Neverland Skrevet 14. januar 2022 #1 Del Skrevet 14. januar 2022 Så hvordan er det nå igjen… Hun er selvsagt i isolasjon, men søsken og oss foreldre, kan vi bevege oss utenfor? Kan vi dra på butikken for eksempel? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
enkefru Skrevet 14. januar 2022 #2 Del Skrevet 14. januar 2022 Koronavirus - helsenorge.no Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 14. januar 2022 #3 Del Skrevet 14. januar 2022 Da er vel familien i karantene mener jeg det er. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forundret.. Skrevet 14. januar 2022 #4 Del Skrevet 14. januar 2022 Karantene på dem som ikke har 3 doser eller gjennomgått korona nylig. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
asterix Skrevet 14. januar 2022 #5 Del Skrevet 14. januar 2022 Karantene og testing Nærkontakter som er hustandsmedlem eller tilsvarende nær den smittede skal i smittekarantene i 10 døgn etter siste nærkontakt. Disse skal så snart som mulig teste seg med selvtest, antigen hurtigtest gjennomført av helsepersonell eller PCR-test. Ved negativt testresultat fra slik test tatt tidligst 7 døgn etter nærkontakten kan karantenen avsluttes. Karanteneplikten gjelder ikke personer som har gjennomgått covid-19 siste tre måneder. Karanteneplikten gjelder ikke personer som fikk oppfriskningsdose minst 1 uke før nærkontakten, og som tester seg daglig med selvtest, antigen hurtigtest gjennomført av helsepersonell eller annenhver dag med PCR-test i 7 døgn etter nærkontakten. I tillegg gjelder enkelte særskilte unntak for blant annet nøkkelpersonell i kritiske samfunnsfunksjoner. Øvrige nærkontakter har ikke karanteneplikt, men anbefales å teste seg 3 dager etter nærkontakt, og ny test 2 dager senere (dag 5). Vær ekstra oppmerksom på symptomer i 10 dager. Ved symptomer: Bli hjemme og test deg. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BrittEkeberg Skrevet 14. januar 2022 #6 Del Skrevet 14. januar 2022 MarianneE skrev (15 minutter siden): Da er vel familien i karantene mener jeg det er. Nå kan man vel bare teste seg. Og er den negativ kan man droppe karantene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EEØm Skrevet 14. januar 2022 #7 Del Skrevet 14. januar 2022 Regjeringen har fått råd om at gjeldende krav om smittekarantene på 10 døgn for hustandsmedlemmer og tilsvarende nære den smittede kan erstattes ved at de tester seg daglig og at testingen pågår til det er gått fem døgn etter siste nærkontakten. Personer som ikke følger testregimet må være i karantene i ti døgn. Regjeringen er positive til en slik justering, men før slik endring skal kunne tre i kraft, må vi være sikre på at kommunene har tilstrekkelig tilgang på tester. I tillegg må kommunene ha etablert et system for utdeling av tester til husstander. Inntil videre gjelder dagens karanteneregler for nærkontakter som er husstandsmedlemmer og tilsvarende nære den smittede. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forundret.. Skrevet 14. januar 2022 #8 Del Skrevet 14. januar 2022 BrittEkeberg skrev (7 minutter siden): Nå kan man vel bare teste seg. Og er den negativ kan man droppe karantene. Hvor har du hørt eller lest det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neverland Skrevet 14. januar 2022 Forfatter #9 Del Skrevet 14. januar 2022 BrittEkeberg skrev (6 minutter siden): Nå kan man vel bare teste seg. Og er den negativ kan man droppe karantene. Det er nettopp dette jeg lurer på. Hva er ellers poenget med alle disse selvtestene? Kan søsken med to vaksiner gå på skolen etter negativ test? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MollyJones Skrevet 14. januar 2022 #10 Del Skrevet 14. januar 2022 BrittEkeberg skrev (7 minutter siden): Nå kan man vel bare teste seg. Og er den negativ kan man droppe karantene. Det er ikke helt rikitg.. Nærkontakter som er hustandsmedlem eller tilsvarende nær den smittede skal i smittekarantene i 10 døgn etter siste nærkontakt. Disse skal så snart som mulig teste seg med selvtest, antigen hurtigtest gjennomført av helsepersonell eller PCR-test. Ved negativt testresultat fra slik test tatt tidligst 7 døgn etter nærkontakten kan karantenen avsluttes 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forundret.. Skrevet 14. januar 2022 #11 Del Skrevet 14. januar 2022 Neverland skrev (Akkurat nå): Det er nettopp dette jeg lurer på. Hva er ellers poenget med alle disse selvtestene? Kan søsken med to vaksiner gå på skolen etter negativ test? Det var jo slik i begynnelsen av desember men så endret de det til karantene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BrittEkeberg Skrevet 14. januar 2022 #12 Del Skrevet 14. januar 2022 Forundret.. skrev (Akkurat nå): Hvor har du hørt eller lest det? Sa de ikke det i går? Misforsto jeg kanskje? Syns det var rart. Men de sa noe om at var man nærkontakt til en smittet, kunne man teste seg for å slippe karantene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forundret.. Skrevet 14. januar 2022 #13 Del Skrevet 14. januar 2022 (endret) BrittEkeberg skrev (2 minutter siden): Sa de ikke det i går? Misforsto jeg kanskje? Syns det var rart. Men de sa noe om at var man nærkontakt til en smittet, kunne man teste seg for å slippe karantene. Ok. Det har ikke jeg fått med meg. Det Asterix skrev over her, innlegg 5 trodde jeg at var gjeldende fra og med i går. Jeg forstår det slik at en kan tidligst teste seg ut med pcrtest den 7 dagen etter å ha vært nær den smittede. Endret 14. januar 2022 av Forundret.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BrittEkeberg Skrevet 14. januar 2022 #14 Del Skrevet 14. januar 2022 Forundret.. skrev (Akkurat nå): Ok. Det har ikke jeg fått med meg. Det Asterix skrev over her, innlegg 5 trodde jeg at var gjeldende fra og med i går. Ikke følg mitt råd. Trodde de sa det i går. 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ab_naturals Skrevet 14. januar 2022 #15 Del Skrevet 14. januar 2022 Neverland skrev (38 minutter siden): Det er nettopp dette jeg lurer på. Hva er ellers poenget med alle disse selvtestene? Kan søsken med to vaksiner gå på skolen etter negativ test? Det er to typer nærkontakt. For nærkontakter i husstand gjelder fortsatt karantene (unntak hvis man har fått booster eller nylig vært smittet). Det er for øvrige nærkontakter at karantenen kan byttes ut mot hyppig testing. Dette gjelder enn så lenge, men det ble ymtet noe om at de vurderte også testing framfor karantene for husstand-nærkontakter. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
langbein86 Skrevet 14. januar 2022 #16 Del Skrevet 14. januar 2022 Husstandsmedlemmer må fortsatt være 11 dager i karantene hvis man bor sammen. Er man tilsvarende nære (kjæreste/bestevenn osv) kan man teste seg ut etter 7 dager forutsatt at man ikke har møtt den smittede på 7 dager. (Nye regler i går) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jenki Skrevet 16. januar 2022 #17 Del Skrevet 16. januar 2022 BrittEkeberg skrev (På 14.1.2022 den 9.15): Sa de ikke det i går? Misforsto jeg kanskje? Syns det var rart. Men de sa noe om at var man nærkontakt til en smittet, kunne man teste seg for å slippe karantene. Joda, det stemmer delvis. Dersom man har hatt Covid i løpet av de tre siste månedene eller har fått oppfriskningsdose (altså dose 3) så slipper man karantene, men må da ta en hjemmetest hver dag i en uke (eller testes av helsepersonell (pcr-test) annenhver dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MorTil2 Skrevet 16. januar 2022 #18 Del Skrevet 16. januar 2022 Nå skal jo folk helst smittes. Så hva er da poenget med å sette henne i isolasjon? Om det var meg, ville jeg hatt et normalt familieliv innenfor husets fire vegger, og faktisk håpet på smitte. At dere alle holder dere unna andre, er en annen sak. Men hva dere gjør i eget hjem, det bestemmer dere vel selv? Så vidt jeg leser på FHI sine sider, er total adskillelse "bør" regler, ikke "må" regler. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg