Gå til innhold

Tilbud på usunn mat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på.... eller jeg irriterer meg over at det ikke er mulig å gjøre noe med tilbud på mat, eller fastfood, bakverk og søtsaker.

Når jeg vokste opp hadde vi ikke all denne dårlige maten så lett tilgjengelig. Nå er det jo opp til hver enkelt hva man putter i kroppen sin. Men jeg kan forstå at for en ungdom er det vanskelig å ta de rette valgene når mulighetene er der. Eller når vennene gjør det.

Det hjelper litt, men heller ikke mye å være den kjipe strenge som holder igjen bankkortet. De klarer alltids få av noen.

Mange ungdommer klarer ikke tenke så langt frem enda. Å slike vaner tidlig tror jeg vil gjøre at det er lett for de å ta vanene med inn i voksenlivet.

Hvorfor MÅ det alltid være tilbud på boller? Hvis man vil ha en bolle ender man opp med 3, fordi det er billigere. Man ender da ofte opp med å spise alle 3, når man egentlig bare skulle ha en...

Jeg irriterer meg over at balkan og slike typer restauranter får lov til å ha lunsjtilbud rettet til skoleungdom...

Vi fikk ikke lov til å gå på butikken engang i friminuttene, helt opp til vgs. 

Må jo være billigere for samfunnet med f. eks. varmmat i kantina fremfor alle unge voksne som må ha hjelp etterpå med vondter i kroppen og overvekt.

Nei jeg skjønner at man må tenke sjæl.. Lære opp sin egen ungdom. Men det kommer til et stykke hvor de bestemmer slikt selv, man kan ikke passe på alt når de begynner ferdes ute (hva de putter i munnen).

Jeg mener samfunnet legger opp til at disse små voksne ikke klarer ta rett valg, fordi de ser ikke konsekvensene.. Enda.. 

Etter debatten om 16 ukers helvete.. Jeg tror mange kommer dit hvor slike grep må tas.

Anonymkode: 5e764...4f2

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette blir for dumt.

Man har et personlig ansvar for hva man putter i kroppen.

Jeg spiste aldri boller eller drakk brus på videregående selv om det var lett tilgjengelig. 

Anonymkode: 9817c...776

• Liker 7
Skrevet

Jeg forstår hva du mener ts. Datteren min går nå i 8 klasse og har derfor lov til å gå på butikken i friminuttet. Hun vet utmerket godt hva som er bra å spise og hva som ikke er, men likevel.. Når vennene hennes kjøper cola og bakevarer, er det vanskelig for henne å alltid motstå. Hun sier det selv at hun synes det er vanskelig. 

Her vi bor har de tilogmed kantine og de får servert varmmat hver eneste dag på skolen, men det er ikke noe hinder for at de ikke kjøper seg boller på butikken i friminuttene. 

Hun er bare 13 år, jeg kan ikke forvente at hun skal ha en voksen mentalitet, og det hadde vært mye enklere å unngå om det ikke var lov å gå på butikken før videregående. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette blir for dumt.

Man har et personlig ansvar for hva man putter i kroppen.

Jeg spiste aldri boller eller drakk brus på videregående selv om det var lett tilgjengelig. 

Anonymkode: 9817c...776

Åh, så flink du er da.

Til og med voksne sliter med dette, så man kan ikke forvente at ungdommer greier det. Det er en uting at usunne varer er på tilbud. Er det 10 kroner for 2 Stratos så kjøper man ikke bare én til 17 kroner.

Anonymkode: 3758b...789

• Liker 3
Skrevet

Min vennegjeng hadde gått sammen tre stykker og kjøpt de 3 bollene på tilbud, eller 2 stk for de to stratosene... Men den muligheten til å få billigere godteri vil du ta fra dem altså? Wow. Billigere godteri trenger ikke å bety at de spiser mer. Det spørs hvilke vaner og verdier de har fått med seg hjemmefra.

Anonymkode: bb02f...e24

• Liker 6
Skrevet

Jeg mener du overtenker. 

