Gå til innhold

Bestige Kilimanjaro

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har besteget Kilimanjaro før?
Hvordan var opplevelsen? Hvilket selskap brukte dere som guider? Pris? Erfaringer? Tips? :)

Anonymkode: afd82...c42

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er lenge siden jeg var på Kilimanjaro slik at turoperatøren og prisen ikke lenger er relevant, men skulle jeg tatt turen igjen ville jeg valgt Hvitserk pga kvalitet, sikkerhet og ikke minst rutevalg. Opplevelsen var uforglemmelig og et av høydepunktene i livet mitt. Jeg kan ikke si det var som en tur i parken akkurat, man vet jo aldri på forhånd hvordan man reagerer på høyden. De som har et høyt antall røde blodlegemer, "naturlig bloddopet", tåler det bedre enn oss andre. Det er derfor ikke den mest veltrente som nødvendigvis takler en slik tur best. Guidene har kun ett oppdrag: Få folk til topps - og det er de gode på. Selv om andre må snu, følger de den som kan fortsette. Noen får "godkjent" om de når kraterkanten, men det er ikke toppen, det er ca 45 min derfra til Uhuru Peak, men ikke bratt - så ikke gi deg ved krateret. 

Da jeg var der ble vi anbefalt å ta med avlagte fjellklær og fjellsko fordi bærerne var veldig dårlig utstyrt, flipflopper (!) og dårlige klær. Vet ikke om det slik lenger, men en seriøs operatør som Hvitserk vil kunne gi råd om hvordan du kan bidra til bedre forhold for de lokale. 

Nøl ikke - gi deg selv en utfordring og et minne for livet!

Endret av Hareena
Skrevet

Det er noen år siden jeg kom meg til toppen og jeg har skrevet en del om det her og lagt ut bilder: https://gardkarlsen.com/kilimanjaro_main.htm . Det var en opplevelse for livet og de første dagen er ikke noe problem. Når en kommer over 4000 meter kan det være at man begynner å kjenne høyden og det er nok hovedutfordringen. Ha gode fjellsko som du har gått inn, husk å drikke mye vann, ha lag slik at du holder deg varm og ta turen steg for steg 🙂

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...