Gå til innhold

Har du som kvinne best kontakt med din mor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I ulike tråder kommer det fram at man antar at det er lettere å holde kontakten med sin voksne datter, og at man har et mye nærmere forhold med datteren enn sønnen. Er det slik for deg? I min familie har min mor mye nærmere forhold med broren min, og mannen min har et veldig nært forhold med sin mor. Så kjenner meg ikke igjen i den hypotesen. 

Anonymkode: 85e1c...ce9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Niks. Vi er tre søstre og en bror, han har klart best forhold til begge foreldre. 

Anonymkode: 3f49c...d5e

Skrevet

Har 0 kontakt med min mor, så skal vel litt til for at kontakten skal være enda dårligere med min far. Han har jeg kontakt med og snakkes ukentlig.

Anonymkode: 444dd...a5c

• Liker 2
Skrevet

Nei, nå er mamma død, men venninneforhold hadde vi aldri. Det har jeg ikke med min far heller da, men nei. Ikke nær med noen av de. Min far og min stefar var svært knyttet til sine mødre da. 

Anonymkode: d70f6...5fc

Skrevet

Dårlig forhold til min mor. Min ene bror har det beste forholdet til henne. Jeg har best forhold med pappa (skilte foreldre).

Anonymkode: 85cd6...933

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

I ulike tråder kommer det fram at man antar at det er lettere å holde kontakten med sin voksne datter, og at man har et mye nærmere forhold med datteren enn sønnen. Er det slik for deg? I min familie har min mor mye nærmere forhold med broren min, og mannen min har et veldig nært forhold med sin mor. Så kjenner meg ikke igjen i den hypotesen. 

Ikke kontakt her nei. Mannen har best kontalt med faren og svigerinnen med moren. 

Anonymkode: 6fd76...f2b

Skrevet

Jeg har langt mer kontakt med mamma og pappa enn det broren min har og det har vært slik siden vi var tenåringer. Blandt mine 10 nærmeste venninder med brødre så er det 9 av 10 som har mer kontakt med moren enn det broren har. Hun siste kommer ikke overens med moren og har nesten ikke snakket med henne det siste året, broren kanskje litt mer enn henne men det er ikke så mye mer. 

Husker ei venninde ble sjeleglad da hun endelig fikk ei jente etter to gutter for nå var hun "sikret" kontakt med hvertfall ett barn hele livet, men man ser jo her og mange steder at det like gjerne kan være guttene som er nærmest foreldrene i voksen alder. Det er ikke den opplevelsen jeg har personlig da. 

Anonymkode: c2d00...65c

Skrevet

Ver ikke hvem av meg og mannen som har «nærest» kontakt med mødrene våre, men min mann har i allefall mer kontakt med sin mor enn meg :) 

Anonymkode: 4c886...1b3

Skrevet

Jeg har like god kontakt med begge mine foreldre, men har nok et nærere forhold med faren min enn med moren min - har bestandig vært pappadalt. 😅

Faren min er lettere å snakke med når det er "tunge ting", mens moren min er lettere å snakke med om hverdagslige ting. Jeg ringer pappa når jeg trenger råd og støtte, og ringer mamma når jeg vil høre hvordan det går med de/hva de har gjort den og den dagen/høre "sladder" 😄

Anonymkode: 934ba...e37

Skrevet

Både jeg og min bror har god og nær kontakt med både mor og far, men jeg tror jeg er hakket flinkere på å ta kontakt enn hva han er, uten at dette har bidratt til noe svakere relasjon med foreldrene våre. 

Anonymkode: c5110...772

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Da jeg var ung og før mor ble syk, hadde jeg kontakt med begge to.

Nå som jeg selv er mormor, har jeg også likeså god kontakt med sønn som datter. 😘

Skrevet

Både broren min og jeg har et godt forhold til mamma, men jeg har nok likevel et nærere forhold til mamma enn broren min har. Jeg er også den som er klart flinkest til å ta kontakt. Min svigermor har tre sønner, men svigerdøtrene tok mer kontakt enn sønnene gjorde. Jeg tror de fleste kvinner og menn føler de har gode forhold til foreldrene sine, men at behovet for kontakt kanskje likevel er ulikt (hvor mange menn har lange telefonsamtaler med moren sin flere ganger i uken kontra hvor mange kvinner som gjør det samme?) og min erfaring er at på gruppenivå er kvinner flinkere til å ta vare på familiebånd. 

Skrevet

Nei, jeg hadde absolutt best kontakt med pappa da han levde. Da han døde fikk jeg naturlig nok et mye bedre forhold til mamma, da var det den eneste forelderen jeg hadde igjen. 

Anonymkode: 5c925...d7a

Skrevet (endret)

❤️❤️

Endret av Tvillingsjel
Skrevet

Nei, ikke mitt tilfelle. Her er det far-datter forhold som trumfer. Det gjør vondt å si det, men jeg ser på min mor som bare en bekjent. Ingen tilknytning til henne.

Anonymkode: d6a42...a79

• Liker 1
Skrevet

Jeg har 2 brødre og 1 søster. Mine brødre bor tett på vår mor og min søster ikke så langt borte hun heller  Dem har mest kontakt med vår mor.

Selv sender jeg en melding i ny og ne til mine voksne barn når det har gått en stund siden vi har hatt kontakt og spør hvordan  det går.

Den ene sønnen mi  som bor lengst borte ringer og melder ofte. Bruker facetime noen ganger så får snakke og se barnebarna. Vi sees vel 2-3 ganger i året.

Anonymkode: 066c2...693

Skrevet

0 kontakt med min mor. Gir henne julegave, det er alt. Mine foreldre er skilt. Har daglig kontakt med min far. 

Anonymkode: 1e183...e6b

Skrevet

Nei, hadde best kontakt med min far.

Kjenner flere menn som er flinke til å opprettholde kontakt med sin mor og jeg kjenner ganske så mange kvinner som unngår kontakt med sin mor så alt er relativt. Man har ingen garanti for noe som helst, kjønn føler jeg egentlig har lite betydning for relasjonen med foreldre i voksen alder, har man hatt god relasjon i barndommen så har man som regel det som voksen og. Største kjønnsforskjellen er vel at de fleste menn har kontakt med sine foreldre fordi de vil og mange kvinner har kontakt fordi at de føler de må. 

• Liker 2
Skrevet

Godt forhold til begge, og hadde like god kontakt med dem.

Men jeg har alltid vært likere min far. Og ulikhetene mellom meg og mamma førte til et evig mønster der jeg ble oppgitt, og hun ble lei seg fordi hun følte hun skuffet. 

Mannen er mammas gutt, på alle mulige måter. Men det synes jeg bare er fint, hun er en fin avlastning for meg når det blir for mange følelser og dulling 😅

Når jeg leser andre svar henger det mulig sammen med at jeg aldri har vært en følelsesstyrt person. Jeg er praktisk, og vil ha ting gjort. Kaller en spade for en spade. Vil jeg på besøk sier jeg det. Vil jeg ikke ha besøk så sier jeg det. Mistrives jeg med en situasjon så ser jeg etter en løsning, i stedet for å grave meg ned i elendigheten. 

Anonymkode: d9587...841

Skrevet

Nei, overhode ikke. Har ikke hatt kontakt på 3,5 år nå. Vi har alltid stanget i hverandre fra jeg var barn og det har aldri bedret seg.

Anonymkode: 35800...565

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...