AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #1 Skrevet 14. januar 2022 Har en datter på 20 år som nesten aldri ringer mine foreldre på eget initiativ. Hennes besteforeldre bor 70 mil unna oss og er verken på Snap, Messenger eller instagram. Min mor sender litt meldinger, men min far forstår ikke hvordan sende meldinger. Nå er det over ett år siden min datter har vært å besøkt de, og grunnen er at hun sier hun aldri har tid, men hun har masse tid til andre ting. Forholdet mellom min datter og hennes besteforeldre er kjempefint og når hun er på besøk der oppe er hun glad for å være der og hun er veldig glad i de, men her hjemme glemmer hun å sende en melding til de eller ringe når jeg ber henne om det, selv om hun sier at hun skal ringe de to sekunder etter at jeg har minnet henne på det. Min datter bor fast hos faren sin nå, men sover med kjæresten hver natt. Jeg synes dette er veldig vanskelig og har dårlig samvittighet overfor mine foreldre. Anonymkode: 86a11...042
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #2 Skrevet 14. januar 2022 Du trenger ikke ha dårlig samvittighet. Din datter er voksen og må avgjøre dette selv. Om hun vil ringe eller ikke. Anonymkode: dbad8...4c5 19
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #3 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du trenger ikke ha dårlig samvittighet. Din datter er voksen og må avgjøre dette selv. Om hun vil ringe eller ikke. Anonymkode: dbad8...4c5 Jeg har dårlig samvittighet overfor mine gamle foreldre som bare sitter der oppe og finner seg i at de nesten ikke har kontakt med min datter, fordi hun aldri gidder eller har tid til å ringe. Det står ikke på viljen men hun glemmer det hele tiden. Egoistisk synes jeg Ts Anonymkode: 86a11...042 1
Maleficenta Skrevet 14. januar 2022 #4 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har en datter på 20 år som nesten aldri ringer mine foreldre på eget initiativ. Hennes besteforeldre bor 70 mil unna oss og er verken på Snap, Messenger eller instagram. Min mor sender litt meldinger, men min far forstår ikke hvordan sende meldinger. Nå er det over ett år siden min datter har vært å besøkt de, og grunnen er at hun sier hun aldri har tid, men hun har masse tid til andre ting. Forholdet mellom min datter og hennes besteforeldre er kjempefint og når hun er på besøk der oppe er hun glad for å være der og hun er veldig glad i de, men her hjemme glemmer hun å sende en melding til de eller ringe når jeg ber henne om det, selv om hun sier at hun skal ringe de to sekunder etter at jeg har minnet henne på det. Min datter bor fast hos faren sin nå, men sover med kjæresten hver natt. Jeg synes dette er veldig vanskelig og har dårlig samvittighet overfor mine foreldre. Anonymkode: 86a11...042 men herregud jenta har da sitt eget liv og. Man kan jo ikke forvente at hun hele tiden skal besøke de. Det er jo ikke slik at hun aldri besøker de, men hva forventer de? At hun tilbringer hvert ledige øyeblikk på å ringe de eller gå på besøk til de? Og hvor ofte besøker DU eller ringer DU til foreldrene dine, hmm? 13
Hotwife Skrevet 14. januar 2022 #5 Skrevet 14. januar 2022 Hvorfor kan ikke besteforeldrene ta kontakt? 32
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #6 Skrevet 14. januar 2022 Tid har hun, det heter prioriteringer. Hun er 20år, klart hun ikke gidde jatte med 70-åringer. Men set står da ikke du til ansvar for, hun bestemmer selv. Anonymkode: 0ae0f...8d8 6
Gjest Dævendøtte Skrevet 14. januar 2022 #7 Skrevet 14. januar 2022 Sånn er de unge noen ganger, dette går i rykk og napp. Hvor gamle er dine foreldre? Det må da kunne gå an å lære seg messenger eller snap, en super måte å holde kontakten på. Enklere for de unge også
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #8 Skrevet 14. januar 2022 Maleficenta skrev (1 minutt siden): men herregud jenta har da sitt eget liv og. Man kan jo ikke forvente at hun hele tiden skal besøke de. Det er jo ikke slik at hun aldri besøker de, men hva forventer de? At hun tilbringer hvert ledige øyeblikk på å ringe de eller gå på besøk til de? Og hvor ofte besøker DU eller ringer DU til foreldrene dine, hmm? Hun har ikke besøkt de på 14 måneder og hun ringer de så og si aldri, kanskje 2 ganger i året på eget initiativ. Det skader jo ikke å ringe og takke for julegaven og bursdagsgave. De to gangene hun ringte i fjor var da min mor lå på sykehuset med hjerteproblemer, og da hun fikk 15.000 som hun skulle bruke til sertifikat og da var det vel jeg som sa at hun måtte sende en melding eller ringe og takke. Jeg snakker med min mor alt fra daglig til 3 ganger i måneden, og jeg besøker de to-tre ganger i året. Det koster jo ikke mange kalorier å skrive en kjapp tekstmelding til min mor... Ts Anonymkode: 86a11...042 3
