vondt å gå på do etterpå? Med operasjon den veien? Eller gikk det fint? Hard sex i bunn er vel ikke innafor lengre eller går det fint? TS Anonymkode: 98f8e...748 Vannlatning var helt uproblematisk, hadde kateter fra operasjonen og til dagen etterpå, men gikk helt fint og alt normalt fra kateteret var ute. Jeg tok lactulose forebyggende fra dagen etter operasjonen for å slippe å bli forstoppet eller måtte presse så mye ved avføring, og det anbefales veldig. Passet også på å drikke mye vann, så avføring gikk fint. Anonymkode: c2e2c...c4e
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #11 Skrevet 15. januar 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Vannlatning var helt uproblematisk, hadde kateter fra operasjonen og til dagen etterpå, men gikk helt fint og alt normalt fra kateteret var ute. Jeg tok lactulose forebyggende fra dagen etter operasjonen for å slippe å bli forstoppet eller måtte presse så mye ved avføring, og det anbefales veldig. Passet også på å drikke mye vann, så avføring gikk fint. Anonymkode: c2e2c...c4e Tusen takk for tips og svar Anonymkode: 98f8e...748
Gjest Blondie65 Skrevet 15. januar 2022 #12 Skrevet 15. januar 2022 Min operasjon ble tatt for mer enn 15 år siden, og var da ikke kikkhull. Jeg har aldri angret, selv om det av og til er vondt for meg at jeg ikke kan få barn. Tiden etter operasjonen var grei den, noe vondt. Var sykemeldt i 6 uker og kunne i denne perioden ikke løfte tungt. Ingen plager etterpå av noe slag. Jeg beholdt livmorhals og eggstokker - dette for å unngå at jeg kom direkte i overgangsalder. Jeg hadde en relativ lett overgangsalder - når man slipper blødningsforstyrrelser hjelper det godt på. Har ikke merket noe forskjell i sexlivet - om noe er det i så fall at jeg er mer klar for sex siden jeg ikke blør hele tiden. Eneste negative bivirkning som jeg skulle ønske noen hadde fortalt om var at vekten økte vesentlig i de følgende årene. Nå sier jeg det til deg - spør om det og hvordan du kan motvirke det. Dette sliter jeg med enda.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #13 Skrevet 16. januar 2022 Blondie65 skrev (På 1/15/2022 den 11.28): Min operasjon ble tatt for mer enn 15 år siden, og var da ikke kikkhull. Jeg har aldri angret, selv om det av og til er vondt for meg at jeg ikke kan få barn. Tiden etter operasjonen var grei den, noe vondt. Var sykemeldt i 6 uker og kunne i denne perioden ikke løfte tungt. Ingen plager etterpå av noe slag. Jeg beholdt livmorhals og eggstokker - dette for å unngå at jeg kom direkte i overgangsalder. Jeg hadde en relativ lett overgangsalder - når man slipper blødningsforstyrrelser hjelper det godt på. Har ikke merket noe forskjell i sexlivet - om noe er det i så fall at jeg er mer klar for sex siden jeg ikke blør hele tiden. Eneste negative bivirkning som jeg skulle ønske noen hadde fortalt om var at vekten økte vesentlig i de følgende årene. Nå sier jeg det til deg - spør om det og hvordan du kan motvirke det. Dette sliter jeg med enda. Hei. Takk for svar Tok det lang tid å komme seg pga større operasjon ved å åpne buken istedenfor kikkhulls eller vagina operasjon? Brukte du noe medisiner eller spiste mer sidrn vekten økte eller kan det ha vært pga hormoner? Går lett opp i vekt med hormonmedisiner så vil helst ikke det. Noen andre som har merket noe i forhold til vekten etter operasjon? Ts Anonymkode: 98f8e...748
