Gå til innhold

Blåne fra Hillesvåg, Har du strikket genser av det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan er det garnet? Blir det like godt og varmt som Alafosslopi? Hvilken genser strikket du? 

Anonymkode: 8732c...2ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det blir veldig godt og varmt. Like varmt som Alafosslopi, syns jeg. Jeg er veldig glad i pelsull, og Blåne er ikke noe unntak. Liker å strikke med pelsull og syns det gir plagg som både er rustikke og myke, og fint spill i garnet. Jeg har strikket noen luer i Blåne og bare en genser, men det var en bæregenser, så det er jo mer for spesielt interesserte… Men du kan jo bytte ut Alafosslopi med Blåne i alle disse friluftsgenserne. Eller om du liker mer trendy strikk, kan du bruke det til å strikke noen av Petiteknit sine tykke gensere eller jakker. Tenkte på Sunday sweater eller Novice genser eller jakke i chunky versjon. Sikkert noen av plaggene fra My favorite things knitwear du også kan strikke. Eller noe fra Witre design. Flere av den type design legger opp til flere tråder silk mohair enten alene eller sammen med annet garn, og man kan jo fint bytte ut med pelsull i en eller annen tykkelse. Pelsull gir også litt av den samme haloen som mohairen. Pluss at det blir billigere plagg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera Vinge skrev (4 timer siden):

Ja, det blir veldig godt og varmt. Like varmt som Alafosslopi, syns jeg. Jeg er veldig glad i pelsull, og Blåne er ikke noe unntak. Liker å strikke med pelsull og syns det gir plagg som både er rustikke og myke, og fint spill i garnet. Jeg har strikket noen luer i Blåne og bare en genser, men det var en bæregenser, så det er jo mer for spesielt interesserte… Men du kan jo bytte ut Alafosslopi med Blåne i alle disse friluftsgenserne. Eller om du liker mer trendy strikk, kan du bruke det til å strikke noen av Petiteknit sine tykke gensere eller jakker. Tenkte på Sunday sweater eller Novice genser eller jakke i chunky versjon. Sikkert noen av plaggene fra My favorite things knitwear du også kan strikke. Eller noe fra Witre design. Flere av den type design legger opp til flere tråder silk mohair enten alene eller sammen med annet garn, og man kan jo fint bytte ut med pelsull i en eller annen tykkelse. Pelsull gir også litt av den samme haloen som mohairen. Pluss at det blir billigere plagg.

Tusen takk for mange gode råd og innspill. Tenker strikke en friluftsgenser til sønnen min. Er Alafosslopi meir melert enn Blåne? Skal sjekke ut de andre genserne du skriver om også, for har lyst å strikke en til meg sjøl også :) ts

Anonymkode: 8732c...2ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.1.2022 den 21.59):

Tusen takk for mange gode råd og innspill. Tenker strikke en friluftsgenser til sønnen min. Er Alafosslopi meir melert enn Blåne? Skal sjekke ut de andre genserne du skriver om også, for har lyst å strikke en til meg sjøl også :) ts

Anonymkode: 8732c...2ee

Nei, det vil jeg ikke si. Men de er ulike i uttrykket av flere grunner. Blåne er farget på grått garn, mens Alafoss er farget på hvitt garn (kanskje med noen unntak, vet ikke). Så uttrykket blir ganske forskjellig av den grunn. Pelsull er også litt blankere enn islandsk ull, som er mer matt. Begge er litt pusete, men på ulike måter, der pelsull har en mer jevn glorie, mens islandsk ull mer har lengre tråder som stikker ut. Jeg føler også at pelsull er litt mykere, om man er sensitiv. Jeg liker begge veldig godt, de er bare litt ulike. Og så har du Troll, som er samme tykkelse og ment å kunne strikkes sammen med Blåne. Det er vel bare saueull, farget hvit ull, men jeg har ikke strikket med eller studert det garnet så nøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...