På ungdomsskolen levde jeg på Litago og osteloff. Har normalt kosthold i dag.

Anonymkode: 7551c...d88

Skrevet

Enig med deg ts!

Anonymkode: 1d297...9cd

Skrevet

Jeg synes det er skummelt at det finnes folk med så totalitær tankegang at alt de ikke liker eller synes noe om, skal forbys eller reguleres. Folk må selv få bestemme hvilke sunne eller usunne valg de ønsker å leve med. Å forelå å regulere privat tilbud og etterspørsel av mat er helt absurd. 

Anonymkode: feb85...ceb

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg lurer på.... eller jeg irriterer meg over at det ikke er mulig å gjøre noe med tilbud på mat, eller fastfood, bakverk og søtsaker.

Når jeg vokste opp hadde vi ikke all denne dårlige maten så lett tilgjengelig. Nå er det jo opp til hver enkelt hva man putter i kroppen sin. Men jeg kan forstå at for en ungdom er det vanskelig å ta de rette valgene når mulighetene er der. Eller når vennene gjør det.

Det hjelper litt, men heller ikke mye å være den kjipe strenge som holder igjen bankkortet. De klarer alltids få av noen.

Mange ungdommer klarer ikke tenke så langt frem enda. Å slike vaner tidlig tror jeg vil gjøre at det er lett for de å ta vanene med inn i voksenlivet.

Hvorfor MÅ det alltid være tilbud på boller? Hvis man vil ha en bolle ender man opp med 3, fordi det er billigere. Man ender da ofte opp med å spise alle 3, når man egentlig bare skulle ha en...

Jeg irriterer meg over at balkan og slike typer restauranter får lov til å ha lunsjtilbud rettet til skoleungdom...

Vi fikk ikke lov til å gå på butikken engang i friminuttene, helt opp til vgs. 

Må jo være billigere for samfunnet med f. eks. varmmat i kantina fremfor alle unge voksne som må ha hjelp etterpå med vondter i kroppen og overvekt.

Nei jeg skjønner at man må tenke sjæl.. Lære opp sin egen ungdom. Men det kommer til et stykke hvor de bestemmer slikt selv, man kan ikke passe på alt når de begynner ferdes ute (hva de putter i munnen).

Jeg mener samfunnet legger opp til at disse små voksne ikke klarer ta rett valg, fordi de ser ikke konsekvensene.. Enda.. 

Etter debatten om 16 ukers helvete.. Jeg tror mange kommer dit hvor slike grep må tas.

DU er det som er problemet med menneskeheten. DU, ufyslige mennesker som ønsker totalitært styre, hvor man skal regulere og styre friheten til andre.

Dine og likesinnede er langt mer skremmende enn tilbud på boller.

Anonymkode: d9150...bf1

• Liker 2
Skrevet

Nå handlet ikke dette om meg da. Jeg klarer fint å regulere det selv. Jeg tenker allikevel på de som ikke klarer det. Som kan være både barn og voksne.

For det er ikke til å stikke under en stol at det er et problem i samfunnet. Ikke bare fordi det blir spist opp, men det blir kastet mer også. Nettopp pga. 3 for 2 tilbud. 

Det er mange som mener at slike tilbud ikke burde være lov. For man ender ofte opp med mer enn man trenger, fordi det virker rimeligst, men så kaster man det fordi man egentlig bare skulle ha en, for eksempel.

Man kan ha to tanker i hode samtidig, jeg skrev boller. Men det var et eksempel. Man får kastet dårlige tilbud etter seg. Ikke ofte jeg ser kjøp 3 epler betal for 2. For det selger ikke.

Jeg syns nå heller ikke det handler om å ta bort noe man må ha, eller ta bort noens frihet, ingen må ha disse tilbudene. Men det handler om å tilrettelegge slik at man kaster mindre og kanskje hjelper det litt på andre valg i tillegg. Tilrettelegge for bedre valg i en travel hverdag. Ingen makt i det.

Hvis du mener du mister friheten av at slike tilbud forsvinner så har vel noe taket på deg.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...