Gjest Blondie65 Skrevet 16. januar 2022 #14 Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hei. Takk for svar Tok det lang tid å komme seg pga større operasjon ved å åpne buken istedenfor kikkhulls eller vagina operasjon? Brukte du noe medisiner eller spiste mer sidrn vekten økte eller kan det ha vært pga hormoner? Går lett opp i vekt med hormonmedisiner så vil helst ikke det. Noen andre som har merket noe i forhold til vekten etter operasjon? Ts Anonymkode: 98f8e...748 Jeg aner ingenting om kikkhull. Jeg gikk ikke på medisiner som kan forklare vektoppgangen - og fikk siden forklart at det var en vanlig bivirkning.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #15 Skrevet 16. januar 2022 Blondie65 skrev (22 minutter siden): Jeg aner ingenting om kikkhull. Jeg gikk ikke på medisiner som kan forklare vektoppgangen - og fikk siden forklart at det var en vanlig bivirkning. Ok. Har slitt en del med vekten pga hormoner så vil helst ikke der igjen 😕 Anonymkode: 98f8e...748
Adriana74 Skrevet 16. januar 2022 #16 Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 14.1.2022 den 14.02): Dere som har operert livmoren , altså en hysterektomi (uten kreft). Er dere fornøyd? superfornøyd. Slipper unna blødningene som for meg var realt kraftige og langvarige- blødde 17 dager hver mnd Fordeler og ulemper? Hvordan var selve operasjonen og hvor lenge var du på sykehuset etterpå? operert kl 9 hjem på kvelden. Hvordan var tiden etter operasjon? Svært lite smerter Komplikasjoner eller gikk alt bra? Hvor lenge siden du gjorde dette? 2007 Hvordan ble sexlivet etterpå? som tiden før Ondt? nei Kan du gjøre alt som før eller merker du at noe mangler nedi der? nei merker ikke noe forskjell Vet det er forskjellige operasjoner , kikkhull, buk og gjennom vaginaen! Hvilke gjorde du? Kikkhull Klarer man å gå og bevege seg og gjøre ting etterpå eller blir man sengeliggende med mye smerter? (sikkert veldig induviduelt men spør for det). Null smerter faktisk
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #17 Skrevet 17. januar 2022 Adriana74 skrev (17 timer siden): Takk for svar Anonymkode: 98f8e...748
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #18 Skrevet 19. januar 2022 On 1/14/2022 at 6:29 PM, AnonymBruker said: Sexlivet er bra og kraftige gode orgasmer. Har jo ikke lyst at dette skal forsvinne. Når jeg har levd med det i mange år. Men akkurat no så heller det mer mot å bli kvitt dette enn orgasmer. Det tærer sånn på. At alt i alt tror jeg det vil være det beste for meg. Men merker du ikke noe til sammentrekningene lengre eller bare mye svakere? Er det vondt med orgasme etter operasjonen? Har sjekket hormoner og en del år til jeg kommer der vil jeg tro. Orker bare ikke dette mer. Så deprimert og lei av det! Anonymkode: 98f8e...748 Jeg hadde nok noe komplikasjoner på grunn av operasjon, men for min del var smertehelvete borte, so det var jo bra. Har absolutt null sammentrekninger, da det er ingen livmor som trekkes sammen lenger - Med engang dette var fjernet var jeg helt ferdig med mensen og smerter. Jeg var tilbake på jobb litt for tidlig. 2 uker etter operasjonen, men kunne ha forlenget sykemelding som jeg burde har gjort. Hadde helt textbok kikkhul operasjon. Hadde NULL vektøkning men vannletting og do besøk har jo endret seg litt. Men jeg tåler det. Jeg vil si at jeg hadde mange mange år med smerter og var også til slutt deprimert og lei, så for den saks skyld er jeg fornøyd. Vi kan ikke svare deg på om lysten forsvinner eller ikke. Operasjonen påvirker alle annerledes. MEN, jeg kunne ønsket at helsefolk var mye flinkere å snakke om ting som kan skje og hva vi burde forventer etterpå. Jeg fikk forstyrret sexlivet og ingen kunne fortelle meg at det kan være helt normalt. Det kan ta 6-12 måneder for ting å begynne å stabilisere seg, bare så du er klar over det. Ja, beholde du eggstokkene hjelper med hormoner MEN de tar en god dings, så kan enten slutte å virke tidligere eller kan ta veldig lang tid å stabilisere seg. Anonymkode: f1c2f...534 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå