Gå til innhold

Jeg forstår ikke det jeg leser! Student NTNU

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har prøvd å å se etter nye emner, men jeg finner ikke noen andre som passer med timeplanen min, 

Dette emnet jeg leser på nå, så er alt på engelsk i motsetning til de andre emnene jeg tar. Jeg trodde jeg forsto engelsk greit nok, men jeg forstår virkelig ikke det jeg leser. Jeg ser det på skikkelig nederlag om jeg droppet ut av dette ene emnet jeg ikke forstår. 

Jeg har alltid slitt med engelsk og trodde jeg skulle klare det, men jeg forstår ingenting av det jeg leser. Finnes det noe andre alternativer enn å droppe ut. Har NTNU noe tilrettelegging av noe slag? Jeg har ikke møtt mine medstudenter enda pga digitalt undervisning. Håper jo å finne en studievenn som jeg kan jobbe med. Men akkurat nå er det nettundervisning ut måneden. 

Noen som vet om det finnes tilrettelegging på NTNU Trondheim?

Anonymkode: 7bba7...a3b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilket fag er det snakk om? 

Det er en overgang å skulle lese fag på engelsk, men det kommer du ikke unna. Begynn i det små, en artikkel eller ei lita bok og så bruker du ordbok aktivt. Etterhvert lærer du sjargongen og uttrykkene, og da blir det enklere. Jeg satt selv slik og oversatte i begynnelsen da jeg var ny student og det er bare en fase man må gjennom. Vær heller glad du slipper å lese tysk eller fransk...

Anonymkode: 2fac5...b7d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er en overgang å skulle lese fag på engelsk, men det kommer du ikke unna. Begynn i det små, en artikkel eller ei lita bok og så bruker du ordbok aktivt. Etterhvert lærer du sjargongen og uttrykkene, og da blir det enklere. Jeg satt selv slik og oversatte i begynnelsen da jeg var ny student og det er bare en fase man må gjennom. Vær heller glad du slipper å lese tysk eller fransk...

Internasjonal historie med fokus på den kalde krigen, så er jo ikke det verste faget man kan lese på engelsk. Men likevel en stor overgang! 

Tusen takk for tips. Ts 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Internasjonal historie med fokus på den kalde krigen, så er jo ikke det verste faget man kan lese på engelsk. Men likevel en stor overgang! 

Tusen takk for tips. Ts 

Det høres interessant ut! Jeg har også bakgrunn i historie og det eneste som hjelper er å lese, lese og lese. Benytt heller denne rolige tiden til å bure deg inne med bøkene og pløy deg bare gjennom. Da kommer det etterhvert, jeg lover. 

Når du er ferdig og etablert i arbeidslivet kommer du til å savne denne epoken i livet ditt :)

Skrevet

Det er mye vanesak tror jeg, tungt i starten, men går seg til! Da jeg tok master var nesten alt jeg brukte av pensum på engelsk, og jeg følte det gikk fint etter litt banning og slit i starten. Noen års pause etterpå, der jeg egentlig ikke har lest noe særlig engelsk, tar jeg ny bachelor, og nå syns jeg engelsk pensum er skikkelig slitsomt.

Men jeg tror det blir bedre, og det gjelder nok deg også, bare ikke gi opp :)

Da jeg utdannet meg første gangen oversatte jeg pensum til norsk i relativt korte sammendrag. Det tok tid, men gjorde at jeg måtte pløye gjennom det og forstå hva jeg leste før jeg gikk videre, og etterhvert sluttet jeg å oversette det, det gikk av seg selv.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Støtter dette. Akademisk språk er generelt mer utfordrende. Gi deg selv tid, det blir bedre!

• Liker 1
Skrevet

Du må bare øve på å lese slik at du blir vant til engelsken. Jeg studerer ved UiO og her er nesten alt pensum på engelsk. Ufattelig irriterende, men det er ikke så mye man kan gjøre med saken. 

Anonymkode: 22770...ae6

• Liker 2
Skrevet

Finn noe tilsvarende på norsk, les deretter på engelsk - da ga det mye mer mening for min del.

Anonymkode: 3f084...4e5

Skrevet

Du kan bruke office lens til å ta bilde av teksten, konvertere det til tekst, og kjøre igjennom oversettelsesprogram, f.eks google translate eller word oversetter. Teksten vil kanskje bli litt rar, men kanskje du forstår mer i den store sammenhengen? Bare last ned appen på mobil eller ipad, den er gratis. Kan og få teksten opplest da i engasjert leser på word på norsk og engelsk, om det gjør lesingen lettere? 

Anonymkode: 090d2...68d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...