Gå til innhold

VGS-elever vil ha eksamen avlyst pga hjemmeundervisning

AntiBullshit

Anbefalte innlegg

Personlig synes jeg elvene bare er late, forventer at lærerne skal mate dem med læring, syter og nå ser en gylden mulighet til å skru på krokodilletårene så de slipper å stresse med å lære seg noe selv til eksamen.

Skal de videre på universitetet så er det ingen som bryr seg om du ikke har vært på en eneste forelesning - eksamen den kommer uansett. Elevene har bare godt av å øve seg på selvstudier og å håndtere eksamensstress og nerver. De vil jo uansett møte på større krav og utfordringer om et år, hvis de velger å studere. Hva vil det hjelpe om de slipper eksamen i år? 

https://www.nrk.no/rogaland/elevar-i-vidaregaande-skule-vil-ha-eksamenar-i-2022-avlyst-1.15809142

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De må gjerne avlyse eksamen men da må jo elevene ta skoleåret på nytt 😂 

Hvis argumentet er at de har lært for lite altså. Da kan de jo ikke sendes videre til neste år på VGS eller uni. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det har gått ut over kvaliteten av undervisningen så forstår jeg det. Er ikke et massivt problem å f.eks. legge opp til mappevurdering.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksamen bør gjenspeile det faktiske lætingstrykket man har hatt disse to årene. At mange har mistet mye, er det ingen tvil om. At elevene er late, er det ikke grunnlag for å hevde. De har blitt kastet under bussen gang på gang. Det er ingenting som tilsier at hjemmeskole er nærheten av det samme som ordinær undervisning. Danskene har kalt det "nødundervisning". Det er mer treffende.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zooey skrev (54 minutter siden):

Hvis det har gått ut over kvaliteten av undervisningen så forstår jeg det. Er ikke et massivt problem å f.eks. legge opp til mappevurdering.

Selvsagt er det et problem. Det forsterker sosiale forskjeller og er ofte vurdering av foreldre, ikke barna. I tillegg vil det nok være mer arbeidskrevende å vurdere. Tror ikke nødvendigvis det blir veldig enkelt å finne sensorer til å ta slike oppdrag nå i år.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (33 minutter siden):

Selvsagt er det et problem. Det forsterker sosiale forskjeller og er ofte vurdering av foreldre, ikke barna. I tillegg vil det nok være mer arbeidskrevende å vurdere. Tror ikke nødvendigvis det blir veldig enkelt å finne sensorer til å ta slike oppdrag nå i år.

Du kan argumentere for at ungdom med ressurssterke foreldre uansett gjør det bedre på eksamen. 

Det vil nok være mer arbeidskrevende å vurdere, som du sier. Men det gir også et mer helhetlig vurderingsgrunnlag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Villfisker
Zooey skrev (1 time siden):

Enig. Mange er nok avhengige av tilstedeværelse, og vanlig undervisning. Men folk er forskjellige, og lærer ulikt. Så dette slår nok ulikt ut hos enkelte, og det kan være vanskelig å vurdere hva som blir mest rettferdig.

Personlig hadde jeg elsket hjemmestudier, om det hadde vært et alternativ i min tid. Så jeg håper det blir større valgfrihet rundt dette, etter koronaen. Slik at flest mulig kan velge den undervisningsformen/studieformen som passer dem best. Samfunnet er jo tjent med at færrest mulig faller fra :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villfisker skrev (1 minutt siden):

Enig. Mange er nok avhengige av tilstedeværelse, og vanlig undervisning. Men folk er forskjellige, og lærer ulikt. Så dette slår nok ulikt ut hos enkelte, og det kan være vanskelig å vurdere hva som blir mest rettferdig.

Personlig hadde jeg elsket hjemmestudier, om det hadde vært et alternativ i min tid. Så jeg håper det blir større valgfrihet rundt dette, etter koronaen. Slik at flest mulig kan velge den undervisningsformen/studieformen som passer dem best. Samfunnet er jo tjent med at færrest mulig faller fra :) 

Jeg ser dessverre for meg at dersom man hadde hatt mulighet til å være hjemme så hadde flere valgt det fordi de foretrekker friheten det gir heller enn at det er noe som maksimerer læringsutbyttet. Det er vesentlig forskjell  på hva som oppleves som godt og hva man har godt av, og i en alder av 16-19 så er dessverre de færreste i stand til å prioritere det de har godt av i det lange løp framfor det som oppleves som godt her og nå.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker
AntiBullshit skrev (Akkurat nå):

Jeg ser dessverre for meg at dersom man hadde hatt mulighet til å være hjemme så hadde flere valgt det fordi de foretrekker friheten det gir heller enn at det er noe som maksimerer læringsutbyttet. Det er vesentlig forskjell  på hva som oppleves som godt og hva man har godt av, og i en alder av 16-19 så er dessverre de færreste i stand til å prioritere det de har godt av i det lange løp framfor det som oppleves som godt her og nå.

Ja, det er dessverre en fare med det. Men da har man jo skyld i det selv også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at eksamen bør gjenspeile det de har lært, og at mange har mistet en stor del av sitt læringsutbytte. Samtidig mener jeg at eksamen er god trening, og at ved å avlyse er å gjøre elevene en bjørnetjeneste. På universitetet vil det være eksamen uansett, i ALLE fag. Da er det ingen kjære mor. 

Tenker at man burde kunne gjøre om på vurderingsformen også på VGS nivå i form av hjemmeeksamen, eller mappevurdering av noe slag, rett og slett for å ikke miste den eksamenstreningen de sårt behøver, særlig når det gjelder elever i 3 klasse. Kan forstå at å avlyse for 1-2 klassinger kan være en nødvendighet. 

Endret av Lacuna
Tilleggsinfo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zooey skrev (1 time siden):

Du kan argumentere for at ungdom med ressurssterke foreldre uansett gjør det bedre på eksamen. 

Det vil nok være mer arbeidskrevende å vurdere, som du sier. Men det gir også et mer helhetlig vurderingsgrunnlag. 

Det gjør de, men mappevurdering vil forsterke disse forskjellene. 

Eksamen er den beste av alle dårlige måter å få et rettferdig grunnlag for vurdering. Så bør selvfølgelig strebe etter å ha en eksamensform som måler mest mulig. Den nye eksamensformen for norsk på ungdomstrinnet virker mer rettferdig enn tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest havrekaffe
1 hour ago, Lacuna said:

Jeg er enig i at eksamen bør gjenspeile det de har lært, og at mange har mistet en stor del av sitt læringsutbytte. Samtidig mener jeg at eksamen er god trening, og at ved å avlyse er å gjøre elevene en bjørnetjeneste. På universitetet vil det være eksamen uansett, i ALLE fag. Da er det ingen kjære mor. 

Tenker at man burde kunne gjøre om på vurderingsformen også på VGS nivå i form av hjemmeeksamen, eller mappevurdering av noe slag, rett og slett for å ikke miste den eksamenstreningen de sårt behøver, særlig når det gjelder elever i 3 klasse. Kan forstå at å avlyse for 1-2 klassinger kan være en nødvendighet. 

Helt enig i at det vil være en bjørnetjeneste å ikke gjennomføre eksamen. Det gir god trening for videre studier/arbeid og det må være mulig å lage oppgaver som er åpne og som berører en helt grunnleggende forståelse i et emne.

Endret av havrekaffe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at skriftlig eksamen kan bli til hjemmeeksamen (god trening det også, som sjeldent faktisk skjer på vgs). Muntlig eksamen kan bli avlyst, men med krav om at alle fag man kan trekkes opp i muntlig må ha en muntlig presentasjon og en fagsamtale, men at det er to ulike vurderinger (og dermed enklere å tilpasse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er tullete. Det meste av undervisningsopplegget, er jo teoretisk. Så det må jo være bedre å kunne sitte å lese hjemme på egen hånd, enn at læreren skal lese høyt for dere i klassen.. Jeg hadde halve vg1 på hjemmeundervisning, og likte det såpass godt, at jeg tok vg2 som nettstudie. Fikk gode karakterer på eksamen. Det å gå på skolen, var bare bortkastet tid uansett. Man gjør mye unødvendig på fysisk skole, som nettstudenter slipper uansett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...