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #9 Skrevet 14. januar 2022 Hotwife skrev (5 minutter siden): Hvorfor kan ikke besteforeldrene ta kontakt? Det gjør de men hun tar ikke telefonen eller svarer ikke på meldinger, og dette har ført til at de nesten har sluttet å ta kontakt fordi de vil ikke forstyrre henne. De sier til meg at hun er vel veldig opptatt. Ts Anonymkode: 86a11...042 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #10 Skrevet 14. januar 2022 Det har nok med alder å gjøre. I den alderen så er ungdommen veldig egoistisk anlagt (i hvert fall mange), og gjør stort sett bare det de vil sjøl. Du får fortsette å oppmuntre, men hun er sitt eget menneske og må ta ansvar for sine relasjoner selv. Anonymkode: e9912...b2e 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #11 Skrevet 14. januar 2022 Dævendøtte skrev (4 minutter siden): Sånn er de unge noen ganger, dette går i rykk og napp. Hvor gamle er dine foreldre? Det må da kunne gå an å lære seg messenger eller snap, en super måte å holde kontakten på. Enklere for de unge også Mine foreldre er 83 år og min mor skriver meldinger men jeg synes det er helt unødvendig at de skal laste ned snap eller messenger fordi min datter ikke klarer å skrive en vanlig sms. Jeg tekster med min datter på sms i tillegg til snap og messenger Ts Anonymkode: 86a11...042 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #12 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Tid har hun, det heter prioriteringer. Hun er 20år, klart hun ikke gidde jatte med 70-åringer. Men set står da ikke du til ansvar for, hun bestemmer selv. Anonymkode: 0ae0f...8d8 Jatte? Det kalles vanlig høflighet. Hun har kontakt med de andre eldre i familien, men de bor her i byen så hun møter de fysisk Ts Anonymkode: 86a11...042 1
Gjest Dævendøtte Skrevet 14. januar 2022 #13 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Mine foreldre er 83 år og min mor skriver meldinger men jeg synes det er helt unødvendig at de skal laste ned snap eller messenger fordi min datter ikke klarer å skrive en vanlig sms. Jeg tekster med min datter på sms i tillegg til snap og messenger Ts Anonymkode: 86a11...042 Vel, er ikke noe galt i å ha snap eller messenger Hvis det er det som skal til for at datteren din blir flinkere, hvorfor ikke. Det koster jo ikke noe å ha snap feks. Sendte masse snap til min mormor fram til hun døde i en alder av nesten hundre år jeg. Hun sendte ikke så mange tilbake, men det var en super måte for at hun skulle se litt hva vi drev med i det daglige. Alternativet er at du maser på datteren din sånn at hun husker på å gi lyd i fra seg av og til.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #14 Skrevet 14. januar 2022 Dævendøtte skrev (3 minutter siden): Vel, er ikke noe galt i å ha snap eller messenger Hvis det er det som skal til for at datteren din blir flinkere, hvorfor ikke. Det koster jo ikke noe å ha snap feks. Sendte masse snap til min mormor fram til hun døde i en alder av nesten hundre år jeg. Hun sendte ikke så mange tilbake, men det var en super måte for at hun skulle se litt hva vi drev med i det daglige. Alternativet er at du maser på datteren din sånn at hun husker på å gi lyd i fra seg av og til. Jeg maser på min datter og minner henne ofte på at hun må ta en kjapp telefon og si hei, fordi de lurer på hvordan det går med ditt og datt. Da sier hun ja men så skjer det ikke noe. Jeg synes det er ubehagelig å mase, for det går utover forholdet mellom min datter og meg, men føler også at det er mitt ansvar siden det er mitt barn. Ts Anonymkode: 86a11...042
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #15 Skrevet 14. januar 2022 Dævendøtte skrev (5 minutter siden): Vel, er ikke noe galt i å ha snap eller messenger Hvis det er det som skal til for at datteren din blir flinkere, hvorfor ikke. Det koster jo ikke noe å ha snap feks. Sendte masse snap til min mormor fram til hun døde i en alder av nesten hundre år jeg. Hun sendte ikke så mange tilbake, men det var en super måte for at hun skulle se litt hva vi drev med i det daglige. Alternativet er at du maser på datteren din sånn at hun husker på å gi lyd i fra seg av og til. Saken er at det blir litt vanskelig å håndtere snap/messenger, det er mer enn nok med vanlig sms for de. Man kan jo fint sende bilder på mms, og da har man jo bilde liggende på telefonen, istedenfor at man må ta skjermbilde hvis man ønsker å lagre bildet på Snap Ts Anonymkode: 86a11...042
Maleficenta Skrevet 14. januar 2022 #16 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hun har ikke besøkt de på 14 måneder og hun ringer de så og si aldri, kanskje 2 ganger i året på eget initiativ. Det skader jo ikke å ringe og takke for julegaven og bursdagsgave. De to gangene hun ringte i fjor var da min mor lå på sykehuset med hjerteproblemer, og da hun fikk 15.000 som hun skulle bruke til sertifikat og da var det vel jeg som sa at hun måtte sende en melding eller ringe og takke. Jeg snakker med min mor alt fra daglig til 3 ganger i måneden, og jeg besøker de to-tre ganger i året. Det koster jo ikke mange kalorier å skrive en kjapp tekstmelding til min mor... Ts Anonymkode: 86a11...042 men det er jo du som har ansvaret for din mor. Uansett ja hun kan så klart sende mld å takke fir gaver og slikt ja. Det er jeg enig i. Men å ringe de ofte skjønner jeg at hun ikke orker så mye. Blir vel pjatt om de samme tingene ofte. Hokder massevis at hun ringer kanskje noen ganger i året 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #17 Skrevet 14. januar 2022 Hun er ikke i en alder der det å ringe besteforeldre på eget initiativ bare for å prate om vær og vind er utpreget vanlig. Anonymkode: c393d...fd7 13
Gjest Dævendøtte Skrevet 14. januar 2022 #18 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg maser på min datter og minner henne ofte på at hun må ta en kjapp telefon og si hei, fordi de lurer på hvordan det går med ditt og datt. Da sier hun ja men så skjer det ikke noe. Jeg synes det er ubehagelig å mase, for det går utover forholdet mellom min datter og meg, men føler også at det er mitt ansvar siden det er mitt barn. Ts Anonymkode: 86a11...042 Mente du at din mor hadde ansvar for deg da du var 20 år? Hvor lenge er du ansvarlig for dine barns handlinger? Til de er 40? Det er bare sånn noen unge er, de tenker ikke på andre enn seg selv i denne tiden. Og det er jo sånn det skal være å være ung Hun kommer til å angre når de er borte, men det er også en del av livet. Man lærer mer og mer jo eldre man blir.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #19 Skrevet 14. januar 2022 Jeg forstår at du synes dette er viktig. Og at du synes synd på foreldrene dine, som du forstår ønsker mer kontakt. Men du kan faktisk ikke tvinge din voksne datter til å prioritere besteforeldrene sine heller. Om hun prioriterer dem vekk, så gjør hun det. Det er hennes valg. Da får du ta på deg jobben med å oppdatere dem om hva som skjer i hennes liv. Må innrømme at jeg også hadde sterkt redusert kontakt med mine besteforeldre etter at jeg flyttet hjemmefra. Det ble mest kontakt på tekstmelding av og til, og når vi var på besøk. Og mesteparten av dette ble initiert av mine foreldre. (Jeg ble invitert med når de besøkte, av og til, og kom innom når besteforeldrene mine var på besøk hos dem. ) Men jeg ringte dem så og si aldri. På mange måter hadde jeg ikke noe å snakke med dem om. Alle historier jeg kunne fortelle krevde masse forklaring. På hvem folk var, hvordan jeg kjente dem, hva slags steder vi var på, hvordan ting virket, hvordan vi kommuniserte osv. Til slutt forsvant liksom historien i alle forklaringene. Og det orket jeg ikke. Jeg kunne snakke med dem når vi møttes, men det ble gjerne litt overfladisk, og de samme temaene som gikk igjen. På tross av dette følte jeg faktisk at jeg hadde et nært forhold til mine besteforeldre som bodde i nærheten, og et greit forhold til de som bodde langt unna. Om du absolutt skal gjøre noe for at de har mer kontakt, må det være å bidra med å skape arenaer der de møtes. (Invitere henne med på besøk hos dem når du reiser. Eller få dem til å besøke deg, og få henne til å komme samtidig.) Ellers er det lite du kan gjøre. Anonymkode: c0f46...9d8 5
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #20 Skrevet 14. januar 2022 Jeg har barn på 10 og 12, og de har ikke veldig stor interesse av sine to sett med besteforeldre. Gjetter at interessen ikke øker med alderen heller. De var en del hos mine foreldre for noen år siden, men nå er de for opptatte av egne venner og aktiviteter. Det er ikke sånn at besteforeldrene viser særlig interesse for mine barn, og ber egentlig aldri om å møte dem. Sånn er det, og det blir helt feil å skulle pushe noen til å ha et forhold. Folk velger selv. Forøvrig prøvde jeg å bygge et forhold med min farmor da jeg var 20. Hun liker ikke barn, så jeg tenkte jeg kanskje var mer interessant som ung voksen. Hun hadde null interesse for meg, og jeg ga opp etter å ha tatt initiativ flere ganger uten å få noe tilbake. I nyere tid har hun sagt til barna sine at hun gir litt blaffen i barnebarn. Hun er mer opptatt av de få gjenlevende vennene sine. Jeg har ikke sett henne på et tiår, og kommer nok ikke til å møte henne før hun dør. Det går nok greit for oss begge. Anonymkode: d3a3e...e32
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå