Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I søken etter en foundation som ikke får ansiktet mitt til å glinse etter 10 min kom jeg over en tråd hvor noen anbefalte et serum som het ylang ylang fra decleor. Bare noen dråper morgen og kveld og dette skulle hjelpe mot urenheter og glinsingen. 

Men i følge Internett er det gått ut av produksjon..  Er det noen av dere som bruker noe lignende og har noen gode tips til meg?

Om dere også har andre produkter som fungerer når man har sånn hud så gjerne nevn dem også 😃 Huden min blir fort tør, har akne og "svetter" raskt med og uten sminke.

Anonymkode: 3a5b4...0d0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Akkurat sånn har jeg det også. vanskelig å finne rett hudpleie, for enten blir huden for fet og blank, for tørr eller kviseutbrudd. Og uten rett hudpleie, er det vanskelig å få sminka til å sitte bra. 

Elixir hjelper meg. Bruker Niactil (tynt lag) som serum dag og natt. Kan nå bruke en lett dagkrem som gir nok fukt uten at jeg blir blank. Peeler huden en gang i uka med pads + bruker smooting cream 3-4 netter. 

Jeg synes også pudderfoundation funker bedre enn flytende. Jeg liker godt Jane Iredal. Og så må jeg ha et finish pudder over. Da liker jeg godt Babor sitt. Det legger seg som et tynt slør uten at det blir for tørt og pudrete. 
Jeg liker også å bruke setting spray helt til slutt. Dette hjelper for at sminken holder seg uten å bli kakete, blankt eller tørt. Jane iredale har flere gode, og en som passer for blank og fet hud. 

• Liker 1
Skrevet

Hvis jeg forstår deg rett, så har du hud som i utgangspunktet er tørr, men samtidig fort blir oljete og har urenheter? Jeg lurer på om du kanskje har dehydrert (fuktfattig) hud som reagerer med å produsere ekstra talg for å prøve å veie opp for mangelen på fukt. Den ekstra talgproduksjonen kan også påvirke akne, selv om det i utgangspunktet er en betennelsestilstand i huden, noe som gjør at huden din også kan betraktes som sensitiv.

Du sier ikke noe om hvilke produkter du bruker pr. i dag, men du bør starte dagen med å rense huden med en mild rens som løser opp overskuddtalg uten å tørke ut huden. Renseprodukter du kan vurdere, er f.eks. 

La Roche-Posay Tolèriane Dermo-Cleanser

Cosrx Low pH Good Morning Cleanser

Paula's Choice Calm Nourising Cleanser

Deretter kan du vurdere et serum med Niacinamide, som hjelper huden å balansere talgproduksjonen uten å tørke ut huden. NB! Jeg vil ikke anbefale The Ordinary sitt niacinamideserum, da det inneholder en del sink, som har en uttørkende virkning. Prøv f.eks. en disse:

Jorgobè Niacinamide Face Serum

The Inkey List Niacinamide

Elixir Cosmeceuticals Niactil 4%

Fuktigetskremer du kan forsøke, er f.eks. 

La Roche Posay Hydraphase HA Light Intense Cream

Paula's Choice Calm Restoring Moisturizer Oily Skin

Bioderma Sensibio Light

En til to ganger i uka kan du også forsøke en skånsom eksfoliering med BHA (salicylsyre), som også hjelper til å balansere talgproduksjonen, løser opp overskuddtalg i porene og dermed forebygger kviser, og som også har en lett betennelsesdempende effekt. Et produkt å forsøke kan f.eks. være

Paula's Choice Calm BHA 1% Lotion Exfoliant

I tillegg til pudderfoundation og settingpudder som @lin foreslår, kan du også forsøke en primer før foundation, f.eks. denne: https://www.skincity.com/no/hourglass/veil-mineral-primer-8-ml

Håper dette kan være til hjelp, og lykke til :) 

• Liker 1
Skrevet

Det høres ut som om du har dehydrert hud. Det har jeg også. Resultatet av min dehydrerte hud, som ofte blir både tørr og oljete, er acne. I følge hudpleier har ikke hudbarrieren min det noe bra i den tilstanden, som gjør at bakterier slipper lettere inn. Så jeg må være mye mer skånsom med min hud.

Huden ble 10000% bedre da jeg etter råd fra hudpleier, sluttet å vaske huden så ofte. Nå vasker jeg huden med en supermild rensemelk fra Exuviance på kvelden. Vasker ikke huden om morgenen. Noen ganger tar jeg meg bare en dusj og that's it den dagen. Kun vann.
Har også kuttet ned på eksfolierende syrer. BHA var det værste. Kuttet det fullstendig ut. AHA syrer gikk jeg fra 1 gang i uka til 1-2 ganger i måneden (Elixir).  Niactil fra Elixir liker jeg også godt, men bruker den forsiktig 1-2 ganger i uka.

Å finne den riktige fuktighetskremen har også hatt mye å si. Det har tatt lang tid å finne en som ikke blir liggende som et fett lag utenpå huden. Både Moisture Surge og Moisture Surge Intense fra Clinique har seriøst vært de beste fuktighetskremene jeg har prøvd og jeg kommer aldri til å bruke noe annet.

Det skal så lite til før min hud blir dehydrert og dermed får acne. Etter at jeg begynte å bruke færre og mildre produkter så har huden blitt mye bedre og mye mindre blank/tørr/oljete.

Om min beskrivelse høres kjent ut, så anbefaler jeg deg å teste ut det jeg nevnte. Mange ganger bør man ikke tilføye et produkt, men heller kutte ned på produkter eller bytte dem ut med noe mildere.

Min anbefaling:
Syre: Elixir Smoothing Creme
Fuktighetskrem: Clinique Moisture Surge eller: Moisture Surge Intense
Serum: Elixir Niactil 4%
Rens: Exuviance Gentle Cleanisng Creme

Anonymkode: 7deed...07d

Skrevet

Jeg har også så fet hud i t-sonen at huden glinser 2 t etter sminke.  Har gitt opp, bare pudrer litt i løpet av dagen. Fordelen er jo svært lite rynker fordi huden har konstant smøring. 

Skrevet

Her var det masse gode tips! Tusen takk dere ❤❤ per i dag bruker jeg bare en sminkefjerner fra lancome som heter bi-facil og en billig hudkrem med aloe vera fra nivea mot fet hud.. Men er nok som dere sier at huden min trenger fukt, for den er jo utrolig tør samtidig som den altså glinser 🙈

Jeg skal teste ut noen av produktene dere nevner. Er så lei av å slite med akne i en alder av 31 år 🙄🙄

Anonymkode: 3a5b4...0d0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...